تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):انسان بايد براى آخرتش از دنيا، براى مرگش از زندگى و براى پيرى‏اش از جوانى، توشه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805746919




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*متن كامل گزارش جديد البرادعي درباره فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران* البرادعي در چهاردهمين گزارش، عدم انحراف برنامه‌هاي هسته‌يي ايران را تاييد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *متن كامل گزارش جديد البرادعي درباره فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران* البرادعي در چهاردهمين گزارش، عدم انحراف برنامه‌هاي هسته‌يي ايران را تاييد كرد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي چهارشنبه، ‌٢٨ آبان‌ماه گزارش چهار صفحه‌اي خود از فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران را در اختيار ‌٣٥ عضو شوراي حكام آژانس قرار داد كه يكبار ديگر صلح‌آميز بودن فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران را تاييد مي‌كرد.

آژانس قادر بوده است، عدم انحراف مواد هسته‌يي اظهار شده در ايران را بازرسي و تأييد كند و همه مواد هسته‌يي در تاسيسات نطنز و هم‌چنين همه زنجيره‌هاي سانتريفيوژ نصب شده را از طريق دوربين‌ها، بازرسان و كنترل آژانس تحت نظارت كامل قرار داده است. آژانس در ادامه گزارش‌هاي قبلي‌اش اعلام كرده كه در حال حاضر هيچ اطلاعاتي در خصوص طراحي واقعي يا ساخت اجزاي مواد هسته‌يي يك سلاح هسته‌يي يا ديگر اجزاي كليدي آن سلاح، همانند چاشني‌ها يا مطالعات فيزيك هسته‌يي مرتبط كه توسط ايران انجام گرفته باشد، در اختيار ندارد.

مديركل آژانس نيز در اين گزارش استفاده واقعي از مواد هسته‌يي در ارتباط با مطالعات ادعايي را نيافته است، اما البرداعي در حالي در اين گزارش از ايران مي‌خواهد در رابطه با مطالعات ادعايي همكاري كند كه هم‌چنان از ارايه اصل اسناد مورد ادعا به ايران خودداري مي‌كند. ايران در گزارش قبلي علاوه بر توضيحات شفاهي در چارچوب مذاكرات در سندي ‌١١٧ صفحه‌اي دلايل خود مبني بر "جعلي و ساختگي" بودن اسناد مربوط به مطالعات ادعايي را بيان كرده است، با اين حال آژانس به رغم آن‌كه بي‌اعتبار بودن اين اسناد را تلويحا مي‌پذيرد، اما هم‌چنان بر طبل درخواست‌هاي غير قانوني از سوي برخي كشورهاي خاص براي همكاري ايران در اين خصوص مي‌كوبد.

به واقع اين سوال جدي مطرح است كه اگر آژانس بر درست بودن اين اسناد اطمينان دارد، چرا اصل آنها را به ايران ارايه نمي‌كند؟

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) متن كامل چهاردهمين گزارش محمد البرادعي مدير‌كل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به شرح زير است:

«GOV/‌٥٩/٢٠٠٨

‌١٩ November ‌٢٠٠٨

اجراي موافقتنامه پادمان NPT

و مفاد مربوطه قطعنامه هاي ‌١٧٣٧ (‌٢٠٠٦)،

در جمهوري اسلامي ايران در زير مي‌آيد:

‌١ـ مدير‌كل در تاريخ ‌١٥ سپتامبر ‌٢٠٠٨ درباره اجراي موافقتنامه پادمان معاهده منع گسترش تسليحات هسته‌يي (NPT) و مواد مربوطه قطعنامه‌هاي ‌١٧٣٧(‌٢٠٠٦)، ‌١٧٤٧ (‌٢٠٠٧) و ‌١٨٠٣ (‌٢٠٠٨)شوراي امنيت سازمان ملل در جمهوري اسلامي ايران به شوراي حكام گزارش داد (GOV/‌٣٨/٢٠٠٨). شوراي امنيت در تاريخ ‌٢٧ سپتامبر ‌٢٠٠٨ قطعنامه ‌١٨٣٥ (‌٢٠٠٨) را درباره همين موضوع تصويب كرد. اين گزارش تحولات مربوطه از سپتامبر ‌٢٠٠٨ را پوشش مي‌دهد.

A. فعاليت‌هاي جاري مربوط به غني‌سازي

‌٢ـ ايران از هنگام گزارش قبلي مدير‌كل به تزريق UF6 در واحد ‌٣٠٠٠ دستگاهي IR-1 (واحد A24) و پنج آبشار واحد A26 در كارخانه غني‌سازي سوخت (FEP) ادامه داده است. نصب و آزمايش ‌١٣ آبشار باقيمانده واحد A26 ادامه دارد. كار نصب مقدماتي در واحدهاي A25، A27 و A28 ادامه دارد. از تاريخ ‌٧ نوامبر ‌٢٠٠٨ كل مقدار UF6 تزريق شده در آبشارها از زمان آغاز عمليات در فوريه ‌٢٠٠٧، برابر ‌٩٧٥٠ كيلوگرم بوده و بر اساس گزارش‌هاي محاسباتي روزانه، ايران تقريباً ‌٦٣٠ كيلوگرم UF6 با غناي پايين توليد كرده است. تمام مواد هسته‌يي موجود در كارخانه غني‌سازي سوخت و نيز تمام آبشارهاي نصب شده تحت نظارت و كنترل آژانس قرار دارند.

‌٣ـ آژانس در تاريخ ‌٢٩ سپتامبر ‌٢٠٠٨ راستي‌آزمايي موجودي فيزيكي (PIV) را در كارخانه نيمه صنعتي غني‌سازي سوخت (PFEP) اجرا كرد كه نتيجه آن هنوز اعلام نشده است. ايران بين ‌٢٥ اوت و ‌٢٨ اكتبر ‌٢٠٠٨، مجموعا حدود ‌٣١ كيلوگرم UF6 را به آبشار ده دستگاهي IR-2 و سانتريفيوژهاي IR-2 ، IR-1 و IR-3 تزريق كرده است. تمام مواد هسته‌يي در كارخانه PFEP و نيز ناحيه آبشار تحت نظارت و كنترل آژانس است.

‌٤- تا اين تاريخ، نتايج نمونه‌برداري‌هاي محيطي از كارخانه غني‌سازي سوخت و كارخانه نيمه صنعتي غني‌سازي سوخت و سوابق كاري كارخانه غني‌سازي سوخت نشان مي‌دهد كه آن كارخانه‌ها مطابق با آنچه كه اظهار شده است، فعاليت ‌مي‌كنند ( بطور مثال اورانيوم ‌٢٣٥ با غناي كمتر از ‌٥%). از مارس ‌٢٠٠٧، بيست بازرسي اعلام نشده در كارخانه غني‌سازي سوخت انجام شده است.

‌٥- در ‌٢٦ اكتبر ‌٢٠٠٨، ايران پرسشنامه اطلاعات طراحي (DIQ) روزآمد شده‌اي را براي كارخانه غني‌سازي سوخت و كارخانه نيمه صنعتي غني‌سازي سوخت ارائه كرد. ايران به آژانس اطلاع داد كه قصد دارد در آغاز سال ‌٢٠٠٩ نصب سانتريفيوژ هاي IR-1 را در واحد A28 كارخانه غني سازي سوخت آغاز كند.

B. فعاليت‌هاي بازفرآوري

‌٦- آژانس نظارت بر استفاده و ساخت سلول هاي داغ در رآكتور تحقيقاتي تهران (TRR) و تاسيسات توليد راديو ايزوتوپ‌هاي موليبدن، يد و زنون ( MIX) از طريق انجام بازرسي‌ها و راستي‌آزمايي اطلاعات طراحي (DIV) ادامه داده است. هيچ‌گونه شواهدي حاكي از فعاليت‌هاي در حال انجام مرتبط با بازفرآوري در آن موسسات وجود ندارد. در حالي كه ايران اعلام كرده است كه هيچ‌گونه فعاليت توسعه و تحقيقات مرتبط با بازفرآوري در ايران وجود ندارد، از آنجايي كه پروتكل الحاقي اجرا نمي‌شود، آژانس تنها مي‌تواند اين موضوع را در رابطه با اين دو موسسه تاييد كند.

C.پروژه‌هاي مربوط به رآكتور آب سنگين

‌٧- در ‌١٣ اوت ‌٢٠٠٨، آژانس يك بازرسي PIV را در كارخانه توليد سوخت (FMP) انجام داد كه نتايج آن با اظهاريه‌هاي ارائه شده توسط دولت ايران مطابقت دارد. در ‌١٨ اكتبر ‌٢٠٠٨، آژانس يك بازرسي را انجام داد؛ از آخرين بازديد آژانس از اين كارخانه (FMP) كه در ماه مي سال ‌٢٠٠٨ انجام شده بود، تغيير عمده‌اي در وضعيت ساخت اين كارخانه مشاهده نشد.

‌٨- آژانس با استفاده از تصاوير ماهواره‌اي به نظارت بر وضعيت كارخانه توليد آب سنگين اراك كه به نظر مي‌رسد در وضعيت بهره‌برداري است، ادامه داده است.

‌٩- ايران با استناد به تصميم ماه مارس سال ‌٢٠٠٧، مبني بر تعليق اجراي متن اصلاح شده ترتيبات فرعي، بخش عمومي كد ‌١/٣ درباره ارائه زود هنگام اطلاعات طراحي (GOV/‌٢٢/٢٠٠٧, Para ‌١٢- ‌١٤) به مخالفت خود با انجام DIV توسط آژانس از رآكتور تحقيقاتي هسته‌يي ايران (IR-40) ادامه داده است. آژانس تصريح كرده است كه كد ‌١/٣ در رابطه با ارائه اطلاعات طراحي است، نه تناوب يا زمان بندي راستي‌آزمايي، چنين اطلاعاتي توسط آژانس و حق آژانس در انجام (DIV) يك حق مداوم است. با اين وجود آژانس اجازه پيدا نكرد DIV را كه براي تاريخ ‌٢٦ اكتبر ‌٢٠٠٨ برنامه‌ريزي شده بود، انجام دهد. در نتيجه اطلاعات آژانس درباره وضعيت ساخت رآكتور به آنچه از طريق تصاوير ماهواره‌اي به دست آمده است، محدود است.آژانس پس از بررسي اين تصاوير مي‌تواند تاييد كند كه ساخت اين رآكتور ادامه دارد.

D. ساير مسايل اجرايي

D.1 تبديل اورانيوم

‌١٠ـ از ‌٣ نوامبر ‌٢٠٠٨ تقريباً ‌٣٣ تن اورانيوم به شكل UF6 در تأسيسات تبديل اورانيوم (UCF) از تاريخ آخرين راستي‌آزمايي موجودي فيزيكي توسط آژانس در اين تأسيسات در تاريخ ‌٨ مارس ‌٢٠٠٨، توليد شده است. بر اين اساس كل مقدار اورانيوم به شكل UF6 كه از مارس ‌٢٠٠٤ در تأسيسات تبديل اورانيوم توليده شده به ‌٣٤٨ تن مي‌رسد كه همه آن تحت نظارت و كنترل آژانس است. تأسيسات تبديل اورانيوم در اوت ‌٢٠٠٨ براي انجام امور معمول مربوط به حفظ و نگهداري بسته شد و در اكتبر ‌٢٠٠٨ مجددا آغاز به كار كرد.

D.2 اطلاعات طراحي

‌١١ـ همان‌گونـه كه قبلاً در تاريـخ ‌٣٠ مارس ‌٢٠٠٧ به شوراي حكام گزارش شد (GOV/‌٢٢/٢٠٠٧, paras ‌١٢-14)، آژانس از ايران درخواست كرد تا در تصميم خود براي تعليق اجراي متن اصلاح شده ترتيبات فرعي، بخش عمومي، كد ‌١/٣ تجديد نظر كند، اما هيچ پيشرفتي در اين موضوع حاصل نشده است. آژانس در تاريخ ‌١٦ اكتبر ‌٢٠٠٨ درخواست خود از ايران را در زمينه تجديد نظر در اين تصميم تكرار كرد.

‌١٢ـ آژانس در دسامبر ‌٢٠٠٧ اطلاعات طراحي اوليه براي نيروگاه هسته‌يي را كه قرار است در دارخوين ساخته شود درخواست كرد، ولي تاكنون آن را دريافت نكرده است. (GOV/‌٣٨/٢٠٠٨, para. ‌١١)

D.3 ساير مسايل

‌١٣ـ آژانس در ‌٢ آوريل ‌٢٠٠٨ از ايران خواست تا به عنوان يك اقدام شفاف‌ساز دسترسي آژانس به اماكن اضافي مرتبط با ساخت سانتريفيوژها، تحقيق و توسعه در زمينه غني‌سازي اورانيوم وكارخانه‌هاي آسياب معدن و معادن اورانيوم را فراهم كند. (GOV/‌١٥/٢٠٠٨, para.13) ايران هنوز با درخواست آژانس موافقت نكرده است.

‌١٤ـ سوخت وارداتي از فدراسيون روسيه براي استفاده در نيروگاه اتمي بوشهر تحت مهر و موم آژانس است (GOV/‌٣٨/٢٠٠٨, para.13). طبق برنامه يك راستي‌آزمايي موجودي فيزيكي در ماه دسامبر انجام خواهد شد.

E. ابعاد نظامي احتمالي

‌١٥ـ هنوز تعدادي از مسايل باقي‌مانده كه در گزارش قبلي مدير‌كل به شوراي حكام مشخص گرديده است(GOV/‌٣٨/٢٠٠٨, para.14) وجود دارد كه موجب نگراني‌هايي است و بايد براي اثبات عدم وجود ابعاد نظامي احتمالي در برنامه هسته‌يي ايران از آنها رفع ابهام شود. همانطور كه در گزارش مدير‌كل ذكر شد، براي اينكه آژانس بتواند به اين نگراني‌ها بپردازد و در تلاش‌هايش براي تضمين عدم وجود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي اعلام نشده در ايران پيشرفت حاصل كند، ضروري است كه ايران اطلاعات و دسترسي لازم براي حل مسايل مرتبط با مطالعات ادعايي، ارائه اطلاعات بيشتر در خصوص شرايط دستيابي به سند اورانيوم فلزي، رفع ابهام از خريدها و فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه نهادها و شركت‌هاي مرتبط با امور نظامي كه مي‌تواند با مسايل هسته‌يي نيز در ارتباط باشد و رفع ابهام از توليد تجهيزات و قطعات هسته‌يي توسط شركت‌هاي متعلق به صنايع دفاعي فراهم كند.

‌١٦- آژانس از هنگام آخرين گزارش مديركل به ارزيابي اطلاعاتي كه قبلا از سوي ايران ( شامل INFCIRC/‌٧٣٧ و ‌٧٣٩) و هم‌چنين از سوي كشورهاي عضو در خصوص اين مسايل ارائه شده بود، ادامه داده است. آژانس معتقد است كه ايران مي‌تواند به عنوان اقدامي شفاف‌ساز با فراهم ساختن امكان دسترسي به اسناد، اطلاعات و اشخاص به آژانس در ارزيابي‌هايش درباره اين موضوعات كمك كند تا نشان دهد كه همانطور كه ايران اعلام كرده است، اين فعاليت‌ها جنبه هسته‌يي ندارد. متاسفانه ايران از زمان انتشار آن گزارش تاكنون هيچ همكاري با آژانس بعمل نياورده و هنوز اطلاعات مورد درخواست، يا امكان دسترسي به اسناد، مكان‌ها و اشخاص مورد درخواست را فراهم نساخته است.

‌١٧- همان‌گونه كه در گزارش قبلي مدير‌كل ذكر شد، آژانس در حال حاضر به غير از سند اورانيوم فلزي هيچ اطلاعاتي را در مورد طراحي عملي يا ساخت قطعات مواد هسته‌يي يك سلاح هسته‌يي يا ديگر قطعات كليدي مشخص از قبيل چاشني، يا درمورد مطالعات فيزيك هسته‌يي مربوطه توسط ايران(بند ‌٢١ گزارش Gov/‌٣٨/٢٠٠٨) در اختيار ندارد. آژانس علاوه بر آن استفاده عملي از مواد هسته‌يي را در ارتباط با مطالعات ادعايي مشاهده نكرده است.

F. خلاصه

‌١٨- آژانس قادر بوده است راستي‌آزمايي عدم انحراف مواد هسته‌يي اعلام شده را در ايران ادامه دهد. ايران دسترسي به مواد هسته‌يي اعلام شده را در اختيار آژانس قرار داده است و گزارش‌هاي لازم حسابرسي مواد هسته‌يي مربوط به مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي اظهار شده را در اختيار آژانس قرار داده است. در عين حال ايران متن اصلاح شده ترتيبات فرعي، بخش عمومي، كد ‌١/٣ درباره ارائه زودهنگام اطلاعات طراحي را به اجرا در نياورده است. ايران هم‌چنين پروتكل الحاقي را كه آژانس براي ارائه تضمين‌هاي معتبر در زمينه عدم وجود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي اعلام نشده در ايران بدان نياز دارد، به اجرا نگذاشته است.

‌١٩- متاسفانه در نتيجه عدم همكاري از سوي ايران در ارتباط با مطالعات ادعايي و ديگر موضوعات كليدي باقيمانده كه مايه نگراني جدي هستند، آژانس قادر به پيشرفتي چشمگير در رابطه با اين موضوعات نبوده است. براي اينكه آژانس به پيشرفت دست يابد، نخستين گام مهم در ارتباط با مطالعات ادعايي از سوي ايران اين است كه روشن كند، اطلاعات مندرج در اسناد مربوطه تا چه حدي در واقع درست است و از ديد اين كشور چنين اطلاعاتي ممكن است در چه جاهايي اصلاح شده باشد يا به مقاصد غير هسته‌يي مربوط باشد. ايران لازم است كه اطلاعات محتوايي را براي تاييد اظهاراتش به آژانس ارائه داده و امكان دسترسي به اسناد و افراد مربوطه را در اين خصوص فراهم كند. چنانچه ايران چنين شفافيتي را عرضه نكند و پروتكل الحاقي را به اجرا نگذارد، آژانس قادر نخواهد بود تضمين معتبري را در خصوص عدم وجود مواد و فعاليت‌هاي هسته‌يي اعلام نشده در ايران، ارائه كند.

‌٢٠- ايران برخلاف تصميمات شوراي امنيت با ادامه عمليات كارخانه نيمه صنعتي غني‌سازي سوخت ( (PFEPو كارخانه غني سازي سوخت ( FEP ) و نصب آبشارهاي جديد و عمليات نسل جديد سانتريفيوژها به منظور آزمايش، فعاليت‌هاي مربوط به غني سازي را تعليق نكرده است. ايران امكان دسترسي به رآكتور هسته‌يي تحقيقاتي (IR-40) را فراهم نساخته و از اين رو، آژانس قادر به راستي‌آزمايي وضعيت فعلي ساخت آن نيست.

‌٢١- مديركل مصرانه از ايران مي‌خواهد كه تمامي اقدامات لازم براي اعتماد سازي در خصوص ماهيت منحصرا صلح‌آميز برنامه هسته‌يي خود را در اولين زمان ممكن به اجرا درآورد.

‌٢٢- مديركل به نحو مقتضي به گزارش‌دهي خود ادامه خواهد داد.»

انتهاي پيام
 پنجشنبه 30 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 192]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن