تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مؤمن شوخ و شنگ است و منافق اخمو و عصبانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815082557




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

درگيري اسلامگرايان سومالي در يك قدمي پايتخت


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: درگيري اسلامگرايان سومالي در يك قدمي پايتخت
گروه بين الملل؛ شبه نظاميان اسلامگراي سومالي كه عليه دولت مستقر در موگاديشو و حاميان اتيوپيايي آن مبارزه مي كنند يكشنبه شب در شهري در نزديكي پايتخت با يكديگر درگير شدند. اين درگيري داخلي ائتلاف نيروهاي اسلامي براي مقامات موگاديشو به منزله شكافي در جبهه مخالفان است كه مي تواند از فشارهاي وارده بر دولت موگاديشو بكاهد.

بر اساس گزارش هاي رسيده از اين درگيري ها، تيراندازي بين گروه هاي رقيب در ائتلاف نيروهاي اسلامي يكشنبه شب در نزديكي پست ايست و بازرسي الاشا در 15 كيلومتري جنوب موگاديشو آغاز شد و دست كم شش كشته برجا گذاشته است. در پي اين درگيري ها مردم محلي براي در امان ماندن از تبادل آتش دو طرف به دشت هاي اطراف گريخته اند. شبه نظاميان اسلامگراي سومالي كه از حدود دو سال پيش جنگي تمام عيار را در منطقه شاخ آفريقا آغاز كرده اند هفته گذشته موفق شدند الاشا را در نزديكي موگاديشو به تصرف خود درآورند. پايگاهي كه آنها اكنون در اين شهر برپا كرده اند از حيث نزديكي به پايتخت در طول سال هاي اخير سابقه نداشته است.

گفته مي شود اختلافات اصلي در صف اسلامگرايان بين دو شاخه موسوم به «دسته جيبوتي» و «دسته اسمره» روي داده است كه در آن گروه اول خواستار پذيرش طرح صلح پيشنهادي سازمان ملل متحد هستند كه ناظر بر تقسيم قدرت بين اسلامگرايان و دولت موگاديشو است. در حالي كه گروه دوم هيچ مذاكرات و توافقي را به رسميت نمي شناسد. وجه تسميه اين گروه ها به خاطر مذاكرات صلحي است كه در جمهوري جيبوتي با ميانجيگري سازمان ملل در جريان است، در مقابل بخشي از رهبران تندرو اسلامگرايان در اسمره پايتخت اريتره پناهنده شده اند. شاهدان عيني اين درگيري ها مي گويند هواداران اين دو دسته در حزب «محاكم اسلامي» كه از بزرگ ترين نيروهاي اسلامگراي سومالي به شمار مي رود با يكديگر درگير شده و با مسلسل و نارنجك به روي يكديگر آتش گشودند. در اين درگيري ها دو نفر از هر دو طرف درگير كشته شده و دو غيرنظامي نيز طي اين درگيري جان باختند. محمد حسين از ساكنان شهر الاشا در گفت وگويي تلفني گفت با آغاز درگيري ها مردم شهر فرزندان و دارايي هاي خود را به دوش گرفته و در يك چشم بر هم زدن شهر را تخليه كردند. سومالي از زمان سقوط ديكتاتوري سياد بري در سال 1991 دچار جنگ داخلي شده و فاقد دولت مركزي است.
 سه شنبه 28 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن