تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هنگامى كه مؤمن بر صراط مى‏گذرد، و مى‏گويد: بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم. ناگاه زبان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815444821




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جشنواره تئاتر لرستان/جنجالهايي كه به هنرمندان هم مي رسد


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: جشنواره تئاتر لرستان/جنجالهايي كه به هنرمندان هم مي رسد
خرم آباد - خبرگزاري مهر: نوزدهمين جشنواره تئاتر استان لرستان نشان داد كه علاوه بر ديگر اقشار جنجال گاهي به سراغ هنرمندان هم مي رود و مي توان صحنه هاي جنجالي را در هنر تئاتر نيز مشاهده كرد.

به گزارش خبرنگار مهر در خرم آباد، جشنواره تئاتر لرستان كه به زعم بسياري از كارشناسان در سال جاري يكي از پر مخاطب ترين و كيفي ترين دوره هاي خود را سپري كرد در روز پاياني و اختتاميه آن صحنه اعتراض هاي هنرمندان به نحوه گزينش هيئت داوران بود.

اعتراض هنرمندان عرصه تئاتر لرستان تا جايي پيش رفت كه يكي از بازيگران با حضور بر روي صحنه ضمن تقدير از تلاش اعضاي هيئت داوران! جايزه خود را پس داد و در پيامي كه پشت تريبون قرائت كرد هيئت داوران را بيش از خود شايسته دريافت اين جايزه دانست!

تاخيرها دامن هنرمندان را هم گرفت

از ديگر نكات جالب توجه اختتاميه جشنواره تئاتر لرستان تاخير دو ساعته اي بود كه در اجراي اين مراسم رخ داد. اختتاميه نوزدهمين جشنواره تئاتر لرستان كه قرار بود راس ساعت 18 آغاز شود با تاخير دو ساعته و در پي تذكر مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد لرستان مبني بر آغاز هرچه سريع تر برنامه راس ساعت 20 و 20 دقيقه آغاز شد .

حضور تعداد زيادي از اهالي تئاتر لرستان كه ساعتها پشت درهاي بسته سالن شهيد آويني در سرماي هوا منتظر آغاز برنامه بودند از ديگر نكاتي بود كه تنها حسن آن را مي توان ايجاد فضاهاي نقد آثار پيش از اعلام اسامي برگزيدگان توسط هنرمندان تئاتر دانست.

جشنواره پس از مدت ها حضور در هواي سرد بيرون سالن آغاز شد و در اولين گام مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان لرستان با اشاره به تاخير برنامه سخنراني كوتاهي را ارائه كرد.

سيد عارف علوي با اشاره به سياست هاي وزارت ارشاد در بخش فعاليت هاي هنري، بيان داشت: رويكردي كه اين وزارتخانه به هنر دارد قدم برداشتن در راستاي جهت دهي به هنر ارزشي و مردمي است.

وي با تاكيد بر اينكه جشنواره ها نبايد خالي از حضور مردم باشد، ادامه داد: توجه ويژه به جوانان به عنوان بخش عمده اي از مخاطبان هنر يكي ديگر از برنامه هاي وزارت ارشاد در اين عرصه است كه بايد در اين زمينه نيز به سمت فعاليت هاي هنري ايجاد كننده انگيزه و اميد در جوانان گام برداشت.

مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان لرستان هنرمندان عرصه تئاتر را مورد خطاب قرار داد و گفت: اگر مي خواهيد تئاتر زنده بماند بايد ذائقه مردم را شناسايي كنيد و به توليد آثاري بپردازيد كه مورد توجه مردم باشد.

پخش كليپ پشت صحنه فعاليت هنرمندان تئاتر لرستان از ديگر بخش هاي مراسم اختتاميه بود. اين كليپ كه با نمايش گوشه هايي از تلاش هنرمندان و مصاحبه هاي كوتاه با آنان سعي در ارائه تصويري از فعاليت هاي اين عرصه داشت "دو بار" بدون صدا و نيمه تمام پخش شد كه اين امر اعتراض تماشاگران را به دنبال داشت تا در نهايت بعد از وقفه چند دقيقه اي نسخه صدا دار اين كليپ حاضر شد كه اين نسخه نيز كوتاه و نيمه تمام بود.

مجري برنامه پس از اينكه برنامه پخش كليپ ناموفق ماند به روي صحنه آمد و با معذرت خواهي از همه حاضران گفت: اينگونه مشكلات در برنامه هاي زنده همواره رخ مي دهد.

وي دليل مشكل در پخش كليپ را قطعي برق در هنگام تدوين آن دانست كه موجب پريدن! بخشي از صدا و تصوير اين كليپ شده بود.

از ديگر نكات جالب جشنواره تئاتر لرستان حضور تعدادي تماشاگرنما در سالن بنابر ادعاي مجري برنامه بود.مجري برنامه در سخناني ضمن دعوت به آرامش حاضران در سالن گفت: شلوغي، جوسازي و سر و صداي موجود در سالن به علت حضور تعدادي تماشاگرنما است كه من مطمئن هستم كه تئاتري نيستند!

رامين صادقي كه علاوه بر داشتن سمت مجري برنامه، مسئول انجمن نمايش اداره ارشاد نيز محسوب مي شود از همه حاضران خواهش كرد كه تماشاگران فهيمي باشند.

برنامه به مرحله حساس خود رسيد و احمد رضا رافعي، نماينده هيئت داوران ضمن قرائت بيانيه هيئت داوران اسامي برترين ها را اعلام كرد.

مجري برنامه نيز با اضطراب تمام از تعدادي از مسئولان فرهنگي هنري استان براي اهدا جوايز دعوت كرد.

هابيل و قابيل و مدار مسخ به جشنواره منطقه اي راه يافتند

بر اساس راي هيئت داوران جشنواره سعيد فلاحي براي طراحي صحنه نمايش هابيل و قابيل به عنوان برگزيده دست يافت.

نادر بهرام فر براي بازي در نمايش عمليات در برزخ عنوان سوم بازيگري مرد و سحر مقصودي براي حضور در نمايش بازي زندگي و زينب قمري براي بازي در نمايش مدار مسخ جايزه سوم بازيگري زن را به طور مشترك از آن خود كردند.

امين ابراهيمي براي بازي در نمايش ناتمام و فائزه خوانساري براي حضور در همين نمايش رتبه دوم بازيگري مرد و زن را به خود اختصاص دادند.

رتبه نخست بازيگري زن به روشنگ خسروي براي بازي در نمايش ناتمام و مقام نخست بازيگري مرد براي بازي در نمايش هابيل و قابيل به سعيد زارع اختصاص يافت.

در بخش نمايشنامه نويسي هيئت داوران براي تشويق ساير نمايشنامه نويسان جايزه خود را به يداله شعبان نويسنده نمايش مدار مسخ اهدا كرد.

احسان ملكي كارگردان نمايش ناتمام به عنوان سوم در اين بخش دست يافت و يداله شعبان و سعيد زارع براي به ترتيب براي نمايش هاي مدار مسخ و هابيل و قابيل به طور مشترك عنوان دومي را دريافت كردند.

هيئت داوران هيچ كارگرداني را شايسته دريافت عنوان نخست بخش كارگرداني نوزدهمين جشنواره تئاتر لرستان ندانست و در مجموع دو اثر مدار مسخ و هابيل و قابيل براي حضور در جشنواره منطقه اي تئاتر كشور انتخاب شدند.

جشنواره تئاتر لرستان پس از معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد تا اعتراض هاي هنرمندان اين عرصه آغاز يابد. صداي فريادهاي هنرمندان كه معاون فرهنگي هنري ارشاد لرستان را حلقه كرده بودند پس از طنين انداختن در سالن شهيد آويني ارشاد خرم آباد به محوطه ارشاد نيز كشيده شد كه امين كمالوند معاون فرهنگي ارشاد لرستان تاكيد كرد: من مقصر نيستم و انتخاب هيئت داوران به من ارتباطي ندارد.

نماينده هيئت داوران نيز در حاشيه اعتراض ها به خبرنگار مهر گفت: راي هيئت داوران بر اساس علم، دانش و حقيقت بوده است.

احمدرضا رافعي با اشاره به اينكه هر جشنواره اي يكسري معترض از ميان كساني كه برگزيده نمي شوند دارد، ادامه داد: به نظر من كساني كه جايزه نمي گيرند به جاي اعتراض بايد با ارتقا سطح كيفي و تكنيكي آثار خود به دنبال رفع نقاط ضعف خود باشند.

به هر حال به نظر مي رسد در جشنواره هاي مختلف همچون نوزدهمين جشنواره تئاتر لرستان كه در سالجاري يكي از درخشان ترين دوره هاي خود را پشت سر گذاشت بايد ديگر ابعاد نيزمورد توجه قرار گيرد تا ناهماهنگي هاي موجود در برنامه كيفيت آثار را زيرسوال نبرد.

حضور تعداد زيادي از غير تئاتري ها در مراسم كه موجب اخلال در نظم سالن شده بود، تاخير زياد در اجراي مراسم اختتاميه، ناهماهنگي در اجراي بخش هاي مختلف برنامه و عدم رعايت زمان تعيين شده در اكران نمايش ها از جمله نكاتي است كه اميد مي رود در برنامه هاي فرهنگي استان ديگر شاهد آن نباشيم.
 پنجشنبه 30 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن