تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816331345




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشكشاورزي توسعه اقتصادي لرستان را رقم مي زند


واضح آرشیو وب فارسی:موج: گزارشكشاورزي توسعه اقتصادي لرستان را رقم مي زند
خبرگزاري موج - گروه اقتصاد اجتماعي .
به گزارش خبرنگاراعزامي موج به استان لرستان؛استان لرستان با وسعت 28175 كيلومتر مربع در فاصله 480 كيلومتري جنوب غرب تهران واقع شده است. اين استان در منطقه اي كوهستاني در رشته كوههاي زاگرس مياني واقع شده است. داراي 9 شهرستان، 23 شهر، 26 دهستان و 2865 آبادي است. 4/59 درصد جمعيت آن شهري و 6/40 درصد جمعيت آن روستايي هستند. اقتصادي مبتني بر كشاورزي دارد. از مجموع 7689324 هكتار اراضي آن 9/25 درصد آبي و 1/74 درصد ديم است. سطح كشت گندم 280149 هكتار است كه 537477 تن گندم از آن برداشت شده و يازدهمين استان توليد كننده گندم است. از نظر توليد جوي ديم رتبه سوم كشوري و جوي آبي رتبه هفتم كشوري را داراست. مهمترين و اصلي ترين قطب توليد حبوبات كشور است. توليدات باغي استان 5/67460 تن است كه ازسطحي معادل 9/35651 هكتار برداشت مي شود.
استان لرستان در مجموع داراي 6285064 واحد دامي متشكل از گاو بومي، گاو دورگه، گاو اصيل، گوسفند و بز است. 7330000 قطعه طيور شامل مرغ تخم گذار و مرغ گوشتي و 110000 كندوي زنبور و 289 مزرعه پرورش ماهي است. سهم استان در توليد ير خام كشور 7/3، گوشت قرمز 7 درصد، گوشت مرغ 2/2 درصد، عسل 67/2 درصد و تخم مرغ 7/0 درصد بوده و نيازمند گسترش فعاليتهاي مرتبط با توليد گوشت سفيد است.6000 هكتار از اراضي توسط 16 ايستگاه پمپاژ آب آبياري مي شود و 1150 هكتار از اراضي دردست تجهيز و نوسازي قرار دارد. 17600 هكتار اراضي تحت پوشش آبياري تحت فشار بوده و در 21000 هكتار يكپارچه سازي صورت گرفته است.استان لرستان داراي 30 رودخانه دايمي، 3073 رشته چشمه، 1527 دهنه قنات، 4815 حلقه چاه است كه آب مورد نياز مزارع توسط اين منابع تامين مي شود. سهم استان از صنعت سدسازي محدود به دو سد مي شود.
در ابتدا ورود گروه خبرنگاران از مجموعه شهرك گلخانه اي ديناروند بازديد كردند. در جريان اين بازديد مهندس حسين پيرحياتي معاون بهبود توليداتگياهي استان لرستان گفت: متوسط بارندگي 570 ميليمتر بوده و ميزان خروجي آب از استان 5/13 ميليارد متر مكعب است. در ارتباط با ذخيره آب در اين منطقه كمتر كار شده و 75 درصد اراضي آن به صورت ديم كشت مي شود.
وي با اشاره به تنوع اقليمي خاص استان و شهرت آن به وجود چهار فصل گفت: 28 گونه باغي در اين منطقه كشت مي شود. در قسمت گرمسير مركبات و نخلستان ها و در بخش سردسير گياهان هسته دار كشت مي شود اما كشت غالب منطقه گندم بوده كه در سالهاي نرمال حدود 550 هزار تن برداشت از سطوح زير كشت انجام مي شود. در سال گذشته به دليل خشكسالي و آسيب ديدن زمينهاي ديم 250 تن گندم از منطقه برداشت شد. به رغم تنوع كشت، با توجه به نگرش بوجود آمده در ارتباط با افزايش توليد در واحد سطح و تنوع كشاورزي بحث گلخانه ها در دستور كار وزارت جهاد كشاورزي قرار گرفت. زيرساختهاي مجتمع گلخانه اي ديناروند توسط دولت تامين شد كه پس از تكميل به بخش خصوصي براي بهره برداري واگذار خواهد شد.
بهروز بهاروند معاون امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي استان لرستان نيزبا اشاره به هزينه هاي بالاي گلخانه هاي پراكنده گفت: افزايش هزينه ها باعث متضرر شدن گلخانه داران مي شود در نتيجه تلاش كرديم شهرك گلخانه اي در سطح استان احداث كنيم. مطالعات شهركهاي گلخانه اي كشور از استان لرستان آغاز شد. اين پروژه 94 درصد پيشرفت فيزيكي داشت و به دليل كمبود اعتبار تا حدي روند كار كند شد اميدواريم با تخصيص 9/5 ميليارد ريال اعتبار در نظر گرفته شده توسط معاونت گل و گياه و ابلاغ آن به استان اين پروژه را به اتمام رسانيم.
وي افزود: اين شهرك در مساحتي بالغ بر 32 هكتار احداث شد. عمليات ساخت آن از سال 82 آغاز و 52/1 ميليارد تومان ازمحل اعتبارات تملك عمراني هزينه شده است. دو چاه عميق با ظرفيت 60 ليتر در ثاينه و EC مساوي 400 كه جزو بهترين آبهاي كشوراست براي آن پيش بيني شده است. برق اين شهرك داراي 2 مگاوات قدرت است و براي گرمايش آن از سوختهاي فسيلي و گاز استفاده خواهد شد. اين شهرك با 56 واحد گلخانه اي مستقل و 5 واحد توليد نهال، براي 240 نفر كارشناس و تكنسين ايجاد اشتغال خواهد كرد. پيش بيني مي شود سالانه 4200 تن سبزي و صيفي با ارزش ناخالص 3/2 ميليارد تومان توسط اين شهرك توليد شده و ظرف دو سال توليدات آن پاسخگوي كل هزينه هاي ساخت شود. سايت گياهپزشكي، نمايشگاه دايمي عرضه محصولات كشاورزي و سردخانه از ديگر امكانات اين سايت است.اين شهرك به دليل فاصله 5 كيلومتري با فرودگاه و يك كيلومتري از جاده كمربندي از نظر ترانزيتي و اقليمي يكي از بهترين مجموعه گلخانه هاي كشور محسوب مي شود.
بهاروند زمان بهره برداري اين پروژه را با شرط اجراي مناقصه توسط بانك سال آينده اعلام كرد و گفت: دو شهرك ديگر در شهرهاي كوهدشت و پل دختر در دست احداث است. گلخانه كوهدشت با وسعت 12 هكتار از نظر زير ساختي 36 درصد پيشرفت فيزيكي داشته است. گلخانه پل دختر نيز با وسعت 108 هكتار در انتظار تامين اعتبار و واگذاري به پيمانكار براي اجراي عمليات تسطيح است. اين دو شهرك در سال 89 به بهره برداري خواهند رسيد و باعث ايجاد اشتغال براي بخشي از دانش آموختگان بخش كشاورزي خواهند شد.
در ادامه برنامه از مجموعه عسل عاليخاني و كشت مو بازديد انجام شد. در جريان اين بازديد ايرج سپهوند مدير طيور و جانشين معاونت امور دام سازمان جهاد كشاورزي استان لرستان با اشاره به جمعيت هزار نفري زنبورداران گفت: 110 هزار فروند كندو در استان وجود دارد كه در شرايط آب و هوايي نامناسب 1100-1000 تن عسل برداشت مي شود. به دليل نبود سيستم بسته بندي مناسب بخش عمده عسل به صورت فله اي از استان خارج شده و با اقدامات صورت گرفته بخشي از عسل توليدي توسط واحد عسل عاليخاني بسته بندي مي شود كه البته اين وضعيت ايده آل نيست.
وي افزود: در سال 83، 20 هزار فروند كندو در استان وجود داشت كه با توجه به پتانسيلهاي موجود اين تعداد به 110 هزار فروندافزايش يافت. در نظر داريم با استفاده از اعتبارات بنگاههاي زود بازده اين صنعت را در سطح استان گسترش دهيم. در بحث خشكسالي با وجود كندوهاي زياد استان لرستان نسبت به استان هاي همجوار اعتبارات تخصيص داده شده به استان و امكانات ارايه شده كافي نبود. سازمان جهاد كشاورزي لرستان فقط موفق به توزيع 400 تن شكر در بين زنبورداران از طريق اتحاديه و تعاونيهاي موجود شد.
سپهوند با اشاره به وضعيت دامپروري در استان گفت: اين استان از نظر صنعت مرغ تخم گذار وابسته است و عمده تخم مرغ در چهار واحد فعال استان توليد مي شود. مشكل ديگر عدم وجود سردخانه كافي براي ذخيره گوشت حاصل از فعاليت 11 كشتارگاه صنعتي استان است. اميدواريم با استفاده از اعتبارات بنگاههاي زود بازده به زودي اين مشكل مرتفع شود.
وي افزود: سال گذشته 245 طرح در غالب بنگاههاي زود بازده به بانك عامل معرفي شد كه در مجموع نياز به 42 ميليارد تومان اعتبار داشته و براي 868 نفر اشتغال ايجاد مي كند. با اجراي طرحهاي پيش بيني مي شود تا پايان سال 19 هزار تن توليد شير، 2700 تن توليد گوشت قرمز، 860 تن توليد گوشت مرغ و 900 تن توليد تخم مرغ افزايش يابد. عمده واحدهاي مرغ گوشتي تا 22 بهمن به بهره برداري خواهند رسيد.
مدير طيور سازمان جهاد كشاورزي لرستان در ارتباط با پرداخت خسارات از طريق بيمه به زنبورداران گفت: از محل اعتبارات خشكسالي مبلغي به عنوان خسارت براي اين قشر در نظر گرفته شده است. معاونت امور دام عضو كميسيون بيمه است. در صورت تاييد سازمان جهاد كشاورزي استان، بانك كشاورزي و كميسيون بيمه خسارت به طور مستقيم به توسط بيمه به زنبورداران پرداخت مي شود. ميزان خسارت پرداختي بستگي به واقعي بودن آن دارد. در صورت تاييد كارشناسان تعداد كندوهاي صدمه ديده مشخص شده و پرداخت خسارت انجام شده است.
مهندس قدرت الله ترابي نژاد مدير حوزه رياست سازمان جهاد كشاورزي لرستان نيز با اشاره به اهميت صنعت فرآوري محصولات كشاورزي گفت: در بخش كشاورزي اهميت فرآوري كمتر از توليد نيست. در استان لرستان سياست وزارت جهاد كشاورزي و مسئولين استاني اين است كه تا حد امكان محصولات به صورت فرآوري شده از استان خارج شود. واحدهاي فرآوري در سال 85-84 با استفاده از اعتبارات بنگاههاي زود بازده جهش بسيار خوبي داشته كه متاسفانه اين روند در سالهاي اخير كند شده است. اميدواريم تسيهلات بانكي كافي در اختيار واحدهاي تكميل نشده قرار گيرد تا در اسرع وقت اين واحدها به بهره برداري برسند.
اسد ا... عاليخاني كه به عنوان زنبور دار نمونه در سالهاي 66 و 86 انتخاب شده بود در جريان اين بازديد گفت: در اين واحد فعاليتهايي نظير ساخت وسايل زنبورداري، انجام عمليات بسته بندي، پرورش زنبور عسل و ملكه انجام مي شود. در بحث باغداري نيز با مسقف كردن باغ انگور توسط سيمهاي مفتولي انتظار داريم بيش از 60 تن در هكتار انگور برداشت كنيم. در حال حاضر ميانگين توليد انگور 5/12 تن در هكتار است.
وي محصولات توليد شده در باغ مو و مجموعه كندوها را ارگانيك خواند و گفت: تلاش كرديم با مصرف حداقل سموم محصولي ارگانيك در اختيار جامعه قرار دهيم. عسل شيرين بيان توليد شده در اين واحدها در بهبود سوختگي ها بسيار موثر بوده و مصرف آنتي بيوتيك ها را به حداقل مي رساند.در حال حاضر در اين واحد با حدود 800 كندو 60 تن عسل توليد مي شود. حدود 4-3 واحد اقماري نيز با اين مجموعه همكاري كرده و حدود 10 تن عسل توليد مي كنند. مصرف عمده عسل اين واحدها در داخل كشور بوده و صادرات به صورت همراه مسافر است. در ماههاي اخير 500 شيشه 400 گرمي به يك شركت كانادايي براي مصرف كاركنانش ارسال شده است.
در دومين روز از مجموعه كلزا بازديد شد. عظيم دادگر مدير امور زراعت استان لرستان در اين بازديد گفت: متاسفانه بسياري از پتانسيلهاي استان شكوفا نشده است. وجود خاكهاي مناسب دشتهاي حاصلخيز و رودخانه هاي پرآب عامل مهمي در ميزان توليدات كشاورزي استان است. ميزان توليد چغندر قند 150 تن در هكتار است كه در هيچ كجاي كشور مشاهده نمي شود. دانه كلزا داراي 46 درصد روغن است كه در سال گذشته 7 هزار تن كلزا توليد شد. در سال 74 مراحل ابتدايي كشت اين محصول با سطح 2-1 هكتار آغاز و از سال 81 به بعد منحني توليد آن شيب صعودي به خود گرفت. درسال 74 مراحل ابتدايي كشت اين محصول با سطح 2-1 هكتار آغاز و از سال 81 به بعد منحني توليد آن شيب صعودي به خود گرفت. در حال حاضر 5838 تن كلزا در سطح استان برداشت شده است.
محمد حسين حجت زاده مدير عامل شركت كشت و صنعت سبزآب گفت: فعاليتهاي اين مركز از سال 83 آغاز شده است. تناوب كشت كلزا و گندم به دليل افزايش محصول دهي گندم است. سطح زير كشت كلزا 27 هزار هكتار بوده و در سال اول 2700 كيلو در هر هكتار و در سالهاي بعد 3 تن و 800 كيلو برداشت محصول انجام شده است.
وي مهمترين مشكل بخش كشاورزي و عدم پيشرفت آن را بحث اعتبار دانست و افزود: محصولات كشاورزي به قيمت واقعي خريداري نمي شود. كشاورزان درآمد مناسبي نداشته و انگيزه در بخش كاهش يافته است. در برخي سالها پس از فروش محصول بلافاصله پول دريافت نمي شود. امسال پس از 5 ماه هنوز پول محصول پرداخت نشده است.
حجت زاده فعاليت مجموعه را در زمينه توليد بذر كلزا معرفي كرد و گفت: بخش خصوصي توانايي خريد بذر را ندارد.
در ادامه از مجتمع كشاورزي و دامپروري شاهوردي بازديد شد. در جريان اين بازديد غلامرضا هاشمي مدير جهاد كشاورزي دورود با اشاره به وضعيت دامپروري اين منطقه گفت: 50 درصد سطح زير كشت برنج استان در شهرستان دورود وجود دارد. اين سطح حدود 10 هزار تن از ارقام كم محصول و مرغوب برنج مثل طارم، دمسياه و غيره برداشت مي شود.
اسدالله شاهوردي مدير مجتمع كشاورزي و دامپروري شاهوردي نيز با اشاره به قيمت تمام شده شير گفت: قيمت تمام شده هر كيلو شير 620 تومان است اما واحدهاي فرآروي و تبديل هر كيلو شير را 450 تومان خريداري مي كنند.
وي افزود: در سال جاري تمايل براي خريد سنتي افزايش يافته و براي شيرهاي صنعتي قيمت اعلام نشده است. كمكهاي دولت براي تامين علوفه فقط در بحث جو بوده و در تامين يونجه دچار مشكل هستيم. قيمت علوفه در سال جاري حدود 3-2 برابر افزايش يافته است. خسارات خشكسالي و سرما نيز به توليد كنندگان پرداخت نشده است.
شاهوردي اتحاديه فرآوري و تبديل شير را مسئول كاهش قيمت شير مي داند و مي گويد: قيمت پايه شير بسيار پايين است. در صورتيكه دامداران اقدام به فروش شيرهاي خود نكنند، محصول فاسد شده و اين اتحاديه اقدام به ورود شير خشك از اوكراين مي كند. هر كيلو شير خشك با 10 كيلو آب مخلوط شده و به عنوان شير تازه به كارخانجات توليد لبنيات به فروش مي رسد.
در ادامه از مزرعه پرورش بلدرچين بازديد انجام شد. صادق نصرتي مسئول اداره بهبود توليدات دامي شهرستان دورود در جريان بازديد وسعت اين مزرعه را 500 متر مربع عنوان كرد و گفت: در اين مزرعه سيستمهاي جوجه كشي، پرورش، نگهداري مولد، كشتارگاه و سردخانه وجود دارد. اين مجموعه از محل اعتبارات تبصره 3 استاني تامين اعتبار شده و عمده توليد خود را به بيرون صادر مي كند زيرا استقبال خريد در داخل استان زياد نيست. هر كيلو گوشت بلدرچين بهقيمت 4500 تومان به فروش مي رسد. تلفات پايين نسبت به ساير ماكيان و خواص دارويي گوشت بلدرچين از مزاياي اين صنعت است.
مراد حسين لشني مسئول مزرعه فوق نيز مهمترين مشكل موجود را كاهش نقدينگي دانست و گفت: در صورت تزريق 200 ميليون تومان به مجموعه براي 20 نفر به طور مستقيم و 60 نفر به طور غيرمستقيم اشتغال ايجاد خواهد شد. در حال حاضر توليد ماهيانه اين مزرعه 200 هزار قطعه بلدرچين است. مولدهاي اوليه از ژاپن وارد ايران شده و ظرفيت اسمي كارخانه 30 تن در ماه است. با افزايش نقدينگي ميزان توليد به 50 تن افزايش خواهد يافت. بلدرچين در مدت 45 روز بالغ شده و براي كشتار آماده است. 20 روز نيز در داخل دستگاه جوجه كشي براي تبديل زمان نياز دارد. متاسفانه پرورش بلدرچين به عنوان ساير ماكيان از مزاياي بخش دولتي برخوردار نيست.
در ادامه برنامه پس از صرف نهار از مجموعه كشت و صنعت ماهياران بازديد شد. محمد مقدسي مدير عامل اين مجموعه گفت: اين مركز در سال 66 تاسيس شد. ماهي قزل آلا و رنگين كمان توليد مي كند. ميزان توليد 200 تن ماهي پرواري است كه به صورت زنده به تهران حمل مي شود. در صورت وجود نقدينگي ميزان توليد ماهي پرواري به 500 تن افزايش مي يابد و ميزان توليد بچه ماهي از 12 ميليون به 20 ميليون خواهد رسيد. آب مورد نياز مجموعه توسط چشمه تامين مي شود كه به دليل خشكسالي با هزينه هاي بسيار زياد مجبور به برگردان آب به استخرها شده ايم.
وي در ارتباط با وضعيت پرداخت خسارات توسط بيمه گفت: متاسفاه در صورت بروز خسارات جدي بيمه پرداخت نخواهد داشت.
 يکشنبه 3 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1999]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن