تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820610832




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش مهر ازجلسه توجيهي آژانس/اعتراض ايران به نشت اطلاعات محرمانه/جزئيات مباحث سوريه و آژانس


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش مهر ازجلسه توجيهي آژانس/اعتراض ايران به نشت اطلاعات محرمانه/جزئيات مباحث سوريه و آژانس
يك ديپلمات آگاه در وين از اعتراض ايران به نشت اطلاعات محرمانه كشورها از آژانس بين المللي انرژي اتمي در جلسه توجيهي اين نهاد خبر داد و اعلام كرد كه نماينده ايران در اين جلسه بار ديگر درخواست ارائه پاسخ به اتهامات ادعايي را؛ در شرايطي كه هيچ سندي از آنها در دست آژانس نيست؛ غير قانوني خوانده است.

اين ديپلمات آگاه مستقر در وين در گفتگو با خبرنگار مهر، درخصوي جلسه توجيهي (بريفينگ) آژانس بين المللي انرژي اتمي كه عصر روز جمعه براي بررسي گزارشات آژانس درباره فعاليت هاي هسته اي ايران و سوريه تشكيل شد، توضيح داد: در اين جلسه با توجه به اينكه گزارش فعاليت هاي ايران موضوع جديدي نداشت، بيشتر مباحث به موضوع سوريه اختصاص يافت.

به گفته اين مقام آگاه علي اصغر سلطانيه نماينده ايران در اين جلسه از نشت اطلاعات محرمانه از آژانس به بيرون انتقاد كرده و تاكيد كرد كه اين نهاد تا كنون تنوانسته است اين موضوع را كنترل كند. ايران در سال هاي اخير چندين بار اين موضوع را مطرح كرده ومورد انتقاد شديد قرار داده است.

به گفته اين ديپلمات در جلسه ديروز اين موضوع مورد تاكيد و انتقاد نماينده سوريه نيز قرار گرفته است.

وي همچنين خبر داد كه دراين جلسه نماينده ايران از طرح مجدد اتهامات ادعايي در گزارش رسمي آژانس به شدت انتقاد و تصريح كرده است با توجه به اجراي كامل توافقنامه طرح اقدام و مداليته از سوي ايران، همچنين ارائه 117 صفحه توضيح درباره اين اتهامات؛ در شرايطي كه به هيچ عنوان ملزم به ارائه آن نبوده است؛ طرح مجدد آنها و ادعاي بي پاسخ ماندشان منطقي و حقوقي نيست.

اين منبع آگاه به مهر گفت كه سلطانيه همچنين بار ديگر با اشاره به اينكه مقرر شده بود آژانس اصل مدارك موارد اتهامي را به ايران ارائه كند گفت: در شرايطي كه آژنس هنوز اين كار را نكرده و نتوانسته است به گفته خود اصل مدارك را پيدا كند ، اشاره كردن به آنها و مورد استفاده قرار دادنشان به عنوان مرجع از نظر حقوقي قانوني نيست.

اين ديپلمات حاضر در جلسه توجيهي ديروز خبر داد كه فضاي كلي جلسه حاكي از حمايت ازاين استدلال ايران بوده و اعضاي آژانس بر منطقي بودن درخواست ايران تاكيد داشته اند.

به گفته وي همچنين در بخش ديگري از اين جلسه به موضوع سوريه پرداخته شد و اسلايدهايي از سايت الكبار سوريه كه سال گذشته هدف حمله موشك هاي اسرائيلي قرار گرفت نشان داده شد كه با انتقاد نماينده اين كشور نسبت به تصوير برداري ماهواره اي و نيز نشت اطلاعات طبقه بندي شده از آژانس به خبرگزاري هاي خاص همراه شد.

اين مقام آگاه همچنين از اعتراض نماينده سوريه نسبت به سياسي بودن اتهامات مطرح شده عليرغم عدم توجه و محكوميت بين المللي حمله رژيم اشغالگر قدس به تماميت ارضي كشورش خبر داد.

وي توضيح داد كه در جلسه ديروز با اشاره به گزارش مدير كل، از دمشق درخواست شده است كه زمينه بازديد بازرسان آژانس از مراكزي از تاسيسات نظامي خود را فراهم كند و نقشه هاي طراحي اين سايت ها را در اختيار اين نهاد قرار دهد، اما اين موضوع با مخالفت نماينده سوريه مواجه شد.

به گفته اين منبع آگاه نماينده سوريه در اين جلسه تاكيد كرده است كه كشورش به اندازه لازم با آژانس همكاري كرده و با توجه به همسايگي اين كشور با رژيم اشغالگر قدس و اعتراف اين رژيم به دارا بودن 200 كلاهك هسته اي، ارائه اطلاعات سايت هاي نظامي عقلاني نيست و به امنيت ملي سوره لطمه مي زند.

به گفته وي دمشق تاكيد دارد كه تاسيسات مورد درخواست آژانس براي بازديد ارتباطي با سايت نظامي الكبار ندارد.

آژانس مدعي است كه در بازرسي از سايت ويران شده الكبار كه سال گذشته به بهانه انجام فعاليت مخفيانه هسته اي مورد حمله اسرائيل قرار گرفت آلودگي هسته اي مشاهده كرده است. اين در حالي است كه سوريه اعلام كرده است اين سايت صرفا سايتي نظامي بوده و وليد معلم وزير خارجه اين كشور نيز تاكيد دارد كه آلودگي مورد ادعاي آژانس مي تواند ناشي از بمب هاي فروريخته شده توسط اسرائيل در اين تاسيسات و استفاده از بمب هاي اورانيومي باشد. آژانس اعلام نظر قطعي درباره منشاء آلودگي ها را به بازرسي از ساير تاسيسات نظامي سوريه منوط كرده است.

ديپلمات حاضر در مقر آژانس در وين به مهر خبر داد كه اعضاي گروه جنبش عدم تعهد در تدارك بيانيه اي در حمايت از مواضع هسته اي جمهوري اسلامي ايران، همچنين بيانيه اي درباره موضوع سوريه هستند كه در روزهاي آتي نهايي مي شود.

نشست فصلي شوراي حكام آژانس بين المللي انرژي اتمي پنجشنبه 7 آذر برگزار خواهد شد.

نماينده دائم ايران در آژانس با اعلام قطعي اينكه بر اساس مقررات حقوقي و محتواي گزارش اخير البرادعي اعضاي آژانس پذيرفته اند كه فعاليتهاي هسته اي ايران در "وضعيت سفيد است" به مهر گفت: مهمترين نكته مثبت در گزارش اخير آژانس اين است كه با ايستادگي ايران و مواضع محكم كشورهاي در حال توسعه سرانجام اقدامات داوطلبانه كاملا از الزامات حقوقي تفكيك شد.
 شنبه 2 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن