تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815390424




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

باغ.وحش كهكشاني در برابر دوربين تلسكوپ وايز!


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي - فناوري

مجموعه رنگين جديد از كهكشان.ها توسط تلسكوپ وايز ناسا به نمايش باغ .وحشي ديدني از كهكشان.ها در طول ماموريت سه ساله اين تلسكوپ فضايي پرداخته .است.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين ويترين تماشايي كه در ماه مه توسط ناسا منتشر شده به نمايش انواع گوناگون كهكشان.ها از طرح مارپيچي زيبا و ظريف تا مارپيچ.هاي تكه.تكه كركي و همچنين كهكشان.هايي با مركز مدور يا ميله.اي پرداخته است.
تمام اين تصاوير در نور مادون قرمز گرفته شده تا براي چشم انسان قابل مشاهده باشد.
در اين تصاوير نورهاي با طول موج كوتاه به رنگ آبي و طول موج.هاي بلندتر به رنگ قرمز ديده مي.شوند. ستاره. قديمي.تر به رنگ آبي بوده، در حالي.كه ستارگان تازه متولد شده از هاله.هاي زرد يا قرمز رنگ برخوردارند.
كهكشان گردابي (مسيه 51)
[IMG]file:///multimedia/pics/1390/3/Science/204.jpg[/IMG] كهكشان گردابي كه در نزد منجمان با نام ام51 شناخته شده. است، يك كهكشان زيباي مارپيچي ظريف است. به عقيده ستاره.شناسان، كشش گرانشي كهكشان كوتوله NGC 5195 كه در همسايگي ام51 قرار دارد، به شكل.گيري بازوهاي آن كمك كرده .است. اين كهكشان در فاصله 25 ميليون سال نوري در صورت فلكي تايزي.ها قرار داشته و 81 هزار سال نوري وسعت دارد.
كهكشان نشانه (مسيه81)
[IMG]file:///multimedia/pics/1390/3/Science/202.jpg[/IMG] مسيه 81 يك كهكشان مارپيچي بزرگ با بازوهاي مارپيچ برجسته است كه تا مركز آن ادامه دارد. تصوير تلسكوپ ناسا بخش.هايي را مه گاز و غبار در بازوها متمركز و به شكل.گيري يك ستاره جديد منجر شده را برجسته كرده است. اين تمركز به دليل وجود تعاملات كهكشان همسايه مسيه 82 تقويت شده كه به انفجار ستاره.اي موسوم است. مسيه 81 در فاصله 12 ميليون سال نوري و در صورت فلكي دب اكبر قرار داشته و مساحت آن 94 هزار سال نوري است.
كهكشان جنوبي چرخ.دنده(مسيه83)
[IMG]file:///multimedia/pics/1390/3/Science/201.jpg[/IMG] مسيه 83 كه حدود 55 هزار و 500 سال نوري مساحت دارد، .كمي بزرگتر از نيمي از كهكشان راه شيري محسوب مي.شود اما از ساختار كلي مشابهي برخوردار است. مانند كهكشان راه شيري، بيشتر ستارگان، غبارها و گازهاي مسيه 83 در ديسك نازكي كه با بازوهاي مارپيچي تزئين شده، قرار دارند.
اين كهكشان به عنوان يك مارپيچي نواري شناخته شده است، چرا كه علاوه بر برآمدگي مركزي ستارگان از يك ناحيه ستاره.اي نواري شكل در مركز خود برخوردار است. اين كهكشان در فاصله 15 ميليون سال نوري در صورت فلكي مارآبي قرار دارد.
NGC 628(مسيه74)
[IMG]file:///multimedia/pics/1390/3/Science/199.jpg[/IMG] برخي ستاره.شناسان طرح كهكشان مارپيچي ظريف مسيه74 را به دليل تقارن استثنايي آن يك «مارپيچ عالي» خوانده.اند. هسته كهكشان به نظر از سياه.چاله.اي با جرمي برابر با 10 هزار خورشيد برخوردار است. مسيه 74 با مساحت 100هزار سال نوري در فاصله بين 24.5 و 36 ميليون سال نوري در صورت فلكي حوت قرار دارد.
NGC 1398
[IMG]file:///multimedia/pics/1390/3/Science/198.jpg[/IMG] اين كهكشان نواري از يك حلقه داخلي متراكم برخوردار بوده كه هسته مركزي درخشان آن را فرا گرفته است. اين حلقه در حقيقت دو بازوي مارپيچي است كه در يكديگر قفل شده.اند.
اين كهكشان بر خلاف مركز منظمش از بازوهاي تكه.تكه يا كركي برخوردار است. اين كهكشان با 43 درجه در جهت لبه آن مورب بوده، قطر آن 135 هزار سال نوري است. NGC 1398 در فاصله 65 ميليون سال نوري در صورت فلكي كوره و در خوشه كهكشاني كوره قرار دارد.
NGC 2403
[IMG]file:///multimedia/pics/1390/3/Science/197.jpg[/IMG] اين كهكشان كركي يك مارپيچ تكه.تكه است. اين كهكشان تا حد زيادي با گاز و غبار در طول موج مرئي پوشيده شده، اما در هنگام مشاهده با تلسكوپ وايز مي.توان بازوهاي آن را به روشني ديد. در سال 2004 كهكشان NGC 2403 ميزبان بزرگترين ابرنو اختر در دهه.هاي اخير بود كه براي اولين بار در سال 2004 در ژاپن رويت شد و تا هشت ماه قابل رصد بود.
NGC 2403 در فاصله 11.4 ميليون سال نوري در صورت فلكي زرافه قرار دشته و از مساحتي در حدود 73 هزار سال نوري برخوردار است.
كهكشان تراشه يا لبه چاقو(NGC 5907)
[IMG]file:///multimedia/pics/1390/3/Science/196.jpg[/IMG] چهره اين كهكشان در حدود 90 درجه به سمت زمين بوده و از اين رو در تصاوير به شكل يك تراشه نازك و تيز ديده مي.شود. اين كهكشان در سال 1788 توسط ويليام هرشل شناسايي شد. مجموعه بزرگي از جريان.هاي ستاره.اي در اطراف اين كهكشان وجود دارند كه در اين تصوير وايز ديده نمي.شوند.
اين جريانات خرده.هايي از كهكشان.هاي كوچكتر متلاشي .شده هستند كه مورد مصرف اين كهكشان قرار گرفته.اند.
هاله سبز رنگي كه در اين تصوير مشاهده مي.شود، در حقيقت هاله ستارگان قديمي است كه ناحيه مركزي كهكشان را دربرگرفته.اند. كهكشان تراشه در فاصله 53 ميليون سال نوري در صورت .فلكي اژدها قرار داشته و مساحت آن 200 هزار سال نوري است.
كهكشان برنارد (IC 4895)
[IMG]file:///multimedia/pics/1390/3/Science/206.jpg[/IMG] كهكشان برنارد كه به IC4895 يا NGC 6822 نيز موسوم است، به دليل اندازه كوچك آن به كهكشان كوتوله مشهور است. اين كهكشان تنها يك درصد جرم كهكشان راه .شيري است. شكل نامنظم اين كهكشان تحت نفوذ يك نوار ستاره مركزي قرار دارد كه ظاهر آن به ابر ماژلاني بزرگ شباهت دارد. از اين رو آن را در گروه «گونه.هاي ماژلاني» قرار داده.اند.
حباب.هاي برجسته زرد رنگ كه در قسمت زمينه ستارگان آبي ديده مي.شود، در حقيقت نواحي شكل.گيري ستارگان جديد را نشان مي.دهد. كهكشان برنارد با مساحت 7000 سال نوري در فاصله 1.6 ميليون سال نوري در صورت فلكي قوس قرار دارد.
كهكشان پنهان(IC342)
[IMG]file:///multimedia/pics/1390/3/Science/195.jpg[/IMG]
اين كهكشان مارپيچي زيبا كه گاهي اوقات كهكشان پنهان ناميده مي.شود، در قسمت پشت كهكشان راه. شيري قرار دارد.
به گزارش ايسنا، ستاره.شناسان براي مشاهده اين كهكشان از ميان نوار درخشان ستارگان، غبار و گاز راه. شيري، هميشه با سختي مواجه هستند.
نور مادون قرمز تلسكوپ وايز از ميان پوشش غبار رد شده و نمايي واضح از اين كهكشان را در برابر ديد ستاره.شناسان قرار داده .است. اين كهكشان كه 62 هزار سال نوري مساحت دارد، در فاصله 10 ميليون سال نوري در صورت. فلكي زرافه قرار دارد.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 207]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن