تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خدا را نشناخته آن که نافرمانی اش کند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815268816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

روشهاي توليد برق از جزر ومد


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: روشهاي توليد برق از جزر ومد
توليد در جزر

در اين روش توليد برق در مدت زمان جريانات مستقيم در زمان جزر دريا است. براي بيشترين توليد برق، توربين ها هنگام رهاشدن آب شروع به كار نمي كنند، تا زمانيكه جزر در دريا شروع شود. تقريباً 3 ساعت بعد.



توليد در مد

توليد در مد اساسي تر در برابر توليد در جزر است. در اين روش در مدت زمان مد برق توليد مي شود و توربين ها آب را به داخل آبگير خالي مي كنند.



توليد در جزر بعلاوه پمپ كردن در زمان مد

يك تغيير ساده نسبت به توليد در جزر وجود دارد. بعد از يك مد بلند دريچه هاي سد بسته مي شود و توربين ها بصورت معكوس كار مي كنند و آب را به داخل آبگير پمپاژ مي كنند. پمپاژ زمانيكه هد آب دريا در حالت جزر است متوقف مي شود. در اين روش توليد برق نسبت به روش توليد در جزر مي تواند زودتر شروع بشود. آب اضافه شده به وسيله عمل پمپاژ به داخل سد، از بين توربين ها رها مي شود. در اين روش بوسيله پمپاژ كردن آب، انرژي خيلي زيادي مهار مي شود.

معمولاً تيغه هاي توربين خم مي باشد براي آنكه بتوانيم بيشترين بازده را در جهت توليد نيرو داشته باشيم. بنباراين هنگاميكه در جهت معكوس بعنوان پمپ استفاده مي.شوند بازده آنها به اندازه قابل توجهي كاهش مي يابد. براي حل اين مشكل توربين.ها بايد با تيغه هاي متغير ساخته شوند تا بازده را در حالت پمپاژ اصلاح كنند. اما بايد دانست كه ساختن چنين توربين.هايي با اين كارآيي بسيار گران تمام مي.شود و همچنين هزينه تعمير و نگهداري آنها نيز زياد است.



توليد برق به روش دوطرفه

در روش توليد دوطرفه،.برق در دو جهت جزر و مد توليد مي شود. توليد در جزر زماني شروع مي شود كه سطح آبگير كمتر است نسبت به توليد براي يك سيكل تنها، تا پايان سيكل توليد دريچه هاي سد (آبگير) باز مي مانند تا جريان آب از سوي سد به دريا امكان پذير شود از اينرو سطح آب داخل سد كاهش مي يابد. در مرحله توليد به روش مد، اختلاف ارتفاع آب يك ضرورت است. در زمان جزر زمانيكه سطح آب دريا و سد برابر شدند دريچه ها بسته مي شوند يكبار ديگر كه دريا تا ارتفاع مطلوب (مد) بالا آمد توليد آغاز ميشود بوسيله به كارانداختن توربين ها در جهت معكوس، در حين توليد دريچه هاي سد باز مي شوند و اجازه داده مي شود سطح سد بالا بيايد و به علت بوجود آمدن اين ارتفاع كافي سيكل بعدي توليد به روش جزر ميسر مي شود.

بعلت پائين آمدن هد در مدت هريك از روشهاي توليد در مقايسه با روش يكطرفه، آب بيشتري بوسيله بازشدن دريچه تلف مي شود از اين طريق در سرتاسر سيكل، توليد و بازده بهره برداري از توربين ها در حالت معكوس پائين تر مي آيد. انرژي توليد شده از روش دوطرفه از انرژي توليدشده يكطرفه در حالت جزر بيشتر نمي.باشد.



توليد با دو آبگير

اين روش داراي دو آبگير مي باشد كه در مجاور يكديگر ساخته شده اند و هركدام از آنها به دريچه سد مجهز مي باشند. داراي ساختمان ساده اي مي باشند و توربين ها در ديواري كه دو آبگير a و آبگير b جدا مي شوند، قرار دارند.

آبگير a ، آبگير مد كه پر مي شود از طريق دريچه ها در هنگام مد و خالي مي شود از ميان توربين ها به آبگير b.

آبگير b، آبگير جزر است كه از بين توربين ها از طريق آبگير a پر مي.شود و از ميان دريچه.ها در زمان جزر خالي مي شود. ذخيره سازي معمولاً در هريك از آبگيرها ممكن است و توربين ها نسبت به تك آبگيري، طولاني تر بهره برداري مي.شوند. در برخي از نمونه ها چرخش مداوم توربين ها امكان پذير است.








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 179]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن