تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم را به غير از زبان خود، دعوت كنيد، تا پرهيزكارى و كوشش در عبادت و نماز و خوبى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817657072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نگاهي به وضعيت تحصيل دانش آموزان استثنايي در مدارس عادي


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: نگاهي به وضعيت تحصيل دانش آموزان استثنايي در مدارس عادي
حيدرزاده طبق قانون جامع حمايت از معلولان، تمام مدارس كشور بايد امكانات لازم را براي تحصيل دانش آموزان معلول داشته باشد.

از بين 92 هزار دانش آموز معلول در كشور 925 نفر در خراسان شمالي تحصيل مي كنند و از خدمات توان بخشي و آموزشي آموزش و پرورش استثنايي بهره مند مي شوند كه از اين تعداد 90 دانش آموز به شكل تلفيقي در مدارس عادي تحصيل مي كنند.

آيا امكان تحصيل در اين مدارس براي دانش‌آموزان معلول فراهم و فضاي آن مناسب سازي شده است؟

مادر يك دانش آموز كم بينا مي گويد: در طول سال تحصيلي گذشته به علت برگزاري كلاس فرزندم در طبقه دوم همواره استرس زيادي داشتم اما امسال معلوليت او در نظر گرفته شده و او در كلاس طبقه هم كف است.

مجيدي مي افزايد: امسال تمايل فرزندم براي رفتن به مدرسه بيشتر شده است، از اين‌رو مدارس عادي بايد امكانات و فضاها را براي اين قشر از دانش آموزان فراهم كنند تا مشكل معلوليت آن ها، موجب افت تحصيلي و يا ترك تحصيل و مانع رفتن به مدرسه نشود.

يكي ديگر از والدين اظهار مي دارد: فرزندم هنگام استفاده از سرويس بهداشتي مدرسه به علت داشتن معلوليت جسمي- حركتي با مشكل مواجه مي شود و اين موضوع موجب ناراحتي او شده است.

صابري مي افزايد: فضاي مدارس عادي نيز بايد مانند مدارس استثنايي مناسب سازي شود. مناسب سازي مدارس عادي براي استفاده دانش‌آموزان معلول حق آن هاست و نبايد به گونه اي عمل شود تا هر دانش آموز معلول مدرسه خود را برحسب امكانات موجود انتخاب كند، چون اين موضوع موجب پايين آمدن كيفيت تحصيل او مي شود.

دانش آموزي به نام ذاكري مي گويد: سال گذشته به علت نامناسب بودن حياط مدرسه و سختي رفت و آمد مدرسه خود را عوض كردم و جدايي من از دوستانم موجب افسردگي و پرخاشگري ام شده است.

كارشناس امور مالي و تجهيزات تخصصي آموزش و پرورش استثنايي خراسان شمالي در اين خصوص مي گويد: تحصيل دانش آموزان استثنايي در مدارس عادي به شكل تلفيقي خوب است اما بايد شرايط آن فراهم شود.

رحمانيان مي افزايد: مديران مدارس عادي نبايد دانش آموزان استثنايي را از دانش آموزان ديگر جدا كنند بلكه بايد با ايجاد امكانات و توجه ويژه زمينه رشد آن ها را فراهم كنند.

وي عنوان مي كند: در مدارسي كه دانش آموز نابينا تحصيل مي كند، بايد امكاناتي مانند نصب ميله در مسير رفت و آمد وجود داشته باشد و براي دانش آموزان معلول رمپ تعبيه شود؛ همچنين برگزاري كلاس ها در طبقه هم كف ضروري است.

وي با اشاره به كمبود اعتبارات اظهار مي دارد: با حداقل اعتبارات براي رفع مشكلات موجود تلاش شده و شوراي شهر نيز در اين زمينه حمايت هايي كرده است.

وي اضافه مي كند: آموزش فراگير و تحصيل دانش آموزان استثنايي به شكل تلفيقي در مدارس عادي، مبحث جديدي است و مناسب سازي اين مدارس هنوز به شكل كامل اجرا نشده است و حداقل بايد مسير رفت و آمد اين قشر از دانش‌آموزان اعم از نابينا و معلولان جسمي و حركتي اصلاح شود.

كارشناس مسئول آموزشي آموزش و پرورش استثنايي خراسان شمالي با اشاره به طرح تلفيقي مي گويد: در اين طرح دانش آموز با نيازهاي ويژه به خصوص كم شنوا، كم بينا، معلول جسمي، حركتي و چند معلوليتي در مدارس عادي تحصيل مي كنند.

خشك ساز مي افزايد: از 925 دانش آموز استثنايي استان 90 نفر به شكل تلفيقي در 64 مدرسه عادي تحصيل مي كنند و 130 نفر نيز در كلاس هاي خاص در اين مدارس آموزش مي بينند.

وي مي افزايد: 18 كلاس خاص شامل 2 دبيرستان، 2 مدرسه راهنمايي و 14 مدرسه ابتدايي است، همچنين 12 مدرسه استثنايي در استان دانش آموزان استثنايي را تحت پوشش قرار مي دهد.

وي خاطر نشان مي كند: در مدارس عادي به منظور برقراري ارتباط معلم با دانش آموز استثنايي در هفته 4 ساعت براي فعاليت معلم رابط در نظر گرفته شده است.

وي ادامه مي دهد: معلمان رابط با برگزاري كلاس هاي جبراني و فوق العاده، دانش آموزان استثنايي را كه در مدارس عادي به تحصيل مي پردازند در صورت لزوم در دروس راهنمايي و تقويت مي كنند.

وي مي گويد: سر رابط نيز تمام گزارش هاي مربوط به اين فعاليت ها را طي ماه جمع آوري و آن ها را بررسي مي كند و وظيفه هماهنگي، شناسايي دانش آموزان استثنايي و رفع مشكلات را بر عهده دارد.

وي با بيان اين كه تمام امكانات آموزشي و پرورشي در اختيار دانش آموزان استثنايي قرار مي گيرد اظهار مي دارد: هر چه زمينه تحصيل اين دانش آموزان در مدارس عادي بيشتر فراهم شود، زمينه هاي رشد و پيشرفت آن ها بيشتر خواهد شد بنابراين مناسب سازي فضاهاي آموزشي ضروري است.وي مي افزايد: معلولان جسمي-حركتي يا كم بينا بايد در كلاس هاي هم كف تحصيل كنند و اگر در مدرسه اي دانش آموز به سرويس خاص بهداشتي نياز داشته باشد، اقدام مي شود.

به گفته وي آموزش و پرورش استثنايي براي فراهم كردن شرايط، امكانات و تحصيل دانش‌آموزان تلفيقي در مدارس عادي تلاش مي كند.

مدير آموزش و پرورش استثنايي خراسان شمالي در اين باره مي گويد: 925 دانش آموز معلول و استثنايي تحت پوشش آموزش و پرورش استثنايي قرار دارند و از خدمات توان بخشي و آموزشي آن برخوردار مي شوند.

سيد جواد حسيني با بيان اين كه تمام مدارس استثنايي استان مناسب سازي شده است، مي افزايد: معلمان رابط نيازهاي دانش‌آموزان استثنايي تلفيقي در مدارس عادي را بررسي مي كنند و گزارش آن را به آموزش و پرورش استثنايي مي دهند كه براي رفع آن اقدام مي شود.

وي اظهار مي كند: بين مدارس عادي كه دانش‌آموزان استثنايي به شكل تلفيقي تحصيل مي كنند و خانواده و معلمان آن ها هماهنگي وجود دارد و مشكلات و كمبود امكانات رفع مي شود.

وي مي افزايد: اگر دانش‌آموز استثنايي در فضاي آموزشي مدرسه عادي با مشكلي مواجه شود، آموزش و پرورش استثنايي آن را سريع برطرف مي كند.

رئيس سازمان آموزش و پرورش خراسان شمالي هم با اشاره به 2 هزار و 300 مدرسه در استان مي گويد: مناسب سازي تمام مدارس ضرورتي ندارد اما در هر مدرسه اي كه دانش‌آموز معلولي تحصيل مي كند، بايد شرايط در اين زمينه فراهم شود.

علي باقرزاده افزود: تمام مدارس استثنايي شرايط مناسبي براي تحصيل دانش آموزان تحت پوشش دارد و مدارس عادي نيز متناسب با داشتن دانش آموز معلول مناسب سازي شده است.

وي اظهار مي دارد: فضاهاي آموزشي نبايد به علت نامناسب بودن مانع تحصيل دانش آموزان معلول شود.

وي ادامه مي دهد: اگر تحصيل دانش آموز معلول يا استثنايي در مدرسه عادي به علت كمبود امكانات مشكل باشد، آموزش و پرورش به سرعت آن را رفع خواهد كرد.

وي با بيان اين كه در خصوص رفتار با معلولان بايد فرهنگ سازي شود، مي گويد: اين قشر نيز جزئي از جامعه و داراي توانمندي هاي مختلفي هستند و ديگران موظفند براي احقاق حقوق آن ها گام بردارند.وي مي افزايد: آموزش و پرورش به دانش آموزان معلول و استثنايي خدمات آموزشي و توان بخشي ارائه مي دهد و در كنار آن فضاهاي فيزيكي مدارس مورد نظر را هم مناسب سازي مي كند.
 سه شنبه 28 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1271]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن