تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):گوش خود را به شنيدن خوبى‏ها عادت بده و به آنچه كه به صلاح و درستى تو نمى‏افزايد گو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815454133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش خبري مهر/طبيعت گردي؛ صنعتي نوين با چالشهاي فراوان


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش خبري مهر/طبيعت گردي؛ صنعتي نوين با چالشهاي فراوان
گرگان - خبرگزاري مهر: " طبيعت گردي " يا " اكوتوريسم " در سالهاي اخير به عنوان شاخه اي مهم در صنعت گردشگري كشور و جهان جايگاه ويژه اي يافته است، از اين رو به اعتقاد شماري از كارشناسان ملي و بين المللي بايد از ضرورتها و فرصتهاي ايجاد شده در اين بخش نهايت بهره را برد.

به گزارش خبرنگار مهر در گرگان، به تاكيد اين عده، شناخت فرصت ها و ضرورتهاي توسعه اين بخش مستلزم نگاه همه جانبه و كلان و شناخت چالشها و موانع فراروي اين صنعت نوين است.

اين كارشناسان در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان، نبود برنامه ريزي جامع، شناسايي نشدن مناطق بكر و ديدني، نبود آموزش كافي، تعامل نامطلوب بين بخشي، فراهم نشدن برخي زيرساختها و كمبود امكانات و بي توجهي به تبليغات را از عمده مشكلات فراروي اين صنعت پردرآمد و اشتغال زا عنوان كرده اند.

اين مشكلات درحالي است كه طبق آمار به ازاي هر شش گردشگر يك شغل در كشور ايجاد مي شود، بنابراين ضرورت توجه بيشتر به اين بخش بايد درك شود.

به تاكيد اين كارشناسان، براي پايداري طرحهاي اكوتوريسم و طبيعت گردي بايد به جوامع محلي و جاذبه هاي ديدني آن توجه ويژه شود.

به باور اين عده، بايد ظرفيتهاي اجتماعي و فرهنگي مناطق محلي شناسايي و براساس آن برنامه ريزي جامع و اصولي صورت گيرد.

شماري از 800 منطقه نمونه گردشگري شناسايي شده در كشور در استان گلستان وجود دارد و وجود جاذبه ها و پتانسيلهاي طبيعي، فرهنگي و قومي فراوان، اين استان را به " گنجينه اكوتوريسم ايران " مبدل ساخته است.

آبشارها، پاركهاي طبيعي، خليج گرگان، تالابهاي زيبا و ديدني آلماگل، ارتفاعات درازنو، مناطق نمونه گردشگري آلماگل، دلند و النگ دره از جمله جاذبه هاي طبيعي بكر استان گلستان است كه هر ساله شمار زيادي را به خود جذب مي كند.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري گلستان در اين زمينه گفت: اين استان به عنوان گنجينه اكوتوريسم در ايران مطرح و معروف است و وجود جاذبه هاي فراوان در استان موجب شده تا روند استقبال از آن گسترش يابد.

حميد منوچهري در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: وجود مناطق بكر طبيعي و جاذبه هاي ديديني، مي تواند فرصتهاي سرمايه گذاري در استان را گسترش دهد و زمينه توسعه اين صنعت نو و پايدار را فراهم كند.

وي اظهار داشت: اولين عامل درتوسعه طبيعت گردي، مطالعه مناطق است، از اينرو در جريان سفر اول هيئت دولت به اين استان، مناطق مستعد براي صنعت طبيعت گردي در منطقه شناسايي شد.

وي خاطرنشان كرد: بيشتر مناطق و جاذبه هاي طبيعي موجود در گلستان قابليت طبيعت گردي دارد و سرمايه گذاري در اين بخش الزامي است.

به گفته منوچهري، همچنين در جريان سفر هييت دولت به منطقه، مناطق نمونه گردشگري استان شناسايي و مورد مطالعه قرارگرفته است.

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي گلستان بيان داشت: گردشگري در اين استان با طبيعت گردي آغاز مي شود و پيوند ناگستني دارد.

وي يادآورشد: برخي مناطق طبيعت گردي و گردشگري در حوزه سازمانها و دستگاههاي ديگر قرار دارد كه همكاري همه جانبه اين دستگاهها ضروري است.

وي به منطقه نمونه گردشگري " آشوراده " اشاره و اضافه كرد: برخي مسائلي كه درباره اين منطقه بكر و ديدني مطرح است با تعامل دستگاههاي مربوط در حال پيگيري و رسيدگي است.

" محمد لوفا" سفير مراكش در جمهوري اسلامي ايران در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: براي توسعه صنعت اكوتوريسم بايد پيش نيازهاي توسعه اين صنعت توجه ويژه شود.

وي افزود: معرفي جاذبه ها و شناخت توانمنديهاي مختلف امري حياتي است كه بايد با شيوه هاي مناسب و روز تبليغات صوررت گيرد.

وي اظهار داشت: گلستان با طبيعت بكر و جاذبه هاي فراوانش، محيطي آرام و باصفا است كه بايد به نحو مطلوب مورد شناسايي قرار گيرد.

به گفته لوفا؛ اين استان براي گردشگران خارجي چشم اندازهاي زيبايي دارد و بايد به جهانيان معرفي شود.

"عباسعلي حسن اف" سفير آذربايجان در جمهوري اسلامي ايران گفت: برنامه ريزي اصولي و هدفمند براي توسعه صنعت اكوتوريسم در جهان نياز است.

وي اظهار داشت: گردشگري در اقتصاد كشورها نقش اساسي دارد و بايد طبيعت گردي در سبد خانوار نهادينه شود و جا افتد.

وي خاطرنشان كرد: سرزمين ايران از اقليمهاي متفاوتي تشكيل شده كه اين فرصت مناسبي است براي توسعه صنعت گردشگري و طبيعت گردي.

به گفته حسن اف، ايران كشوري غني و استثنايي است و درتاريج جهان مردمان ايران از قدمت و پيشينه كهن فرهنگي برخوردار هستند.

سفير آذربايجان در ايران بيان داشت: وجود پنجره هاي شبكه اي با شيشه هاي رنگي در ساختمانهاي بافت قديم گرگان، آيات قرآني حك شده در زير شيروانيهاي قديمي و مردماني خوش خو و با فرهنگ از جمله امتيازات استان گلستان براي توسعه صنعت طبيعت گردي به شمار مي آيد.

سفير كشور كوبا نيز در اين زمينه گفت: برخي زيرساختها و امكانات نظير توسعه مكانهاي اقامتي و گردشگري در استان گلستان بايد توسعه يابد.

" فرنادوريكاردو" در گفتگو با خبرنگار مهر در گرگان افزود: مسولان و سفراي ايران در خارج از كشور بايد براي توسعه صنعت گردشگري درمناطق محلي و پرجاذبه اي نظير گلستان تبليغات و برنامه ريزي كنند.

وي اظهار داشت: مردم دنيا بايد بدانند كه مناطق بكري نظير گلستان كجاست و چه پتانسيلهايي براي سرمايه گذاري دارد.

دبيركيمته ملي طبيعت گردي كشور، طبيعت گردي را از بخش هاي مهم گردشگري برشمرد و گفت: ايران از حيث طبيعي، فرهنگي، باستاني، معنوي و غيره جايگاه ويژه اي درجهان دارد.

آرش كوشا افزود: طرحهاي طبيعت گردي و اكوتوريستي پايدار نخواهد بود مگر آنكه جوامع محلي در اين طرحها تعريف شوند.

وي اظهار داشت: ضعف زيرساختها از موانع مهم در امر سرمايه گذاري در اين بخش است و اختصاص پنج درصد اعتبارات تملك دارايي به بخش گردشگري گام خوبي در اين زمينه است.

وي، به وجود جنگل هاي خزري در شمال كشور اشاره و خاطرنشان كرد: متاسفانه نگاه به اين منابع بهره بردارانه بوده و بايد تغيير يابد.

كوشا، از تدوين سندملي طبيعيت گردي كشور خبر داد و گفت: در اين سند وضعيت، برنامه ريزي و استراتژي هاي مختلف براي توسعه اين بخش بررسي شده است.

دبير كميته ملي طبيعت گردي كشور بيان داشت: ميراث طبيعي، فرهنگي و معنوي در اين سند ملي مورد توجه ويژه قرار گرفته است.

وي خاطرنشان كرد: در راستاي برنامه سند چشم انداز توسعه 20 ساله كشور بايد ميزبان 20 ميليون گردشگر در كشور باشيم كه 30 ميليارد دلار سرمايه گذاري در اين بخش انجام مي شود.

به گفته كوشا، از اين ميزان سرمايه گذاري 25 ميليارد دلار از سوي بخش خصوصي و و پنج ميليارد دلار نيز از سوي بخش دولتي صورت خواهد گرفت.

دبيركميته ملي طبيعت گردي كشور بيان داشت: تاكنون حركتهاي گسترده اي در بخش گردشگري و طبيعت گردي كشور صورت گرفته و متوليان اين بخش توانستند حجم وسيعي از ظرافتها را در مسير سرمايه گذاري ارايه دهند.

وي، گردشگري را از مقوله هاي مهم توسعه درجهان برشمرد و يادآورشد: امروز داشته هاي ميراث تاريخي، باستاني، فرهنگي و معنوي در توسعه كشورهاي مختلف نقش اساسي دارد و بايد به اين بخش توجه ويژه شود.

وي اضافه كرد: خوشبختانه برنامه ها و رويكرد جديدي در بخش گردشگري كشور براي توسعه اين صنعت ايجاد شده است.

معاون امور عمراني استانداري گلستان گفت: اين استان قابليت تبديل شدن به پايگاه طبيعت گردي ايران دارد.

هوشنگ غلامزاده افزود: تنوع جاذبه‌هاي طبيعي در استان بي‌نظير بوده و از اين رو نياز است زمينه معرفي آن به طبيعت‌ گردان داخلي و خارجي فراهم شود.

وي اظهار داشت: تنوع اقليمي، ضريب امنيت بالا، وجود فرهنگهاي مختلف ايراني مولفه‌ها و موفقيت سرمايه‌گذاري در زمينه‌هاي مختلف گردشگري در استان فراهم كرده است.

وي خاطرنشان كرد: گردشگري كليد توسعه استان بوده ومسئولان استاني نهايت همكاري در اين زمينه داشته باشند.

به گفته غلامزاده، جاذبه هاي متنوع مانند جنگل، صحرا، دريا وغيره قابليت سرمايه‌گذاري در زمينه‌هاي مختلف گردشگري را در گلستان ايجاد كرده است.
 سه شنبه 28 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن