واضح آرشیو وب فارسی:هموطن سلام: شايد كه بايد نگاهمان عوض شود!
مساله « نگاه » از زواياي مختلف قابل دقت و بررسي است و در بررسي آن تقسيمات گوناگوني مي توان داشت مانند نگاه رحماني و شيطاني حلال و حرام اختياري و غيراختياري جزئي و كلي و سطحي و دقيق كودكانه پدرانه و خردمندانه مذهبي و غيرمذهبي مادي و معنوي و دنيايي برزخي و آخرتي فردي و اجتماعي . نگاه هاي رحماني مانند نگاههاي عبرت آموز عبادي (نگاه به قرآن و كعبه معظمه ) نگاه محبت آميز به پدر و مادر همسر فرزندان استاد و عالم دوستان و... نگاههاي شيطاني مانند نگاههاي دزدانه شهوت آلود تمسخر و تحقير خشم و غضب غيرالهي غفلت و بيهوده حيرت و سرگرداني ترس و وحشت غيرالهي كه محض و بحث در هركدام از آنها فرصت و مجال خاص خود را مي طلبد.
عواملي در سمت و سو و نوع ديدگاه و بينش ها اثر گذارند مانند نوع تربيت محيط دوستان دانش و مهارت ها تجربه و... اگر كسي بتواند نگاه بد و شيطاني خود يا ديگري را عوض كند كاري هنرمندانه انجام داده كه به تبع آن مي تواند در رفتارهاي خود يا ديگري اثرگذار باشد چه اينكه عكس اين مطلب هم وجود دارد.
جادوگران و ساحراني كه به دستور فرعون جمع شده بودند تا به وسيله مهارتها و تخصصشان راهيان حق و هدايت را به هزيمت بكشانند بعد از ديدن معجزه الهي به دست موسي كليم الله با يك تصميم سريع و قاطع توانستند با تغيير ديد و نگاه انسانهاي مدافع حقي شوند كه آنهمه تهديدات فرعون در آنان موثر نيفتد به طوري كه حاضر شدند در صف نوراني شهيدان راه حق و فضيلت قرار گيرند و اين در حالي بود كه صبحگاهان در صف ياران فرعون بودند. مرحوم علامه طبرسي (ره ) در اين باره چنين مي گويد : « كانوا اول النهار كفارا سحره و آخر النهار شهدا برره : آنها در ابتداي روز ساحراني كافر و در آخر روز شهيداني پاك و نيكو كار بودند . » 1
پيامبراسلام (ص ) توانست با تغيير نگاه و ديدگاهها از انسانهاي جاهلي فرو رفته در تاريكي هاي گوناگون انسان هاي بسيار با ايمان پاك و ايثارگر تربيت كند. يا مثلا مي بينيم امام حسن (ع ) با تغيير نگاه يك فرد شامي متعصب و بدگو رفتار او را به طور كلي تغيير مي دهد. حربن يزيد رياحي در بحبوحه بسيار حساس و سر دوراهي قرار گرفتن توانست با تغيير نگاه از جبهه يزيديان و باطل گرايان به جبهه حسينيان و رهپويان حق و عدالت منتقل گردد و جز شهيدان هميشه جاويد كربلا قرار گيرد.
بديهي است كه برخي از سياسيون بايد در ديدگاه هاي خود تجديدنظر كنند تا بدانند تا چه ميزان داراي سياست علويانه و چه مقدار پيرو سياست هاي معاويه اي كه در اين صورت شايد كه بايد نگاهشان عوض شود. چه اينكه سرمايه داران و ثروتمندان بايد وقتي را براي خلوت كردن با خود و خداي خود معين كنند و وارسي كنند كه آيا در اموالشان كسان ديگري از جمله شيطان شريك اند يا نه كه اگر شريك داشت در مرحله بعد ميزان و نوع شراكت شريكان خود را شناسايي كنند. بعد از حسابرسي ممكن است به اينجا برسند كه بايد نگاهشان عوض شود. همچنين در عرصه اخلاق و ادب بايد هم دقت كنيم كه با توجه به حقوقي كه نسبت به خدا خود و ديگران داريم داراي چه وضعيتي هستيم شايد كه بايد نگاهمان عوض شود.
برخي اوقات وضعيتي پيش مي آيد كه مي بينيم بايد لباسمان را عوض كنيم و يا اينكه غذايمان را عوض كنيم و يا محل زندگي و شغلمان را عوض كنيم . اگر كسي حواسش جمع باشد حتي در حال انجام گناه با شنيدن يك جمله ممكن است نگاه و رفتارش عوض شود و از حالت شيطاني به حالت رحماني در بيايد چه اينكه بشر حافي در حالي كه مشغول خوشگذراني و عيش و نوش بود با شنيدن سخن امام هفتم (ع ) بواسطه كنيز خود كه آيا او بنده است يا آزاد و چون آزاد است چنين مشغول لهو و لعب است يكباره دگرگون مي شود چرا كه امام معصوم (ع ) توانست نگاهش را عوض كند
1 ـ تفسيرمجمع البيان (ج 3 ص 464 )غلامعلي حسين نژاديان
امام جمعه بروجن
دوشنبه 27 آبان 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هموطن سلام]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 115]