تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانايى، ريشه همه خوبى‏ها و نادانى ريشه همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814690407




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فصل جديد بازار مسكن تداوم مي يابد


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: فصل جديد بازار مسكن تداوم مي يابد
دولت به منظور كنترل و ساماندهي مسكن اقدام به برنامه ريزي و تصميم گيري هايي در زمينه عرضه زمين و مسكن كرده و در نظر دارد با اجراي طرح سامانه اطلاعات املاك و مستغلات كشور، از بروز تخلفات و افزايش قيمت جلوگيري كند.

با وجود اين كه در حال حاضر بازار مسكن در ركود نسبي به سر مي برد اما هم چنان مشكلات اجاره نشيني وجود دارد.

يك شهروند در اين خصوص مي گويد: با وجود اين كه بازار خريد و فروش مسكن راكد است اما تغييري در ميزان اجاره بها ايجاد نشده است.

احمدي مي افزايد: حدود يك ماه است با 20 ميليون ريال وجه نقد به عنوان رهن به دنبال سر پناهي هستم اما هيچ جاي مناسبي پيدا نكرده ام.

وي معتقد است: كاهش قيمت مسكن شايعه اي است كه مي خواهند از اين طريق ركود بازار را بشكنند زيرا ما هم چنان سر پناهي به عنوان مسكن اجاره اي هم نداريم.

يكي ديگر از شهروندان نيز عنوان مي كند: در حال حاضر قيمت مصالح ساختماني، آهن آلات، ميلگرد و قيمت مسكن و زمين كاهش يافته زيرا مدتي پيش قطعه زميني را به مبلغ 200 ميليون ريال خريداري كردم اما اكنون به مبلغ 170 ميليون ريال هم فروخته نمي شود.

يك خريدار نيز اظهار مي كند: براي خريد مسكن اقدام كردم اما پس از مدتي از خريد آن منصرف شدم اما پس از گذشت چند ماه اين واحد مسكوني كماكان بدون خريدار باقي مانده است كه اين موضوع گوياي نبود تقاضا در بازار مسكن است.

وي با اشاره به سياست هاي دولت اظهار مي كند: با اجراي طرح ساماندهي اطلاعات املاك و مستغلات كشور به طور حتم ميزان قيمت مسكن كاهش بيشتري داشته باشد.

وي خاطر نشان مي كند: در حال حاضر به دليل حذف قيمت هاي كاذب اغلب كساني كه از طريق ساخت و ساز امرار معاش مي كردند، ساخت و ساز را متوقف كرده است.

يكي ديگر از شهروندان بيان مي كند: واقعيت امر اين است كه ارزان شدن مسكن تنها در حد حذف قيمت هاي كاذب است و معضل اجاره بهاي مسكن هم چنان ادامه دارد و هيچ تغييري در آن ايجاد نشده است.

در اين ميان معظمي وحيد يكي از مشاوران املاك اظهار مي كند: در حال حاضر خريد و فروش مسكن راكد است و همين امر موجب ارزان بودن مسكن شده است.

به گفته وي بنابراين اگر ركود بازار خريد و فروش مسكن ادامه داشته باشد به طور حتم قيمت ها هم چنان از افت قابل ملاحظه اي برخوردار خواهند بود.

وي اضافه مي كند: روال خريد و فروش در بازار مسكن به گونه اي است كه پس از مدتي فعاليت و گراني، قيمت مسكن كاهش مي يابد و بازار با ركود مواجه مي شود و پس از مدتي نيز با افزايش بيش از حد قيمت مواجه مي شويم.

وي ساخت مسكن مهر را يكي ديگر از سياست هاي دولت در خصوص كاهش قيمت ها ذكر مي كند و مي افزايد: با ساخت و ارائه مسكن مهر ميزان عرضه در بازار افزايش يافته و تقاضا ثابت مي ماند كه اين امر موجب افت قيمت مي شود.

وي اضافه مي كند: با وجود اين كه در حال حاضر قيمت مسكن كاهش يافته اما خريد و فروش نيز در اين زمينه صورت نمي گيرد و بازار مسكن با ركود مواجه است.

وي تصريح مي كند: متعاقب كاهش قيمت خريد و فروش مسكن، اجاره بهاي مسكن نيز كاهش يافته است زيرا افراد به دليل افت قيمت ها از خريد و فروش مسكن نا اميد شده اند و منازل خود را به بهاي ارزان اجاره مي دهند.

»معظمي وحيد« معتقد است: بايد سعي كنيم بازار را از حالت ركود نجات دهيم تا با گراني هاي بيشتري مواجه نشويم و به همين دليل اغلب مشاوران املاك از دريافت حق كميسيون از خريداران خودداري مي كنند.

يكي ديگر از مشاوران املاك نيز مي گويد: ركود بازار مسكن مقطعي است و پس از مدتي از حالت ركود خارج مي شود.

وي معتقد است: ركود بازار مسكن چند ماهي بيشتر ادامه ندارد و پس از مدتي قيمت ها دوباره افزايش خواهد يافت زيرا در حال حاضر ساخت و ساز مقرون به صرفه نيست و همين امر در ميزان خريد و فروش مسكن مؤثر است.

يكي ديگر از مشاوران املاك، تراكم ساختماني، تفكيك مسكن و ... را از جمله عوامل ركود بازار مسكن ذكر مي كند و مي گويد: شرايط اخذ وام مسكن يكي ديگر از عوامل افت قيمت مسكن است و مي افزايد: با كاهش تسهيلات بانكي، قدرت خريد كاهش يافته در نتيجه ركودي در بازار حاكم شده است.

وي ادامه مي دهد: افت قيمت مسكن يكي از سياست هاي دولت است كه با افزايش عرضه توانسته است بازار خريد و فروش را كنترل كند.

وي معتقد است: در حال حاضر به دليل افت قيمت ها ساخت و ساز نيز كاهش يافته است و افراد متقاضي خريد بايد منتظر كاهش قيمت ها باشند.

وي اضافه مي كند: با اجراي طرح سامانه اطلاعات املاك و مستغلات كشور به طور حتم مشاوران املاكي كه بدون مجوز و غير قانوني اقدام به امر خريد و فروش مي كنند از فعاليت باز خواهند ماند كه در كاهش قيمت ها بسيار مؤثر است.

يكي ديگر از مسئولان مشاور املاك نيز اظهار مي كند: با وجود اين كه تفكيك املاك، خريد تراكم، دريافت تسهيلات مسكن، مسكن مهر و ... به عنوان عوامل دخيل در بازار مسكن مطرح است اما در قيمت مسكن هيچ تأثيري نداشته و تنها منجر به ركود بازار آن شده است.وي مي افزايد: برخي از افراد به دليل فراهم نبودن شرايط خريد و فروش ساخت و ساز مسكن را متوقف كرده و باعث ركود بازار شده اند اما اين امر نيز نتوانسته باعث كاهش قيمت ها شود اما هم چنان شايعاتي از قبيل ارزان شدن قيمت مسكن وجود دارد.

از سوي ديگر رئيس اتحاديه مشاوران املاك شهرستان بجنورد با اشاره به تحولات اقتصادي مي گويد: با وضعيت موجود به طور حتم قيمت مصالح ساختماني و ساخت و ساز كاهش مي يابد و قيمت ها شكسته مي شوند.

»محمدزاده« تنظيم خريد، فروش، رهن و اجاره و ثبت آن در دفتر خلاصه ثبت معاملات را يكي ديگر از دلايل ركود بازار مسكن ذكر مي كند و مي افزايد: انعكاس اطلاعات دقيق راجع به معاملات و ثبت آن در سامانه اطلاعات املاك باعث كاهش ميزان معاملات توسط افراد غير مجاز شده است.

وي تصريح مي كند: با ثبت اين قراردادها در سامانه اطلاعات، دولت از نحوه معاملات انجام شده در سراسر كشور مطلع مي شود و در نتيجه خريد و فروش هاي غير قانوني بدون پروانه و هم چنين كارشناسي هاي غير واقعي كاهش مي يابد.معاون معماري و شهرسازي سازمان مسكن و شهرسازي خراسان شمالي نيز در اين خصوص مي گويد: ركود خريد و فروش هاي نامتعارف باعث كاهش قيمت ها در بازار مسكن شده است زيرا در حال حاضر حدود 30 تا 40 درصد افت قيمت مسكن وجود دارد.

»محمد علي منصوري« سياست هاي دولت براي كنترل تورم را يكي از دلايل افت قيمت مسكن ذكر مي كند و مي افزايد: اكنون اين وضعيت در تمام نقاط كشور مشهود است.

وي افزايش عرضه از طريق تعاوني مسكن مهر را يكي ديگر از دلايل كاهش قيمت مسكن ذكر و اظهار مي كند: با افزايش عرضه مسكن تقاضا ثابت مانده و موجب كاهش قيمت ها شده است.

وي معتقد است: با وضعيت بازار موجود پيش بيني مي شود ركود و كاهش قيمت هم چنان ادامه داشته باشد.

وي اضافه مي كند: سياست هاي كنترل تورم باعث كاهش كاذب قيمت ها شده است و با عرضه مناسب مي توان باعث اشباع بازار شد در نتيجه كاهش قيمت ها ادامه خواهد داشت.

يك عضو كميسيون عمران در مجلس نيز مي گويد: افت قيمت مسكن به دليل افزايش عرضه، كاهش قدرت خريد، مسكن و ... در سراسر كشور مشهود است.

»حسين نژاد« خاطر نشان مي كند: دولت در سياست گذاري براي كنترل قيمت مسكن موفق عمل كرد و توانسته است موازنه عرضه و تقاضا را ايجاد كند.وي اظهار مي كند: ارائه زمين توسط دولت باعث افزايش توانمندي افراد در ساخت و ساز مي شود كه با اجراي آن موازنه عرضه و تقاضا ايجاد مي شود.

مدير اجراي شوراي مركزي سازمان نظام مهندسي كشور هم مي گويد: در حال حاضر ميزان سرمايه گذاري در بخش ساخت و ساز مسكن افزايش يافته و در مقابل بازار خريد و فروش آن راكد است.

محسن بهرام غفاري مي افزايد: بازار مسكن كشور داراي سيكل هاي جديد سالانه رونق و ركود بوده و در حال حاضر وارد دوره ركود و انباشت تقاضا شده است.

وي در تبيين سيكل رونق ركود بازار مسكن مي گويد: در سال هاي گراني و افزايش ناگهاني قيمت مسكن همه به سمت سرمايه گذاري در بخش ساخت و ساز مي روند و چند سال بعد كه اين واحدها آماده عرضه مي شود ناگهان به ميزان زيادي تقاضا افزايش مي يابد و قيمت ها تثبيت مي شود.

وي اظهار مي كند: در اين وضعيت افراد شروع به خريد اين واحدها مي كنند و تقاضا افزايش مي يابد و در نتيجه بازار خريد و فروش دوباره وارد دوره گراني مي شود، در اين دوره نيز تقاضاي خريد دوباره انباشت مي شود و در نتيجه دوره ركود فرا مي رسد كه اين وضعيت به تناوب تكرار مي شود.

در اين ميان وزير مسكن و شهرسازي با بيان اين كه محدود بودن خانه و مسكن موجب گراني آن مي شود مي گويد: اگر زمين و مسكن به صورت گسترده ارائه شود به طور حتم شاهد كاهش قيمت آن خواهيم بود.

وي مي افزايد: تاكنون 200 هزار واحد از مسكن مهر آماده سازي شده و 80 هزار زمين ديگر نيز در حال آماده سازي است كه از اين تعداد، ميزان بسياري پروانه ساخت دريافت كرده اند يا در مرحله دريافت آن هستند.

رئيس سازمان مسكن و شهرسازي خراسان شمالي هم مي گويد: براساس آمارهايي كه از خريد و فروش املاك در مناطق مركزي و مياني شهر در سال جاري وجود دارد، هر ماه شاهد كاهش قيمت زمين و مسكن هستيم.

»محمد هادي جاويد« اضافه مي كند: كاهش قيمت ها نشان دهنده رشد كاذبي بود كه قيمت املاك و خانه در سال هاي اخير داشته است و كاهش قيمت نشان دهنده فصل جديدي در رابطه با مسكن است.

وي ادامه مي دهد: فضاي خريد و فروش ملك و خانه دستخوش تغيير و تحول عميقي شده است به نحوي كه خريدار واقعي و فروشنده واقعي در اين حيطه از سوداگران و واسطه ها مجزا شده اند و در واقع ركودي را بر بازار مسكن حاكم كرده است.

وي از كاهش قيمت 30 درصدي مسكن به خصوص در بجنورد خبر مي دهد و تأكيد مي كند: كاهش قيمت زمين و مسكن اين نويد را مي دهد كه طي سال هاي بعد شاهد كاهش چشمگيري در اجاره بها نيز باشيم.

وي تصريح مي كند: تا سال آينده از واحدهاي مسكوني بسياري بهره برداري مي شود و اكنون 7 هزار و 300 واحد مسكوني در استان در حال ساخت است كه به 3 بخش مسكن مهر، دولتي و بخش خصوصي تعلق دارد.

وي تأكيد مي كند: 5 هزار و 25 واحد به مجموعه مسكن مهر تعلق دارد كه در مرحله اتمام پي ريزي و هزار و 56 واحد نيز به مرحله اتمام سفت كاري رسيده است و بقيه واحدها نيز با پيشرفت هاي فيزيكي متفاوت در حال ساخت است.به گفته جاويد پرداخت تسهيلات نيز در استان در بخش مسكن روند خوبي داشته است به طوري كه هزار و 734 واحد قسط اول، يك هزار و 169 واحد قسط دوم و 337 واحد نيز قسط سوم تسهيلات بانكي خود را دريافت كرده اند.وي تصريح مي كند: سياست هاي دولت در راستاي اجراي بند (د) تبصره 6 قانون بودجه توانسته تأثير مطلوبي در حيطه مسكن و كاهش قيمت هاي آن داشته باشد.
 شنبه 2 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 275]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن