تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 16 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درباره آيه «ياد خدا بزرگتر است» ـ : به ياد خدا بودن در هنگام روبه رو شدن با حلال و ح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809670756




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

**موقعیت اجتماعی زنان**


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: موقعیت اجتماعی زنان
وضعیت ازدواج زنان و حق انتخاب همسر
بنیاد بیوکانی(= زناشویی) در دین زرتشت باید بر پایة خرد، عشق، هم.کاری و دل.بستگی به سازندگی استوار باشد. ازدواج در دین زرتشت اهمیت بسزایی دارد( فرهنگ، 1374: 166).
در کتب مقدس زرتشتی آمده.است که، هرگاه دختران جوان به سن بلوغ می.رسیدند از اهورامزدا درخواست می.کردند تا شوهری دانا، زیبا و تندرست نصیب آنان گرداند.و اهورامزدا تأکید کرده.است آیین بیوکانی از بهترین کارها می.باشد.
در دین زرتشت آزادی نسبی برای انتخاب همسر وجود داشت. بنا به توصیة زرتشت، پیوند زناشویی نوعی پیوند برابری بین زن و مرد است ازین.روی او مردان و زنان را به.طور یکسان مورد خطاب قرار می.دهد و می.گوید در انتخاب همسر، خرد را ملاک خود قرار دهید(همان، 168).
زرتشت هم.چنین به دختر خود- چیستا- و دیگر دختران جوان توصیه می.کند که دانایی را یکی از شرایط انتخاب همسر قرار دهند( رجبی، 1380: 451). منبع زرتشتی دیگر نیز به مرد زرتشتی توصیه می.کند برای دختران خود شوهری هوشیار و دانا انتخاب نمایند زیرا مرد هوشیار مانند زمین بارور است هر تخمی که در آن کاشته شود حاصل دهد.
سن ازدواج برای دختران 15 سالگی ذکر شده.است(راوندی، 1340: 662).
دختران حق داشتند در مورد همسر آیندة خود تصمیم بگیرند. بنابرین آزادی نسبی در گزینش همسر را داشتند هرچند که رضایت پدر و مادر برای ازدواج نیز یکی از شروط ازدواج بود.
در دین زرتشت، پدر حق نداشت دختر خود را مجبور به ازدواج با کسی نماید. دختر در صورت مخالفت با پدر از ارث محروم نمی.شد مگر آن.که، دختر به مردی علاقه.مند می.شد و با وجود مخالفت پدر و مادر با او ازدواج می.کرد که در دین زرتشت به آنان خودرأی.زن یا خودسر.زن می.گفتند.
رسم نامزدی نمودن دختران در خردسالی نیز از جملة سنت.هایی بود که تا.حدی مانعی برای آزادی در انتخاب همسر در آینده به شمار می.آمد( رجبی، 1380: 454).
زرتشتیان برآنند که هرگاه فرشتة اشی- مظهر توانگری و برکت - با زنان همراه شود سپید.بخت می.گردند. و زنانی که یار مرد پارسای خود باشند به توانگری می.رسند(حجازی، 1370: 53).
یکی از اهداف اصلی ازدواج در دین زرتشت، زایش است. به.همین.دلیل فرشتة اشی، فرشتة توانگری و باروری است. در منابع زرتشتی آمده.است، اشی از ازدواج نکردن دختران و سقط جنین، روابط نامشروع، خیانت زنان گله دارد زیرا همة این موارد به جریان تولید.مثل آسیب می.رساند. ازین.روی می.توان استنباط کرد تأکید و تقدس ازدواج در دین زرتشت در واقع وسیلة مناسبی برای جلوگیری از بی.بند.وباری حاکم بر تولید.مثل محسوب می.شد به.همین دلیل تأکید شده.است فرشتة اشی از زنان خائن حمایت نمی.کند هر.چند که روابط نامشروع آنان نیز ممکن است منجر به تولید.مثل گردد(همان، 54).
در دین زرتشت، ازدواج انواع مختلفی داشت و زنان از مزایا و امتیازات متفاوتی برخوردار بودند. کامل.ترین ازدواج شامل شاه.زن بود. این.گروه از زنان، دوشیزگانی بودند که برای نخستین بار شوهر می.کردند. شاه.زن از کامل.ترین مزایای زناشویی بهره.مند می.شد و امور خانه و فرزندان را به همراهی شوهر به.طور مشترک اداره می.کرد. یوگازن، سترزن و چکرزن مزایای کم.تری نسبت به شاه.زن داشتند(رجبی، 1380: 454-452). تعداد ازدواج نیز در ایران باستان به.ویژه در میان طبقة ثروتمند امری متداول بود. مردان عادی به دلیل بی.بهره بودن از ثروت نمی.توانستند بیش از یک زن داشته.باشند(همان، 452).
حق طلاق
با این که ازدواج در دین زرتشت، امری مقدس به شمار می.رفت. طلاق گرفتن امری ساده نبود. در ایران باستان قوانین سختی در مورد طلاق وجود داشت. شوهر به راحتی نمی.توانست همسر خود را رها کند. در کتاب دین.کرت آمده.است، هرگاه شوهر بخواهد همسرش را طلاق بدهد باید نزد قاضی شکایت کند. اگر قاضی رأی به ادامة زندگی داد آن.ها باید زندگی خود را ادامه بدهند.
شوهر متمرد نیز به مجازات سخت محکوم می.شد تا بی.جهت متمایل به طلاق نگردد. موارد طلاق در دین زرتشت به چهار مورد زیر محدود می.شد: 1- ارتکاب زن به عمل زنا و محرز شدن فساد اخلاقی او 2- در.صورتی که زن به جادوگری پرداخته و آن را تعلیم می.داد 3- عقیم بودن زن. درین صورت مرد می.توانست ابتدا او را شوهر دهد و زن دیگری اختیار کند یا آن.که بدون طلاق زن اول، زن دوم اختیار کند 4- زن، ایام دشتان را مخفی نگه می.داشت شوهر می.توانست او را طلاق دهد. زن تنها درصورتی که مرد، توانایی جنسی نداشت می.توانست درخواست طلاق نماید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 169]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن