تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816733492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت وگو با دكتر حسن عراقي زاده معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران در مورد وضعيت جانبازان ايران عدالت نسبي است


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: گفت وگو با دكتر حسن عراقي زاده معاون بهداشت و درمان بنياد شهيد و امور ايثارگران در مورد وضعيت جانبازان ايران عدالت نسبي است
بنفشه سام گيس

جنگ هشت ساله عراق عليه ايران، خاطره صدها هزار جانباز و هزاران شهيد را براي ملت به يادگار گذاشت.

---

-تعداد فعلي جانبازان به تفكيك شيميايي، اعصاب و روان و ضايعات نخاعي چقدر است؟

كل آمار جانبازاني كه تاكنون تعيين درصد شده و در بنياد پرونده دارند حدود 500 هزار نفر است. از اين تعداد حدود دو هزار نفر قطع نخاع هستند و از اين دو هزار نفر، 1700 نفر از ناحيه كمر و پشت و 300 نفر از گردن قطع نخاع هستند. حدود 50 هزار جانباز شيميايي هستند. معادل همين تعداد جانبازان اعصاب و روان هستند و حدود 40 هزار نفر از جانبازان قطع اندام هستند. بقيه جانبازان ضايعه متفرقه و مشترك دارند البته بسياري هم ضايعات تركيبي دارند يعني هم شيميايي شده اند و هم دچار ضايعه نخاعي يا اعصاب و روان هستند.

-مصدوميت هر گروه از جانبازان بر اثر چه عواملي بوده؟

ضايعات سه گروه است. يا ضايعات تروماتيك است يعني تير، تركش يا جسم برنده كه به هر نقطه از بدن اصابت كرده ، همان قسمت را مورد آسيب قرار داده و فرد قطع نخاع يا قطع عضو شده است. جانبازان شيميايي تحت اصابت عوامل شيميايي قرار گرفتند. در جنگ هشت ساله عراق عليه ايران بيشترين حجم سلاح هاي شيميايي مورد استفاده قرار گرفت و عراق از سه عامل تاول زا يا گاز خردل (سولفورموستارد)، عامل اعصاب يا گازهاي ارگانوفسفره مثل تابون و سارين و سومان و عامل خون يا سيانور استفاده كرد. آن جانبازاني كه ما امروز به عنوان جانباز شيميايي مي شناسيم همگي با گاز خردل مصدوم شدند چون خردل عوارض درازمدت دارد اما دو عامل ديگر يعني عامل اعصاب يا عامل خون، يا منجر به شهادت آني شده يا فرد بهبود مي يابد و هيچ عارضه يي برجا نمي ماند. اما گاز خردل يك گاز ناتوان كننده است كه عوارض پوستي، چشمي و ريوي ايجاد مي كند. عوارض پوستي تا چند ماه مي ماند و بهبود مي يابد. عوارض چشمي ناشي از مواجهه با گاز خردل خيلي جدي است و عوارض ريوي هم مي تواند با حيات فرد مغايرت داشته باشد و شهداي شيميايي معمولاً آنهايي هستند كه مشكلات ريوي شديد داشته و بر اثر نارسايي شديد ريوي شهيد شده اند. جانبازان اعصاب و روان يا در اثر موج گرفتگي و ضربه يي كه به سر او وارد شده دچار اختلالات اعصاب و روان شدند يا در منطقه در معرض استرس شديد قرار گرفتند و دچار اختلالات رواني شدند.

-چه تعداد از جانبازان از نظر پزشكي در شرايط حاد قرار دارند؟

طرحي از سه سال قبل به اجرا درآمد به نام طرح «پايش سلامت» كه در اين طرح جانبازاني كه در شرايط وخيم تري قرار داشتند يا ضايعات آنان مي توانست به شرايط وخيم تري منجر شود تحت پوشش قرار گرفتند تا براي اين گروه پرونده جداگانه يي تشكيل شود و پزشك سلامت برايشان منظور شود. در گام نخست برآورد ما هشت هزار نفر بود از مجموع جانبازان قطع نخاع و شيميايي و اعصاب و روان. اما به تدريج بخشنامه را كامل تر كرديم و در نهايت قرار شد هر جانباز با هر نوع ضايعه ازكارافتادگي اگر هم اكنون دچار يك بيماري صعب العلاج و حتي بيماري ثانويه باشد، تحت پوشش اين طرح قرار بگيرد. بنابراين هم اكنون حدود 19 هزار نفر جانباز هستند كه در گروه پرخطر قرار دارند و ضايعات شديد داشته و نيازمند مراقبت خاص هستند. براي اين 19 هزار نفر، پزشك سلامت تعيين شده كه در واقع پزشكان عمومي هستند و ماهانه به منازل اين جانبازان سركشي مي كنند، آنان را در منزل ويزيت مي كنند و تحت درمان قرار مي دهند و در صورت نياز به ارجاع به متخصص يا بيمارستان تخصصي ارجاع مي دهند. البته تمام جانبازان هر لحظه اراده كنند با بيمه يي كه در اختيار دارند مي توانند به هر بيمارستان دولتي يا خصوصي كه بخواهند، مراجعه كنند.

-چه تعداد پزشك هم اكنون براي جانبازان فعال هستند؟

پزشكان سلامت در اين طرح پايش سلامت حدود 350 نفر هستند اما تمام پزشكان كشور جانبازان را پذيرش مي كنند چون بيمه تمام جانبازان به گونه يي است كه در هر نقطه از كشور به هر بيمارستاني و هر پزشكي مراجعه كنند و بنياد هيچ محدوديتي از اين بابت براي جانبازان قائل نيست.

-اما پزشك معالج جانباز بايد آموزش هاي خاص تري ديده باشد براي مواجهه با فردي كه تحت تاثير عوامل خاص مثل عوامل شيميايي قرارگرفته است.

گروه چشم پزشكي دانشگاه شهيد بهشتي، بيمارستان لبافي نژاد و بيمارستان بقيه الله تهران از جمله پزشكاني هستند كه از ابتداي جنگ با جانبازان شيميايي همراه بوده اند. اين گروه از همان ابتدا در هر استان، به خصوص در استان هاي بزرگ يك يا دو چشم پزشك را آموزش دادند. در مورد ريه هم همين اتفاق افتاد كه هم اكنون در هر مركز استان يك پزشك فوق تخصص ريه براي جانبازان شيميايي آموزش گرفته است.

-مجموع اين پزشكان در كل كشور چه تعدادي است؟

بيش از 100 نفر.

-اين تعداد پزشك براي 500 هزار جانباز كفايت مي كند؟

در يك رشته فوق تخصصي چند فارغ التحصيل در كل كشور داريم؟ بنياد كه سيستم آموزش و تربيت پزشك متخصص ندارد بلكه مي تواند از متخصصان و فوق تخصص هاي موجود خواهش كند اگر تعدادي از آنها از نظر اعتقادي به درمان و مداواي جانبازان شيميايي دلبستگي دارند در اين زمينه كار كنند اما كل فوق تخصص هاي ريه در كشور چند نفر هستند؟ حتي اگر بتوانيم با 30 فوق تخصص هم ارتباط برقرار كنيم خيلي خوب است. در حالي كه شايد كل تعداد اين افراد در كشور 200 نفر هم نباشد.

-در تمام استان ها پزشك فوق تخصص براي جانبازان شيميايي داريد؟

در تمام استان هاي بزرگ شايد به غير از دو سه استان مثل ايلام يا استان هاي كوچك تر كه در دانشگاه آن استان هم رشته فوق تخصص وجود ندارد. اخيراً نشستي با وزير بهداشت داشتيم و از وي خواهش كرديم درمان جانبازان شيميايي در مواد درسي گروه هاي تخصصي و فوق تخصصي پزشكي گنجانده شود. وزير بهداشت هم پذيرفت و قرار شد به معاونت آموزشي و گروه هاي بورد تخصصي ابلاغ كنند كه مثلاً رزيدنت هاي چشم پزشكي در مواد درسي شان، ضايعات چشمي گاز خردل را هم بخوانند و حتي بخشي از سوالات امتحان بورد از اين مبحث باشد. بيماران با اين ضايعات هم بايد در بخش ها بستري شوند تا رزيدنت ها اين بيماران را معاينه كنند. اين اتفاق، احتمالاً براي سال آينده اجرايي خواهد شد. در اين صورت، هر چشم پزشكي كه فارغ التحصيل مي شود اين اطلاعات را خواهد داشت.

-پس نياز اصلي بنياد، براي آن گروه از پزشكاني است كه براي مداواي ضايعات جانبازان شيميايي آموزش ديده باشند چون ضايعات نخاعي يا اعصاب و روان در كل جامعه عموميت دارد.

PTSD از مباحث آموزشي تمام كتاب هاي اعصاب و روان است و جانبازان قطع نخاع، فقط دو هزار نفر از مجموع 50 هزار نفر بيمار قطع نخاع كشور را تشكيل مي دهند. اما تنها بخش اختصاصي ما جانبازان شيميايي هستند و آن هم در دو بخش چشم و ريه.

-اشاره كرديد كه در يكي دو استان كشور، پزشك فوق تخصص براي جانبازان شيميايي نداريد چون در دانشگاه آن استان هم، آن رشته فوق تخصص تدريس نمي شود. بنابراين جانباز شيميايي ساكن در استان ايلام براي معاينه و مداوا بايد به استان هم جوار برود.

اين افراد يا به متخصصان داخلي آن استان مراجعه مي كنند يا در موارد خاص به استان هم جوار مي روند.

-بنياد هيچ پزشك فوق تخصصي را ملزم نكرده كه به استان هاي فاقد فوق تخصص برود؟

ما نمي توانيم چنين الزامي ايجاد كنيم. طرح تقسيم پزشكان برعهده وزارت بهداشت است. بنياد، سال گذشته در مورد شهر سردشت كه بيشترين تعداد جانبازان شيميايي مردمي را دارد با وزارت بهداشت صحبت كرد و قرار شد پزشكان متخصص به اين شهر اعزام شوند و مابه التفاوت حقوق طرحي اين پزشكان از سوي بنياد پرداخت شود. يك روانپزشك و يك متخصص داخلي در سردشت مستقر شدند و دستمزدي بيش از حقوق طرحي آنان از سوي بنياد پرداخت شد.

-اطلاع داريد كه براي اكثر جانبازان هزينه رفت و آمد بسيار سنگين است.

اين هزينه را بنياد پرداخت مي كند.

-براي جانبازي كه جانباز بودن او براي بنياد اثبات شده باشد.

ما در قبال غيرجانباز تعهدي نداريم.

-ولي هنوز درصد بسياري از جانبازان شيميايي از سوي بنياد تاييد نشده اند. به خصوص شهرنشينان يا روستاييان كه هنوز صورت سانحه مشخصي ندارند.

ما براساس سند و دليل كار مي كنيم. تا سال 79 قاعده بر اين بود كه افرادي جانباز شمرده شوند كه حتماً صورت سانحه داشته باشند. از سال 79، توافقي بين سپاه و بنياد صورت گرفت مبني بر اينكه تمام افرادي كه در هر زمان بتوانند از يگان مربوط، گواهي حضور در منطقه را دريافت كنند يا معاونت نيروي انساني نيروي مقاومت بسيج تاييد كند كه اين افراد در عمليات حضور داشته اند از نظر ما واجد تشكيل پرونده جانبازي هستند. اين افراد تحت معاينات پزشكي قرار مي گيرند و اگر نتيجه آزمايش ها مثبت بود، درصد جانبازي تعيين مي شود.

-اين مراحلي كه اشاره كرديد براي افراد نظامي است. در حالي كه تعداد بسياري از جانبازان ما غيرنظامي بودند.

افراد غيرنظامي را فرمانداري ها تاييد مي كنند. ما اين اقدام را در مورد ساكنان شهرهاي سردشت، سنارديره و زرده انجام داديم. فرمانداري ما فهرستي به ما دادند و ما براساس اين فهرست، كميسيون ويژه تشكيل داديم. افرادي كه گواهي فرمانداري داشتند و نتيجه معاينات شان هم مثبت بود درصد جانبازي گرفتند و تمام هزينه هايي كه قبلاً متحمل شده بودند از سوي بنياد پرداخت شد. فردي كه چنين تاييديه و مدركي نداشته باشد از نظر ما جانباز نيست. متاسفانه واقعيتي وجود دارد و ما بايد بپذيريم كه درصد زيادي از مردم ما به خصوص در مناطق مرزنشين و به خصوص در مناطق روستايي از فقر مالي رنج مي برند و براي اين افراد، گرفتن درصد جانبازي مي تواند راهي باشد براي حل بخشي از مشكلات مالي. اما طبيعي است كه درخواست ها بايد ارزيابي شود. بنياد با كسي عناد ندارد. بنياد محدوديت مالي هم ندارد زيرا به خزانه دولت وصل است و دولت هم هيچ گاه محدوديتي براي پذيرش نفرات جديد ايجاد نكرده است. در هيچ دوره يي، هيچ مسوولي از بنياد نخواسته كه ورودي محدود شود. هميشه برعكس بوده. توصيه روساي بنياد به كميسيون هاي پزشكي اين بوده كه هر جا شك داريد منافع را به سمت جانباز سوق دهيد. ما بنابر آمار كميسيون پزشكي از دولت اعتبار مي گيريم منتها بايد ملاك و مبنايي هم وجود داشته باشد.

-قبول داريد كه زمان جنگ، همه اتفاقات روي نظم پيش نمي رفته و شايد فرمانداري اسم فردي را نداشته و آن فرد مورد تاييد قرار نگيرد.

تا امروز تمام افرادي كه ادعاي حضور در منطقه را داشتند مورد تاييد فرمانداري ها قرار گرفتند اما از تمام اين مدعيان تعدادي در كميسيون هاي پزشكي ردصلاحيت شده اند چون شرايط لازم را براي اخذ درصد جانبازي نداشتند.

-درصد جانبازان چگونه تعيين مي شود و بر چه مبنايي افزايش يا كاهش مي يابد؟

دستورالعملي به نام آيين نامه تعيين درصد در نخستين سال هاي جنگ تدوين شد كه 24 بند داشت. در سال هاي بعد كميته مشتركي بين سپاه و ارتش و پزشكي قانوني و وزارت بهداشت تشكيل شد و 24 بند به 160 بند افزايش يافت. آخرين بار سال 83 اين آيين نامه توسط نمايندگان بنياد، ستاد كل نيروهاي مسلح، ارتش، سپاه و وزارت بهداشت بازبيني شد و آيين نامه امروزي بيش از 500 بند دارد و تمام جزييات را مورد توجه قرار داده كه مثلاً قطع بند اول انگشت كوچك يا قطع بند دوم انگشت كوچك يا كاهش ديد چشم چپ به ميزان يك دهم مشمول چه درصدي مي شود.كميسيون پزشكي هم مجموعه يي از پزشكان متخصص هستند كه جانبازان را مورد معاينه قرار داده و با جمع كد ضايعات درصد جانبازي را تعيين مي كنند. اگر اعتراضي هم به درصد تعيين شده باشد، بازبيني مجدد صورت گرفته، يا افزايش پيدا مي كند يا كاهش مي يابد. البته مدتي است كه حتي در صورت كاهش درصد، به صورت ارفاقي همان درصد قبلي اعمال شده و هيچ مزيتي كم نمي شود.

- چرا بايد درصد كاهش يابد؟

به دو علت. با ضايعه يي كه در گذشته وجود داشته امروز بهبود يافته يا آنچه كه اغلب اتفاق مي افتد، بار قبل مدرك خلافي ارائه شده يا كميسيون در ارزيابي آن مدرك اشتباه كرده است. به هر حال امروز درصدها كم نمي شود.

- بنا به دستور رئيس جمهوري؟

بله.

- يعني از زمان دستور رئيس جمهوري در دو سال قبل، هيچ درصدي كم نشده؟

به هيچ وجه و اگر در سال هاي قبل درصدي كم شده به تدريج اصلاح شده.

- شما به عنوان يك پزشك حتماً اطلاع داريد كه در ساير كشورها با بازماندگان جنگ چگونه برخورد مي شود. در مقايسه وضعيت بهداشت و درمان جانبازان ايران با ساير كشورهايي كه تجربه جنگ را داشته اند به چه نتيجه يي رسيده ايد؟

كشور الجزاير از كشورهايي است كه سال ها درگير انقلاب و جنگ بوده و بيش از 5/1 ميليون شهيد و تعداد زيادي جانباز دارد و حتي وزارتخانه يي به نام وزارت مجاهدين داير كرده است.

سيستم بهداشت و درمان كشور الجزاير دولتي است و بخش خصوصي در آن كشور وجود ندارد. تمام مردم تحت پوشش بيمه دولتي قرار دارند و تنها تفاوت بين جانبازان و مردم عادي اين است كه مردم عادي در زمان مراجعه به بيمارستان، 10 درصد فرانشيز مي دهند اما مجاهدين آن 10درصد را هم نمي دهند. در ايران تمام جانبازان از 5 تا 70 درصد، خود و خانواده هايشان دفترچه بيمه خدمات درماني دارند و سرانه تمام اين افراد توسط بنياد پرداخت مي شود. اگر سيستم دولتي بهداشت و درمان ايران جوابگو مي بود بايد همين لايه كفايت مي كرد اما از آنجا كه در كشور ما بخش خصوصي هم فعال است و بخش عمده يي از خدمات درماني را متقبل شده، بيمه همگاني كاربرد ندارد پس در لايه دوم بيمه تكميلي را قرار داديم كه تمام جانبازان از 5 تا 70 درصد تحت پوشش بيمه تكميلي قرار دارند و خانواده جانبازان بالاي 25 درصد هم از اين بيمه استفاده مي كنند. اما بيمه هاي تكميلي معمولاً سقف هزينه دارند و ممكن است هزينه درمان يك جانباز در بيمارستان 50 ميليون تومان بشود. اين هزينه از صندوق ذخيره فني پرداخت مي شود. صندوقي كه هزينه هاي مالي آن از طرف بنياد تامين مي شود و در اختيار سازمان بيمه گر قرار دارد و هزينه هاي مازاد بر سقف بيمه تكميلي از اين محل پرداخت مي شود بدون هيچ سقف و هيچ محدوديت درصد جانبازي. لايه هاي بعد كلينيك هاي چند تخصصي، جذب متخصصان خارجي و در نهايت اعزام به خارج از كشور است كه سال گذشته حدود 65 جانباز را اعزام كرديم.

- يعني در مواقعي سيستم بهداشت و درمان ما براي مداواي جانبازان جواب نمي دهد.

ممكن است جواب ندهد يا مصلحت بر اين باشد كه فرد اعزام شود. در اين شرايط هم هيچ محدوديت در منابع ارزي وجود ندارد و تنها مبنا، تشخيص شوراي پزشكي بنياد است. جانبازان اعزامي معمولاً همان جانبازان شيميايي هستند كه از سال هاي گذشته هم ادامه درمانشان در خارج از كشور بوده و به خصوص افرادي كه دچار انسداد راه هاي تنفسي بودند و از زمان جنگ هم براي مداوا به آلمان اعزام مي شدند ممكن است براي ادامه درمان اعزام شوند.

- شما از كشوري مثال زديد كه شايد از نظر سطح رفاه اقتصادي با ما تفاوت زيادي نداشته باشد. وضعيت بازماندگان جنگ در كشورهاي توسعه يافته چگونه است؟

نهايت اين است كه يك كارت در اختيار جانباز قرار مي دهيم تا به هر مركز درماني كه مايل بود مراجعه كند. از اين بيشتر چه كنيم؟ هم اكنون جانباز ما كارت بيمه تكميلي و دفترچه بيمه خدمات درماني دارد تا به هر مركزي كه مايل بود مراجعه كند. هيچ محدوديت ريالي هم در هزينه هاي درماني او وجود ندارد. در كشورهاي پيشرفته مثل انگليس، آلمان يا ژاپن با وجود آنكه در تمام بخش ها از اقتصاد باز پيروي مي كنند اما در بخش بهداشت و درمان به نظام بسته سوسياليستي قائل هستند.

- يعني ورودي را سخت مي گيرند.

سيستم كاملاً دولتي است. در انگليس سيستم NHS اجرا مي شود كه كاملاً دولتي است يعني فرد، تحت پوشش بيمه دولت قرار دارد اما صرفاً مجاز به مراجعه به پزشك عمومي است و اگر قرار بود به پزشك متخصص مراجعه كند، آن پزشك عمومي بايد او را معرفي كند. در آلمان، هلند، سوئد، كشورهاي اسكانديناوي و ژاپن هم همين گونه است.

- آيا جانبازان از اين روشي كه برايشان اجرا مي شود، راضي هستند؟

اين سوال را بايد از خودشان بپرسيد. شايد در بعضي بخش ها درخواست هايي داشته باشند كه به گونه منطقي نتوانيم به آن پاسخ دهيم به خصوص در مصرف داروهاي خارجي. در كشور ما، تنها منبع تاييد واردات و مصرف داروها وزارت بهداشت و شوراي عالي بيمه است در عين حال كه شركت هاي واردكننده مجاز به واردات هرگونه دارو هستند و پزشكان هم هيچ محدوديتي در تجويز دارو ندارند.

- ولي بيمه داروهاي خارجي را پوشش نمي دهد.

بيمه پوشش نمي دهد يا وزارت بهداشت اين داروها را تاييد نمي كند. و جانباز اعتراض مي كند چرا نسخه تجويزشده را پوشش نمي دهيم. بنياد براي پوشش بيمه يي داروها تصميم نمي گيرد. وزارت بهداشت و شوراي عالي بيمه بايد داروها را تاييد كنند.

- اما شما مي توانيد ما به التفاوت قيمت داروهايي را كه شوراي عالي بيمه نمي پذيرد، پرداخت كنيد.

اتفاقاً براي بخشي از داروهاي خارجي، بررسي انجام شد و به اين نتيجه رسيديم كه مصرف اين داروها براي جانبازان ضروري است. حدود 70 قلم دارو كه تحت پوشش بيمه نبود با اين بررسي مورد پذيرش بنياد قرار گرفت و هم اكنون مابه التفاوت قيمت اين داروها پرداخت مي شود. اما در مورد گروه ديگري از داروها چنين نتيجه يي به دست نيامد چون مشابه آن دارو در داخل كشور توليد مي شد يا وارد مي شد و تحت پوشش بيمه بود. بنياد هم شورايي به نام شوراي دارو دارد كه مركب از متخصصان فارماكولوژيست، داروسازان و متخصصان رشته هاي خاص است. تمام داروهاي جديد وارداتي يا توليدشده در اين شورا بررسي مي شود. دارويي كه توسط شوراي عالي بيمه تاييد شده، جانباز از سيستم بيمه كشوري دريافت مي كند. اما داروهايي كه در سيستم بيمه تاييدنشده در شوراي داروي بنياد بررسي مي شود. تعدادي از اين داروها را بنياد تحت پوشش قرار مي دهد و بقيه تاييد نمي شود. ضرورتي ندارد براي دارويي كه مشابه خارجي يا ايراني آن در داروخانه ها وجود دارد و توزيع مي شود، هزينه جداگانه يي پرداخت كنيم به صرف اينكه مارك تازه يي است كه اختلاف قيمت ها در اين موارد بسيار زياد است. شما داروي توليد داخل يا تحت پوشش بيمه را دانه يي 100تومان مي خريد اما همين دارو با يك مارك جديد وارد مي شود و شما به جاي صدتومان بايد هزارتومان بپردازيد.

-كه حتماً كاربرد بيشتري هم دارد.

اين را نه من مي توانم بگويم، نه شما.

-بروشورهاي دارو اين را مي گويد.

بروشورها صرفاً بابت تبليغات است. اين را شوراي دارو بايد بگويد. گران بودن دارو الزاماً به معناي مفيد فايده بودن آن نيست.

-هيچ شكي نبايد كرد كه به آن شورا دستور داده شده داروهاي گرانقيمت را تاييد نكند؟

چه كسي بايد به اين شورا دستور بدهد؟

-مقامات بالاتر.

به شوراي دارويي بنياد، يا آقاي دهقان يا من بايد دستور داده باشيم.

عدالت نسبي است

-شايد شما طرفدار مصرف داروي ايراني باشيد.

من چنين موضعي ندارم و مي گويم كه هيچ مسوولي در بنياد هرگز به شوراها و كميسيون هاي پزشكي تعيين درصد چنين توصيه يي نكرده و همواره گفته شده كه به نفع جانباز تصميم بگيريد. از طرفي تمام داروهاي مصرفي در كشور مورد تاييد آزمايشگاه رفرانس وابسته به وزارت بهداشت است.

-اما وزارت بهداشت معتقد است كه كيفيت داروي توليد ايران در كف است.

كدام مسوول وزارت بهداشت تا به حال چنين چيزي را اعلام كرده.

-معاون غذا و دارو در همان ابتداي حضور در وزارت بهداشت اعلام كرد كيفيت داروي توليد ايران صددرصد مورد تاييد است. منتها به سقف نرسيده و قابل مقايسه با كيفيت داروي يك شركت اروپايي نيست.

وظيفه تاييد دارو با وزارت بهداشت است اما بنياد هم در موارد خاص شوراي دارويي تشكيل مي دهد.

-به گفته شما اين كيفيت داروي گران نيست كه زير سوال مي رود بلكه از بابت قيمت مورد سوال قرار مي گيرد. اما به نظر شما تاثيرگذاري اين دو نوع دارو واقعاً تفاوتي نمي كند؟

من نمي دانم. فقط مي توانم بگويم كه داروهاي جديد و برندهاي جديد معمولاً گران ترند و پس از دو سه سال تابع قيمت بازار مي شوند.

-هيچ اغماض مالي وجود ندارد؟

هيچ اغماض مالي وجود ندارد. صددرصد به شما اطمينان مي دهم اگر به اين نتيجه برسيم كه دارويي بايد تهيه شود ولو اينكه مجبور باشيم پيش رئيس جمهوري يا نمايندگان مجلس براي تامين اعتبار استدلال كنيم، حتماً اين كار را مي كنيم. وظيفه ما اين است و وظيفه آن دوستان اين است كه تامين اعتبار كنند. تا امروز هم مصلحت انديشي مالي را در هيچ يك از تصميماتي كه براي جانبازان گرفته ايم دخالت نداده ايم.

-به نظر شما تعيين درصدها عادلانه است؟

من فكر مي كنم عادلانه است. البته عدالت نسبي است اما من با جامعيت هر لايحه يا هر قانون مخالفم. آيين نامه تعيين درصدها براساس عقل جمعي گروهي از متخصصان نوشته شده اما اينكه صد درصد مطابق با عدالت است، نمي دانم.

-نمي دانيد؟

مي گويم اين آيين نامه براساس عقل جمعي گروهي از نخبگان پزشكي نوشته شده.

-عقل جمعي افرادي كه خودشان جانباز نيستند كه مشكلات جانبازان را درك كنند.

ممكن است بين اين افراد، جانباز باشد ممكن است نباشد. در ميان اعضاي كميسيون پزشكي افرادي هستند كه جانباز يا رزمنده بوده اند.

-تدوين كنندگان آيين نامه چطور؟

آنها هم متخصصان اين رشته هستند كه غالباً عضو سپاه، ارتش، ستاد كل نيروهاي مسلح و بنياد شهيد بوده اند. بنابراين با اين جمع غريبه نيستند.

-شايد شما طرفدار مصرف داروي ايراني باشيد.

من چنين موضعي ندارم و مي گويم كه هيچ مسوولي در بنياد هرگز به شوراها و كميسيون هاي پزشكي تعيين درصد چنين توصيه يي نكرده و همواره گفته شده كه به نفع جانباز تصميم بگيريد. از طرفي تمام داروهاي مصرفي در كشور مورد تاييد آزمايشگاه رفرانس وابسته به وزارت بهداشت است.

-اما وزارت بهداشت معتقد است كه كيفيت داروي توليد ايران در كف است.

كدام مسوول وزارت بهداشت تا به حال چنين چيزي را اعلام كرده.

-معاون غذا و دارو در همان ابتداي حضور در وزارت بهداشت اعلام كرد كيفيت داروي توليد ايران صددرصد مورد تاييد است. منتها به سقف نرسيده و قابل مقايسه با كيفيت داروي يك شركت اروپايي نيست.

وظيفه تاييد دارو با وزارت بهداشت است اما بنياد هم در موارد خاص شوراي دارويي تشكيل مي دهد.

-به گفته شما اين كيفيت داروي گران نيست كه زير سوال مي رود بلكه از بابت قيمت مورد سوال قرار مي گيرد. اما به نظر شما تاثيرگذاري اين دو نوع دارو واقعاً تفاوتي نمي كند؟

من نمي دانم. فقط مي توانم بگويم كه داروهاي جديد و برندهاي جديد معمولاً گران ترند و پس از دو سه سال تابع قيمت بازار مي شوند.

-هيچ اغماض مالي وجود ندارد؟

هيچ اغماض مالي وجود ندارد. صددرصد به شما اطمينان مي دهم اگر به اين نتيجه برسيم كه دارويي بايد تهيه شود ولو اينكه مجبور باشيم پيش رئيس جمهوري يا نمايندگان مجلس براي تامين اعتبار استدلال كنيم، حتماً اين كار را مي كنيم. وظيفه ما اين است و وظيفه آن دوستان اين است كه تامين اعتبار كنند. تا امروز هم مصلحت انديشي مالي را در هيچ يك از تصميماتي كه براي جانبازان گرفته ايم دخالت نداده ايم.

-به نظر شما تعيين درصدها عادلانه است؟

من فكر مي كنم عادلانه است. البته عدالت نسبي است اما من با جامعيت هر لايحه يا هر قانون مخالفم. آيين نامه تعيين درصدها براساس عقل جمعي گروهي از متخصصان نوشته شده اما اينكه صد درصد مطابق با عدالت است، نمي دانم.

-نمي دانيد؟

مي گويم اين آيين نامه براساس عقل جمعي گروهي از نخبگان پزشكي نوشته شده.

-عقل جمعي افرادي كه خودشان جانباز نيستند كه مشكلات جانبازان را درك كنند.

ممكن است بين اين افراد، جانباز باشد ممكن است نباشد. در ميان اعضاي كميسيون پزشكي افرادي هستند كه جانباز يا رزمنده بوده اند.

-تدوين كنندگان آيين نامه چطور؟

آنها هم متخصصان اين رشته هستند كه غالباً عضو سپاه، ارتش، ستاد كل نيروهاي مسلح و بنياد شهيد بوده اند. بنابراين با اين جمع غريبه نيستند.
 يکشنبه 3 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 5873]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن