تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شتاب کردن در کاری پیش از بدست آوردن توانایی و سستی کردن بعد از به دست آوردن فرصت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804342137




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اظهارنظرهايي درباره تأثير تبليغات كتاب در رسانه ملي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: اظهارنظرهايي درباره تأثير تبليغات كتاب در رسانه ملي
خبرگزاري فارس: جواد محقق، محمد سعيدي‌مهر و غلامحسين لطفي، مصطفي محدثي خراساني و سيدعلي آل‌داوود، درباره تأثير تبليغات كتاب در رسانه ملي اظهار نظر كرده‌اند.
* صداو سيما كتاب را از حاشيه به متن بياورد

جواد محقق، شاعر و نويسنده با اشاره به اينكه تاكنون برنامه‌هاي صدا و سيما به صورت پس زمينه و در حاشيه به كتاب پرداخته است بر قابليت حضور كتاب در متن برنامه‌هاي اين رسانه تاكيد كرد.
اين نويسنده در گفتگو با ستاد اطلاع‌رساني شانزدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، افزود: رسانه ملي با دارا بودن بيشترين تعداد مخاطبان از تمام قشرها، بدون شك مي‌تواند نقش بسزايي در كتابخوان كردن مردم داشته باشد.
وي با بيان اينكه اين برنامه ها مي‌تواند به دو صورت مستقيم و غير مستقيم به كتاب بپردازند افزود: تاكنون دربرنامه هاي راديو و تلويزيون به صورت عمقي و محتوايي به مقوله كتاب پرداخته نشده و اين درحالي است كه كتاب به عنوان مهم ترين كالاي فرهنگي نيازمند توجه ويژه رسانه‌هاي جمعي است.
وي تصريح كرد:هر برنا‌مه‌اي كه بتواند شور و اشتياق كتابخواني و نيز مراجعه مردم به كتابخانه‌ها را فراهم كند قطعا تاثير مطلوبي در روند فرهنگي كشور خواهد داشت.
محقق افزود: روزانه برنامه‌هاي زيادي باموضوعات مختلف و كم اهميت‌تر از كتاب توليد مي‌شود در حالي كه پرداختن به برنامه‌هاي مربوط به كتاب بسيار كم‌رنگ دنبال مي‌شود. تهيه گزارش از خانواده‌هاي كتابخوان و نيز معرفي پديدآورندگان موفق از جمله بخش هايي است كه برنامه سازان سيما مي‌توانند دنبال كنند.
اين نويسنده به مسوولان فرهنگي صدا و سيما پيشنهاد كرد با معرفي و تبليغ كتاب‌هاي برگزيده جشنواره‌هاي مختلف مردم را با كتاب‌هاي خوب آشنا كنند.

* صدا وسيما با تبليغات رايگان در حوزه كتاب فرهنگ ساز شود

محمد سعيدي مهر، عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس و نويسنده معاصر در مورد تاثير تبليغات كتاب در رسانه ملي به ستاد اطلاع رساني شانزدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: وظيفه صدا و سيما است تا در زمينه ترويج فرهنگ كتابخواني و كتاب به تبليغات گسترده اي دست بزند.
وي افزود: صدا و سيما يك رسانه ملي است و مخاطبان گسترده اي در سطح كشور دارد. در نتيجه تبليغات در زمينه كتابخواني از طريق صدا و سيما بسيار تاثير گذار خواهد بود.
سعيدي مهرخاطر نشان كرد: همچنين صدا و سيما مي‌تواند در زمينه معرفي و تبليغ كتاب‌هاي برتر سال كه جايزه‌اي نيز دريافت كردند كوشش كند و با تبليغ رايگان در اين حوزه علاوه بر معرفي كتاب، براي فرهنگ سازي آن در كشور نقش اساسي داشته باشد.
وي همچنين فرهنگ سازي زيربنايي را در مورد مطالعه لازم دانست و تصريح كرد: اين برنامه‌هاي زيربنايي مي تواند توسط خانواده‌ها و آموزش و پرورش براي كودكان و دانش آموزان صورت بگيرد.
سعيدي مهر گفت: متاسفانه دانش آموزان تنها به اجبار، مطالعه درسي دارند. بايد آموزش و پرورش با همكاري خانواده‌ها به توسعه سياست‌هاي تشويقي بپردازند.
نويسنده معاصر مشكل عمده در زمينه كتاب را مشكلات و هزينه حوزه نشر دانست و خاطرنشان كرد: از ديگر مشكلات پس از نشر موضوع توزيع كتاب‌ها است كه گاهي نويسنده را از نوشتن و نشر كتاب خود پشيمان مي كند.
سعيدي مهر توضيح داد: براي حل اين مشكل كمك دولت و سازمان هاي دولتي و غير دولتي در زمينه نشر و توزيع كتاب بسيار راه گشا است.

* پيشرفت تمام هنرها بستگي به كتاب دارد

غلامحسين لطفي، پيشرفت و بالندگي همه هنرها را وابسته به ارتقاي سطح كتابخواني در جامعه عنوان كرد.
اين بازيگر در گفتگو با ستاد اطلاع رساني شانزدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، افزود: طبيعي است كه كتاب و سينما همراه هم هستند والبته كتاب زمينه سينماست و اگر بخواهيد كتاب را به عنوان عنصري با اهميت در حوزه فرهنگ ناديده بگيريد، ساير هنرها نيز پيشرفتي نخواهند داشت.
وي ادامه داد: جهان بيني بازيگر به دنياي اطراف خود با مطالعه كتاب‌ شكل مي‌گيرد و اين جهان بيني است كه در نهايت هنر او را مي‌سازد.
بازيگر فيلم هاي طنز سينماي ايران اظهار داشت: ميزان مطالعه در سينماي ايران نسبت به سطح بازيگران آن متفاوت است و اثر مطالعه را مي‌توان در شخصيت پردازي بازيگران مشاهده كرد.
لطفي با ابراز اميدواري نسبت به توجه بيشتر سينما گران به ادبيات كهن ايران، تصريح كرد: اگر تاكنون ادبيات كهن ايراني ناديده گرفته شده به علت اين است كه ساخت اين گونه فيلم‌ها نياز به بودجه‌اي چشم‌گير و در خورد توجه دارد. علاوه بر اين براي معرفي ادبيات بايد در فكر پخش جهاني آثار اقتباسي بود.

* صدا و سيما مي‌تواند فقر كتابخواني را از بين ببرد

صدا وسيما از سازمان هايي است كه در حل مشكل فقر كتابخواني مي تواند نقش مهمي ايفا كند هر چند كه روي اين معقوله بايد بيش از اين ها كار كرد.
مصطفي محدثي خراساني در گفتگوبا ستاد اطلاع رساني شانزدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران، با بيان اين مطلب افزود: نبود پل‌هاي پيوند براي ارتباط با مخاطب عام، يكي از نقص‌ها و ضعف‌هايي است كه متاسفانه به دنبال راهكاري براي حل آن نبوده‌ايم و در واقع به روي ظرفيت‌هايي كه بتوانند اين پل‌ها را ايجاد كنند كار نكرده‌ايم.
اين شاعر يكي از ضعف‌هاي صدا وسيما را تهيه و ارايه برنامه‌هايي درباره كتاب، دانست و افزود: اميدوارم رسانه ملي اين خلاء و كمبود را پر ‌كند چرا كه به جد جاي خالي‌آن محسوس و مشهود است و مي تواند بركات بسياري از جمله ترويج مردم به كتاب و كتابخواني را همراه داشته باشد.
وي در اين باره ادامه داد: به طور مثال، مجلات و نشريه‌هاي بسياري در حوزه هنر به ويژه سينما به وجود آمده‌اند كه موفق شدند اين هنر را مردمي كنند، اما در حوزه‌هاي فرهنگي نظير شعر، ادبيات داستاني و به طور كلي كتاب، اين ظرفيت‌ها ايجاد نشده است.
محدثي خراساني با بيان اينكه متاسفانه ارتباط دوستانه و صميمانه‌اي تا به امروز بين مردم و اين معرفت‌ها ايجاد نشده است، ادامه داد: صدا وسيما با برد قوي و مطلوب خود، مي‌تواند دراين زمينه فرهنگ سازي كند.

* صدا و سيما به برنامه‌هاي ادبي كم‌مخاطب قناعت نكند

سيد علي آل‌داوود، نويسنده و پژوهشگر، معتقد است صداوسيما نبايد به برنامه‌هاي سنگين و كم‌مخاطب ادبي كفايت كند. به باور او جاي برنامه‌هاي عمومي و همه‌پسند مربوط به كتاب در رسانه‌ملي خالي است.
اين پژوهشگر در گفتگو با ستاد اطلاع‌رساني شانزدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي، افزود: رسانه‌ملي در برخي از برنامه‌هاي خود به خوبي حوزه ادبيات را پوشش مي‌دهد. اين برنامه‌ها بازخورد وسيعي هم در ميان اهالي كتاب دارد، اما تهيه و پخش برنامه‌هاي مرتبط با كتاب به شكلي عمومي و همه‌پسند در اين رسانه كمتر ديده مي‌شود.
آل‌داوود پيشنهاد كرد: يكي از راهكارهاي صداوسيما براي تعامل با مسوولان فرهنگي، استعلام كتاب‌هاي ارزشمند و درخواست همكاري از ناشران و نويسندگان براي معرفي اين كتاب‌ها به عموم جامعه است. تهيه برنامه‌هايي براي مصاحبه با نويسندگان، شاعران و مترجمان نيز مي‌تواند در اين راستا مفيد باشد.
وي همچنين با انتقاد از رسانه‌هاي مكتوب و مطبوعات از تمامي دست‌اندركاران حوزه اطلاع‌رساني خواست تا توجه بيشتري به كتاب و كتاب‌خواني نشان دهند.
آل‌داوود گفت: برخي از نشريات پيش از اين برد وسيعي در حوزه اطلاع‌رساني كتاب داشتند، به طوري كه اگر يك مصاحبه از فردي در اين نشريات منتشر مي‌شد، دهها نفر با آن تماس مي‌گرفتند و در مورد آن صحبت مي‌كردند. احساس مي‌كنم نشريات تخصصي حوزه كتاب اندكي تحليل رفته‌اند و شايسته است همزمان به هفته كتاب و در كنار فعاليتي كه براي جلب حمايت صداوسيما صورت مي‌گيرد، به اين نشريات و مشكلات آن‌ها نيز توجه بيشتر شود.
انتهاي پيام/
 جمعه 1 آذر 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 133]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن