تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هر کـس به رزق و روزى کم از خدا راضى باشد، خداوند از عمل کم او راض...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812705666




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فعاليت‌هاي نمايندگي حوزه علميه قم در استان فارس تشريح شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: فعاليت‌هاي نمايندگي حوزه علميه قم در استان فارس تشريح شد
گروه خبرنگاران افتخاري / محسن معمولي: مسؤل نمايندگي حوزه علميه قم در استان فارس از پيشينيه، فعاليت‌هاي فعلي و برنامه‌هاي بعدي نمايندگي حوزه علميه قم كه 7 سال از راه‌‌اندازي آن مي‌گذرد سخن گفت.
به گزارش خبرنگار افتخاري خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) به نقل از مركز خبر حوزه، حجت‌الاسلام «علي‌اكبر كلانتري» مسؤل نمايندگي حوزه علميه قم در استان فارس با اشاره به نامه‌نگاري جمعي از مديران مدارس علميه شيراز به برخي از بزرگان و مركز مديريت حوزه علميه قم و رايزني‌هاي لازم مبني بر راه‌اندازي نمايندگي حوزه در استان فارس يادآور شد: اين نمايندگي در آغاز با مسؤليت حجت‌الاسلام «رضوي» و قائم‌مقامي حجت‌الاسلام «مرتضوي»، ساماندهي امور مربوط به مدارس علميه شيراز را آغاز كرد و با راه‌اندازي اين نمايندگي براي نخستين بار امتحانات متمركز در مسجد شهداء (حوزه علميه مركزي) برگزار شد.

وي با اشاره به مسئوليت خود از اواخر سال 1384 گفت: اين امر با مشورت و پيشنهاد نماينده ولي فقيه در استان و از سوي مدير حوزه علميه قم انجام گرفت.

مسؤل نمايندگي حوزه علميه قم در استان فارس با اشاره به انجام سليقه‌اي برخي امور قبل از راه اندازي اين نمايندگي بيان كرد: هم‌اكنون معاونت‌هاي آموزش، پذيرش، نظارت و تهذيب و واحد رايانه با هدف ساماندهي و پيشرفت كارها در اين نمايندگي فعاليت مي‌كنند.

وي خاطرنشان كرد: با راه‌اندازي معاونت پذيرش، اتخاذ رويه واحد مدارس در پذيرش‌ها را به طور جدي پيگيري نموديم تا از پذيرش‌هاي سليقه‌اي جلوگيري شود.

حجت‌الاسلام كلانتري با بيان اين‌كه برنامه جامع پذيرش با همكاري مركز مديريت حوزه علميه قم تدوين شده است، گفت: اين برنامه به تمام مدارس علميه تحت پوشش ابلاغ شده است و 2 سال از اجراي موفقيت‌آميز آن مي‌گذرد به طوري كه 95 درصد پذيرش‌ها ضابطه‌مند شده است.

وي افزود: افراد متقاضي تحصيل در حوزه‌هاي علميه فارس، پس از شركت در آزمون سراسري حوزه، قبولي در آزمون كتبي، مصاحبه، تحقيقات محلي و آزمون پذيرش، براي گرفتن كد طلبگي و پذيرش نهايي به قم معرفي مي‌شوند.

مسؤل نمايندگي حوزه علميه قم در استان فارس با اشاره به شركت بيش از 1500 نفر در آزمون ورودي حوزه در استان فارس گفت: حدود 500 نفر از اين تعداد پذيرش و به مدارس مختلف معرفي شده‌اند.

وي با اشاره به اعزام ناظر به تمام مدارس علميه تحت پوشش استان اظهار كرد: تمام فعاليت‌هاي اين مدارس در زمينه‌هاي پذيرش، آموزش و برگزاري امتحانات پيگيري شده و مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

حجت‌الاسلام كلانتري با بيان اين‌كه مدارس علميه‌اي كه تحت پوشش نمايندگي نيستند، اجازه پذيرش طلبه ندارند گفت: از همين رو، هر ماه ليست‌هاي شهريه كنترل مي‌شود و لذا عملا مدارس علميه غير تحت‌پوشش، رو به تعطيلي مي‌روند.

وي به نظام‌مند شدن انتقالي‌ها اشاره و تصريح كرد: به تمام مدارس اعلام كرده‌ايم همه انتقالي‌ها بايد از طريق نمايندگي انجام بگيرد و در اين برنامه، تمام سوابق طلبه توسط واحد رايانه به صورت محرمانه به مدرسه مقصد ارايه مي‌شود.

مسؤل نمايندگي مركز مديريت حوزه علميه قم در استان فارس راه‌اندازي و ساماندهي دروس سطح را از مهم‌ترين كارهاي انجام شده در اين نمايندگي برشمرد و تصريح كرد: جاي برگزاري منظم دروس سطح با حضور اساتيد مبرز در شيراز خالي بود و براي رفع اين مشكل، مسجد شهدا به عنوان حوزه علميه مركزي و محل برگزاري اين دروس در نظر گرفته شد.

وي از دعوت اساتيد حوزه علميه قم براي تدريس در اين حوزه خبر داد و گفت: هم‌اكنون دروس سطح تمامي مدارس تحت پوشش به جز مدرسه رضويه كه بعد مسافت دارد در اين حوزه برگزار مي‌شود و اين امر تاثير بسزايي در تقويت بنيه علمي حوزه علميه شيراز داشته است.

حجت‌الاسلام كلانتري كمبود اساتيد با ابلاغ مركز مديريت حوزه را از مشكلات حوزه‌هاي علميه استان فارس دانست و بيان كرد: سال گذشته يك هيأت ممتحن از قم به شيراز آمدند و از اساتيد داوطلب حكم تدريس، امتحان شفاهي گرفتند كه نيمي از 40 نفر شركت‌كننده در اين آزمون‌ها، موفق به أخذ مجوز رسمي تدريس در حوزه شدند.

وي همچنين در خصوص برگزاري دروس خارج در شيراز گفت: اين درس‌ها تحت پوشش نمايندگي حوزه علميه قم در استان و يا ضابطه تعريف شده‌اي انجام نمي‌گيرد، لذا برخي از افراد كه هنوز سطح را اتمام نكرده‌اند در اين درس‌ها شركت مي‌كنند.

مسؤل نمايندگي حوزه علميه قم در فارس افزود: مدرسين اين درسها نوعا افراد محقق، فاضل و زحمت كشيده‌اي هستند، اما به علت كنترل نشدن ورودي و خروجي‌ها از رونق مناسبي برخوردار نيست.

وي به تلاش اين نمايندگي براي راه‌اندازي رشته‌هاي تخصصي در شيراز اشاره كرد و گفت: از سال گذشته با راه اندازي رشته تخصصي كلام اين مهم آغاز شد، امسال با راه‌اندازي رشته تخصصي تبليغ ادامه يافت و ان‌شاءالله با راه‌اندازي رشته‌هاي تخصصي تفسير و ديگر رشته‌هاي مورد نياز رونق خواهد گرفت.

حجت‌الاسلام كلانتري با بيان اين‌كه رشته تخصصي كلام با همكاري مؤسسه تعليماتي تحقيقاتي امام صادق(ع) و اشراف مركز مديريت حوزه علميه قم راه‌اندازي شده است، گفت: سال گذشته 35 نفر براي تحصيل دراين رشته پذيرش شدند و هم‌اكنون سومين ترم تحصيلي خود را مي‌گذرانند.

وي افزود: طلابي كه پايه ششم حوزه را به اتمام رسانده‌اند مي‌توانند در آزمون ورودي اين رشته شركت كنند و كلاس‌هاي درس آن در مدرسه علميه امام عصر (عج) و با مديريت حجت‌الاسلام «بركت» انجام مي‌گيرد.

مسؤل نمايندگي حوزه علميه قم در استان فارس از راه‌اندازي مدرسه تخصصي فقه و اصول در آينده نزديك خبر داد و گفت: كمرنگ شدن فقه و اصول در حوزه‌هاي علميه از دغدغه‌هاي برخي بزرگان و علماست كه براي رفع اين دغدغه به زودي مدرسه تخصصي فقه و اصول راه‌اندازي مي‌شود و اگر شرايط نرم‌‌افزاري و سخت افزاري آن فراهم آيد اين مدرسه از دومين ترم تحصيلي امسال كار خود را آغاز خواهد كرد.

وي به فعاليت‌هاي معاونت تهذيب و تربيت اين نمايندگي اشاره و تصريح كرد: از جمله كارهاي اين معاونت مي‌توان به برپايي دروس اخلاق متمركز براي تمامي طلاب مدارس علميه شيراز اشاره كرد كه اين امر در حوزه علميه شيراز بي‌سابقه بود.

حجت‌الاسلام كلانتري با اشاره به برگزاري اين درس در چهارشنبه‌شنبه گفت: دعوت از اساتيد اخلاق قم و اعزام آن‌ها به شهرستان‌هاي مختلف از ديگر كارهاي صورت گرفته در اين معاونت است كه با استقبال طلاب مواجه شده است.

وي همچنين راه‌اندازي واحد مشاوره را از خدمات معاونت تهذيب و تربيت برشمرد و اظهار كرد: سال گذشته بيش از 200 مورد براي مشاوره در خصوص مسايل آموزشي، پژوهشي، اخلاقي و ديگر مسائل مراجعه داشتند.

مسؤل نمايندگي مركز مديريت حوزه علميه قم در استان فارس در بخش ديگري از اين گفت‌و‌گو به انتشار مجله ارمغان حوزه براي شكوفايي انگيزه‌هاي پژوهشي در مدارس علميه استان فارس اشاره كرد و تصريح كرد: در اين نشريه يافته‌ها و مقالات پژوهشي اساتيد و طلاب درج مي‌شود و تاكنون چند شماره از آن منتشر شده است. به زودي نشريه ديگري با هدف چاپ و نشر مقالات پژوهشي طلاب در خصوص متون درسي راه‌اندازي مي‌شود.

حجت‌الاسلام كلانتري به راه اندازي معاونت تبليغ در حوزه علميه استان فارس اشاره كرد و گفت: اين معاونت، ساماندهي امور روحانيون مستقر و طرح هجرت را عهده‌دار است.

وي برنامه نرم‌افزار نمايندگي حوزه علميه قم در استان فارس را غني و همه جانبه دانست و اظهار كرد: تمام برنامه‌هاي مربوط به پذيرش، آموزش، امتحانات انتقالي و نظارت بر مدارس در اين نرم‌افزار لحاظ شده است.

مسؤل نمايندگي حوزه علميه قم در استان فارس گفت: بر اساس برخي نرم‌افزارهاي فعال در حوزه‌هاي علميه، سوابق درسي طلاب به روشني معلوم نيست، اما در نرم‌افزار اين نمايندگي، سوابق درسي طلاب و اينكه دروس در كدام مدارس گذرانده شده، به سهولت، قابل دسترسي است.

وي با اشاره به سالانه حداقل 2 بار نظارت بر مدارس علميه استان فارس بيان داشت: تمام ارزيابي‌هاي ناظرين و فعاليت مدارس در زمينه عمل به بخش‌نامه‌ها و فعاليت‌هاي اداري آ‌ن‌ها در اين نرم‌افزار ثبت مي‌شود.

حجت‌الاسلام كلانتري از راه‌اندازي دبيرخانه اينترنتي اين نمايندگي خبر داد و افزود: بر اين اساس و با توجه به دسترسي مدارس علميه به اينترنت، نامه‌نگاري اين نمايندگي از طريق اينترنت انجام مي‌گيرد.

وي خاطرنشان كرد: برخي نامه‌ها نيازمند تأييديه مختصري است و اينترنتي كردن نامه‌نگاري، جلوي برخي رفت و آمدهاي طلاب و صرف وقت و هزينه را مي‌گيرد.

مسئول نمايندگي حوزه علميه قم در فارس با بيان اين‌كه اين نرم‌افزار، بدون كپي برداري از ديگر نرم‌افزارهاي موجود و با توجه به شرايط حوزه‌هاي علميه نوشته شده است گفت: با اجراي اين نرم‌افزار، سال گذشته يك مورد انتخاب درس غير مجاز و يا بدون رعايت پيش‌نيازها نداشتيم.

وي با اشاره به اشتباهات احتمالي در ثبت نمرات در رايانه گفت: سيستم نظارتي براي طلاب تعريف شده است تا خودشان بر خروجي‌ نمره‌ها نظارت كنند.

حجت‌الاسلام كلانتري با بيان اين‌‌كه در حال حاضر نمايندگي حوزه علميه قم در فارس از ساختمان ملكي مناسبي برخوردار نيست، گفت: مكان فعلي اين نمايندگي، دفتر سابق آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي است كه با تعاملات صورت گرفته، كارها در اين مكان انجام مي‌گيرد.

وي اعلام كرد: پيگير تهيه و يا ساخت مجموعه‌اي هستيم كه تمام امور طلاب اعم از مباحث آموزشي، پژوهشي، تربيتي، تبليغي، امور مشمولين و مركز خدمات در آن صورت بگيرد.

مسؤل نمايندگي حوزه علميه قم در استان فارس همچنين با اشاره به موفقيت علمي بسياري از طلاب شيرازي و حضور آن‌ها در مجامع علمي قم گفت: به دنبال بازگشت اين افراد به شيراز و احياي اين حوزه پرسابقه و خوش‌آوازه هستيم. چنان‌چه يك حوزه علميه مركزي و فراجناحي احداث شود، انگيزه آمدن اين افراد به شيراز زياد خواهد شد.

حجت‌الاسلام كلانتري به برخي رفتارهاي جناحي از سوي روحانيت شيراز اشاره كرد و گفت: فضلاي قم از خوف دور شدن از مباحث علمي و درگير شدن با مباحث سياسي از آمدن به شيراز پرهيز مي‌كنند و اگر فضاي علمي و مناسبي در شيراز ايجاد شود شاهد رونق حوزه علميه آن خواهيم بود.

وي تأمين امكانات رفاهي را از ديگر مؤلفه‌هاي لازم براي بازگشت فضلا به شيراز برشمرد و اظهار كرد: قابليت ايجاد فضاي علمي و تامين امكانات رفاهي وجود دارد، لكن بايد تدابير و حمايت‌هاي لازم صورت بگيرد كه متاسفانه هنوز كاري انجام نشده است.
 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 297]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن