تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مسلمان آينه برادر خويش است، هرگاه خطايى از برادر خود ديديد همگى او را مورد حمله قرار ند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814731599




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«روزي كه حسني مرد شد»؛ سينماي كودك در حاشيه


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: «روزي كه حسني مرد شد»؛ سينماي كودك در حاشيه
روزي كه حسني مرد شد يك فيلم بلند سينمايي، سرشار از جلوه هاي ويژه كامپيوتري و صحنه هاي تركيب است كه مطمئنا براي كودكاني كه عمرشان پاي كامپيوتر و بازي هاي رايانه اي صرف مي شود جذاب و ديدني است (البته اگر جلوه هاي كامپيوتري اش قابل باور باشد، همه جوامع مخصوصا سينماگران بايد بدانند كه ديگر نمي شود اين روزها كودكان را دست كم گرفت.)

روزي كه حسني مرد شد از فيلم هاي خرداد سال 1387 يكي از دلخوشي هاي دنياي كودكان در سينما بود، اما انگار نه تنها سينماگران علاقه اي به اين نوع از توليدات ندارند، بلكه به علت كم بودن اين گونه و فاصله گرفتن كودكان و خانواده ها، با گذشت زمان مخاطبان به اين فقدان عادت كرده و حتي با اكران چنين فيلم هايي ديگر استقبال نمي كنند، البته كه روزي كه حسني مرد شد علاوه بر بي مهري سينماگران با اطلاع رساني و تبليغاتي سطحي و غير فراگير نيز روبه رو بود.

البته كه با حمايت آموزش و پرورش و البته به مدد كثرت دانش آموزان اين فيلم در تهران ديده شد.اما كودكان اين منطقه چه گناهي كرده اند؟ نمي دانيم اين فيلم حكايت ساده چراغ جادويي را روايت مي كند.حسني پسر فقيري است كه با مادر خود روزگار را به سختي و تنگدستي مي گذراند (روايت فقر از ديد كودكان، هميشه يادآوري كارهاي مجيدي بوده است، بچه هاي آسمان)روزي براي فروش بز خود كه او را دوست دارد، به سمت بازار حركت مي كند، در راه به جادوگري برخورد مي كند كه در ازاي يك بطري پر از دود، بز را از حسني مي خرد (حكايت جادوگر و لوبياي سحرآميز)

بطري ستوني از دود در حياط خانه حسني تشكيل مي دهد كه حسني را به آسمان ها مي برد، حسني در بالاي ابرها وارد خانه غول مي شود و در آن جا با تخم مرغ طلا از خانه غول فرار مي كند.بار دوم حسني باز هم به دنياي بالاي ابرها مي رود، وارد خانه غول مي شود و جعبه موسيقي را كه ظاهرا سال ها پيش متعلق به جادوگر پير بوده مي دزد.هنگام فرار از دست غول، جادوگر به كمك حسني مي آيد و غول را در بطري سحرآميز گير مي اندازد.

اين طور كه مشخص است فيلم به نوعي اقتباسي است از جك و لوبياي سحرآميز يا كمي تغيير و تلفيق با (حسني معروف و شيشه عمر ديو)

اي كاش يكي از داستان هاي كهن و قديمي فرهنگ در قالب تصوير براي كودكان روايت مي شد.

جالب ترين وجه اين سينمايي مربوط به زمان اكرانش مي باشد كه در اوج امتحانات كودكان بوده است (خرداد ماه).

فروش 200 هزار توماني اين فيلم حاكي از نداشتن جذابيت هاي بصري مي باشد.

اين سينمايي در مدت 80 دقيقه توسط هنرمندان بروجردي ساخته شده است.

اين كه چگونه بايد دوباره بچه ها را با سينما آشتي داد و چراغ سينماي كودك را روشن كرد امري است كه به سياست هاي پيش گرفته توسط تهيه كنندگان بستگي دارد.

روزي كه حسني مرد شد اولين تجربه سينماي ايران در زمينه تلفيق انيميشن و سينماي زنده و تصويرهاي واقعي بوده است، به همين دليل شايد در خور اطلاع رساني و تبليغات بيشتر و گسترده تري بود.

در هر صورت اين روزها چشمان كودكان ما شاهد تصاوير و قصه هاي در حد و اندازه سنشان نيست چندي پيش شبكه دوم سيما به ياد گذشته ها براي سيراب كردن ديدگان تشنه كودكان دست به كار جالبي زد و سينماي زي زي گولو، كلاه قرمزي و ... اين روزها جاي خود را به توليداتي غير ايراني و غير واقعي داده اند آثاري سرشار از تخيلات غير منطقي و تصاوير خشن كه هيچ سنخيتي با روح و روان بچه ها و تربيت ايراني شان ندارد.

اميدواريم روزي برسد كه سينماگران و تهيه كنندگان به سينماي كودك روي خوش نشان داده و با استقبال كودكان و خانواده ها نيز روبه رو باشيم.
 پنجشنبه 30 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن