تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تقواى الهى داشته باشيد و اصلاح كنيد ميان خودتان را زيرا خداوند در روز قيامت ميان م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816444096




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

موزه تاريخ طبيعي شيراز ؟ رد پاي تاريخ بر طبيعت متنوع اقليم فارس


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: موزه تاريخ طبيعي شيراز ؟ رد پاي تاريخ بر طبيعت متنوع اقليم فارس
اجتماعي. موزه. تاريخ
شيراز - موزه تاريخ طبيعي شيراز كه پيشينه‌اي ‪ ۳۵‬ساله دارد در برگيرنده مجموعه‌هاي نفيس از اشيااست كه روند كاملي ازشكل‌گيري تاريخ و فرايندهاي ارزشمند طبيعي را يكجا به نمايش مي‌گذارد و مورد استفاده دانشجويان ؟ دانش آموزان ؟ پژوهشگران و عموم مردم است.

به گزارش خبرنگار ايرنا ؟موزه تاريخ و طبيعي شيرازاكنون زير نظر دانشگاه شيراز اداره مي‌شود و اعتبارات مورد نياز براي تجهيز و اداره امور اين موزه از محل اعتبارات دانشگاه شيراز تامين مي‌گردد ؟ وابستگي مالي و اعتباري موزه تاريخ طبيعي شيراز به اعتبارات دولتي دانشگاه شيراز اين مشكل را به وجود آورده است كه طرح‌هاي توسعه اين موزه و همچنين تجهيز و به روز رساني داده‌هاي اين موزه با مشكل مواجه باشد.

چندي پيش دكتر محمد هادي صادقي، رييس دانشگاه شيراز در گفت و گو با خبرنگاران ياد اور شد كه موزه تاريخ طبيعي دانشگاه شيراز براي ادامه فعاليت خود نيازمند حمايت‌هاي مالي بيشتر از سوي مسئولان استاني است.

دكتر صادقي، رئيس دانشگاه شيراز در اين گفت و گوي رسانه‌اي با بيان اينكه فعاليت موزه تاريخ طبيعي ساليانه بيش از ‪ ۳۰۰‬ميليون تومان براي دانشگاه شيراز هزينه دارد، گفت: بودجه جاري دانشگاه سرانه دانشجويان است و بايد صرف فعاليت‌هاي علمي و آموزشي آنان شود و ما نمي‌توانيم از محل اين بودجه براي اداره موزه استفاده كنيم.

وي افزود: امسال نزديك به ‪ ۱۰‬ميليارد و ‪ ۷۰۰‬ميليون تومان كسري بودجه داريم و با توجه به افزايش‌هاي تكليفي كه مجبور به انجام آنها هستيم در سال آينده اين كسري بودجه به مراتب بيشتر خواهد شد.

وي خاطرنشان ساخت: تخصيص بودجه به موزه تاريخ طبيعي در شرايط فعلي براي ما عملا امكانپذير نيست و در صورتي كه حمايت‌هاي مالي استاني براي فعاليت موزه صورت نگيرد ناچار خواهيم شد از فروردين ‪ ۸۷‬برخلاف ميل باطني خود، موزه را تعطيل كنيم.

به گفته صادقي علاوه بر گردشگران و شهروندان از گروه‌هاي مختلف، سالانه بيش از يك صدهزار نفر از دانش آموزان سراسر استان فارس از موزه تاريخ طبيعي دانشگاه شيراز بازديد مي‌كنند.

سخنان رييس دانشگاه شيراز درباره مشكلات موزه تاريخ طبيعي موجب شد تا بهاي ورودي اين موزه از ‪ ۳۰۰‬تومان براي هر نفر به ‪ ۵۰۰‬تومان افزايش يابد اما در عين حال هنوز تغيير محسوسي در وضعيت تجهيزاتي اين موزه مشاهده نمي شود.

اخيرا نيز در بازديدي كه مهندس حسين ذوالانوار نماينده شيراز در مجلس شوراي اسلامي از محل موزه تاريخ طبيعي داشت بر لزوم توسعه و تجهيز اين موزه به داده‌ها و اطلاعات روز تاكيد كرد و البته تجيهز اين موزه را هم منوط به تخصيص بيشتر اعتبارات دانست.

موزه تاريخ طبيعي و تكنولوژي دانشگاه شيراز در سال ‪ ۱۳۵۳‬برپايه موازين علمي و فني تاسيس شد اين موزه در برگيرنده نمونه‌هاي انواع جانواران گياهان، كانيها، سنگها و فسيلها بعنوان يك مركز علمي در درجه اول در خدمت آموزش و پژوهش كشور قرار گرفت و بعنوان مرجعي براي مراجعه و مطالعه علاقه مندان به علوم طبيعي و دانشمندان و دانش پژوهان داخلي و خارجي مورد استفاده واقع شد.

پايگاه اطلاع رساني موزه تاريخ طبيعي شيراز هدف از ايجاد و تاسيس اين موزه را براي بالا بردن سطح دانش عمومي درباره عالم خلقت و شناخت ارزش وجودي جانوران، گياهان، كانيها و فسيلها در زندگي انسان و محيط زيست او و پي بردن به قدرتمندي خالق و همچنين به منظور كمك به آموزش بهتر علوم جانورشناسي، گياه شناسي، زمين شناسي و نيز جبران كمبود آزمايشگاههاي مجهز مربوط به علوم فوق و انجام قسمتي از رسالتي كه يك دانشگاه پيشرفته از نظر آموزش و پژوهش بعهده دارد اعلام كرده است .

موزه در ابتدا با انتقال مجموعه شخصي آقاي دكتر صدرالدين شريفي در سال ‪ ۱۳۵۳‬در خيابان پوستچي افتتاح و در سال ‪ ۱۳۵۹‬به محل فعلي منتقل گرديد.

اين بنا در اراضي ده هكتاري متخذه از موقوفه صاحبديواني معروف به شاهيجان واقع در بلوار مدرس خيابان كوي آزادگان بنا شده است.

با توجه به اين كه در ابتدا هدف ايجاد مجتمع ده گانه موزه‌هاي دانشگاه شيراز بوده است، در سال ‪ ۱۳۶۶‬موزه تكنولوژي و در سال ‪ ۱۳۷۷‬موزه آناتومي افتتاح گرديد.

در سال ‪ ۱۳۷۸‬به همت معاون پژوهشي دانشگاه دو موزه تكنولوژي و آناتومي به نحو جالبي تكميل و در سال ‪ ۱۳۸۰‬موزههاي تمبر، سكه، اسكناس و اسباب بازيهاي فكري و سرگرم‌كننده كودكان و نوجوانان نيز به آن افزوده شد و افتتاح گرديد.

امسال نيز موزه مخابرات در برگيرنده مجموعه وسايل و ابزار الكترونيك و ارتباطات در قالب يك گنجينه نفيس به اين موزه اضافه شده است.

در حال حاضر امكانات موجود شامل مجموعه‌هايي از جانوران، گياهان و سنگها و فسيلهايي است كه در ساختمان فعلي موزه نگهداري مي‌شود.

موزه تاريخ طبيعي شامل بخشهاي جانوران، علوم گياهي (هرباريوم)، زيستگاهها (اكولوژي)،سنگها و كانيها است كه همگي با ديدگاه علمي در اين قسمت به نمايش گذاشته شده است.

موزه آناتومي نيز با ديدي تخصصي و برداشتن گامهاي موثر در جهت غني كردن جنبه آموزشي و پژوهشي اهداف خود مجموعهاي از نمونه‌هاي اسكلتي و آناتوميك را جمع آوري كرده كه از جمله نمونه‌هاي ارزنده اين مجموعه اسكلت بازسازي شده نهنگ گوژپشت و نمونه‌هاي جنيني رنگ آميزي شده با تكنيك آليزارين ميباشد.

در اين موزه اسكلت‌هاي مختلف مهره داراني از قبيل ماهي ها، دوزيستان ( قورباغه)، خزندگان (مار، لاكپشت، آفتاب پرست)، پرندگان (عقاب و لاشخور) و پستانداران از جمله اسكلت‌هاي شير، خرس، ميمون، گوساله، شتر، گوزن، اسب و انسان را ميتوان ملاحظه كرد كه در خدمت آموزش بهينه دانشجويان علوم طبيعي و مخصوصا دانشجويان رشته پزشكي و دامپزشكي خواهد بود.

از ويژگيهاي ارزشمند اين موزه توانمندي آن در اجراي طرحهايي براي آموزش پيشرفته علم تشريح و آناتومي و ارائه راهكار و توليد نمونه‌هاي با ارزش در اين راستا ميباشد.

به منظور پربارتر كردن جنبه‌هاي آموزشي اين موزه، مولاژهاي متنوعي كه اعضاي مختلف بدن انسان و حواس پنجگانه آن را نشان مي‌دهد تهيه شده است و اساتيد و دبيران مي‌توانند به راحتي قسمتهاي مختلف بدن را بطور جداگانه براي دانشجويان و دانش آموزان توضيح دهند.

مجموعه مولاژهاي مراحل رشد جنين انسان از يك ماهگي تا نه ماهگي و جنينهاي دوقلو و نيز نحوه ارتباط جنين با جفت و بدن مادر از قسمتهاي آموزنده و بسيار جالب اين موزه ميباشد.

از نمونه‌هاي كم نظير، جذاب و ديدني، عجيب الخلقه‌هايي از قبيل جنين دوقلوي پسر از سينه به هم چسبيده، بزغاله دو سر، مرغ چهار پا، گوساله دو سر، بره هشت پا و قوش چهار شاخ را مي‌توان نام برد.

از نمونه‌هاي بسيار كم نظير و جالب نقش برجسته سياه خان لپويي - مردي با قد ‪ ۲۵۶‬سانتي متر- ميباشد كه نمودي از بيماري غول آسايي يا ژيگانتيسم انسان را نشان ميدهد.

موزه تكنولوژي يا فناوري هم در يكي از سالنهاي موزه تاريخ طبيعي در ‪۱۳۶۴‬ تاسيس شد اما گسترش چنداني نيافت تا اينكه در سال ‪ ۱۳۷۹-۱۳۷۸‬با توجه معاونت پژوهشي دانشگاه شيراز تعداد زيادي ويترين مناسب و زيبا براي آن ساخته شد و اختراعات و مصنوعات بشري به تناسب موضوع و همگن بودن نمونه ها شامل وسايل، ابزار، دستگاههاي از رده خارج ولي سالم از واحدهاي مختلف دانشگاه، ادارات فني و كارخانجات، منازل و انبارها جمعآوري و در ويترين هاي مختلف قرار داده شده است و هم اينك براي بازديد علاقمندان آماده است تا با برقراري يك رابطه منطقي بين وسائل و ابزار آلات مربوط به علوم مختلف بخصوص فيزيك، شيمي، برق و الكترونيك و؟ دانش آموزان و دانشجويان و ديگر علاقهمندان را به سير تكاملي فنآوري و موضوعات مختلف علوم آشنا و آنان را نسبت به اختراع، نوآوري، ابتكار و پژوهش علاقهمند و آماده سازد. اين موزه در حال حاضر وسايل مربوط به اندازه‌گيري زمان، حرارت، رطوبت، فاصله و انواع چراغها، ساعتها، اتوهاي قديمي، دوربينها، وسايل حسابداري، دستگاههاي صوتي و تصويري،ماشينهاي تحرير، چرخهاي خياطي و دستگاههاي فيزيكي مربوط به عدسيها، وسايل طبي و شيميايي ابزار الكترونيكي و بسياري دستگاههاي ديگر را جمع آوري كرده و مي‌تواند در ايجاد توسعه فكري و خط دادن به صنعتگران، مبتكرين و مخترعين جوان كمك موثري بنمايد.اين موزه اولين موزه تكنولوژي و فنآوري در ايران ميباشد.

گياهان نيز سرمايه‌هاي ملي كشور محسوب مي‌شوند و چه بسا نمونه‌هاي نادر، كمياب و با اهميت نابود شده‌اند بنابراين بخش هرباريوم موزه سعي در جمع آوري كليه نمونه‌هاي مختلف گياهي ايران را داشته است كه پس از جمع آوري و شناسايي طبقه بندي گرديده اند.

علاوه بر اين جهت معرفي هر چه بيشتر تنوع گياهي، تابلوهاي آموزشي همراه با نمونه‌هاي طبيعي از گياهان به معرض نمايش گذاشته مي‌شوند. اين گياهان را مي‌توان بر اساس جنبه‌هاي خاص زينتي، صنعتي، دارويي و كشاورزي بصورت مجموعه‌هاي مجزا ارائه نمود.

تعداد زيادي وسايل و تجهيزات زندگي عشاير و ايلات جهت راه اندازي موزه مردم شناسي تهيه شده است كه در نظر است اين موزه نيز با تامين امكانات راه اندازي شود.

همچنين در سال ‪ ۱۳۸۰‬با تلاش و پيگيري رييس وقت موزه تاريخ طبيعي تعداد قابل توجهي اسباب بازيهاي فكري از كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان بصورت اهدايي به موزه تحويل داده شد و مقدار زيادي اسباب بازي نيز از فروشگاههاي سطح شهر خريداري شده و پس از آماده‌سازي بصورت موقت در ويترينهاي واقع در سالن بي‌مهرگان موزه در معرض ديد عموم قرار گرفت و تا اين تاريخ به همان شكل نگهداري شده است. با توجه به اينكه اين بخش از موزه به سالن مخصوص و جداگانه نياز دارد. موزه در نظر دارد يكي از سالنهاي در دست احداث خود را به اين امر اختصاص دهد تا بتوان با فراهم اوردن محيطي شاد و جذاب و تهيه امكانات لازم به شكوفايي فكري و جسمي نسل آينده كمك كرد.

موزه تمبر و اسكناس نيز محلي مناسب براي تفكر، آموزش، تحقيق و پژوهش است.

محلي براي دوباره انديشيدن و اعتلاي بينش و تغيير ديدگاههاي تاريخي و از اين رو بي‌ترديد اقشار مختلف مردم به آن علاقمند هستند و موزه مي‌تواند به آنها خدمات فرهنگي ارزنده‌اي ارائه نمايد. به همين دليل موزه تاريخ طبيعي دانشگاه شيراز كه با هدف بالا بردن سطح علمي بازديدكنندگان و شناساندن تاريخ و فرهنگ اين مرز و بوم كار خود را آغاز كرده بود اين بار نيز با همين هدف با مساعدت معاونت پژوهشي شروع به جمع آوري تمبر، سكه و اسكناس نمود و توانست با استفاده از مجموعهاي كه شامل تمبرها و سكه و اسكناسهاي خريداري و اهدا شده بود در تاريخ ‪ ۲۴‬اسفند ‪ ۱۳۷۹‬در روز فرخنده عيد غدير خم اين موزه را افتتاح كند.

تمبرهاي موجود در موزه شامل تمبرهاي چاپ شده در ايران از سال ‪ ۱۳۴۴‬تا سال ‪ ۱۳۵۷‬و از سال ‪ ۱۳۵۸‬تا ‪ ۱۳۸۰‬كه بصورت بلوكهاي چهار تايي و هشت تايي سالم و تا نخورده وجود دارد و همه آنها توسط سيد بهاالدين مهدوي دبير شيمي
 پنجشنبه 30 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 277]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن