تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815271300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ديپلمات‌هاي وين: گزارش البرادعي درباره سوريه و ايران احتمالا اواخر امروز منتشر مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: ديپلمات‌هاي وين: گزارش البرادعي درباره سوريه و ايران احتمالا اواخر امروز منتشر مي‌شود


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

ديپلمات‌هاي وين گفتند كه انتظار مي‌رود آژانس بين المللي انرژي اتمي گزارشات مربوط به ايران و سوريه را اوخر امروز (چهارشنبه) منتشر كند.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تحقيقات در خصوص سوريه زماني آغاز شد كه آمريكا و سوريه پس از بمباران محلي در سوريه مدعي شدند محلي كه هدف واقع شده يك سايت هسته‌يي در حال تكميل شدن بوده است.

بر اساس گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، ديپلمات‌ها مي‌گويند كه گزارش مربوط به ايران منعكس كننده‌ي تلاش‌هاي آژانس براي تحقيق درباره‌ي مطالعات ادعايي است كه با شكست روبرو شده است.

اين در حالي است كه ايران اسناد مطالعات ادعايي را جعلي و ساختگي خوانده و خواستار مشاهده‌ي اين اسناد شده كه به دليل مخالفت كشورهاي ارايه دهنده‌ي اسناد با اين درخواست قانوني ايران، تاكنون بي پاسخ مانده است.

به گفته‌ي آنها، سند مربوط به سوريه كه اولين گزارش آژانس درباره‌ي اين كشور است، متمركز بر يافته‌هاي آژانس در خصوص سايت بمباران شده است .

اين ديپلمات‌ها از اشاره به نام‌شان خودداري كردند.

محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به تازگي گفته است كه كه گزارش وي درباره فعاليت‌هاي هسته‌يي نسبت داده شده به سوريه كه در چند روز آينده ارايه مي‌شود "قطعي و مسلم" نيست.

البرادعي گفت: كار ما (درباره‌ي سوريه) هنوز به پايان نرسيده است.

به گزارش شبكه خبري بي.بي.سي، البرادعي در جمع خبرنگاران گفت: ما نيازمند همكاري بيش‌تر از جانب سوريه هستيم. ما نيازمند همكاري اسراييل نيز هستيم.

ديپلمات‌هاي وين هفته گذشته مدعي شدند كه در بررسي نمونه‌هاي محيطي جمع‌آوري شده از سايت الكبار سوريه ذراتي از اورانيوم يافت شده كه بايد درباره آن تحقيقات بيش‌تري انجام شود و اورانيوم يافت شده در سوريه فرآوري شده است و به شكل خام آن نيست و اين مي‌تواند نشانگر نوعي ارتباط هسته‌يي باشد.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در اين‌باره گفت: اورانيوم پيدا شد، اما اين به اين مفهوم نيست كه راكتوري وجود داشت. اين اورانيوم با غناي بالا نيست.

واشنگتن مدعي است كه سايت الكبار محل ساخت يك رآكتور هسته‌يي بود كه پيش از آن كه ساخت آن بتواند به پايان برسد به واسطه حمله هوايي رژيم صهيونيستي از بين رفت، اما سوريه هر گونه ادعايي درباره‌ي وجود يك رآكتور توليد پلوتونيوم در اين سايت را رد كرده و تاكيد دارد اطلاعات جاسوسي آمريكا ساختگي است.

وليد المعلم، وزير امور خارجه‌ي سوريه هفته گذشته گفت كه اين گزارش‌ها با انگيزه‌ي سياسي انجام گرفته است.

وي گفت كه اين ذرات اورانيوم مي‌تواند ناشي از مهماتي باشد كه رژيم صهيونيستي سپتامبر سال گذشته براي بمب باران هوايي سايت الكبار از آن استفاده كرد.

معلم گفت: هدف از اين گزارش‌ها كه به نقل از افرادناشناس منتشر مي‌شود اين است كه ابزاري براي اعمال فشار به سوريه پيدا كنند. اين مساله در حال تبديل شدن به يك مساله‌ي سياسي است.

وزير امور خارجه‌ي سوريه افزود كه آمريكا شكايت خود را هفت ماه پس از حمله‌ي رژيم صهيونيستي، به آژانس بين‌المللي انرژي اتمي تحويل داد و گفت كه اين سايت محل ساخت يك رآكتور بود كه در حال ساخت بوده و هنوز به راه نيفتاده بود. بنابراين اين سوال پيش مي‌آيد كه اين ذرات اورانيوم از كجا آمده‌اند. چرا كسي نمي‌پرسد كه بمب‌هاي اسراييل حاوي چه چيزي بوده‌اند؟ آيا كسي به اين نكته توجه ندارد كه آمريكا و اسراييل هنگام بمباران كردن عراق، افغانستان و جنوب لبنان از اورانيوم استفاده مي‌كنند؟

معلم با اشاره به گزارش محمد البرادعي، مديركل آژانس بين المللي انرژي اتمي كه تا دو هفته‌ي ديگر منتشر خواهد شد گفت: ما پيش از آن كه جوابي درباره‌ي اين مساله بدهيم منتظر گزارش مي‌مانيم.

پس از انتشار گزارشات مربوط به پيدا شدن ذرات اورانيوم در نمونه‌هاي محيطي جمع‌آوري شده از سايت الكبار در سوريه، البرادعي ضمن انتقاد از اين ديپلمات‌هاي غربي به دليل اشاعه اطلاعات مبني بر وجود آثار اورانيوم در پايگاه نظامي سوريه از مقامات دمشق خواست تا با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در انجام تحقيقات همكاري كند.

وي گفت: آژانس اطلاعات مربوط به وجود برنامه‌ هسته‌يي در سوريه را كاملا جدي مي‌گيرد و از دمشق مي‌خواهد كه با آژانس درباره تحقيقات همكاري كند.

البرادعي هم‌چنين از هر كشوري كه اطلاعاتي درباره برنامه‌ي هسته‌يي مشكوك سوريه دارد خواست به تحقيقات آژانس كمك كرده و در آن مشاركت كند.

البرادعي درباره اطلاعات موجود درباره برنامه هسته‌يي سوريه اظهارنظر نكرد و تنها عنوان كرد‌: آژانس هم‌چنان سوال‌هاي زيادي در ارتباط با اين موضوع دارد.

او هم‌چنين از افشاي برخي اطلاعات توسط ديپلمات‌هاي غربي در مورد وجود آثار اورانيوم در پايگاه نظامي سوريه انتقاد كرد و افزود: اين در واقع يك حكم پيش داورانه درباره نتايج تحقيقات آژانس است.

مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي هم‌چنين از حمله رژيم صهيونيستي به پايگاه مذكور انتقاد كرده و افزود: اين اقدام فرصت انجام تحقيقات پيش از نابودي اين پايگاه‌ها را به ما نداد و وضعيت را براي ما پيچيده‌تر كرد.

ديپلمات‌ها اواخر ماه گذشته به آسوشيتدپرس گفته بودند كه نمونه‌هاي خاك جمع‌آوري شده از محل مورد نظر نشانگر ذراتي بوده است كه آژانس بايد درباره‌اش تحقيقات انجام دهد.

يافته بازرسان پس از ماه‌ها ترديد درباره تحقيقات آژانس در اين‌باره حائز اهميت است.

نتايج مقدماتي نمونه‌هاي محيطي جمع‌آوري شده قطعي نبوده و بر اظهارات سوريه مبني بر اين كه به هيچ سفر ديگري براي بازرسان آژانس نيازي نيست صحه گذاشت.

ابراهيم عثمان، رييس برنامه هسته‌يي سوريه گفته است كه دمشق در انتظار نتايج نهايي نمونه‌هاي محيطي خواهد ماند و بعد درباره چگونگي پاسخ‌گويي به درخواست‌هاي آژانس براي سفر دوباره به سوريه و نمونه‌گيري محيطي مجدد تصميم خواهد گرفت.

اما يكي از ديپلمات‌هاي حاضر در نشست پشت درهاي بسته آژانس در ماه سپتامبر به آسوشيتدپرس گفت كه محمد بديع خطيب، نماينده سوريه در آژانس گفته است كه كشورش اجازه بازرسي بيش‌تر را تحت هيچ شرايطي نخواهد داد زيرا هم‌چنان به لحاظ تكنيكي در جنگ اسراييل به سر مي‌برد و نگران است كه تحقيقات بيش‌تر آژانس بخشي اسرار نظامي اين كشور را فاش كند.

كارشناسان آژانس علاوه بر درخواست براي بازرسي مجدد از سايت بمباران شده در سوريه خواستار دنبال كردن اطلاعات جاسوسي آمريكا، اسراييل و برخي ديگر كشورها مبني بر اين هستند كه كره شمالي در برنامه هسته‌يي سوريه نقش داشته است.

هم‌چنين مقامات آژانس به دنبال مجوز بازديد از سه سايت ديگر بوده‌اند كه ادعا مي‌شود با سايت مورد نظر مرتبطند اما سوريه اعلام كرده است اجازه دسترسي به اين سايت‌ها وجود ندارد زيرا در نواحي نظامي قرار دارند.

بازرسان آژانس در ماه ژوئن در سفري چهار روزه به سوريه نمونه‌هايي از خاك و هوا را از سايت الكبار جمع آوري كردند اما اطلاعات جاسوسي نشان مي‌دهد كه مواد راديو اكتيو تا قبل از حمله به سايت الكبار به آن تزريق نشده بوده است.

اين باعث مي‌شود بازرسان به دنبال اجزاي ديگري از جمله مقادير اندك گرافيت باشند.

انتهاي پيام
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن