تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816427453




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نور، صدا، حركت: به ياد ماندنى ها! سينماى آفتاب تابان


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نور، صدا، حركت: به ياد ماندنى ها! سينماى آفتاب تابان
[ يزدان سلحشور ]
آنچه از سينماى ژاپن به ياد مى آوريم به سه دسته تقسيم مى شود: اول- سينماى درخشان و تأثيرگذارى كه پس از جنگ جهانى دوم و شكست اين كشور در آن جنگ، سينماى امريكا و اروپا را نه تنها در عرضه رقابت هنرى با آن، به تساوى كشاند كه بخش قابل ملاحظه اى از توليدات سينماى غرب را، از نشانه ها و تلمحيات و جهان نگرى و بيان هنرى خود آكند و مسير نوينى به اين سينما داد؛ دوم- سينماى تجارى غيرقابل تحملى كه آثارش در حوزه «اكشن» به هيچ وجه قابل رقابت با سينماى رزمى هنگ كنگ نبوده و نيست و در حوزه فانتزى هم، جلوه هاى ويژه نازل و تقليدى اش- لااقل تا اواخر دهه هشتاد- آدم را به خنده مى اندازد تا شگفت زده كند يا بترساند و البته خريد يك كاراكتر با مزه [به جاى ترسناك] از اين سينما به قيمت يك ميليون دلار و ساختن يك فيلم قابل قبول با آن با شركت «ژان رنو»، نبايد ما را دچار اين اشتباه كند كه گمان كنيم سينماى ژانر «گودزيلا»ى ژاپن حرفى براى گفتن در عرصه جهانى دارد؛ سوم- سينماى ملودرام و آميخته با كمدى هايى كه لااقل براى ما ايرانى ها خنده دار نبوده [براى بقيه مليت ها نمى دانم!] كه در دهه شصت و همزمان با دوران جنگ و محدوديت بودجه تلويزيون ايران در خريد آثار برتر، به «سايه همسايه»ى بينندگان تلويزيونى كشور بدل شد و با حضور چند سريال بى مايه و كم مايه تلويزيونى كه ريشه در همين سينما داشتند، به كابوس هفتگى سينماروهاى حرفه اى و سرگرمى بزرگ آن دسته از تماشاگرانى كه كماكان از علاقه مندان محصولات سينماى باليوود هستند، تغيير شكل داد.
اين سه دسته، هر يك طرفدارانى در ايران- و حتى كشورهاى اروپايى- دارند. فيلم هاى دسته دوم و سوم، فقط در تلويزيون ايران، بخش قابل ملاحظه اى از زمان پخش دهه هاى هشتاد و نود ميلادى [شصت و هفتاد خورشيدى] را به اختصاص نداده اند. بسيارى از شبكه هاى تلويزيونى آلمان، هنوز با پخش سريال هاى قديمى اكشن و ملودرام ژاپنى، آلمانى هايى را كه محتاج اطمينان به اين شبكه ها، براى تنها گذاشتن صفحه نمايشگر با فرزندانشان هستند، جذب خود مى كنند. مشهورترين سريال ژاپنى در حال حاضر «ZDF»، سريالى قديمى است كه تقاطع ملودرام و اكشن است كه تماشاگران ايرانى در سال هاى اواخر دهه هاى پنجاه خورشيدى دو فيلم سينمايى را كه براساس اين سريال ساخته شده اند، در سينماهاى ايران ديده اند: «گرگ و بچه» و «عبور از رودخانه استكس» كه داراى صحنه هاى بسيار خشنى [براى آن سال ها] بودند اما سريال تلويزيونى ، از آن صحنه هاى خشن عارى است و داستان يك سامورايى سرگردان است كه با نى خيزران، كالسكه اى براى پسرش ساخته و با او، در حال سفر به دور ژاپن است و در عين مبارزه با نابرابرى حاصل از سال هاى نخست دوران «ميجى»، پسرش را هم بزرگ مى كند و البته با آموزه هاى اخلاقى [مشترك در تمامى فرهنگ ها] آشنا مى كند.
فيلم هاى دسته دوم، خود به دو دسته فيلم هاى ژانر سامورايى و ژانر گنگسترى- رزمى تقسيم مى شوند. به گمانم مخاطبان حرفه اى سينما، به خوبى فاصله ارزش هاى هنرى اين دسته از آثار ژانر سامورايى را به آثار دسته اول دريافته اند. در آثار سامورايى دسته دوم، فيلمنامه و عناصر شكل دهنده آن، تقريباً غايب اند و فقط برق شمشيرها و بالا و پائين پريدن هاى متمادى را شاهديم كه تازه ارزش هاى زيباشناسانه بصرى آنها، اصلاً قابل مقايسه با ارزش هاى زيباشناسانه بصرى اين گونه حركات، در قاب كلاسيك سينماى رزمى هنگ كنگ نيست. وضعيت ژانر «گنگسترى- رزمى» [با وجود ظهور آثارى متعلق به دسته اول در اين ژانر طى دهه هاى هشتاد و نود و در دهه اخير] از اين هم بدتر است و ترجيح من - بالشخصه- در مقام مقايسه با آثارى چون سرى «داستان پليس» [با بازى جكى چان] در سينماى هنگ كنگ است.
ادامه دارد
 شنبه 2 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن