تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816532340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

با حجت الا‌سلا‌م والمسلمين حسين طائب، فرمانده نيروي مقاومت بسيج نيروي مقاومت بسيج فعاليت سياسي ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: با حجت الا‌سلا‌م والمسلمين حسين طائب، فرمانده نيروي مقاومت بسيج نيروي مقاومت بسيج فعاليت سياسي ندارد
جام جم آنلاين: سپري شدن نزديك به 3 دهه از عمر بسيج هرگز باعث نشده است تا اين نهاد مردمي كه به دستور بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران در 5 آذر سال 1358 پايه‌گذاري شد، رشد و نمو خود را متوقف كند. نيروي مقاومت بسيج كه در شرايط ويژه پس از انقلاب تاسيس شد، با آغاز جنگ تحميلي، توان خود را در صحنه‌هاي نبرد با متجاوزان خارجي متمركز كرد اما در حال حاضر، پايه‌هاي انقلاب اسلامي مستحكم و تهديدات آن روزهاي آغازين مرتفع شده است و نزديك به 2 دهه نيز از پايان جنگ تحميلي مي‌گذرد.


اين مسائل سبب شده است‌ نيروي مقاومت بسيج نيز به اقتضاي نيازهاي دهه چهارم انقلاب دستخوش تغييراتي در ساختار شود. در آستانه هفته بسيج در گفتگويي با حجت‌الاسلام والمسلمين حسين طائب، معاون فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و فرمانده نيروي مقاومت بسيج ضرورت اعمال چنين تغييراتي را جويا شديم.

وي در اين گفتگو همچنين از نحوه تعامل نيروي مقاومت بسيج با دولت نهم و چگونگي عملكرد اين نيرو در عرصه‌هاي سياسي از جمله انتخابات سخن مي‌گويد.

با گذشت نزديك به 3 دهه از عملكرد بسيج اخيرا شاهد تغييراتي در ساختار سپاه پاسداران و نيروي مقاومت هستيم. ضرورت چنين تغييراتي چيست و اين تغييرات در چه راستايي ارزيابي مي‌شوند؟

معمولا ساختار ابزار اجراي ماموريت است و اين‌طور نيست كه با تصلب بر ساختار بتوان الزامات تحقق بهتر ماموريت را فراهم كرد، لذا همه سازمان‌ها متناسب با تحولات و آسيب‌شناسي گذشته، بازنگري‌هايي را در ساختارهاي خود انجام مي‌دهند.

اكنون در دهه چهارم انقلاب هستيم و 3 دهه تجربه در سپاه و بسيج را در كوله‌بار خود داريم و با آسيب‌شناسي كه در برنامه‌هاي گذشته انجام شد، طبيعتا مسائل جديدي تعريف شده بود و همچنين شفاف شدن ماموريت‌هاي سپاه ما را به ساختار جديد رساند. اولين كاركرد اين ساختار عبارت است از هم‌افزايي در توان سپاه براي اجراي ماموريت‌هاي واگذار شده و دومين كاركرد آن‌ هم تحقق تدبير رهبر معظم انقلاب مبني بر لزوم اختصاص نيمي از توان سپاه براي اداره بسيج بود. محور سوم، كارآمدسازي و پايداري امنيت و اقتدار قدرت دفاعي سپاه با اتصال بيشتر به بدنه بسيج بود.

براي تحقق اين 3 مساله بايد از نظر ساختاري مجموعه را كمي جمع و جورتر كنيم و توان و امكانات را بر تقويت سطوح بالاتر و سرانگشتان اختصاص دهيم. لذا شما مي‌بينيد كه مثلا ما قبلا در استان‌ها، ستاد لشگر و ستاد منطقه مقاومت داشتيم، اما امروز در سطح سپاه استان، تنها يك ستاد داريم كه ستاد سپاه است.

اين ستاد هم ماموريت‌هاي بسيج را هدايت مي‌كند و هم ماموريت‌هاي دفاعي تيپ و گردان‌هاي رزمي را. همچنين ما در سابق 2 فرمانده در سطح سپاه استان داشتيم، اما امروز تحت فرماندهي واحد اين كار انجام مي‌شود. لذا امروز اتصال گردان‌هاي عاشورا و گردان‌هاي الزهرا به تيپ‌هاي نيروي زميني با وضعيت مطلوب‌تري مواجه شده است و تامين نيروهاي بسيجي گردان‌هاي نيروي زميني كه مبناي كار آنها دفاع مردمي است به شكل بهتري اتفاق افتاده است. از طرف ديگر، با توجه به صرفه‌جويي‌ كه در ستادهاي نيروي مقاومت و همچنين ستادهاي نيروي زميني در استان‌ها شده است، منابع امكانات و بودجه بيشتري به سرانگشتان بسيج كه همان گردان‌ها و پايگاه‌ها هستند اختصاص يافته است. در يك جمله اگر بخواهم بگويم، الزامات ورود به دهه چهارم و اجراي همه جانبه ماموريت‌هاي سپاه اين ساختار جديد را مي‌طلبد.

با توجه به تغييرات جديد آيا بسيج بيشتر به‌سمت نظامي‌شدن پيش مي‌رود؟

در ساختار جديد زمينه‌هاي موفقيت بسيج براي حضور در عرصه‌هاي گوناگون فراهم شده است.

به اعتقاد ما بايد با اين ساختار جديد، انتظاري را كه رهبر معظم‌انقلاب از ما داشتند برآورده كنيم و تدابير امام‌(ره)‌ مبني بر اين‌كه بسيج بتواند در عرصه‌هاي مختلف براي دفاع از انقلاب و پيشبرد اهداف آن نقش خود را ايفا كند، تحقق بخشيم. با تدبير حضرت‌امام‌(ره)‌ قرار بر اين بوده است كه ما بسيج 20ميليوني داشته باشيم، در حال حاضر، آ‌مارها به رقم 13 ميليون و 639 هزار و 722 نفر رسيده است و در واقع 69 درصد بسيج 20 ميليوني تحقق پيدا كرده است.

ما در حوزه دفاعي 2053 گردان عاشورا و 528گردان الزهرا را داريم كه اگر مجموعه آنها را حساب كنيم، در حدود 5/1 ميليون نفر بسيجي در اين حوزه فعاليت مي‌كنند.

بنابراين مي‌بينيم كه حدود 12 ميليون بسيجي در حوزه‌هاي ديگر فعاليت مي‌كنند و ما بايد براي همه اينها زمينه فعاليت را مهيا كنيم لذا ما سازمان علمي داريم، بخشي از اعضاي بسيج در حوزه علمي فعاليت مي‌كنند. همچنين حوزه‌هاي تخصصي ديگري از جمله جامعه پزشكان بسيج مهندسين، بسيج دانشجويي و بسيج اساتيد وجود دارد و برخي از نخبگان ما حتي در سياستگذاري و برنامه‌ريزي كشور نقش ايفا مي‌كنند. بخش زيادي از بسيجيان در حوزه سازندگي فعاليت مي‌كنند و عده‌اي در حوزه‌هاي فرهنگي و غيره حضور دارند.

لذا اگر ما بررسي كنيم، مي‌بينيم عرصه‌هاي مختلفي براي فعاليت هست و سازمان بسيج هم بايد بتواند نيروها را در تمام اين زمينه‌ها سازماندهي كند به عنوان مثال، سازمان بسيج مهندسين را ببينيد اين سازمان طبق آمار ما بايد 60 هزار و 411 نفر عضو داشته باشد و آماري كه الان به تاييد رسيده است، تاكنون 24 هزار و 160 نفر را سازماندهي كرده است. سازمان بسيج مهندسين در مواقع دفاع در مهندسي رزم فعاليت مي‌كند، اما در دوران فعلي كه دوره سازندگي است، سازندگي بسيج مهندسين در قالب نظام مهندسي و در عرصه كارآمدي نظام برنامه‌ريزي مي‌كند و مشورت مي‌دهد و مهندسين جوان كشور را سازماندهي مي‌كند، بنابراين الان مي‌توانيم بگوييم كه عرصه فعاليت بسيج در كاركردهاي بيشتر فراهم شده است.

فعاليت بسيج در عرصه‌هاي سياسي و بويژه انتخابات چگونه است؟

ما يك سازمان بسيج داريم كه همان نيروي مقاومت است و يك سازمان بسيجيان را داريم.

بسيجيان هم مانند ديگر آحاد ملت مي‌توانند اظهارنظر سياسي و فعاليت داشته باشند، اما اگر صحبت در خصوص نيروي مقاومت بسيج است، اين نيرو هيچ‌گونه فعاليت سياسي ندارد.

كاري كه سازمان بسيج انجام مي‌دهد، اين است كه فضاي انقلابي كشور حفظ شود، آرمان‌هاي انقلاب لطمه نبيند و آگاهي مردم در عرصه جهان‌شناسي بالا برود. اما در زمينه‌هايي مانند انتخابات، طبيعي است كه مردم در مشاوره با گروه‌هاي مرجع خودشان تصميم‌گيري مي‌كنند و مردم ما ثابت كرده‌اند كه خودشان با مشورت و بررسي و با يك نگاه باز تصميم مي‌گيرند.

البته بسيجي‌ها نيز شامل همين مردم هستند و طبيعتا هم مشاوره مي‌گيرند و هم مشاوره مي‌دهند. مردم ما هم مي‌‌دانند كه هر مقدار با بصيرت بيشتري پا به عرصه‌هاي سياسي از جمله انتخابات بگذارند، بهره بيشتري مي‌برند و بسيج نيز در اين عرصه آگاه سازي نقش خود را ايفا مي‌كند، ولي بسيج هرگز وارد مصداق نمي‌شود.

گشتي‌هاي شبانه و پست‌هاي ايست و بازرسي يكي از فعاليت‌هاي بسيج است كه در دوران مختلف اجرا شده و به دليل تماس مستقيم با مردم قابل اهميت است. در برنامه‌ريزي‌ها و ساختار جديد در اين مقوله چگونه تصميم‌گيري شده است؟

ايست و بازرسي از لوازم دهه اول و دوم انقلاب بود.

انقلاب از زماني كه شكل گرفت با تهديداتي مواجه بود و يكي از آنها اين بود كه باقيمانده‌هاي رژيم ديكتاتور گذشته و منافقين درصدد لطمه زدن به انقلاب بودند. در آن زمان كه ناامني‌هايي از جمله ترور شخصيت‌ها و انفجار‌هاي تروريستي انجام مي‌شد، ايست و بازرسي بسيار مفيد بود.

اما امروزه به حمدالله انقلاب ما ثبات يافته است، سازمان‌هاي رسمي كشور از جمله نيروي انتظامي مي‌توانند آن مسووليت‌هاي بسيج را بخوبي انجام دهند، به همين دليل، در حال حاضر ما برنامه‌ رسمي ايست و بازرسي نداريم، مگر اين كه شوراي تامين استان يا شوراي امنيت كشور از بسيج درخواست كند. اما جاهايي ما معتقديم كه مردم براي تامين امنيت خودشان بايد حضور داشته باشند.

گشت‌هاي امنيتي بسيج در واقع عملياتي است براي اين كه فضاي كشور براي خلافكاران و اراذل‌و‌اوباش ناامن باشد.

بر همين اساس، ما طوري سازماندهي كرديم كه در محلات، نيروهاي بسيج به گشتزني بپردازند كه همين حضور، افزايش ضريب امنيتي را به دنبال دارد. براساس هماهنگي‌هاي انجام شده در مواردي هم كه نياز به برخورد احساس شود، اين عمليات از سوي نيروي انتظامي انجام مي‌شود.

اين‌گونه فعاليت‌هاي بسيج با وظايف نيروي‌انتظامي تداخلي ندارد؟

نه به هيچ‌وجه. كاري كه ما انجام مي‌دهيم گشت عملياتي است. يعني بسيجيان در حوزه خودشان براساس سازماندهي كه انجام شده است و با پشتيباني‌ها و ارتباطات پيش‌بيني شده به گشتزني مي‌پردازند. همان‌طور كه گفتم، اولا اين گشت‌ها به خودي خود باعث ناامني محيط براي خلافكاران مي‌شود و اگر هم موردي از ناامني مشاهده شود، اين موارد به نيروي انتظامي منتقل مي‌شود و كليه برخوردها به صورت متمركز از سوي نيروي انتظامي انجام مي‌شود.

در ساختار جديد، فرمانده كل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، فرماندهي بسيج را نيز عهده‌دار است. در چنين ساختاري فعاليت بسيج‌هاي دانشجويي كه قاعدتا نظامي نيستند به چه شكل تعريف شده است؟

سازمان بسيج دانشجويي، يكي از سازمان‌هاي قشري ماست كه به صورت نيمه مستقل خودش را اداره مي‌كند. در واقع بسيج دانشجويي يكي از سازمان‌هاي تابعه نيروي مقاومت بسيج است. طبيعي است كه برنامه‌ريزي براي دانشجويان، متناسب با محيط دانشجويي انجام مي‌شود. سازمان بسيج دانشجويي نيز طرح تحول خودش را دنبال كرده است و باتشكيل كانون‌هاي مختلف در دانشگاه‌ها از جمله كانون دفاع مقدس، كانون علمي، كانون قرآن و عترت و بسياري از كانون‌هاي ديگر، بستر مناسبي براي گرد آمدن دانشجويان فراهم شده تا بتوانند در كنار يكديگر براي دفاع از انقلاب و تحكيم مواضع و پيشرفت انقلاب به صورت دانشگاهي برنامه‌ريزي كنند.

سپاه و بسيج در حمايت از اين سازمان، نقش اتكا و پشتوانه را دارند اما در واقع در دانشگاه‌ها، خود شوراهاي دانشجويي برنامه‌ريزي‌هاي لازم را براي فعاليت‌هاي خود انجام مي‌دهند. لذا تلفيقي كه در سپاه و بسيج اتفاق افتاده است، در سازمان‌هاي اقشاري ما تاثير آنچناني ندارد جز اين كه نقاط اتكاي اين سازمان‌ها تقويت شده‌‌اند.

از بدو پيروزي انقلاب اسلامي، همواره شاهد تهديدات خارجي بوده‌ايم و در دوره پاياني دولت بوش اين تهديدات كمي شدت گرفت. اين تهديدات را تا چه حد جدي مي‌دانيد و در صورت بروز تجاوزي از سوي دشمنان بسيج به چه شكل عمل خواهد كرد؟

به اعتقاد من با توجه به شرايط داخلي كه در آمريكا شكل گرفته و با توجه به نابساماني اقتصادي و اجتماعي كه دراين كشور به وجود آمده، قدرت تهديد نظامي از سردمداران كاخ سفيد سلب شده است و بر همين اساس اگر دولت آمريكا بخواهد به صورت عاقلانه رفتار كند، نبايد ريسك عمليات نظامي را بپذيرد.

اما ما در نيروي مقاومت بسيج هميشه احتمال حمله خارجي را جدي مي‌گيريم و در آمادگي كامل به سر مي‌بريم. در زمان تهديد نظامي، بسيج در كنار ساير نيروهاي مسلح با ماموريت‌ها و برنامه‌هاي تعريف شده وارد صحنه مي‌شود. بسيج در چنين شرايطي هم به صورت مستقل برنامه دارد و هم در تامين نيروي انساني مورد نياز يگان‌هاي رزمي كشور نقش خودش را ايفا مي‌كند.

در حال حاضر كه وارد چهارمين دهه از عمر انقلاب اسلامي و بسيج مي‌شويم، شاهد نسلي از بسيجيان هستيم كه در دوران جبهه و جنگ تحميلي حضور نداشتند. براي ايجاد ارتباط ميان اين نسل و نسل گذشته كه تجربه 8 سال دفاع مقدس را در كوله‌بار خود دارند، چه تمهيداتي انديشيده‌ايد؟

من ابتدا مي‌خواهم تعبيري داشته باشم. ما اگر بخواهيم مقايسه‌اي ميان ياران امام(ره)‌ و اصحاب ائمه معصومين داشته باشيم، مي‌بينيم كه اصحاب ائمه معصومين، ائمه را ديدند، اما اصحاب امام(ره)‌، ائمه را نديدند. ولي شاهديم با نويدي كه امام(ره)‌ به مردم داد، امروز اتصال جامعه ما با امامت يك اتصال واقعي‌تر و حقيقي‌تر است.

من همين مقايسه را مي‌خواهم براي نسل اول و نسل چهارم بسيج داشته باشم. نسل سوم و چهارم بسيج بسياري از فداكاري‌هاي بسيجيان نسل اول و دوم را نديدند و همچنين فداكاري‌هاي ملت در پيروزي انقلاب را نيز شاهد نبودند، اما علاقه و تلاش اين نسل در سازمان بسيج به حدي است كه من بجرات مي‌توانم بگويم جوانان امروز آنچنان مشتاق و پرتلاشند كه اگر فعال‌تر و جلوتر از نسل‌هاي پيشين خود نباشند، حداقل همپاي آنها در حال فعاليت هستند. به عنوان مثال آمار مراجعه دانش‌آموزان به بسيج در حال حاضر به گونه‌اي است كه ما توان پاسخگويي به آنها را نداريم و معمولا بيش از سهميه‌هايي كه ما هر سال تعيين مي‌كنيم و در حدود يك و نيم ميليون نفر است، متقاضي عضويت در بسيج داريم.

اما اين كه چگونه ما پيوند بين اقشار را برقرار كنيم، بحث ديگري است. در نيروي مقاومت بسيج طرحي با عنوان طرح صالحين و همچنين طرحي با نام طرح هم‌انديشي بسيجيان داريم. در قالب اين طرح، بسيجيان هفته‌اي يك بار در پايگاه‌ها دور هم جمع مي‌شوند و با تعيين يك موضوع مباحثه با حضور مربي و افرادي كه در دوره دفاع مقدس و در نسل‌هاي قبلي بسيج فعاليت داشتند، به بحث و گفتگو مي‌پردازند. در اين طرح‌ها علاوه بر اين كه نيروهاي بسيج در انديشه‌ورزي و رشد و تعالي بسيج هم‌افزايي مي‌كنند، افراد باتجربه و كساني كه در دفاع مقدس در بسيج نقش داشتند تجربيات خودشان را به نسل جديد منتقل مي‌كنند. برنامه ديگري كه ما در نظر داريم اين است كه با استفاده از بستر اينترنت بتوانيم ارتباط خوبي ميان اقشار بسيج در رده‌هاي مختلف با ايجاد شبكه مجازي بسيج آماده كنيم كه افتتاح در هفته بسيج انجام مي‌شود. در اين طرح كليه سازمان‌هاي اقشاري ما با يك طرح جامع، جامعه بسيج مجازي را فعال مي‌كنند و در واقع همه بسيجيان مي‌توانند به نوعي با يكديگر ارتباط داشته باشند و آموزش‌ها، پيام‌ها و امور مختلف را به يكديگر منتقل كنند.

تعامل بسيج و ارتباط آنها با دولت نهم چگونه است؟

به اعتقاد ما اين دولت، حافظ ارزش‌ها و آرمان‌هاي انقلاب اسلامي است و طبيعي است كه يكي از آرمان‌هاي امام(ره)‌ بسيج بوده است و حمايت دولت نهم از اين شجره طيبه، بيشتر از دوره‌هاي قبلي است و بسيجيان نيز در اين دوره زمينه فعاليت بيشتري پيدا كرده‌اند و حضور گسترده‌تري دارند.

لذا تعامل بسيج و بسيجيان در اين دوره نسبت به دوره‌هاي قبل بيشتر بوده است و با توجه به حاكميت فضاي انقلابي در كشور در اين دوره زمينه‌هاي همكاري بسيج در عرصه‌هاي مختلف افزايش يافته است و بسيج نيز همه توان خود را براي تحقق آرمان‌هاي انقلاب و حمايت از مردم متمركز كرده است.

حسين نيك پور
 شنبه 2 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن