تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 26 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806608250




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارشي از كشمكش هاي واردات بنزين افزايش سهميه ها عامل كسري بودجه بنزين


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: گزارشي از كشمكش هاي واردات بنزين افزايش سهميه ها عامل كسري بودجه بنزين
نمايندگان مجلس در حالي واردات سوخت را غيرقانوني مي دانند كه وزارت نفت واردات بنزين را در ماههاي پاياني سال امري كاملا بديهي و قانوني دانسته و تاكيد مي كند: افزايش سهميه هاي بنزين به 120 ليتر باعث كسري بودجه در واردات بنزين شده است. اعتبار 3/3ميليارد دلاري مصوب مجلس براي واردات بنزين و گازوييل ماه ها است كه به پايان رسيده و وزارت نفت هم به عنوان متولي تامين سوخت مورد نياز مردم تاكنون براي اخذ مجوز جديد لايحه اي را به مجلس ارائه نكرده است. اين در حالي است كه بر اساس قوانين جاري كشور دولت براي واردات هرگونه سوخت نيازمند كسب مجوز از مجلس است.برخي از شنيده ها حاكي از واردات بنزين از مردادماه جاري است كه اين اقدام وزارت نفت از نظر تعدادي از نمايندگان مجلس و كارشناسان نقض قانون است; اما در طرف مقابل مقامات وزارت نفت هم با دلايلي واردات سوخت را امري بديهي و قانوني مي دانند.
پيش بيني كسري بودجه واردات بنزين
عزت الله يوسفيان عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس درگفت وگو با برنا، با بيان اين كه درخواست دولت براي تخصيص بودجه واردات بنزين دست كم 4 تا 5 هزار ميليارد تومان خواهد بود، گفت: پولي كه دولت پيش از اين براي واردات بنزين گرفته براي كالايي با قيمت متغير بوده است. وي با تاكيد بر اين كه دولت بنزين را با قيمت فوب خليج فارس خريداري مي كند و از ابتدا هم قابل پيشبيني بود كه با تغييرات قيمت، دولت با كاهش بودجه واردات بنزين مواجه خواهد شد، تصريح كرد: هنگام تخصيص بودجه واردات بنزين، نه قيمت آن و نه سهميه اختصاصي آن مشخص نبود، بنابراين پس از مشخص شدن اين دو پارامتر در طول اجراي برنامه، دولت با كسري بنزين مواجه و به واردات دوباره نيازمند شد. نماينده مردم آمل با اشاره به اين موضوع كه تاكنون درخواستي از سوي دولت براي تخصيص بودجه واردات بنزين به مجلس ارائه نشده است، اعلام كرد: بر اساس قانون دولت بايد براي واردات سوخت لايحه به مجلس ارائه كند.
ارائه لايحه واردات براي شش ماه دوم سال
علي ادياني مخبر كميسيون انرژي مجلس نيز، از تلاش دولت براي ارايه لايحه تامين كسري بودجه واردات بنزين و گازوئيل در شش ماهه دوم سال خبر داد و گفت: به گفته وزير نفت 6/5 تا 7 ميليارد دلار براي واردات سوخت تا پايان سال نياز داريم. وي ادامه داد: اما با وجود اين موضوع، اعضاي كميسيون انرژي پذيرفتند كه بايد براي تامين سوخت 6 ماهه دوم سال اقدام شود و اصل نياز به بنزين و گازوئيل براي رفاه مردم مورد تاييد قرار گرفت،براين اساس قرار شد دولت لايحه اي را به منظور تامين كسري بودجه واردات بنزين به مجلس ارايه كند تا اجازه واردات از سوي مجلس داده شود.
واردات سوخت از محل منابع داخلي قانوني نيست
از سوي ديگر پيگيري هاي خبرنگار برنا حاكي از آن است كه كميسيون انرژي مجلس در نامه اي به غلامحسين نوذري وزير نفت نوشت: استفاده از منابع داخلي وزارت نفت يا برداشت از حساب ذخيره ارزي براي واردات بنزين و گازوئيل توسط دولت بدون مجوز مجلس، اقدامي غير قانوني است و دولت بايد از ادامه اين كار اجتناب كند. حميدرضا كاتوزيان رئيس كميسيون انرژي در واكنش به واردات سوخت از محل منابع داخلي شركت ملي نفت ايران به برنا، گفت: وزارت نفت تاكنون متمم بودجه اي براي واردات به مجلس ارائه نكرده و استفاده از منابع داخلي از نظر قانوني كاملا اشكال دارد. وي افزود: در اين رابطه بارها به وزير نفت تذكر داده ايم; اما آنها به اين اقدامات غيرقانوني خود ادامه مي دهند.
واردات بنزين از محل اختيارات وزير نفت
اما اكبر تركان معاون برنامه ريزي وزير نفت با اشاره به اين كه در شرايط كنوني واردات سوخت با اختيار وزير نفت در حال انجام است، در مورد لايحه واردات بنزين و گازوييل به مجلس گفت: بودجه مورد نياز امسال براي واردات بنزين و گازوئيل درمجموع 8/3 ميليارد دلار است; يعني علاوه بر 3/3 ميليارد دلار تعيين شده در بودجه، متمم 5 ميليارد دلاري ارائه خواهد شد. وي با اشاره به كاهش قيمت هاي جهاني نفت خام و تاثير آن بر بهاي جهاني فرآورده هاي نفتي، اظهارداشت:با توجه به كاهش قيمت هاي جهاني بنزين و گازوئيل، مبلغ مورد نياز علاوه بر آنچه در بودجه امسال در نظر گرفته شده، از 8 به 5 ميليارد دلار كاهش پيدا كرده است. به گفته تركان تاكنون لايحه اي از دولت به مجلس ارائه نشده، اما پس از ارائه لايحه اوليه، وزير نفت نسبت به اصلاح بودجه پيشنهادي توضيحات لازم را ارائه خواهد كرد.
دلايل كسري بودجه واردات بنزين و گازوييل
به گزارش برنا، عدم سهميه بندي گازوييل، تاخير در اجراي طرح هوشمند گازوييل، ثابت ماندن قيمت اين فرآورده، افزايش ماهيانه سهميه هاي خودروهاي شخصي از 100به120 ليتر و ناموفق بودن طرح هاي مجموعه وزارت نفت در تعديل مصرف از مهم ترين دلايل كسري اعتبار واردات به شمار مي روند. در اين رابطه مديران وزارت نفت مدعي هستند;مخالفت ستاد مديريت سوخت و حمل و نقل كشور در كاهش سهميه هاي بنزين از 100به 80 ليتر و حتي افزايش 20ليتري سهميه ها موجب شد مصرف اين فرآورده افزايش چشمگيري پيدا كند، كه در نهايت به كسري بودجه3/3ميليارد ليتري منجر شد.
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن