تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):به امام سجّاد عليه‏السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد، امام عليه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816198955




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مقررات اوراق مشاركت رهني در آستانه تصويب


واضح آرشیو وب فارسی:ايران ورزشی: مقررات اوراق مشاركت رهني در آستانه تصويب


سرمايه، رزا فيروزي:اوراق مشاركت رهني به زودي منتشر مي شود.در حالي خبر از انتشار قريب الوقوع اوراق رهني براي بار دوم داده مي شود كه بحران اقتصاد جهاني برپايه پرداخت وام مسكن، اوراق مشاركت رهني و نزول شديد قيمت مسكن رخ داد و دنيا را با مشكل مواجه كرد و تبعات آن با كاهش شديد قيمت هاي جهاني فلزات، نفت و... گريبان بورس ما را نيز گرفت به طوري كه قيمت بسياري از سهام با افت مواجه شد و حجم معاملات بورسي نيز بسيار كاهش يافته است. در چنين شرايطي خبر از انتشار اوراق مشاركت رهني داده مي شود در حالي كه جزئيات آن منتشر نشده است و فعالان بازار كمتر در اين باره اطلاع دارند.

عدم انتشار اطلاعات كافي در خصوصي اوراق مشاركت رهني مزايا و معايب انتشار اين اوراق را در ابهام قرار داده است. اين در حالي است كه مقررات انتشار اوراق مشاركت رهني در حال نهايي شدن است و اين مقررات به منظور تنظيم روابط بين باني، عامل، واسط و شركت تامين سرمايه كه چهار ركن انتشار اين اوراق هستند تدوين مي شود. باني، بانكي است كه مطالبات خود را به فروش مي رساند، واسط به پشتوانه اين مطالبات اوراق منتشر مي كند. شركت تامين سرمايه نقش رسيدگي به وام ها و وثايق و طراحي اوراق را به عهده دارد و عامل نيز بانكي است كه اقدام به فروش اوراق مي كند.خريد و فروش اين اوراق نيز در بورس صورت مي گيرد. در اين خصوص بهروز زارع مدير نظارت بر بازار اوليه بيشتر توضيح مي دهد.

انتشار اوراق رهني مقررات مي خواهد

بهروز زارع مديرنظارت بر بازار اوليه بورس انتشار اوراق مشاركت رهني را منوط به نهايي شدن مقررات آن عنوان مي كند و مي گويد: «انتشار اوراق مشاركت رهني همانند هر ورقه بهاداري كه منتشر مي شود نيازمند قوانين است و از آنجا كه اوراق مشاركت رهني با داشتن عوامل باني، شركت تامين سرمايه، عامل و واسط از ساير اوراق مشاركت مجزاست بنابراين نيازمند قوانيني است تا رابطه بين اين چهار عامل را تنظيم كنند.»
وي درخصوص مقررات اين اوراق گفت: «بخشي از اين مقررات توسط سازمان بورس تهيه و بخش ديگري از اين مقررات در بانك ها تهيه شده و در حال حاضر جمع بندي نهايي مجموعه اين مقررات در وزارت اقتصاد در حال بررسي است.مدير نظارت بر بازار اول در تعريف اين چهار عامل چنين توضيح داد: «باني در اين ساختار بانكي است كه قرار است مطالبات رهني خود را به فروش برساند براي مثال بانك مسكن و ملي مطالبات رهني خود را به فروش مي رسانند و به واسط مي دهند واسط نيز به پشتوانه آن اوراق رهني منتشر مي كند.»
وي درخصوص نقش شركت هاي تامين سرمايه گفت: «شركت تامين سرمايه وام ها و وثايق آنها را بررسي كرده و به طراحي اوراق رهني كمك مي كند.»
زارع گفت: «عامل بانكي است كه كار فروش اوراق را انجام مي دهد و پرداخت سود را در سررسيدها مقرر مي دارد.»

اعلام نرخ سود در زمان انتشار

وي تصريح كرد: «اوراق مشاركت رهني با نرخ سود ثابت منتشر مي شود و تعيين نرخ سود آن براساس وام هايي است كه اين اوراق به پشتوانه رهن آنها صادر مي شود و پس از بررسي در مرحله انتشار مشخص و اعلام مي شود.»

تفاوت اوراق رهني در ايران و آمريكا

به گفته وي انتشار اين اوراق به تجديد ساختار بانك ها كمك كرده و باعث تداوم ارائه تسهيلات بانك ها و ارائه تسهيلات جديد بانك ها مي شود ضمن اينكه براي خريداران اين اوراق منبع درآمد ثابتي ايجاد مي كند.
زارع در پاسخ به اين سوال كه انتشار اين اوراق و وام هاي مسكن در آمريكا بحران مالي جهاني را به وجود آورد و آيا در ايران نيز ريسك انتشار اين اوراق چنين بالاست، گفت: «ساختار وام مسكن در ايران و آمريكا تفاوت زيادي دارد ضمن اينكه نحوه انتشار اين اوراق هم متفاوت است.»وي توضيح داد: «در آمريكا اين وام ها صد درصد بهاي مسكن را پوشش مي دهد و با نوساناتي كه در نرخ مسكن به وجود مي آيد دارندگان اين اوراق را با مخاطرات زيادي مواجه مي كند. در حالي كه در آمريكا وام مسكن 20 ميليون تومان است كه تنها درصدي از بهاي كل مسكن را پوشش مي دهد.»
زارع خاطرنشان كرد: «در آمريكا امكانات خاصي به اوراق مشاركت رهني تخصيص داده اند در حالي كه ما چنين امكاناتي را براي اوراق مشاركت رهني پيش بيني نكرده ايم.»به گفته وي اصل و سود اوراق مشاركت رهني در ايران تضمين شده است و در صورت عدم استقبال توسط ضامن پرداخت مي شود.

در شرايط فعلي اوراق رهني بدون متقاضي مي ماند

اما زينت مرادي نيا مديرعامل كارگزاري رشد پايدار با بيان اينكه تبديل دارايي ها به اوراق بهادار از خيلي وقت پيش در دستور كار بورس بوده است، گفت: «اين اوراق در شرايطي آماده شده كه شرايط اقتصادي مطلوب نيست و از اين اوراق استقبال نخواهد شد.»
وي افزود: «در شرايط كنوني حتي سهامي كه شناخته شده هستند به دليل عدم نقدشوندگي و... چندان مورد توجه نيستند و در حال حاضر بحران اقتصادي جهاني يك بدبيني نسبت به اوراق بهادار ايجاد كرده است.»
وي تصريح كرد: «در شرايط فعلي انتشار اين اوراق به صلاح نيست و بعيد به نظر مي رسد كه با استقبال مواجه شود.»
وي با بيان اينكه تبديل دارايي ها به اوراق بهادار روش مناسبي است، گفت: «هرچند مدت ها بورس روي اين قضيه كار كرده ولي انتشار آن تقريباً با شرايط بحراني همزمان شده است و در اين شرايط با استقبال مواجه نخواهد شد.»
مرادي نيا خاطرنشان كرد: «در بازار سهام با وجود اينكه ريسك نقدشوندگي افزايش يافته اما چون بازده واقعي كمتر رخ مي دهد گاهي سفته بازي هم ديده مي شود كه اين موضوع احتمالاً اوراق مشاركت رهني را هم تهديد مي كند.»

تامين نقدينگي با معامله اوراق رهني در بورس

حسين خزلي خرازي كارشناس بازار سرمايه با اشاره به مشكلات بحران جهاني گفت: «اتفاقاتي كه در دنيا رخ داده است بايد براي ما درس باشد تا اشتباهات ديگران را تكرار نكنيم.»
وي افزود: «آنچه رخ داد اين بود كه وام به افرادي پرداخت شد كه نتوانستند اقساط خود را بپردازند.»
به گفته وي اوراق مشاركت رهني توسط صندوق هاي سرمايه گذاري خريداري شده بود كه وقتي خانوارها نتوانستند اقساط وام مسكن خود را بپردازند نرخ اوراق به شدت كاهش يافت.وي در توضيح اوراق مشاركت رهني گفت: «اين اوراق براساس دارايي هايي كه در بانك در رهن است، صادر مي شود و پشتوانه آنها املاكي است كه در رهن بانك است.»به گفته وي بانك مسكن مي تواند
5/1 برابر آنچه را وام مي دهد در رهن بپذيرد كه اين كار ريسك اوراق مشاركت رهني را كاهش مي دهد.
خرازي تصريح كرد: «خريداران اوراق رهني از اقساطي كه وام گيرندگان پرداخت مي كنند سود مي برند ضمن اينكه بانك نيز كارمزد خود را مي گيرد.»
وي افزود: «اين اوراق در بورس معامله مي شود و روشي براي تامين نقدينگي براي بانك ها و نيز كمك
به تامين نقدينگي در بورس است.»
 يکشنبه 3 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايران ورزشی]
[مشاهده در: www.iran-varzeshi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 196]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن