تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 21 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نادانى ريشه همه بديهاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814985786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اخبار هفتگي جهان اسلام/سرزمين وحي ميزبان زائران خانه خدا


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: اخبار هفتگي جهان اسلام/سرزمين وحي ميزبان زائران خانه خدا
خبرگزاري مهر - گروه دين و انديشه: هفته گذشته در حالي آغاز شد كه جمعيت عظيمي از زائران خانه خدا راهي سفر حج شدند. از اين رو پرداختن رسانه‌هاي گروهي به موضوع حج در ابعاد مختلف معنوي آن، مهمترين اخبار هفته گذشته را تشكيل دادند.

عربستان سعودي به منظور كاهش ازدحام در مني، طي طرحي آزمايشي قرار است امسال زائران خانه خدا را به جاي اسكان در خيمه‌هاي زيباي سفيد، در 6 ساختمان مسكوني در شرق مني اسكان دهد.

خيمه‌هاي سفيد عربستان برچيده مي‌شوند

مشعر مني به زودي لقب "شهر خيمه هاي سفيد" را ترك مي كند تا لقب "شهر برجهاي مرتفع" را بگيرد. چرا كه قرار است در يك طرح آزمايشي، اسكان زائران خانه خدا در 6 ساختمان مسكوني در شرق مني صورت گيرد كه شوراي علماي بزرگ عربستان با توسعه آن نيز موافقت كرده است. با توجه به افزايش سالانه زائران خانه خدا، امسال براي نخستين بار آنها از ساختمانهاي مسكوني در مشعر مني بهره مند مي شود تا از شلوغي و ازدحام در خيمه ها كاسته شود.

سعد القرشي رئيس كميته ملي حج و عمره شوراي اتاقهاي عربستان در اين مورد گفت: 4 ساختمان در مني را براي دو سال اجاره كرده ايم تا اسكان زائران در داخل حج به سهولت انجام گيرد.

وزارت امور شهري و روستاني با همكاري مؤسسه امنيت اجتماعي بر اين طرح نظارت كرده اند. اين 6 ساختمان در اطراف شرقي مني قرار دارند كه گنجايش 15 تا 20 هزار حاجي را خواهند داشت و يكي از طرحهاي توسعه مشاعر مقدس به شمار مي رود تا از ازدحام جمعيت در خيمه ها بكاهد. اين طرح پس از توسعه وسيع تر گنجايش 1 ميليون زائر را خواهد داشت.

اين ساختمان حدود 25 هزار متر مربع مساحت دارد كه ارتفاع هركدام از اين 6 ساختمان مسكوني از 61 متر بيشتر است و هر كدام داراي طبقه همكف، نمازخانه، سالن غذاخوري به همراه 10 طبقه براي اسكان زائران خانه خدا است. مشعر مني ميان مكه و مزدلفه در 7 كيلومتري شمال شرقي مسجدالحرام واقع شده كه حجاج روز ترويه يعني روز 8 ذيحجه را به منظور تأسي به سنت نبوي در آن بيتوته مي كنند.

گروههاي ناشناس اجازه اطلاع‌رساني در حج را ندارند

خالد فيصل بن عبدالعزيز با اطلاع رسانيهاي پراكنده برخورد شده و از هرگونه فعاليتي كه سرگرداني حجاج را در پي داشته باشد، جلوگيري مي‌شود. امير منطقه مكه و رئيس كميته مركزي حج اظهار داشت: اجازه داده نمي شود در موسم حج تبليغاتي انجام و حجاج بيت الله الحرام دچار سرگرداني شوند.

وي درباره كمك خواستن از افراد نامعين از سوي برخي زائران خانه خدا در هنگام ورود به مشاعر مقدس در صبح روز نهم ذيحجه ( روز عرفه) يادآور شد: كساني كه به زائران خانه خدا كمك مي كنند بايد مجوز داشته باشند، چرا كه حج بر اساس توافقهاي منظم انجام مي گيرد و عذر كساني كه آموزشهاي لازم را در اين خصوص نديده اند مورد قبول واقع نخواهد شد.

خالد فيصل با اشاره به اينكه اين اقدامات سالهاي آينده نيز ادامه خواهد داشت تا مفاهيم و ارزشهاي حج ميان همه تبيين و به عنوان فرهنگ خدمت رساني به زائران خانه خدا مورد توجه قرار گيرد، تصريح كرد: اميد است طي خدماتي كه امسال به زائران خانه خدا ارائه مي شود، زائران خانه خدا بتوانند با سهولت و آرامش مناسك حج را به جا آورند.

وي با تأكيد بر اينكه تمامي دستگاههاي دولتي و حكومتي مرتبط به منظور ساماندهي زائران تلاش مي كنند، افزود: مسئولان امور حج در زمينه مفروش كردن راهها و حياطهاي مسجدالحرام تدابيري در نظرگرفته اند تا امنيت، نقل و انتقال و اسكان زائران خانه خدا با سهولت انجام گيرد. چرا كه وظيفه ما ساماندهي زائران و نظارت با نظم دقيق است تا حجي نظام مند با احترام به قداست خانه خدا برگزار شود.

عربستان در مورد توزيع كتابهاي غيرشرعي ميان حاجيان هشدار داد

معاون امور مطبوعات وزارت امور اسلامي عربستان نسبت به توزيع كتابها و نوارهاي غيرشرعي از سوي برخي زائران خانه خدا در ايام حج هشدار داد. دكتر عبدالمحسن تركي معاون امور مطبوعات و مطالعات علمي وزارت امور اسلامي و اوقاف و ارشاد عربستان نسبت به برخي از كتابها، نوارها و برنامه هاي كامپيوتري كه بين زائران خانه خدا توزيع مي شود و حاوي آموزشهاي مخالف شريعت اسلام است يا در اصول شريعت خلل وارد مي كند، هشدار داد.

وي اظهار داشت: وزارت امور اسلامي گروهي را با هدف معرفي و اطلاع رساني آنچه كه در موسم حج با جهت گيريهاي خاص انجام مي شود به كار گرفته كه برخي از آنها محقق و پژوهشگر هستند. اين گروه كه فعاليتهاي خود را به صورت ميداني انجام مي دهند در مكه و مشاعر مقدس پراكنده شده اند.

معاون امور مطبوعات و مطالعات علمي عربستان در ادامه ياد آور شد: اين گروه سال گذشته بيش از 10 هزار وسيله مختلف مخالف شريعت را يافتند، اما امسال به منظور پيشگيري از اين اقدامات تدابيري خاص در نظر گرفته شده است. امسال در ايام حج بيش از 15 ميليون نسخه درباره مناسك حج شامل كتابهاي راهنما، نوار، كتاب براي مهمانان خانه خدا توزيع مي شود كه 171 كتاب به 32 زبان ترجمه شده و 37 نوار نيز با 8 زبان در ميان زائران خانه خدا توزيع مي شوند.

درخواست فلسطين از عربستان براي صدور ويزاي حج به زائران غزه

با نزديك شدن به موسم حج، دولت فلسطين از پادشاه عربستان خواست تا به زائران نوار غزه ويزاي حج دهد تا آنها بتوانند به منظور اداي فريضه حج به خانه خدا سفر كنند. دكتر طالب ابوشعر وزير اوقاف و امور ديني غزه اظهار داشت: اين وزارتخانه به منظور اداي فريضه حج از سوي زائران نوار غزه آمادگي كامل دارد و اقدامات لازم اعم از هتلها و خدمات انتقالي براي آنها فراهم كرده است. اما زائران منتظر موافقت عربستان هستند تا به آنها ويزاي حج داده شود، در حالي كه چند روز بيشتر تا موسم حج باقي نمانده است.

همچنين انجمن علماي فلسطين از عربستان خواست تا به زائران نوار غزه اجازه دهند به منظور اداي فريضه حج ويزا دريافت كنند. مروان ابورأس رئيس اين انجمن با اشاره به اينكه حق اهالي غزه است كه مناسك حج را كامل انجام دهند، از همه علماي جهان اسلام خواست تا به زائران نوار غزه كمك كنند تا بتوانند شعائر ديني خود را انجام دهند.

محموله‌هاي زائران نبايد بيش از حد مشخص باشد

دكتر علي جمعه گفت: محموله‌هاي زائران هنگام بازگشت از خانه خدا نبايد از وزن مشخص و معين بيشتر باشد؛ در غير اين صورت آنها مرتكب گناه شده‌اند. دكتر علي جمعه مفتي مصر با اشاره به اهميت احترام زائران به توافق ميان آنها و ميان شركت هواپيمايي مصر اظهار داشت: زائران نبايد محموله‌هايي حمل كنند و با خود بياورند كه بيش از وزن مشخص و معين باشد.

دكتر جمعه طي فتوايي، تصريح كرد: حاجياني كه هنگام بازگشت از خانه خدا، محموله‌هايي با وزنهاي اضافي حمل مي كنند مرتكب گناه مي‌شوند و هر كسي هم كه اين كار را انجام ندهد، گناهي مرتكب نشده است.

شيخ سالم نصرالله بحيري مدير اداره اوقاف استان جيزه مصر در اين راستا تصريح كرد: هركس كه مي‌خواهد به سفر حج برود بايد اموالش را از مال حرام تطهير كند و انفاق از مالي كه از سرقت، غصب، رشوه، ربان و يا اموال باطل به دست آمده است، درست نيست. چرا كه حج بايد براي خداوند متعال خالص باشد.

10 هزار كارمند وزارت بهداشت عربستان به زائران خدمات ارائه مي‌كنند

وزارت بهداشت عربستان اعلام كرد: در موسم حج امسال بيش از 10 هزار كارمند از وزارت بهداشت، خدمات بهداشتي و پزشكي به زائران خانه خدا ارائه مي‌كنند. دكتر حمد بن عبدالله مانع وزير بهداشت عربستان از تخصيص 100 ميليون ريال سعودي به خدمات پزشكي در موسم حج امسال خبر داد و گفت: در موسم حج امسال بيش از 10 هزار كارمند از وزارت بهداشت خدمات بهداشتي و پزشكي به زائران خانه خدا ارائه مي‌كنند.

وي با اشاره به اينكه همه بيمارستانها و مراكز درماني در مشاعر مقدس به منظور انجام خدمات بهداشتي، پزشكي و درماني به زائران خانه خدا با بهترين تجهيزات مجهز شده‌اند، تصريح كرد: 24 بيمارستان با بيش از 2 هزار و 900 تخت در مشاعر مقدس و 124 مركز بهداشتي آماده خدمت‌رساني شده‌اند.

دكتر مانع با تأكيد بر اينكه از شيوع بيماريهاي واگيردار با فعال‌سازي دستگاههاي پزشكي ممانعت به عمل مي‌آورد، اظهار داشت: بسياري از مراكز خدمات پيشگيري از بيمارهاي واگيردار را به منظور اطمينان بخشيدن به وضعيت بهداشتي زائران خانه خدا به صورت شبانه روز انجام مي‌دهند.

اين در حالي است كه مراكز بهداشتي عربستان به منظور پيشگيري، درمان و كمكهاي اوليه در وروديهاي اصلي خانه خدا فعال هستند و به منظور برآورده كردن نيازهاي بهداشتي و سلامتي زائران و درمان و اطلاع‌رساني آنها خدمات مختلفي ارائه مي‌كنند.
5 مركز بهداشتي در عرفات فعال شده و بيمارستان مني نيز توسعه يافته است.

همچنين 50 آمبولانس با امكانات گسترده به همراه 95 آمبولانس كوچك در مشاعر مقدس آماده ارائه خدمات به زائران خانه خدا هستند كه از اين تعداد 85 آمبولانس در مشاعر مقدس مستقر شده‌اند و 10 آمبولانس ديگر نيز در مدينه منوره هستند.

اطلاع‌رساني درباره مناسك حج با 25 زبان در عربستان انجام مي‌شود

وزارت امور اسلامي و اوقاف عربستان اعلام كرد: اطلاع‌رساني درباره مناسك حج امسال با بهره‌گيري از شيوه‌هاي مختلف با 25 زبان انجام مي‌شود. اين زبانها در سخنرانيها، كلاسهاي درس، نشستهاي تخصصي و خطبه هاي جمعه در همه مناطق عربستان قبل، بعد و در ميان موسم حج انجام مي گيرد و مراكز و مؤسسات مختلف با آن همكاري مي كنند.

امسال براي دومين سال پياپي اين طرح با هدف اطلاع رساني نسبت به مناسك حج اجرا مي شود. با توجه به اينكه عدم آگاهي نسبت به مناسك حج نكات منفي در پي دارد، اين مركز با هدف اطلاع رساني، ارائه امكانات و خدمت رساني به زائران انجام مي گيرد.

31 پرواز ويژه از دبي به جده

هواپيمايي امارات اعلام كرد: به منظور سهولت انتقال زائران خانه خدا به سرزمين وحي جهت اداي فريضه حج 31 پرواز ويژه بين دبي و جده در عربستان انجام مي‌گيرد.هواپيمايي امارات اعلام كرد: در اين پروازهاي ويژه تعداد زيادي از زائران خانه خدا به فرودگاه جده منتقل مي شوند كه نزديكترين فرودگان به مكه مكرمه است.

همچنين اين هواپيمايي، گروهي را براي كمك به زائران خانه خدا و راهنمايي آنها به كار گرفته تا انتقال آنها با سهولت انجام گيرد. مسئولان هواپيمايي اين كشور با تأكيد بر اينكه سفر به خانه خدا از سوي مسلمانان با استقبال زيادي رو به رو است، به منظور ارائه خدمات بهتر آنها را تشويق نيز كرده است. از اين رو امسال 31 پرواز ويه بين فرودگان دبي - جده انجام مي گيرد تا زائران خانه خدا به سهولت به عربستان منتقل شوند.

بر اساس گزارشهاي الصباح، شوراي عالي حج و عمره عراق اعلام كرد: فرودگاه استانهاي بغداد، بصره، موصل، اربيل به منظور خدمت رساني به زائران خانه خدا آماده انتقال آنان به عربستان هستند. به طوري كه ديروز 274 زائر از فرودگاه سليمانيه به عربستان رفتند.

گفته مي شود اين گروه دومين گروه از زائراني هستند كه به سوي عربستان رفته اند. نخستين گروه از فرودگاه اربيل رفته بودند.
نجم الساعدي مسئول ارتباطات و رسانه اي شورا با تأكيد بر اينكه به منظور خدمت رساني به زائران خانه خدا و سهولت رسيدن آنها به سفر حج وسايل راحتي و امنيت آنها را فراهم كرده است، گفت: امكان اسكان مناسب، غذاي مناسب و وسايل نقليه به منظور اداي مناسك حج براي آنها فراهم شده است. تاكنون 3 هزار و 251 زائر عراقي به عربستان رسيده اند.

20 هزار مسلمان روسي مناسك حج را به جا مي‌آورند

مسئولان دولتي روسيه اعلام كردند كه امسال 20 هزار مسلمان روسي از طريق هوايي و زميني راهي خانه خدا مي‌شوند تا مناسك حج را به جا آورند. مسئولان دولتي روسيه اعلام كردند: امسال 20 هزار مسلمان روسي راهي خانه خدا مي‌شوند كه 14 هزار زائر از طريق هوايي و 6 هزار زائر ديگر از طريق زميني وارد خاك عربستان مي‌شوند.

حمزه خيراحمد اف معاون اول مفتي چچن اظهار داشت: امسال 3 هزار نفر از جمهوري چچن وارد عربستان مي شوند كه اولين گروه 22 نوامبر ( 2 آذرماه) وارد خاك مكه مي‌شوند.

وي با اشاره به اينكه امسال براي اين 3 هزار نفر تمهيداتي در نظر گرفته شده است، تصريح كرد: 500 نفر از آنها كساني هستند كه تاكنون خانه خدا را زيارت نكرده‌اند و افرادي هستند كه براي رفتن به خانه خدا لحظه شماري مي كنند. اين گروه به صورت رايگان به حج مي‌روند. از 3 هزار نفر زائر 1 هزار نفر از طريق دريا و 2 هزار نفر از طريق خشكي راهي حج مي‌شوند.

نخستين گروه از زائران اردني راهي عربستان مي‌شوند

نخستين گروه از زائران اردني به منظور اداي فريضه حج، چهارشنبه 29 آبان ماه راهي سرزمين وحي مي‌شوند. عبدالفتاح صلاح وزير اوقاف و مقدسات اسلامي اردن اظهار داشت: سه هتل براي زائران اردني در مدينه اجاره كرده است كه تنها 200 متر از مسجدالنبي فاصله دارد و زائران خانه خدا مي‌توانند بدون تأخير يا سختي نمازهاي يوميه خود را در اين مسجد اقامه كنند.

صلاح گفت: همچنين 4 ساختمان مسكوني در مكه براي زائران اجاره شده است كه تنها 1 هزار و 500 متر از مجسدالحرام فاصله دارد. اين وزارت كارگاهها و نشستهاي تخصصي بسياري براي زائران برگزار كرده است تا در موسم حج و اداي اين فريضه الهي مهارتهاي لازم را داشته باشند. در زمينه‌هاي بهداشتي، محيطي، امنيت، امداد، سلامتي و مراقبتهاي لازم به آنها اطلاع‌رساني شده است.

20 هزار زائر از طريق دريا وارد عربستان شدند

20 هزار نفر از زائران بيت‌الله‌الحرام به منظور اداي فريضه حج چهارشنبه 22 آبان ماه طي سفري دريايي وارد بندر اسلامي جده شدند. چهارشنبه بيش از 20 هزار زائر از 27 كاروان از طريق راه دريا وارد شبه جزيره عربستان شدند. اين زائران شامل 20 كاروان از سودان و 7 كاروان از مصر بودند.

بر اساس اين گزارش در مورد اولين گروه زائران عراقي نيز مروان نقشبندي وزير اوقاف و امور ديني در كردستان عراق اعلام كرد كه حجاج اين منطقه به منظور اداي فريضه حج روز پنجشنبه وارد اين كشور مي شوند و سفر آنها تا 10 روز نيز ادامه دارد.

وي با بيان اينكه سفر زائران از طريق هوايي صورت مي گيرد و اولين گروه از طريق فرودگاه بين المللي اربيل به سمت فرودگاه ملك عبدالعزيز در شهر جده راهي مي شوند، اظهار داشت: جدول كاروانها با نظارت شوراي عالي حج و عمره تنظيم و با سفر 4 هزار و 250 زائر از اين منطقه به سرزمين مقدس موافقت شده است. شركت هواپيمايي عراق از فرودگاههاي بغداد، بصره، نجف، سليمانيه و اربيل به اعزام زائران اقدام مي كند. نخستين گروه از زائران خانه خدا شامل 4 هزار و 250 نفر، جمعه 17 آبان ماه از تركيه وارد مدينه منوره شدند.

بزرگترين كنيسه جهان توسط صهيونيستها در قدس ساخته مي‌شود

خليل تفكجي مدير اداره نقشه و طراحي در مجمع مطالعات عربي قدس با اشاره به اينكه ساخت بزرگترين كنيسه جهان از سوي صيونيستها در قدس در حال اتمام است، گفت: حدود 1 يا 2 ماه ديگر اين كنيسه افتتاح مي شود كه به شكل بي‌سابقه‌اي مسجدالاقصي را تهديد مي‌كند.

وي با اشاره به اينكه اسرائيل طي يكسري اقدامات ثابت تا سال 2020 يهودي سازي قدس را به مرحله اجرا در مي آورد، تصريح كرد: با آغاز سال 2020 تنها 12 درصد از ساكنان قدس را اعراب و مسلمانان تشكيل مي دهند كه اين كار در ميان سكوت جوامع عربي انجام مي گيرد.

اين كارشناس فلسطيني با اشاره به اينكه ساخت اين كنيسه در حال اتمام است و حدود 1 يا 2 ماه ديگر در قدس افتتاح مي شود، يادآور شد: قبه اين كنيسه موازي با قبةالصخره ساخته مي شود، به صورت تدريجي شاهد از بين رفتن آثار اسلامي و نشانه هاي قبةالصخره و مسجدالاقصي هستيم.

وي با تأكيد بر اينكه مسئله ساخت و سازهاي مكرر و كنيسه در راستاي يهودي سازي قدس انجام مي گيرد، آن هم در شهري تاريخي و با قدمت تمدن اسلامي، افزود: اينك 26 هزار فلسطيني در قدس سكونت دارند و حال آنكه 4 هزار صهيونيست در منطقه يهودي نشين زندگي مي كنند. همچنين صدها يهودي در مناطق اسلامي و يا مسيحي ساكن هستند.

خليل تفكجي با اشاره به اينكه بيش از 5 هزار يهودي در شهر قدس مقابل 26 هزار فلسطيني زندگي مي كنند، اظهار داشت: در سياست يهودي سازي قدس از سوي صهيونيستها تا سال 2020 به شكل واضح و صريح شهر قدس از وجود فلسطينيها پاك مي شود و اين كار در خلال اقداماتي چون ساخت و ساز واحدهاي مسكوني در داخل منطقه اسلامي، حضور تدريجي يهوديان در مناطق اسلامي و تبديل شهر مسلمان نشين به شهر يهودي نشين انجام مي گيرد.

مدير اداره نقشه و طراحي در مجمع مطالعات عربي در ادامه به حفاريهاي اخير صهيونيستها در بخش زيرين مسجدالاقصي اشاره كرد و گفت: ساخت اين زيرگذر دو هدف اصلي را دنبال مي كند. يكي آنكه شهري سياحتي زير زمين بسازد و دوم اينكه پس از تقسيم شهر قدس، آنچه كه زير زمين است براي صهيونيستها بماند كه در اين كار رژيم اشغالگر اسرائيل تلاش مي كند كه هر چيزي را كه متعلق به ميراث يهودي است، در آن نگهداري كنند. اگر چه صهيونيستها تاكنون چيزي را كه بر يهودي بودن شهر قدس دلالت كند نيافته اند، اما همچنان آثار موهوم خود را در اين مكان قرار مي دهند. آنها مي خواهند از هر چيزي به هيكل موهوم دست يابند.

صهيونيستها در 30 متري مسجدالاقصي مركز تجاري مي‌سازند

صهيونيستها در حال ساخت غيرقانوني و بدون مجوز مركز تجاري و سالن كنفرانس در 30 متري مسجدالاقصي هستند. شهروندان فلسطيني به تازگي دريافتند رژيم اشغالگر اسرائيل با همكاري تعدادي از مؤسسات صهيونيستي چون شوراي العاد و دادگاه عالي صهيونيستي فعاليتهاي خصمانه غيرقانوني و بدون مجوز در حال ساخت مركزي تجاري و سالن كنفرانس زير پوشش حفاريهاي باستاني است.

شهروندان فلسطيني با اشاره به اينكه اين مركز تنها 30 متر از مسجدالاقصي فاصله دارد، از دادگاه خواستند دستور توقف اين حفاريها را صادر كند.

اما شهرداري قدس اعلام كرد: طي مذاكراتي كه با دادگاه عالي صهيونيستي داشته فعاليتهاي ساخت و ساز انجام مي گيرد و شكايتهاي شهروندان فلسطيني نتيجه نخواهد داد.

اين ساختمان در زميني به مساحت 115 هزار متر مربع ساخته مي شود و شامل سالن همايش، مركز تجاري، اتاق پذيرايي و پاركينگ اتومبيلها در زير زمين است. صهيونيستها از سالها پيش حفاريهاي خود را در اين مكان آغاز و اعلام كردند پاركينگي با هدف خدمت رساني به ساكنان قدس و زائراني كه در حرم قدسي نماز مي خوانند ساخته خواهد شد. اما از دو ماه پيش از دستگاهها و ماشين آلات سنگين براي حفر چاه و ساختمانهاي زير زميني در عمق 15 متري استفاده كردند كه اين امر منجر به وارد آمدن صدمه به ديوارهاي ساختمانهاي مسكوني مجاور شد، به طوري كه هر لحظه خطر فروپاشي آنها وجود دارد.

انتشار كتاب اهانت‌آميز در دانمارك مورد انتقاد قرار گرفت

كاريكاتوريست دانماركي اهانت‌كننده به نبي اكرم (ص)، اين بار كتاب جديدي را در ماه دسامبر منتشر مي‌كند كه در آن تصاويري اهانت آميز از حضرت محمد (ص)، شخصيتهاي ديني و سياسي ترسيم كرده كه اين رويكرد هم مورد انتقاد رهبران ديني قرار گرفته است.

اين كتاب جديد كه در آغاز ماه دسامبر منتشر مي‌شود، شامل كاريكاتورهاي موهني از حضرت محمد (ص)، شخصيهاي سياسي، علماي دين، حكام و پادشاهان است. اين كتاب كه با همكاري يك مورخ و مؤلف دانماركي تنظيم شده است، شامل كاريكاتورهاي موهن و مقالاتي از اين مورخ است. وسترگارد همان كاريكاتوريستي است كه در سال 2005 به انتشار كاريكاتورهاي موهن به نبي اكرم (ص) در روزنامه يولندپستن پرداخته بود.

امام عبدالواحد پيترسون يكي از رهبران اقليت مسلمان در دانمارك اظهار داشت: كاريكاتورهاي جديد در گفتگوي بين اديان تأثير مي‌گذارد.اين رهبر ديني نسبت به واكنشهايي كه پس از كاريكاتورهاي اهانت‌آميز انتشار يافته بود، هشدار داد و گفت كه پس از انتشار اين كتاب، واكنشهاي وسيعي در سطح جهان اسلام مشاهده مي‌شود.

وي با بيان اينكه اين كار احمقانه است، يادآور شد: انتظار نداشتم كه وي پس از بحراني كه سه سال پيش ايجاد كرد، دوباره به آن اقدام كند. نمي‌دانم كه او با اين كار چه اهداف و يا معنايي را دنبال مي‌كند. اما به هر شكل گفتگوي بين اديان را زير سؤال مي‌برد. اينك كه همايش گفتگوي اديان در نيويورك در حال برگزاري است، اميد است كه شركت‌كنندگان اختلاف ميان كشورهاي اسلامي و كشورهاي غربي را در خصوص آزادي بيان و عدم تعرض به اديان مورد توجه قرار دهند.

پيترسون با اشاره به اينكه كاريكاتورهاي موهن امنيت جامعه دانمارك را به خطر مي‌اندازد، تصريح كرد: نمي‌دانم او چگونه مي‌انديشد كه به اين كار دست زده است.

وي در ادامه مؤلف و كاريكاتوريست را به تنفر از مسلمانان متهم كرد. وسترگارد كاريكاتوريست اين كتاب افزود: من با اسلام مشكلي ندارم من با تروريستها مشكل دارم كه مانند ديناميت فكر مي‌كنند.

قديمي‌ترين مسجد افريقا در سودان كشف شد

سودانيها مسجدي تاريخي در شمال اين كشور كشف كردند كه معتقدند نخستين مسجدي است كه در افريقا ساخته شده و نشان از تاريخ جديد اسلام در سودان مي‌دهد. اين مسجد در شمال سودان قرار دارد و از برجسته‌ترين نشانه‌هاي تاريخ اسلامي در اين كشور به شمار مي‌رود.

در سنگي كه پايه اين مسجد بوده عبارتهاي عربي نوشته شده است كه نشان مي‌دهد اين مسجد به يزيد ابن ابوحبيب از تابعان نوبي بازمي‌گردد كه در قرن دوم هجري زندگي مي‌كرده است. وي يكي از فرزندان اسراي جنگ دنقلا شمال سودان بود كه به مصر به اسيري مي‌رود، اما پس از چند سال آزاد مي‌شود و در زمينه علوم اسلامي حوزه علم حديث تحصيل مي‌كند.

وي بخشي از زندگي خود را در دوران عمر بن عبدالعزيز خليفه اموي مي‌گذراند و به عنوان مفتي در دربار وي فعاليت مي‌كند. وي توانست 500 حديث جمع‌آوري كند. همچنين گفته مي‌شود وي از آموزگاران و استادان البخاري بوده است.

اين مسجد شباهت زيادي به ديگر مساجد تاريخي عبدالله بن ابي سرح دنقلا (شمال سودان) دارد كه نشان مي‌دهد از يك شيوه و معماري بهره‌مند شده است. وي رهبر مسلمانان بود كه تلاش زيادي براي پيروزي مسلمانان در روز جنگ نوبه (جنگ شمال و وسط سودان و جنوب مصر) در قرن هشتم ميلادي ( قرن دوم هجري) كرد. اما در نهايت ميان آنها توافقنامه‌اي امضا شد كه به روابط ميان مصر و نوبه‌ايها منتهي شد. بر اساس اين توافقنامه به نوبه‌ايها اجازه ساخت مسجدي در دنقلا كه همين مسجد تاريخي يزيد بن ابو حبيب است داده شد تا پايتخت مسافران مسلمان باشد.

اين مسجد از آثار تاريخي اسلامي در سودان به شمار مي‌رود كه كشف آن فهم كلي جهان درباره تاريخ اسلام را تغيير مي‌دهد. اين مسجد نشان مي‌دهد كه يزين بن ابو حبيب و ديگر نوبه‌ايها از مصر به سرزمين اجدادي خود بازگشتند و اسلام را ميان اقوام و خويشان خود توسعه دادند.

نخستين عاقد زن در كشورهاي حوزه خليج فارس منصوب شد

اداره دادگستري امارات اعلام كرد: نخستين عاقد زن در كشورهاي حوزه خليج فارس و دومين زن عاقد پس از مصر در كشورهاي اسلامي از سوي اين اداره در ابوظبي منصوب شد. اداره دادگستري امارات اعلام كرد: اين اداره فاطمه سعيد عبيد العوني (33 ساله ) را به عنوان نخستين زن عاقد منصوب كرده است تا در ديوان دادگاه ابوظبي بر اساس ضوابط و قوانين شرعي فعاليت كند.

اين اداره هدف از اين كار را تثبيت و تحكيم نقش زن در جامعه و مشاركت در وظايف مناسب بر اساس سرشت او عنوان كرد و گفت: اين كار با شريعت اسلام مخالف نيست. وي به عنوان نخستين عاقد زن كشورهاي حوزه خليج فارس و دومين زن عاقد پس از مصر در كشورهاي اسلامي به شمار مي‌رود.

مصر نخستين عاقد زن را منصوب كرد كه دومين عاقد زن مصري از سوي خانواده‌اش به قتل و محروميت از ارث پدري تهديد شد. اين در حالي است كه پيش از اين مفتي اعظم مصر ضمن دفاع از نخستين عاقد، او را تأييد كرده بود.

برگزاري نمايشگاه نوشيدنيهاي الكي در مراكش خشم علماي ديني را برانگيخت

علماي ديني مراكش برگزاري نمايشگاه بين‌المللي نوشيدنيهاي الكي را كه 13 تا 15 نوامبر ( 23 تا 25 آبان ماه) در دارالبيضا مراكش برگزار شد، محكوم كردند. در آستانه برگزاري همايش بين المللي "نوشيدنيها الكلي" در مراكش، شيخ عبدالباري زمزمي رئيس شوراي مطالعات و تحقيقات فقهي ضمن تقبيح اين نمايشگاه اظهار داشت: اين نمايشگاه به چگونگي توليد اين نوشيدنيها در كشورهاي اسلامي پرداخت كه دولت به كارخانه هاي آن اجازه توليد و حتي اجازه شهرت داده است.

وي افزود: اين كار در واقع به اشاعه فعاليتهاي غير ديني در مراكش مي پردازد كه مؤسسات ديني و علمي رسمي كشور بايد مسئوليت اين كارها را به عهده گيرند. بنابراين شوراهاي علمي، انجمن علماي ديني و وزارت اوقاف بايد جلوي برگزاري اين نمايشگاه را گرفته و مانع آن شود.

شيخ محمد زحل عضو شوراي اتحاديه جهان علماي مسلمان نيز تصريح كرد: اين نمايشگاه لطمه زدن به مسلمانان و دين آنها به شمار مي رود و دولت در مقابل خدا، مسلمانان و حتي تاريخ مسئول است. چرا كه مراكش از ديرباز قلعه تاريخي اسلامي به شمار مي رود. نمايشگاه بين المللي نوشيدنيهاي الكلي در دارالبيضا مراكش مورد انتقاد و تقبيح رهبران ديني اين كشور قرار گرفت.

نشست "اتاقهاي تجاري اسلامي" در قطر برگزار مي‌شود

نشست "اتاقهاي تجاري اسلامي" با هدف احياي ارزشهاي اخلاقي در معاملات تجاري، 26 تا 30 آبان ماه در دوحه قطر برگزار مي‌شود. در اين نشست كه ششمين نشست اتاقهاي تجاري اسلامي است، موضوعاتي چون مسائل مرتبط با اتاقهاي تجارت و صنعت، فعاليت اتاقهاي اسلامي در دفتر كراچي پاكستان، فعاليتهاي آينده اتاقهاي اسلامي، پيشنهادهاي اعضا براي بهبود وضعيت اتاقهاي تجاري اسلامي، بررسي ارتباط اتاقهاي تجاري اسلامي و اروپايي مورد بررسي قرار مي گيرد.

كشورهايي چون ايران، مصر، قطر، اردن، عربستان، امارات، كويت، كامرون، پاكستان، تونس، سوريه، تركيه، عمان، بنين، توگو در اين نشست مشاركت مي كنند. اتاق اسلامي تجارت و صنعت از سوي تركيه به سازمان كنفرانس اسلامي در هفتمين نشست وزيران امور خارجه در مي سال 1976 پيشنهاد شد. اين اتاقهاي اسلامي با هدف احياي ارزشهاي اخلاق در معاملات تجاري، اشاعه بيداري در علم اقتصاد اسلامي، تعميق همبستگي و برادري، ساخت صندوق وقف و برگزاري نمايشگاههاي تجارت براي ترويج خدمات در كشورهاي اسلامي تأسيس شده اند.
 چهارشنبه 29 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 210]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن