تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815269913




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نيروگاههاي جزر و مدي در حالت تلمبه ذخيره اي


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: نيروگاههاي جزر و مدي در حالت تلمبه ذخيره اي
در نيروگاههاي تلمبه ذخيره اي واحد در ساعت غير پيك كه انرژي مازاد در شبكه وجود دارد به پمپاژ آب از مخزني كه در ارتفاع پائين قرار دارد به مخزني كه در ارتفاع بالا قرار دارد مي پردازد و سپس در ساعات پيك آب از مخزن بالايي به پائيني منتقل مي شود و با عبور از بين پره هاي تروبين انرژي الكتريكي توليد مي شود و اين سيكل مجدداً تكرار مي شود. مهم ترين فايده اين روش امكان توليد برق در ساعات حداكثر نياز مصرف (پيك) مي باشد. در نيروگاههاي جزر و مدي توربين و ژنراتور در حالت تلمبه ذخيره اي بطور افقي نصب مي شوند. از آنجا كه پره.هاي توربين بطور معكوس هم كار مي كنند واحد هم به عنوان توربين و هم به عنوان پمپ مي تواند كار كند. بنابراين واحد قادر خواهد بود حوضچه بالايي را تا ارتفاع بالاتري پركند و بطور معكوس حوضچه پائيني را مي.توان توسط عمل پمپاژ تخليه نمود. با تأمين مشخصات و نحوه عملكرد فوق اين امكان فراهم مي گردد كه از يك نيروگاه جزر و مدي بصورت اقتصادي توجيه پذير بعنوان يك منبع انرژي مطمئن
(Frim Energy) كه نيازهاي شبكه سراسري برق را تأمين مي نمايد استفاده نمود.

اين سيستم مزاياي ديگري نيز دارد. براي مثال در زمان غيرپيك (off-peak) كه در شبكه انرژي لازم براي پمپاژ موجود است و اختلاف ارتفاع بين دريا و حوضچه كم است مي توان آب را به سمت مقابل پمپ نمود تا با فراهم آوردن اختلاف ارتفاع زياد در ساعات پيك توليد انرژي انجام بگيرد.

منحني عملكرد نيروگاه جزر و مدي در حالت تلمبه ذخيره اي در پيوست آمده است.



مزايا و معايب نيروگاههاي جزر و مدي در حالت تلمبه ذخيره اي

نيروگاههاي جزر و مدي در حالتي كه به عنوان نيروگاه تلمبه ذخيره اي كار كنند داراي مزايا و معايبي به شرح زير مي باشند:



الف- مزايا

مزاياي استفاده از نيروگاه جزر و مدي در حالت تلمبه ذخيره.اي به شرح زير مي.باشد:

الف-1) از آنجا كه توليد انرژي الكتريكي نسبت به زمان حساس نيست، بهترين و مناسبترين شرايط بهره گيري از انرژي جزر و مدي را مي توان انتخاب و بيشترين انرژي را كسب كرد.

الف-2) شرايط بهره برداري را مي توان چنان انتخاب نمود كه توربين ها و ژنراتورها اغلب در نزديك نقطه بهينه خود كار كنند نتيجتاً توربين ها مي توانند با پره.هاي ثابت ، قطر بزرگ و بنابراين ارزانتر باشند.

الف-3) هنگاميكه زمان توليد انرژي جزر و مد دقيقاً روي ساعت پيك بيفتد قدرت پيك مستقيماً به شبكه منتقل مي.شود.

الف-4) مقدار انرژي حاصل از سيستم تلمبه ذخيره اي مي تواند ضريب بار
(Load Factor) سيستم و واحدهاي سنتي را كه در شبكه كار مي كنند بهبود بخشد.

الف-5) سيستم تلمبه ذخيره اي جزر و مدي مي تواند بعنوان نيروگاه حالت ذخيره گردان (رزرو) آماده به كار در هر لحظه باشد.

الف-6) اگر تغييرات پيش بيني نشده اي در بار شبكه درآينده رخ دهد اين نيروگاه هنوز مي تواند يك ظرفيت مطمئن براي 12 ساعت را فراهم كند.



ب- معايب

عليرغم مزاياي اين روش سيستم فوق داراي معايب اجتناب ناپذيري به شرح زير مي.باشد:

ب-1) پمپ توربين هاي محوري گران هستند.

ب-2) پمپ توربين ها نياز به مجراهاي آبگذر بزرگي دارند و نتيجتاً سازه بزرگي براي چنان دبي بايستي فراهم شود يعني در انتهاي هر مجرا بايستي يك لوله مكش (Draft-Tube) كه هزينه ساختماني را افزايش مي دهد، تعبيه شود.

ب-3) واحد در حالت پمپاژ به نسبت حالت توربين از راندمان بسيار پائين حدود
70 درصد برخوردار مي باشد.

ب-4) توليد در پريود پيك كه حدود 5 ساعت و بصورت گارانتي شده مي باشد تابعي از ارتفاع دريا مي باشد كه اين ارتفاع بين حد بالا و پائين بطور تقريبي هر 6 ساعت يكبار نوسان مي كند.

ب-5) قدرت مطمئن (Guaranted or Frim power) كمتر از قدرت نصب (Installed capacity) مي باشد. زيرا كه قدرت مطمئن بستگي به اختلاف سطح آب در زمان جزر و مد حداقل (Neap Tides) دارد در حاليكه ظرفيت نصب با توجه به ارزيابي اقتصادي مقدار قدرت و انرژي قابل دسترس در زمان جزر و مد حداكثر (spring Tideas) تعيين مي گردد.

ب-6) انرژي قابل دسترس زيادي نخواهيم داشت زيرا لازم است كه يك اختلاف ارتفاع حداقلي را براي توليد برق در زمان پيك (كه يك زمان خاصي است) حفظ كنيم.

اولين واحد بزرگ جزر و مدي كه در آن از مفهوم پمپ توربين استفاده شده نيروگاه لارنس (La Rance) در فرانسه است كه در سال 1966 راه اندازي شده است.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 520]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن