تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نيّت خوب، برخاسته از سلامت درون است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816709862




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري - تحليلي مهر/ارتباط صنعت و دانشگاه در جستجوي حلقه هاي مفقوده


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري - تحليلي مهر/ارتباط صنعت و دانشگاه در جستجوي حلقه هاي مفقوده
خرم آباد - خبرگزاري مهر: رشد صنايع و معادن به عنوان يكي از عوامل مهم در توسعه هر جامعه اي نيازمند تلفيق با مرجع توليد علم يعني دانشگاههاست كه اين ارتباط عليرغم توجهي كه در چند سال اخير به آن شده هنوز مهجور مانده و داراي حلقه هاي مفقوده زيادي است.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، دستيابي به توسعه نيازمند توليد علم و توجه ويژه به تربيت نيروي انساني ماهر و همچنين همخوان شدن آن با صنعت بومي است كه مي توان ارتباط ميان اين دو را با تقويت تحقيقات كاربردي مهيا كرد.

دانشگاه و صنعت بايد با هم ارتباط دو سويه و همكاري و تعامل سازنده اي داشته باشند كه اين ارتباط منجر به جارى شدن علم توليد شده در دانشگاه ها در شاهرگ هاي صنعت و استفاده عملي از اين دانش خواهد شد.

عضو هيئت علمي دانشگاه لرستان در اين رابطه در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد با تاكيد بر اينكه امروزه توسعه صنعتي از جمله عوامل مهم در هر جامعه اي محسوب مي شود، عنوان كرد: آموزش عالي نيز به تبع مسائل صنعتي تعريف مي شود.

امير اكباتاني با تقسيم صنايع در محورهايي چون بازرگاني، كشاورزي و ...بر ضرورت حضور متخصصان در هر كدام از اين شاخه ها تاكيد كرد و افزود: امروزه در موسسات صنعتي هر سازماني كه مديريت اجرايي، محاسبات اقتصادي و امكانات و ابزارهاي فني پيشرفته تر داشته باشد در بهينه سازي توليدات خود موفق تر است.

وي دانشگاه را مكاني براي توسعه در زمينه هاي مديريت اقتصادي و تربيت نيروي متخصص مورد نياز صنعت دانست و بيان داشت: اولين كاري كه براي توسعه صنعت بايد انجام شود توجه به آموزش ها و راه اندازي بخش صنعت در دانشگاهها در راستاي ايجاد ارتباط تناتنگ ميان اين دو است.

اين عضو هيئت علمي دانشگاه لرستان ايجاد كانال هاي ارتباطي ميان نظام آموزشي و نظام صنعتي را ضروري دانست و افزود: مسئله دوم كه در زمينه ارتباط صنعت و دانشگاه بايد مورد توجه قرار گيرد بحث توجه ويژه و جدي به امر پژوهش است.

اكباتاني ادامه داد: دانشگاه موسسه اي است كه بايد براي نيازهاي پژوهشي بخش صنعتي و فني كشور كارشناساني تربيت كند و براي سوال هاي فني موجود در اين بخش پاسخ داشته باشد.

وي عامل نوآوري را به عنوان سومين عامل مهم در ايجاد ارتباط موثر صنعت و دانشگاه برشمرد و يادآور شد: اگر موسسات صنعتي نتوانند نوآور و مبتكر باشند ديگر سودآوري لازم را نخواهند داشت و در عرصه رقابت هاي جهاني از بين خواهند رفت.

اين استاد دانشگاه با تاكيد بر اينكه براي توسعه صنعت سه مقوله "آموزش، پژوهش و نوآوري" بايد به موازات هم مورد توجه قرار گيرند، خاطر نشان كرد: نيازها بايد در گام اول شناسايي شود و سپس جهت گيري ها بر اساس محورهاي ياد شده صورت گيرد.

صنايع معدني؛ كليد توسعه صنعتي لرستان

جايگاه صنعت در لرستان نيز ناشناخته مانده است كه توجه به صنايع تبديلي بخش كشاورزي و صنايع معدني مي تواند تحولي شگرف در توسعه اين استان شكل دهد كه يكي از عوامل مهم در رخ دادن اين تحول استفاده از نيروي انساني توانمند در اين عرصه است.

در بخش قابليت هاي معدني، لرستان با داشتن بيش از 85 معدن فعال، حدود چهار ميليارد تن ذخاير پيش بيني شده و دو ميليون و 200 هزار تن ذخاير قطعي قابل استحصال يكي از غني ترين استان هاي كشور از لحاظ دارا بودن انواع سنگ هاي معدني است.

بيشتر معادن استان به سنگ هاي نما و تزئيني اختصاص دارد به طوريكه با داشتن حدود يك چهارم ذخاير سنگ هاي تزئيني كشور حائز رتبه اول در اين زمينه است.

توليدات سنگ لرستان 22 درصد توليدات كشور و سه درصد توليد جهاني است. از انواع معادن اين استان مي توان به سنگ گچ، سنگ آهك، سنگ چيني، فروسيليس، فلدسپات، تالك، نمك و سنگ لاشه پالون اشاره كرد.

لرستان عليرغم داشتن معادن غني و همچنين نيروي متخصص و ماهر در عرصه معدن و صنايع معدني بار گمنامي بزرگي را به دوش مي كشد كه شايد بتوان با تعامل و ارتباط تنگاتنگ با دانشگاه مجال شناخته شدن آن را بيش از گذشته فراهم كرد.

يكي از اعضاي هيئت علمي دانشگاه صنعتي اميركبير در حاشيه همايش يك روزه ارتباط صنعت با دانشگاه در گفتگو با مهر با تاكيد بر اينكه مشكل اساسي امروز صنعت ما علمي و فني نيست، اظهار داشت: در حال حاضر ما در مديريت زمان، بهره برداري و برنامه ريزي و مديريت بهره وري از صنايع ضعف داريم.

حميدرضا رمفي با بيان اينكه بايد ضمن شناخت چهارچوب ها بر اساس منافع مالي توسعه را در پيش گرفت، بيان داشت: به عنوان مثال يكي از رشته هاي معدن مهندسي ژئوتكنيك است كه به بررسي زمين محل پروژه ها مي پردازد و با توجه به اينكه ما هر 50 سال يك زلزله بزرگتر از 5/7 ريشتر و هر 10 سال يك زلزله بزرگتر از هفت ريشتر داريم بنابراين بايد پيش از شروع پروژه ها به تمام مسائل ايمني توجه كنيم.

وي معدن را يك رشته وسيع چند بعدي دانست، تاكيد كرد: معدن رشته اي وسيع است كه در بخش هاي مختلف راهسازي، ساختمان سازي، سد سازي و مطالعات آبهاي زيرزميني كاربردهاي زيادي دارد.

عضو هيئت علمي معدن دانشگاه لرستان نيز در اين رابطه به خبرنگار مهر گفت: فاصله به وجود آمده ميان كشورهاي جهان اول و كشورهاي در حال توسعه به دليل مسائل صنعتي، الكترونيكي و جنبش نرم افزاري است.

رضا رشيدي با بيان اينكه ايرانيان از ديرباز با معدن و علم آن آشنايي داشته اند، لرستان را يكي از استان هاي غني به لحاظ منابع معدني دانست و بيان داشت: پتانسيل معدني لرستان بيشتر در زمينه معادن سنگ ساختماني و تزئيني است كه اهميت توجه به اين امر به لحاظ فراهم كردن زمينه هاي توسعه اقتصادي استان بر كسي پوشيده نيست.

وي توسعه صنايع معدني لرستان را در گرو توجه به مطالعات آكادميك عنوان كرد و افزود: پرداختن به اين امر در لرستان به صورت امري پاره وقت و موقتي تبديل شده است.

اين استاد دانشگاه دليل موقتي شدن مطالعات در حوزه صنايع معدني را ارتباط ضعيف صنعت و دانشگاه در لرستان دانست و بيان داشت: امروزه معدن و صنايع مرتبط با آن در لايه هاي مختلف ساختار اقتصادي جوامع نقش تاثيرگذار و بنيادين بر عهده دارند به طوري كه در بسياري از جوامع برنامه ريزي بر اساس توانمندي ها در اين حوزه صورت مي گيرد.

رشيدي يادآور شد: از سوي ديگر افزايش تقاضاي بازارهاي جهاني براي مواد معدني و وابستگي روز افزون تمامي صنايع معدني به مواد معدن توجه به اين عرصه را بيش از پيش روشن مي كند.

اظهارات رئيس سازمان بازرگاني استان لرستان مهر تاييدي بر سخنان اين استاد دانشگاه است. حجت الله بيرانوند پيش از اين در اين رابطه به خبرنگار مهر گفته بود: هم اكنون لرستان بعد از اصفهان به لحاظ ميزان استخراج سنگ در رتبه دوم قرار دارد و سالانه حدود سه ميليون تن انواع سنگ تزئيني و ساختماني از معادن اين استان استخراج مي شود كه بخشي از آن در استان، بخشي در بازارهاي داخلي و حدود 200 هزار تن آن در بازارهاي كشورهاي حوزه خليج فارس، اروپا و كشورهاي آسياي جنوب شرق مصرف مي شود.

وي تصريح كرده بود: لرستان قابليت صادرات سالانه 500 ميليون دلار سنگ را به خارج از كشور دارد.

و اما با توجه به تشريح ضرورت هاي ايجاد ارتباط مستمر ميان صنعت و دانشگاه، تاكنون چه اقداماتي در دانشگاههاي لرستان براي ايجاد اين تعامل و ارتباط صورت گرفته است؟

دانشجويان كارآموز پلي براي تلفيق علم و صنعت

معاون پژوهشي و فناوري دانشگاه لرستان نيز در اين زمينه به مهر در خرم آباد گفت: تفاهمنامه هايي ميان وزارت صنايع و معادن و وزارت علوم، تحقيقات و فناوري در راستاي ايجاد ارتباط صنعت و دانشگاه منعقد شده است.

محمد مهدي مشكوات السادات ادامه داد: در قالب اين تفاهمنامه دانشجويان رشته هاي كاربردي و فني مهندسي مي توانند دوره هاي كارآموزي خود را در صنايع بگذرانند.

وي با بيان اينكه در راستاي اجراي اين تفاهمنامه واحد هاي توليدي و صنعتي لرستان دسته بندي شده است، افزود: بر اساس نياز براي هر كدام از اين صنايع سهميه اي از دانشجويان و فارغ التحصيلان مرتبط با آن صنعت در نظر گرفته شده است.

معاون پژوهشي و فناوري دانشگاه لرستان همچنين به انعقاد تفاهم نامه ديگري در خصوص ايجاد بخش كارآفريني در دانشگاهها اشاره كرد و بيان داشت: با توجه به اينكه يكي از مشكلات اساسي موجود در كشور بيكاري فارغ التحصيلان است در وزارت علوم اين تفاهم نامه منعقد شده كه اين بخش نيز در حال راه اندازي در دانشگاهها است.

وي همچين ايجاد مركز رشد در قالب پارك علم و فناوري را به عنوان يكي از مصوبات دور دوم سفر هيئت دولت به اين استان در راستاي توجه به خلاقيت دانشجويان و استفاده از ابتكارات كاربردي آنها دانست و احداث اين مركز را يكي از عوامل مهم و موثر در ارتباط صنعت و دانشگاه عنوان كرد.

رئيس دانشكده فني و مهندسي دانشگاه لرستان نيز در گفتگو با خبرنگار مهر در خرم آباد تصريح كرد: ما دست همكاري و تعامل را به سوي همه همكارانمان در بخش صنعت استان دراز مي كنيم و اعتقاد داريم كه كليد حل بسياري از مشكلات لرستان توجه به صنعت و صنايع معدني در اين استان است.

امير پازوكي با اشاره به اينكه ذخاير معدني لرستان بسيار غني است، بر ضرورت حضور كارشناسان و فارغ التحصيلان در كارهاي اكتشافي اين بخش تاكيد كرد و يادآور شد: از همه دست اندركاران بخش صنعت استان مي خواهيم با استفاده از دانشجويان و اساتيد معدن به دنبال گره گشايي از مشكلات موجود در اين بخش باشند.

وي با تاكيد بر اينكه ايجاد مركز رشد و فناوري مي تواند ارتباط صنعت و دانشگاه در لرستان را تقويت كند، ابراز اميدواري كرد: دانشجويان بتوانند با تلاش و كوشش صاحبان صنايع را به ضرورت برقراري اين ارتباط مجاب كنند.

آنچه روشن است اين است كه متأسفانه در حال حاضر تنها بخش كوچكى از علم توليد شده در دانشگاه هاي كشور براى حل مشكلات و برآوردن نيازهاي موجود در جامعه به ويژه بخش صنعت مورد استفاده قرار مي گيرد لذا دانشگاه و صنعت بايد با هم هماهنگ شوند كه البته دولت نيز بايد با ايفاي نقش رابط بين اين دو ارتباط دانشگاه و صنعت را ساماندهى كند.
 يکشنبه 3 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 810]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن