تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 29 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):نصيحت و خيرخواهى از حسود محال است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1807156318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بالا آمدن آب هاي زيرزميني تهديدي براي آثار تاريخي كرمان


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: بالا آمدن آب هاي زيرزميني تهديدي براي آثار تاريخي كرمان
بالا آمدن سطح آب هاي زيرزميني در بافت تاريخي كرمان و همين طور برخي مناطق مركزي اين شهر، بناهاي تاريخي را در معرض تخريب قرار داده است كه در اين ميان مسجد جامع كرمان، حمام هاي تاريخي و آب انبارها بيشترين آسيب را از اين پديده ديده است.

تخريب بخش هاي زيادي از آثار تاريخي كرمان بر اثر رطوبت زياد در حال حاضر به يكي از مهم ترين مشكلات ميراث فرهنگي اين شهر تبديل شده است.

با وجود اين كه شهر كرمان در منطقه اي خشك و كم آب و در مجاورت كوير قرار گرفته است، اما بالا آمدن آب هاي زيرزميني، مشكلات زيادي را براي بافت تاريخي و همين طور مناطق مسكوني مركز اين شهر ايجاد كرده است كه اين موضوع ضمن تخريب آثار ارزشمند تاريخي، تبعات زيادي نيز براي شهروندان خواهد داشت كه از آن جمله مي توان به آلودگي زيست محيطي و خطراتي كه جان شهروندان را تهديد مي كند، اشاره كرد.

معاون حفظ و احياي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كرمان با اشاره به تخريب آثار تاريخي بافت قديمي استان به دليل رطوبت زياد، خاطرنشان ساخت: بالا آمدن سطح آب هاي زيرزميني به ويژه در بافت قديم كرمان علاوه بر آثار و بناهاي تاريخي، بافت مسكوني منطقه مركزي اين شهر را دچار مشكل كرده است.

«موحدي» در خصوص وضعيت بحراني آثار تاريخي شهر كرمان هشدار داد و افزود: اين معضل به آثار تاريخي و سازه هاي آن ها كه در زيرزمين قرار دارد يا به آثاري كه به دليل اختلاف سطح از كوچه ها و معابر پايين تر است، لطمه و زيان بيشتري وارد مي كند.وي حمام هاي تاريخي، آب انبارها و مسجد جامع كرمان را از جمله آثار و بناهايي عنوان كرد كه بيشترين آسيب را از اين پديده ديده است.

وي تصريح كرد: در مسجد جامع كرمان كه به دوره آل مظفر تعلق دارد، هرچه آب از كف آن كشيده مي شود، دوباره جايگزين مي شود. معاون فني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان كرمان هم از حمام «باغ لله» به عنوان يك مكان تاريخي ياد كرد و گفت: در اين حمام، وضع به گونه اي است كه در كف آن حدود ٥٠ سانتي متر آب مانند پهنه آبي، جمع شده است.

وي با بيان اين كه از ٣ سال پيش اين مشكل به وجود آمده است، بر اجراي اقدام سريع در كوتاه مدت و برنامه ريزي هاي درازمدت براي حل اين موضوع تاكيد كرد.

وي اظهار داشت: راه حل هاي فني كه پيشنهاد مي شود بايد به گونه اي باشد كه به نشست و لطمه به سازه بنا منجر نشود.وي خاطرنشان ساخت: اعتبارات آن قدر زياد نيست كه بتوان تمام بناهاي آسيب ديده را مرمت كرد.

مديرعامل شركت آب منطقه اي كرمان نيز در اين باره گفت: نبود سامانه فاضلاب شهري، باعث افزايش آب هاي زيرزميني در كرمان شده است.مهندس «موسوي» افزود: نقاطي مثل مسجد جامع كرمان، برخي ديگر از آثار و بناهاي تاريخي و حتي مغازه هايي در خيابان شريعتي اين شهر، با مشكل بالا آمدن آب هاي سطحي مواجه شده است.

وي اظهار داشت: با توجه به نبود شبكه فاضلاب، فاضلاب ها از طريق چاه هاي جذبي جمع مي شود و در قسمت هايي از شهر كه در سطح پايين تري قرار دارد، نمود پيدا مي كند.رئيس هيئت مديره شركت آب منطقه اي كرمان با اشاره به اين كه ٧٠ درصد آب مصرفي و بهداشتي به فاضلاب تبديل مي شود، تصريح كرد: اين مقدار آب در سفره هاي زيرزميني نفوذ مي كند.

وي گفت: هم اكنون ٤٠ كيلومترمربع از شهر كرمان با مشكل آب هاي زيرسطحي روبه رو شده است.وي تسريع در اجراي سامانه فاضلاب شهر كرمان را ضروري دانست و بر تخليه آب هاي زيرسطحي به عنوان يكي از راهكارهاي موثر تاكيد كرد.شهردار كرمان هم از آغاز اقدامات پيش گيرانه براي جلوگيري از تخريب بافت قديمي كرمان بر اثر اين پديده خبر داد.مهندس «سيف اللهي» افزود: براي رفع مشكل بالا آمدن سطح آب هاي زيرزميني در بافت قديم شهر، چند حلقه چاه در اين مناطق حفر خواهد شد و آب هاي زيرزميني اين مناطق به نقاط ديگر براي آبياري درختان منتقل مي شود.به دنبال اين اظهارنظرها قائم مقام شهرداري كرمان در گفت وگو با فارس از تخصيص نيافتن بودجه و اعتبار براي اجراي اين طرح خبر داد.

مهندس «كردي» گفت: بودجه اي كه براي كنترل آب هاي زيرسطحي بافت قديم شهر كرمان و هدايت آن ها به سمت جنگل قائم تصويب شده بود، هنوز به شهرداري پرداخت نشده است.وي تصريح كرد: شركت آب منطقه اي كرمان نيز مجوزهاي لازم را براي حفر چاه صادر نكرده است. از سوي ديگر معاون خدمات شهرداري كرمان گفت: با اين حال شهرداري تاكنون نسبت به حفر يك حلقه چاه در كنار مسجد جامع اقدام كرده است.امام جماعت مسجد جامع كرمان هم دراين رابطه به خراسان گفت: رفع اين مشكل، علاوه بر هماهنگي و تعامل دستگاه هاي مربوطه به عزم ملي نياز دارد.حجت الاسلام «صباحي» با بيان اين كه اقدام شهرداري كرمان در حفر چاه، يك راه حل موقتي است، بر راه حل قطعي اين مشكل از طريق اجراي طرح بلندمدت شبكه فاضلاب در شهر كرمان تاكيد كرد.

امام جمعه موقت كرمان، مسجد جامع اين شهر را نماد ديني، تاريخي و يادآور مبارزات مردمان اين خطه دانست و اضافه كرد: حل اين معضل بي گمان از عهده يك شخص يا سازمان خارج است.وي بر تشكيل كميته نجات بخشي آثار و ابنيه تاريخي در معرض تخريب كرمان تاكيد كرد.
 پنجشنبه 30 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن