تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815370972




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به روابط دهلي و آنكارا در آستانه سفر اردوغان به هند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: نگاهي به روابط دهلي و آنكارا در آستانه سفر اردوغان به هند
آنكارا - "رجب طيب اردوغان " نخست وزير تركيه روز پنجشنبه در راس هيات بلندپايه اقتصادي به هند مي رود تا راه هاي گسترش روابط اقتصادي و تجاري كشورش را با مقامات بلند پايه اين كشوركه با رشد اقتصادي 9 درصدي به كانون توجه جهاني تبديل شده ، بررسي كند.


روابط تركيه وهند به ويژه در دوره اخيرهمزمان با تلاش هاي آنكارا براي رهايي سياست خارجي اين كشور از رويكرد يك جانبه به غرب و تمايل اين كشور براي دستيابي به كشورها و مراكز دور به خصوص كشور هند در شبه قاره كه به طور سنتي تركيه با آن داراي روابط فرهنگي، اقتصادي و تاريخي است، نظر بسياري از ناظران سياسي را به خود جلب كرده است .
اين نزديكي نيز از آن جهت بيشتر قابل تامل است كه آنكارا براي راه اندازي بزرگترين پايانه انرژي در تركيه تلاش زيادي را در سال هاي اخير انجام داده است .
در رويكر تركيه به شبه قاره اشاره به اين نكته ضروري است كه اين رويكرد در دوران وزارت خارجه " اسماعيل جم" در سياست خارجي تركيه شروع شد و با سفر " بلند اجويت " نخست وزير فقيد تركيه به هندوستان درسال 2000 ميلادي تحكيم يافت و در دوره اقتدار حزب حاكم عدالت و توسعه ( آك ) ‌مي رود تا ابعاد راهبردي تري به خود بگيرد.
" رجب طيب اردوغان " نخست وزير تركيه در صورتي كه فردا سفرش به هندوستان به مشكلي برنخورد، سومين نخست وزير تركيه خواهد بود كه به هند سفر مي كند.
اولين سفر در سطح نخست وزير، در سال 1986 ميلادي صورت گرفت و " ‌تورگوت اوزال " رييس جمهور فقيد تركيه ( كه در آن زمان نخست وزير بود) به عنوان شخصي كه راه گذر به نظام بازار آزاد و توسعه اقتصادي فعلي تركيه را هموار كرد، درسفري به دهلي نو، تحركي به روابط دوكشور داد.
در سال 1989 ميلادي " كنعان اورن " و سپس در سال 1995 " سليمان دميرل " رييسان جمهور پيشين تركيه به هند سفر كردند.
متقابلا دو رييس جمهوري وقت هندوستان نيز در سال هاي 93 و 98 ميلادي به تركيه سفر كردند.
آخرين بار در سطح نخست وزير نيز " واچپايي " در سال 2003 ميلادي به تركيه سفر كرد.
در سطح وزيران امور خارجه نيز تاكنون سه سفر متقابل بين دو كشور انجام شده است.
تركيه و هند در سال 1973 ميلادي براي ايجاد نظم و توسعه در روابط اقتصادي و تجاري خود يك قرارداد همكاري اقتصادي منعقد كردند و در سال 1983 ميلادي نيز قرارداد تشكيل كميسيون مشترك همكاري هاي اقتصادي و تجاري بين دوكشور امضا شد.
روابط اقتصادي تركيه و هند تا سال 1980 ميلادي كه اقتصاد تركيه دولتي بود چندان توسعه نيافت تا اين كه با سفر اوزال به هندوستان مبادلات تجاري دوكشور روبه افزايش گذاشت و از دهه 90 نيز شتاب يافت، به طوري كه اكنون حجم مبادلات بازرگاني دو كشور بر اساس آمار به بيش از سه ميليارد دلار درسال رسيده است.
براساس آخرين آمار موسسه آمار دولتي تركيه در 9 ماه اول سال جاري ميلادي صادرات تركيه به هندوستان با 3/85 درصد افزايش به 7/453 ميليون دلار رسيد و در مقابل واردات تركيه از هند با 7/17 درصد افزايش به يك ميليارد و 6/990 ميليون دلار رسيد.
اهم اقلام صادراتي تركيه به هند را حبوبات، توليدات آهن و فولاد، ماشين آلات نساجي و انواع پارچه تشكيل مي دهد و پنبه، نخ پنبه، دارو، توليدات و مواد پلاستيكي، مواد شيميايي و آهن و فولاد نيز از اهم واردات تركيه از هند مي باشد.
به گفته كارشناسان در آنكارا، دوكشور در حال حاضر مشكلي در روابط في مابين ندارند و برقراري شراكت جديد بين شركت نفتي هندوستان با چاليك هلدينگ تركيه كه به نزديكي به دولت و شخص اردوغان اشتهار دارد، نيز در راستاي همين روند مورد توجه قرار گرفته است.
چاليك هلدينگ كه فعاليتش در دوره جديد در زمينه انرژي برجسته شده است در خصوص انتقال گاز روسيه به سرزمين هاي اشغالي از طريق خاك تركيه و سپس ترانزيت آن به هندوستان به تازگي توانسته به توافقاتي با شركت نفتي هند برسد و گفته مي شود كه طي آن قرار است اين دو يك سرمايه گذاري پنج ميليارد دلاري در بندر جيهان تركيه در زمينه انرژي داشته باشند.
اين سرمايه گذاري در خصوص احداث خط لوله ، پالايشگاه نفت و تاسيسات پتروشيمي مطرح است.
انتظار مي رود اردوغان در اين سفر دو روزه ضمن ديدار و گفت و گو با رييس جمهوري و نخست وزير هند، از " وادي سيليكون " هندوستان در ايالت بانگالور كه به عنوان مركز فناوري رايانه اي شبه قاره شناخته مي شود و همچنين از تاج محل بازديد كند.
" راميندر جاسال" سفير جديد هند در آنكارا به تازگي در گفت وگو با روزنامه زمان ابراز اميدواري كرد كه سفر اردوغان به دهلي نو، زمينه رشد و توسعه هرچه بيشتر روابط دوكشور را فراهم آورد.
وي پيش از ماموريت جديدش در تركيه، سفير هند در سرزمين هاي اشغالي بود و گفته مي شود در توسعه همكاري هاي انرژي سه جانبه ايفاي نقش داشته است.
به هر روي بايد منتظر ماند و ديد اردوغان با چه دستوركار ديگري به هند مي رود و با چه دستاوردي از اين كشور برمي گردد.
خاورم**2011**230**1373
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن