تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 27 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مهدى مردى است از ما، از نسل فاطمه.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

Future Innovate Tech

باند اکتیو

بلیط هواپیما

بلیط هواپیما

صمغ های دارویی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799891938




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

متكي/كامل: *سياست‌هاي آمريكا براي موفقيت بايد تغيير كند *ابهامي درباره تاريخ بهره‌برداري از نيروگاه بوشهر نداريم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: متكي/كامل: *سياست‌هاي آمريكا براي موفقيت بايد تغيير كند *ابهامي درباره تاريخ بهره‌برداري از نيروگاه بوشهر نداريم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

منوچهر متكي خاطر نشان كرد: بدون نگاه ريشه‌اي به مشكل فلسطين حتي بيش از صدها طرح و پيشنهاد براي حل مسائل منطقه‌ خاورميانه راه به جايي نمي‌برد.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، منوچهر متكي، وزير امور خارجه بعدازظهر امروز با حضور در پانزدهمين نمايشگاه مطبوعات و رسانه‌ها در نشست خبري با خبرنگاران داخلي و خارجي شركت كرد و به سوالات آنها پاسخ گفت.

متكي با بيان اينكه جمهوري اسلامي در منطقه‌اي واقع شده كه به لحاظ سياسي، اقتصادي و امنيتي از ويژگي‌هاي مهمي برخوردار است گفت:‌ 80 درصد اقتصاد ژاپن، 60 درصد اقتصاد چين و 50 درصد اقتصاد اروپا كه تا سال 2015 به 65 درصد افزايش پيدا خواهد كرد و 20 درصد اقتصاد آمريكا به اين منطقه وابسته است.

وزير امور خارجه با بيان اينكه بسياري از بحران‌هاي مهم نيز در اين منطقه ايجاد شده است تصريح كرد: از قديمي‌ترين اين بحران‌ها مساله‌ي فلسطين بوده كه طي شصت سال گذشته به منبعي از توليد رنج‌هاي فراوان براي مردم منطقه و آزاده خواهانه‌ جهان ايجاد شده است .

وي تراژدي‌هاي افغانستان و عراق و لبنان را بخش ديگري از مشكلات جدي اين منطقه دانست و افزود: جديدترين آن بحران‌ها، بحران قفقاز بوده كه موجب نگراني‌هاي بين‌المللي و منطقه‌اي شده است.

وزير امور خارجه با اشاره به اينكه ايران در مركزيت 15 كشور همسايه قرار گرفته است تاكيد كرد: تمام اين 15 كشور يا مستعمره بوده‌اند يا استعمارگر و تنها ايران است كه نه مستعمره بوده نه استعمارگر. ملت ايران صلح‌دوست با باور به گفت‌وگوي منطقي و عادلانه است وكساني كه منحني سياست‌ خارجي ايران را طي 29 سال ترسيم كنند به خط شفاف و روشني مي‌رسند.

وي خاطر نشان كرد: در اين خط ترسيمي از سياست‌هاي خارجي ايران هرگز تجاوز به همسايگان و ايجاد مشكل براي ديگران را نمي‌بينيد بلكه در مسير كمك به حل بحران‌ها مي‌بينيد .

متكي تاكيد كرد: تمام سي‌سال گذشته جمهوري اسلامي ايران پذيراي ميليون‌ها افغاني آواره در كنار ملت بوده است.

وي با اشاره به اينكه در روزي كه كميسرياي عالي پناهندگان يك سنت در هر ماه به هر پناهنده كمك مي‌كرد اما ما سي‌ سال پذيراي افغاني‌ها در كشورمان بوديم و اظهار كرد: هنوز هم اين مشكل در منطقه وجود دارد. حتي برخي كشورهاي منطقه در طول جنگ به صدام حسين كمك‌هاي فراواني كرده‌اند، اما وقتي بعد از جنگ ايران و عراق صدام به يكي از آن كشورها حمله كرد ايران نخستين كشوري بود كه حمله به كويت را محكوم و خواستار خروج نيروهاي عراقي از اين كشور شد.

وزير امور خارجه گفت:‌ فرمول آمريكايي و برخي فرمول‌هاي ديگر براي حل بحران لبنان كارساز نشد اما فرمول منطقه‌اي جمهوري اسلامي ايران در اجلاس دوحه نهايتا موفق به حل مشكل لبنان شد.

وي اضافه كرد: بدون نگاه ريشه‌اي به مشكل فلسطين حتي بيش از صدها طرح و پيشنهاد براي حل مسائل منطقه‌ خاورميانه راه به جايي نمي‌برد.

وي رويكرد جمهوري اسلامي ايران در ديپلماسي را جستجو و كمك براي ايجاد صلح و ثبات براساس عدالت و منطق عنوان كرد و گفت: در اين چارچوب جمهوري اسلامي ايران در بسته‌ي پيشنهادي به كشورهاي مختلف آمادگي خود را براي حل مشكلات منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي اعلام كرد.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه در ادامه پانزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها را فرصت خوبي براي نشان دادن نقش حساس و مهم رسانه‌ها در عصر توسعه‌ي رسانه‌ها و اطلاعات دانست و گفت:‌ امروز رسانه‌ها بسيار زيركانه توانستند شفاف‌سازي را در تصميم‌سازي‌هاي سياستمداران در معرض افكار عمومي و بين‌المللي قرار دهند.

وي خاطر نشان كرد: شما رسانه‌ها با استفاده از تكنولوژي انقلاب جدي در حوزه‌ي مفهومي سياست خارجي در جهان ايجاد كرده‌ايد كه با اين تحول تصميم‌سازي در پشت درهاي بسته و تحميل آن به افكار عمومي جهان ديگر به آساني ميسر نيست.

متكي با بيان اينكه عامل شكست سياست‌هاي آمريكا در عدم توجيه منطقي افكار عمومي دنيا ارزيابي كرد و تصريح كرد: آنچه شكست قطعي سياست‌هاي آمريكايي‌ها بود كاهش قدرت نظامي يا كاهش تاثيرگذاري قدرت اقتصادي آنها نبوده است بلكه سياستمداران آمريكايي كم آوردند كه نتوانستند افكار عمومي جهان را توجيه منطقي كنند.

وي اضافه كرد: در حقيقت چالش امروز چالش نظامي و اقتصادي نيست بلكه چالش ايده‌ها و منطق‌هاست. بنابراين از ورود قدرت نرم‌افزاري جديدي سخن مي‌گوييم كه فصل جديدي را فراروي ملت‌ها در حفظ منافع و تاكيد بر منطق‌شان گشوده است.

به گزارش ايسنا، متكي در پاسخ به سوالات خبرنگاران خارجي كه از وي در خصوص انتخاب باراك اوباما به عنوان رييس جمهور آمريكا و تاثير آن در روابط دو كشور مي پرسيدند گفت: وقتي شرايط آمريكا قبل از انتخابات را بررسي مي‌كنيم يكي از مشكلات جدي آنها در خارج از مرزها افت شديد جايگاه آمريكا در نزد افكار جهانيان است.

وي تصريح كرد: شايد يكي از اهداف مردم آمريكا در انتخاب اخير خود تصحيح چهره‌ براي آمريكا نزد جهانيان بود. و لذا شعار تغيير از حمايت بالايي در بين راي‌دهندگان برخوردار شد.

متكي با بيان اينكه اين سوال مطرح شده از سوي شما سوال همه است كه آيا كساني كه شعار تغيير داده‌اند مي‌توانند در شعار خود ثابت قدم بمانند يا خير؟ افزود: اوباما با حزب دموكرات به عنوان يك سيستم و با مردم آمريكا و با حزب حاكم فعلي كه به حزب مخالف تبديل خواهد شد مواجه است.

متكي خاطر نشان كرد: اگر اوباما شعارها و مردم آمريكا را انتخاب كند مي‌توان به جدي بودن و دراز مدت بودن شعار تغيير آمريكا اميدوار بود.

وزير امور خارجه يادآور شد: پاسخ سوال شما در دست اوباما است.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه اوباما در پي مبارزات انتخاباتي مذاكره‌ي بدون پيش‌شرط با ايران را مطرح كرده بود آيا شما حاضر به اين كار هستيد؟ گفت: معمولا روساي جمهور آمريكا در زمان انتخابات و زماني كه در كاخ سفيد هستند مواضع متفاوتي را اتخاذ مي‌كنند و ترسيم نمودار اين تفاوت‌ها جالب است. لذا ما ترجيح مي‌دهيم صبر كنيم تا ببينيم در كاخ سفيد و در 21 ژانويه سياست‌هاي اعلامي چه خواهد شد.

وزير امور خارجه درباره‌ي پرسش خبرنگار لبناني كه موضع ايران را درباره‌ي كشمش‌هاي دروني لبنان و سفر هفته‌ي آينده رييس جمهور اين كشور به ايران پرسيد گفت: اهميت سياسي براي سفر ميشل سليمان در هفته‌ي‌ آينده به تهران قائل هستيم و وزرايي كه وي را همراهي مي‌كنند زمينه‌هاي همكاري طرفين را مورد بررسي قرار خواهند داد و ما اميدواريم در چارچوب همكاري ايران و لبنان نقشه‌ي راه خوبي را در تفاهم طرفين ترسيم كنيم.

متكي افزود: دو ضلع از راهكار سه ضلعي حل مشكل لبنان كه در دوحه به توافق رسيد محقق شده است.

وي با بيان اينكه انتخاب رييس جمهور و تشكيل دولت دو ضلع از اين سه ضلع راهكار حل مشكل لبنان بوده است تصريح كرد: طي ماه‌هاي آينده مردم لبنان خود را براي برداشتن گام سوم آماده مي‌كنند كه با اين كار شرايط براي حركت لبنان به سوي پيشرفت ، ثبات و آرامش آماده است.

وي خاطر نشان كرد: ثبات و آرامش لبنان ثبات منطقه است.

خبرنگار ديگري از متكي در مورد روابط ايران و مصر پرسيد كه وي با اشاره به اينكه همكاري‌هايي بين ايران و مصر وجود دارد گفت: اين همكاري‌ها در بخش اقتصادي است و شركت‌هاي دو كشور در حوزه‌ي صنعت و خودرو همكاري دارند و در عين حال ايران و مصر در بسياري از زمينه‌هاي بين‌المللي مواضع خوبي دارند.

وي ادامه داد:‌ دفاتر حفاظت منافع دو كشور مستقر هستند و ارتباطات طرفين را پيگيري مي‌كنند و مشكلي در اين زمينه وجود ندارد.

به گزارش ايسنا، خبرنگار روسي در مورد تاريخ بهره‌برداري نيروگاه بوشهر پرسيد و اين سوال را مطرح كرد كه آيا ابهامي در اين زمينه بين دو كشور وجود دارد يا خير؟ كه متكي پاسخ داد: اين را از دوستان روس‌مان بپرسيد؛ ما چنين تلقي نداريم.

وزير امور خارجه در پاسخ به سوال ديگري مبني بر وجود مفاد محرمانه در توافقنامه‌ي امنيتي عراق و آمريكا كه براساس آن آمريكا مي‌تواند پايگاه‌هاي نظامي در منطقه ايجاد كند اظهار كرد: ما از بخش‌هاي محرمانه آن اطلاعي نداريم و فكر مي‌كنيم آنچه در مجلس و افكار عمومي عراق مطرح است اينهاست.

وي در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با پيام احمدي‌نژاد به اوباما و اينكه آيا روابط دو كشور ايران و آمريكا در آينده بهبود مي‌يابد يا خير؟ افزود: پيام رييس‌جمهور به اوباما فرصتي براي بيان مواضع اصولي و نگاه ايران به انتخابات آمريكا بود؛ به طوري كه در اين پيام دكتر احمدي نژاد مواضع اصولي جمهوري اسلامي ايران را تشريح كرد.

متكي خاطر نشان كرد: در بخشي از اين پيام اشاره شده كه اوباما اگر بخواهد موفق شود بايد تحميل نظرات اقليتي كه آمريكا را به اين روز انداخته‌اند برنتابد.

وزير امور خارجه با تاكيد بر اينكه سياست‌هاي بوش دليل اصلي شكست‌هاي آمريكا در منطقه‌ي خاورميانه بود تصريح كرد:‌ بنابراين قبل از اينكه بحث روابط دوجانبه آمريكا و ايران باشد ما پيام روشن منطقه‌اي داريم كه سياست‌هاي آمريكا براي موفقيت بايد تغيير كند.

وي ادامه داد: امروز همه‌ي سياستمداران و مردم آمريكا و نوع كشورها اين اعتراف را دارند كه سياست‌هاي آمريكا در اين منطقه با شكست مواجه شده است و بسياري از مردم آمريكا به عنوان شانس به اوباما نگاه مي‌كنند.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگاري در باره‌ي آينده‌ي گفت‌وگوهاي هسته‌يي ايران و آيا اينكه اين گفت‌وگوها به زودي تمام مي‌شود يا نه؟ اظهار كرد:‌ ما همواره گفت‌وگو را موضوعي صحيح براي شفاف‌سازي و رفع هرگونه ابهام احتمالي از ابتداي اين روند اعلام كرده‌ايم؛ بنابراين هر وقت دور جديدي از گفت‌وگوها شكل بگيرد به اطلاع همگان خواهد رسيد.

خبرنگار ديگري در خصوص موضع ايران نسبت به ايجاد دفتر حفاظت منافع آمريكا در ايران پرسيد كه متكي گفت: جمهوري اسلامي ايران از ارتباطات علمي و دانشگاهي،‌ فرهنگي، گردشگري و اقتصادي بين ايران و شركت‌ها و بخش‌هاي آمريكايي همواره حمايت كرده است. به طوري كه ما در سه سال گذشته و در اين دولت رقم معناداري از خبرنگاران و رسانه‌هاي آمريكايي را در كشورمان داشتيم.

متكي با بيان اينكه متاسفانه متقابلا براي اعزام خبرنگاران و حتي تنها خبرنگار صدا و سيماي ايران به آمريكا چند سالي است كه مشكل داريم به خبرنگاران حاضر در نشست گفت:‌ اگر خبرنگاران آمريكايي اقامت خوبي در ايران داشتند خوب است كه اين موضوع را به مسوولان ذي‌ربط خود در آمريكا گزارش دهند كه فرصت مناسبي براي فعاليت خبرنگاران ايراني در آمريكا فراهم كنند.

وي درباره‌ي ايجاد دفتر حفظ منافع آمريكا در ايران نيز گفت:‌ اگر شما اطلاع داريد كه مسوولان آمريكايي آن را در دست بررسي دارند ما خبري نداريم و درباره چيزي كه خبر نداريم نمي‌توانيم اظهارنظر كنيم.

به گزارش ايسنا، خبرنگار افغاني در خصوص سياست‌ خارجي ايران در قبال افغانستان از متكي سوال كرد كه وي با بيان اينكه ايران و افغانستان دو كشور مسلمان و همسايه و داراي تاريخي از روابط دوستانه هستند تصريح كرد: ما شاخه‌هاي سرافراز يك درخت و يك ريشه هستيم و همواره با مردم افغانستان دل‌غمين از سي سال مشكلاتي كه در اين كشور رفته است هستيم.

وي يادآور شد ما در دوران اشغال افغانستان و نزاع‌هاي داخلي و هجمه‌هاي خارجي همواره در كنار ملت افغانستان بوديم و حتي وقتي به رهبران شوروي سابق مي‌گفتيم كه چرا موشك‌هاي آنچناني به صدام مي‌دهيد مي‌گفتند شما از حمايت خود از افغانستان دست برداريد به شما هم موشك مي دهيم اما ما حمايت‌مان را به مردم افغانستان حفظ كرديم.

وي خاطر نشان كرد: امروز نيز كه هواپيماهاي آمريكايي مردم افغانستان را از زن و كودك و پير و جوان و به عنوان اينكه اشتباهي رخ داده به خاك و خون مي كشند معترض هستيم.

وزير امور خارجه كشورمان درباره‌ آينده روابط ايران و ارمنستان كه سوال خبرنگار اين كشور بود گفت: بحران قفقاز همه را نگران كرد و بخشي از بحران ققفاز دعوا و چالش‌هاي بزرگ است كه در آن متاسفانه با استانداردهاي دوگانه مواجه هستيم؛ چرا كه نمي‌شود در يك جا از قضيه‌ي كشورها و در جايي ديگر از تماميت ارضي كشورها صحبت كرد؛ بنابراين نمي‌شود در جايي سپر موشكي نصب كرد و منتظر نصب سپر موشكي ديگر نبود. اين‌ها بخشي از سرفصل‌هاي آن چالش‌هاي بزرگ است.

وي با بيان اينكه در سطح منطقه حمل و نقل انرژي و همكاري‌هاي اقتصادي بخش‌هايي هستند كه به واسطه‌ي بحران تحت تاثير قرار گرفته‌اند گفت: در عين حال مرزهايي در هم نورديده شد كه از جمله آن عدم توسل به زور براي حل مشكلات بود.

متكي خاطر نشان كرد‌: جمهوري اسلامي ايران ديپلماسي مرتبط با قفقاز را واقع بينانه و جامع‌الاطراف پيگيري كرد و سعي كرد اطراف قصه و بحران را براي رسيدن به يك قالب گفت و گو و همكاري ترغيب كند.

وي از مورد رضايت قرار گرفتن رويكرد ايران در قبال بحران قفقاز ابراز خرسندي كرد و افزود: ما از تحولات جديد در روابط روسيه و گرجستان خوشحاليم و طرفين را به ادامه‌ي اين روند ترغيب مي‌كنيم. و روابط ايران با ارمنستان و آذربايجان بسيار خوب است.

متكي در مورد ربوده شدن ديپلمات ايراني در پيشاور پاكستان و اينكه مقصر اين موضوع چه كسي بوده است ابراز عقيده كرد : ديروز با وزير خارجه‌ي پاكستان تلفني صحبتي داشتيم اما هنوز احتمال مشخصي را در مورد ربايندگان اين ديپلمات ايراني به طور قطع نمي‌توانيم بدهيم. اگرچه از سوي بخش‌هاي ذي ربط احتمالات مورد بحث و بررسي قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه حوادث پيشين و اين حادثه نشان مي دهد كه سه كشور ايران ، افغانستان و پاكستان بايد تلاش بيشتري را در موضوع امنيت مرزها و ارتباطات‌شان داشته باشند تصريح كرد: برخورد قاطع با كساني كه منافع و ثبات هر يك از اين كشورها را هدف قرار داده‌اند موجب مي‌شود كه از اين اقدامات جلوگيري كنند.

وزير امور خارجه با اشاره به اينكه ما دولت پاكستان را مسوول حفظ جان ديپلمات‌هايمان مي‌دانيم گفت:‌انتظار داريم هرچه سريعتر دولت پاكستان ابتكارات خود را براي آزادي اين ديپلمات (عطارزاده) به كار بگيرند.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن