تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815007266




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گراميداشت هفته بسيج/مهمترين وظيفه ما در برابر حماسه آفرينان بسيجي چيست؟


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در گراميداشت هفته بسيج/مهمترين وظيفه ما در برابر حماسه آفرينان بسيجي چيست؟
نيروهاي بسيجي در دوران دفاع مقدس، با عينيت بخشي به مفاهيمي چون شجاعت، خلوص، ايثار، مقاومت، هوشمندي و... در حافظه تاريخي ملت ايران چنان ماندگار شدند كه هنوز پس از گذشت سالها از پايان جنگ خاطره رشادتهاي اين نيروي عظيم مردمي در اذهان همه ايرانيان باقي مانده است، اما در اين ميان آن چيزي كه بايد مورد توجه مسئولان اين نهاد مردمي باشد، بازشناسي و آسيب شناسي ادامه حركت بسيج است.

به گزارش خبرگزاري مهر، يك سال پيش از آغاز رسمي جنگ تحميلي حضرت امام(ره) با آگاهي از ضرورت وجود نيروي بازدارنده مدني در برابر ضد انقلاب و استكبار جهاني فرمان تاريخي خويش را مبني بر تشكيل بسيج مستضعفان در تاريخ 5 آذر 58 صادر كردند. با شروع جنگ تحميلي در 31 شهريور 59 اقشار مختلف مردم ايران براي حضور در جبهه هاي نبرد عازم مناطق عملياتي شدند و پس از 8 سال نقش آفريني در اين جنگ نابرابر، با سربلندي به خانه هاي خود بازگشتند.

نيروي مقاومت بسيج پس از جنگ تحميلي- كه بيشترين بار آن بر دوش مردان بي ادعاي آن بود- با جلب مشاركت فعال اقشار گوناگون مردم (دانش آموزان، دانشجويان، اساتيد و روحانيون، كارمندان و كارگران، پزشكان و مهندسان، عشاير و روستاييان) سهم عمده اي در حفظ ارزش هاي انقلاب و نقش مهمي در ميدان هاي مقاومت، تأمين امنيت، بازسازي و توسعه، سازندگي و آباداني ميهن اسلامي داشته است.

نه تنها خلوص و صفاي باطني بسيجيان همواره پشتوانه معنوي مستحكمي براي كشور بوده، بلكه حضور هوشمندانه آنان در تمام عرصه ها به ويژه حضور بسيجيان طلبه و دانشجو به عنوان دو پايگاه علمي به نمونه اي از تعاون و همكاري در برنامه ريزي هاي كلان در پيشرفت و تعالي كشور تبديل شده است و سياستگذاران و مسئولان اجرايي كشور در برنامه ريزي هاي كلان، همواره به تقويت و بهره گيري از اين نيروي عظيم مردمي به عنوان يكي از تجربه هاي موفق دوران دفاع مقدس توجه لازم را داشته و دارند.

تفكر و فرهنگ بسيجي در دوران دفاع مقدس چون خون حيات بخشي در رگ هاي سپاه و ارتش و ديگر نيروهاي مسلح به جريان افتاد و امروز جوانان كشورهاي اسلامي به ويژه لبنان، فلسطين و عراق با الگو برداري از بسيج به تشكيل هسته هاي مقاومت دست زده اند.

امام خميني(ره) بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران، بسيج را بستري براي رشد و بالندگي جامعه جوان و مركز جوشش عشق و معرفت الهي، شهادت طلبي و از خود گذشتگي، مقاومت و جهاد در تمام عرصه هاي فرهنگي، اجتماعي، علمي و... مي دانستند و همواره اين نهاد دفاعي- فرهنگي را به مانند ديگر نهادهاي نظامي از ورود به دسته بندي هاي سياسي برحذر مي داشتند تا با فراغ بال و بدون وابستگي به جناح هاي سياسي در مسير اصلي خود كه همانا پرورش جوانان با ايمان، آگاه و توانمند كه با تفكر بسيجي و با آگاهي سياسي، عالي ترين مفاهيم انساني و الهي را در عرصه هاي مختلف متجلي مي كنند، گام بردارند.

از آنجايي كه دينداري جوهره تفكر بسيجي است، جوانان ايراني با تكيه بر اين عنصر پيش برنده به عرصه هاي گوناگون علمي، تحقيقاتي و فرهنگي وارد شدند و با تأكيدات مقام معظم رهبري مبني بر جنبش نرم افزاري در حوزه تكنولوژي و فناوري گام هاي بلندي را برداشتند.

امروز بسيجيان به عنوان پاسداران دستاوردهاي انقلاب بايد همان انديشه هاي بلند اخلاقي حضرت امام(ره) را در عرصه هاي سياسي، اقتصادي و فرهنگي كشور چنان متبلور سازند كه مانند دوران دفاع مقدس از آنان به عنوان گروهي كه تمام صفات نيك را در خود جاي داده همچنان الگويي مثال زدني باقي بمانند.

كشور پهناور ايران با آن پيشينه تمدني و فرهنگ غني خويش داراي الگوهاي ملي و ديني فراواني است كه متأسفانه به جز معرفي ناقص تعداد انگشت شماري از اين الگوها، بسياري از نمونه هاي تاريخي و اسطوره اي آن همچنان مغفول مانده است اما بروز انقلاب اسلامي ايران و در پي آن دفاع دليرانه مردان و زنان اين سرزمين در طول جنگ هشت ساله تحميلي به ظهور نمونه هاي عيني و حماسي ديگري، فراتر از الگوهاي تاريخي منجر شد كه تعبير اسطوره اي از قهرمانان و پهلوانان را به گونه اي ديگر رقم زد.

در حاليكه رسانه هاي غربي با بهره گيري از فنون ادبي و هنري متفاوت هر چيز پوچ و ساختگي را به عنوان الگويي براي نوجوانان و جوانان خود و ديگر كشورها به گونه اي معرفي مي كنند كه گويي تاكنون نمونه اي از آن در ديگر كشورها نبوده، در كشور ما متأسفانه غفلت در معرفي صحيح الگوهاي اخلاقي و حماسي دوران دفاع مقدس در قالب كارهاي هنري و فرهنگي- آموزشي به فراموشي و يا انتقال معكوس و ناقص برخي مفاهيم اين حوزه منجر شده است.

يكي از نقاط ضعف رسانه هاي ايران و سيستم آموزشي-فرهنگي ما اين است كه از اين ذخاير غني در فرهنگ سازي و معرفي الگوهاي واقعي به نسل جوان و نوجوان كمترين بهره برداري را برده ايم و اين در حالي است كه به مراتب الگوهاي اخلاقي، علمي و حماسي ايران از ديگر الگوهاي كشورهاي غربي كه بر اساس خيال پردازي هاي نويسندگان اين كشورهاست از قابليت هاي بيشتري براي شكل دهي شخصيت جوانان برخوردار است.

شايد عدم كار پژوهشي و اقدامات شتابزده و تكراري، بدون در نظر گرفتن شرايط زماني و نوع گفتمان روز بر اساس درك هر نسل را بتوان از جمله ضعفها در انتقال صحيح مفاهيم دانست.

تا زماني كه ايثارگران و رزمندگان تنها براي قشر خاصي از جامعه به عنوان الگو معرفي شوند و نگاه ملي به اين موضوع نداشته باشيم نمي توانيم مدعي نهادينه كردن فرهنگ ايثار و تفكر بسيجي -كه برخاسته از انديشه والاي اسلامي -ايراني است- در بطن جامعه باشيم.

به گزارش مهر ، روز به روز از تعداد جانبازان و نسل دوران جنگ به دليل مجروحيت و يا حوادث گوناگون كاسته مي شود و حتي پدران و مادران شهدا كه وجودشان مايه بركات و نعماتي براي كشور است يكي پس از ديگري راهي ديار باقي مي شوند و در اين ميان بسياري از گنجينه هاي خاطرات آنان بدون اينكه بهره اي از آنان برده باشيم در زير خروارها خاك دفن مي شود و روزي مي رسد كه حسرت اين سالها و روزهاي از دست رفته نيز نمي تواند ثمري داشته باشد.

در نظر جامعه شناسان مشكل فاصله بين نسلها بيشتر در جوامع جواني رخ مي دهد كه ارزشهاي جامعه به طور صحيح به نسلهاي بعدي منتقل نشده است كه اين مسئله منجر به شكل گيري فرهنگ هاي متفاوت و جديد در جامعه مي شود.

پس از جنگ تحميلي ضرورت اين مسئله بيشتر درك شد و براي حل آن مجموعه هاي فرهنگي به يكسري فعاليت هاي تبليغي و شعار گونه بدون در نظر گرفتن شرايط و نوع گفتمان جامعه جوان كشور دست زدند.

عدم درك گفتمان و مخاطب شناسي يكي از مشكلاتي است كه همچنان جامعه جوان ما را مورد تهديد جدي قرار مي دهد و بيم آن مي رود كه بي توجهي مسئولان و صاحب نظران حوزه فرهنگ و آموزش و پرورش منجر به از هم گسيختگي فرهنگي و تاريخي نسلهاي آينده با نسل فرهنگ ساز و تاريخ ساز ايران اسلامي شود.

بازخواني مجدد آرمان هاي تشكيل بسيج و واكاوي آسيب شناسي بسيج دو موضوعي است كه بايد همواره مورد توجه مسئولان اين نهاد قرار گيرد تا اين نهاد كه از پايگاه مردمي قوي برخوردار است با شكوفايي هر چه بيشتر، از خطر هرگونه سوء استفاده نيز مصون بماند. ان شاء الله
 شنبه 2 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3904]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن