تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816526097




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

صرفه جويي در انرژي، شرط توسعه اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: صرفه جويي در انرژي، شرط توسعه اقتصادي


تهران-خبرگزاري ايسكانيوز:امروزه انرژي در بازارهاي جهاني به صورت يك كالاي گرانبها در آمده است و براي كشورهايي كه از آن برخوردارند سرچشمه درآمدهاي بزرگ نقدي است و امكانات لازم را براي رشد و صنعتي شدن كشور دارنده انرژي فراهم مي كند.

به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران"ايسكانيوز"، جهان امروز، جهان توسعه اقتصدي و صنعتي است.
روند توسعه صنعتي در سال هاي اخير سرعت بيشتري پيدا كرده است و كشورهاي گوناگون جهان همگي در تلاش هستند كه دررقابت با يكديگر بيشترين امتيازات را به دست بياورند تا بتوانند به نيازهاي روز افزون ملت هاي خود پاسخ گويند.
كشورهاي درحال توسعه، به ويژه سعي مي كنند كه با گام هايي هرچه بلندتر، وابستگي هاي اقتصادي و صنعتي خود را به كشورهاي پيشرفته از ميان بردارند.
بسياري از اين كشورها، به ويژه در آسياي شرقي توانسته اند به موفقيت هاي چشمگيري در اين زمينه نايل شوند. برنامه ريزي و اجراي پروژه هاي بزرگ عمراني در اين كشورها توانسته است سطح زندگي مردم را تا حد زيادي بالا ببرد.
اين كشورها حتي توانسته اند با توليد كالاهايي با كيفيت مناسب، در بازار كشورهاي صنعتي جايي براي خود بيابند و كمك شايان توجهي به اقتصاد ملي خود بكنند.
تجربه چند دهه اخير نشان داده است كه با رشد اقتصادي و توسعه صنعتي كه خود پايه هاي اصلي پيشرفت تكنولوژيك و رسيدن به اقتدار سياسي و استقلال ملي و شكوفايي فرهنگي هستند، تا اندازه زيادي به استفاده درست و منطقي از منابع انرژي ارتباط دارد.
اصولا يكي از معيارهاي رشد اقتصادي، افزايش مصرف انرژي است. محاسبات اقتصادي انجام شده در سال هاي اخير نشان داده است كه ميزان انرژي مصرفي جهان، همواره رو به افزايش بوده است و پيش بيني مي شود در سال هاي آينده ميزان انرژي مصرفي باز هم بيشتر شود.
بنابراين انرژي در بازار جهاني به صورت يك كالاي گرانبها در آمده است و براي كشورهايي كه از آن برخوردارند سرچشمه درآمدهاي بزرگ نقدي است. انرژي به كشورهاي توليد كنند ه امكان مي دهد درآمد حاصل از آن را براي رشد و صنعتي شدن سريع خود به كار بگيرند.
به همين دليل درجهان كنوني كليه كشورهايي كه در انديشه رشد و پشت سرگذاشتن عقب ماندگي اقتصادي، صنعتي و اجتماعي هستند، در پي آنند كه با بهايي هرچه كمتر به منايع انرژي هرچه بيشتر دست يابند.
كشورهاي گوناگون از لحاظ برخورداري از منابع انرژي با يكديگر برابر نيستند. اگر نگاهي به جغرافياي انرژي در جهان كنوني بيندازيم، مي بينيم كه انواع انرژي به صورتي بسيار پراكنده در جهان تقسيم شده است.
پاره اي از انرژي ها فقط در نقاط خاصي از جهان يافت مي شوند و پاره اي انرژي ها همچون انرژي هاي طبيعي ، اگرچه در همه جا وجود دارند اما از نظر كيفيت بهره برداري يكسان نيستند.
كشور ما ايران از لحاظ برخورداري از منابع انرژي از غني ترين مناطق جهان است. اين ثروت بزرگ به ويژه به صورت منابع انرژي نفت و گاز در كشور ما يافت مي شود. ذخايرنفتي ايران در حال حاظر حدود 95 ميليارد بشكه ( 10 در صد ذخاير كل جهان ) است.
ايران از اين نظر در رده دوم جهان قرار دارد، ايران همچنين از امكانات گسترده اي براي تامين نياز انرژي خود از آب، باد و تابش خورشيد برخوردار است.
نفت و گاز منبع درآمد شرساري براي كشور ايران به شمار مي رود كه اگر بتوان از اين منابع به صورت درست و منطقي استفاده كرد، كشورمان بهترين امكانات رشد و توسعه منظم اقتصادي را خواهد داشت، در غير اين صورت، ما يكي از بزرگترين نعمت هاي طبيعي خود ار از دست داده ايم.
فراواني و امكان استخراج منابع نفتي و گازي، اين دو منبع را به سرمايه هايي پرارزش تبديل كرده است كه بايد به صورت سرمايه هاي ديگر درآمده و زيربناهاي لازم براي توسعه كشور را ايجاد كنند؛ اما متاسفانه تاكنون هنوز آن طور كه بايد و شايد از اين منابع در اين راه استفاده نشده است.
كشور ما هنوز تا اندازه زيادي براي تامين كالاهاي مصرفي و مايجتاج روزانه خود به صادرات نفت وابسته است. از سوي ديگر مصرف انرژي در كشور باچنان سرعتي در حال افزايش است كه بنا برنظر متخصصان اگر چاره اي انديشيده نشود، تا چند سال ديگر بخش بزرگي از نفت و گاز استخراجي بايد در داخل كشور مصرف شود و سرمايه ارزي حاصل از آنها هر روز كاهش يابد.
فراموش نكنيم كه فراواني منابع نفتي در كشورما كه ارزاني نسبي انرژي را به همراه داشته است، سبب شده كه بسياري از افراد و خانوارها به صورت منطقي از انرژي استفاده نكنند و بخش بزرگي از اين ثروت را تلف نمايند.
پس از بحران نفتي دهه هفتاد ميلادي، اكثر كشورهاي صنعتي واردكننده انرژي درزمينه تحقق براي جايگزيني سوخت هاي فسيلي و همچنين كاهش مصرف خانگي ، تجاري و صنعتي خود، اجراي برنامه هاي گسترده اي را آغاز كردند.
سرمايه گذاري اين كشورها در اواخر دهه هشتاد در اوج خود بوده و با كاهش بهاي نفت خام در بازار جهاني به تدريج اندكي كاهش يافت، اما اكثر اين كشورها هم اكنون نيز با وجود آنكه بهاي نفت خام، ثابت و نسبتا پايين است به سرمايه گذاري براي كاهش مصرف انرژي ادامه مي دهند.
در ايران فراواني منابع انرژي، متاسفانه گاه سبب آن شده است كه توجه لازم به ارزش اين سرچشمه هاي فناپذير نشود و در مصرف آنها صرفه جويي صورت نگيرد.
بنا بر گزارش هاي رسمي بين المللي، بهايي كه هم اكنون مصرف كننده ايراني بابت استفاده از منابع انرژي مي پردازد، بنابر نوع سوخت، بين پنج تا 20 برابر كمتر از ارزش واقعي آن هاست.
برآوردهاي اقتصادي وفني انجام شده نشان داده اند كه تلفات ناشي از مصرف بي رويه و نادرست انرژي، سبب زياني به ميزان پنج ميليارد دلار در سال به بودجه كشور مي شود، به همين دليل در برنامه هاي دوم، سوم و چهارم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران طرح ها وبرنامه هايي پيش بيني شده است .
يكي از اين برنامه كه بر اساس آئين نامه اجرايي تبصره 11 قانون بودجه سال 1383 كشور پيش بيني شده ، طرحي تحت عنوان اعطاي يارانه سود تسهيلات به صنايع براي كاهش شدت انرژي، به عنوان يكي از طرح هاي مربوط به قانون بودجه كل كشور در كليه بخش هاي صنعتي است.
هدف از طرح مذكور ايجاد انگيزه و كمك مالي به صنايع و مؤسسات جهت سرمايه گذاري بو بهبود شدت مصرف انرژي است. همچنين پيش بيني شده است كه بهاي گاز و برق ، سالانه 20 درصد و بهاي آب، سالانه به طور متوسط 30 درصد افزايش يابد.
بنابراين اگر مصرف كننده تغييري در الگوهاي رفتاري خود در مصرف انرژي ندهد، اين افزايش قيمت اثر سوئي بر وضعيت اقتصادي او خواهد داشت و برعكس، هر خانواده ايراني مي تواند بدون آنكه كوچكترين خدشه اي بر سطح رفاه خود وارد كند تنها با تصحيح نحوه مصرف، افزايش قيمت هاي مزبور را با كاهش مصرف خود جبران كند./144/125
 پنجشنبه 30 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن