تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806915603




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/ دانشگاه پيام نور، دو دهه حضور/ عضوهيات امناي دانشگاه پيام‌نور: دانشگاه پيام نور نتوانست تفكر نظام آموزش از راه دور را در فرهنگ جامعه نهادينه كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: / دانشگاه پيام نور، دو دهه حضور/ عضوهيات امناي دانشگاه پيام‌نور: دانشگاه پيام نور نتوانست تفكر نظام آموزش از راه دور را در فرهنگ جامعه نهادينه كند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشي

دانشيار و عضو هيات امناي دانشگاه پيام نور با تشريح اهداف و برنامه‌هاي تاسيس دانشگاه پيام نور، با بيان اينكه هر سيستم تازه‌اي كه در جامعه ايجاد مي‌شود داراي مشكلاتي است كه اغلب ناشناخته است، گفت: در اين زمينه توسعه بدون برنامه و تا حدودي با فشارهاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي از مهمترين مشكلات دانشگاه پيام نور به شمار مي رود.

عيسي ابراهيم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اينكه افرادي كه به فكر تاسيس دانشگاه پيام نور و به نوعي نظام آموزش از راه دور بودند پيش‌بيني بحران تقاضاي بالاي داوطلبان را در نظام آموزش عالي مي‌كردند، گفت: بنابراين با برنامه‌ريزي كه انجام گرفت دانشگاه پيام نور در سال 67 با حدود 5 هزار دانشجو فعاليت خود را آغاز كرد و در حال حاضر نيز جمعيت دانشگاه به حدود يك ميليون نفر افزايش يافته است.

دانشگاه پيام نور ادبيات تازه‌اي را وارد صحنه آموزش عالي ايران كرد

پوشش بالاي تقاضاي جوانان مشتاق به تحصيل نقش عمده دانشگاه پيام نور

وي پوشش بالاي تقاضاي بسياري از جوانان مشتاق به ادامه تحصيل را نقش عمده دانشگاه پيام نوربيان كرد و گفت: دانشگاه پيام نور با وجود نظام آموزشي منحصر به فرد خود توانسته جمعيت قابل توجهي از دانشجويان را پوشش دهد.

وي تصريح كرد: همچنين دانشگاه پيام نور ادبيات تازه‌اي را وارد صحنه آموزش عالي ايران كرده است و آن هم امكان آموزش به شيوه باز و يا آموزش از راه دور بوده است.

دانشگاه پيام نور نتوانسته تفكر نظام آموزش از راه دور را در فرهنگ جامعه نهادينه كند

نظام آموزش از راه دور در ايران با نظام‌هاي آموزش از راه دور دنيا هماهنگ نيست

به گفته وي مشكل عمده دانشگاه پيام نور مربوط به تفكري است كه نسبت به نظام آموزشي در كل كشور حاكم است، دانش آموزان با اين تفكر رشد مي‌كنند كه معلم محور اصلي است، ‌اين تفكر اگر وارد نظام آموزش عالي مرسوم شود مشكلي ايجاد نمي شود اما اين تفكر در نظام آموزش از راه دور مشكل ساز است چرا كه در اين نظام مسئوليت يادگيري به عهده يادگيرنده است اما متاسفانه در اكثر دانشجويان و حتي خانواده‌هاي آنها تفكر نظام آموزش از راه دور وجود ندارد.

وي با بيان اينكه دانشگاه پيام نور پس از20 سال هنوز نتوانسته تفكر نظام آموزش از راه دور را در فرهنگ جامعه نهادينه كند، خاطرنشان كرد: دانشگاه هنوز نتوانسته تفكري مبني بر اينكه در نظام آموزش از راه دور فعاليت خود يادگيرنده نقش اصلي را ايفا مي كند و معلم در اينجا نقش هدايت كننده فرآيند ياد دهي نيست را ايجاد كند.

وي همچنين درادامه با بيان اينكه نظام آموزش از راه دور در كشور ايران با نظام‌هاي آموزش از راه دور دنيا هماهنگ نيست، تصريح كرد: در كشور ما نظام آموزش از راه دور با فرهنگ ايراني ايجاد شده است و براي دانشجويان اين سيستم كلاس درس، ‌كتابخانه، ‌مراكز و واحد نيز پيش‌بيني شده است، اما با اين وجود با اين تفكر مشكل ساز مواجه هستيم كه گفته مي‌شود سيستم دانشگاه پيام نور دانشجو را به حال خود رها كرده است.

وي با بيان اينكه در سيستم‌هاي دانشگاهي نظام آموزش از راه دور دنيا فضاهاي آموزشي، ‌ورزشي و غيره حذف شده است، اظهار كرد: به همين دليل اين شيوه در سيستم آموزشي آنها ارزان تمام مي‌شود. به عبارتي درسيستم آموزش از راه دور خود دانشجو فعال است و مي‌تواند به استاد خود نيز كمك كند و اين فرهنگ بايد در جامعه ايران نيز نهادينه شود.

فشار و تقاضاي بالاي اجتماعي باعث رشد بالاي كمي دانشگاه پيام نور شد

توسعه مراكز آموزشي دانشگاه پيام نور به تدريج سياسي شد

دانشگاه پيام نور گسترش سريع و تقريبا بدون نقشه‌اي در توسعه مراكز داشته است

وي هجوم و تقاضاي بالاي اجتماعي را از ديگر مشكلات دانشگاه پيام نور عنوان كرد و گفت: در اين باره نيز سياست مداران تصميم مي‌گيرند به گونه‌اي كه مجلس شوراي اسلامي وارد كار مي‌شود كه ظرفيت دانشگاه‌ها را بالا ببرد. در هيچ كجاي دنيا چنين موضوعي سابقه ندارد اما در كشور ايران به دليل فشار تقاضاي بالاي اجتماعي سياست مداران به نوعي خواستار پاسخگويي از سوي دانشگاه‌هاست.

وي با بيان اينكه فشار و تقاضاي بالاي اجتماعي باعث رشد بالاي كمي دانشگاه پيام نور شد، اظهار كرد: اين رشد سريع نارضايتي‌هايي را به دنبال دارد و با توجه به پراكندگي واحدها و مراكز مديريت كردن آن نيز مشكل است.

وي در ادامه با بيان اينكه متاسفانه ما برخي مسائل را با برخي مباحث سياسي دخيل كرده‌ايم، گفت: به عنوان نمونه برخي نماينده‌ها براي اينكه به مردم منطقه خود خدمتي كرده باشد متوسل مي‌شوند كه يك واحد پيام نور در شهر خود ايجاد كنند. در صورتي كه اصلا نيازي به اين مسئله نيست و دانشگاه پيام نور در شعاع 120 كيلومتري مي‌تواند همه شهرهاي كشور را پوشش دهد.

وي افزود: توسعه مراكز آموزشي دانشگاه پيام نور به تدريج سياسي شد و هر نماينده‌اي به اجبار خواستار ايجاد واحد دانشگاه پيام نور دريك شهر شد.

يه گفته وي، در حال حاضر دانشگاه پيام نور درمناطقي شعبه ايجاد وكرده است كه درآن منطقه به تعداد مورد نياز دانش‌آموخته دبيرستاني وجود ندارد اما مجبوريم ظرفيت اعلام كنيم و به دليل وجود ظرفيت خالي افرادي از شهرهاي ديگر به آن منطقه مي‌آيند وبه عنوان دانشجو پذيرش مي شوند، در حالي كه اين مسئله در بحث بومي گزيني كه يكي از اهداف دانشگاه پيام نور است مشكل ايجاد مي‌كند.

وي در ادامه توسعه بدون نقشه و تا حدودي با فشارهاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي را از جمله مشكلات دانشگاه پيام نور بيان و اظهار كرد: اين موارد باعث شده تا دانشگاه پيام نور گسترش سريع و تقريبا بدون نقشه‌اي در توسعه مراكز آموزشي داشته باشد.

دانشيار دانشگاه پيام نور با اشاره به بحث كيفيت و مديريت شعبات دانشگاه پيام نور، اظهاركرد: زماني كه شعبات دانشگاهي تاسيس مي‌شود بايد به آنها امكانات داد اما با اين وجود آن نيروي فعال و متخصصي كه در دانشگاه پيام نور بوده است توانمندي پاسخگويي به اين تقاضا را ندارد و اين منجر به نارضايتي مي شود. در واقع تصميم گيري از سوي مديران بالايي دانشگاه پيام نور گرفته مي شود و اين تصميمات براي اجرا به بدنه كارشناسي دانشگاه واگذار مي‌شود اما به دليل گسترش زياد دانشگاه اين امر از ظرفيت و توانايي اين نيروي كارشناسي خارج است.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: سابق براين مديريت دانشگاه پيام نور بر اساس نقشه و طرحي كه داشتند حركت مي‌كردند اما در حال حاضراجراي اين مباحث از توانايي سيستم خارج شده است و در واقع زماني كه خارج از توانايي يك سيستم به آن درون داد ارايه مي‌شود، نبايد انتظار داشت كه پردازش درستي در اين زمينه صورت گيرد و به عبارتي برون داد آن نيز همان چيزي شود كه مورد انتظار است.

ضرورت روز آمد كردن مواد آموزشي در پيام نور

اعضاي هيات علمي پيام نور فقط ناچارند خدمات آموزشي ارائه دهند

وي همچنين با اشاره به ضرورت مواد آموزشي و روز آمد كردن اين مواد در دانشگاه پيام نور گفت: درحال حاضر فرصت پژوهشي اعضاي هيات علمي دانشگاه پيام نور به عنوان يك عضو هيات علمي گرفته شده است، چراكه اين اعضا فقط ناچارند خدمات آموزشي ارائه دهند.

وي از اهداف اوليه دانشگاه پيام نور را اينگونه بيان كرد كه دانشگاه پيام نور يك دانشگاه با هدف توليد علم نيست بلكه هدف اين دانشگاه ترويج علم است و آنهم در حد دوره كارشناسي. اما زماني كه وارد بحث دوره كارشناسي ارشد و دكترا شديم در واقع مسئوليت توليد علم را نيز پذيرفته‌ايم، بنابراين ايفاي اين مسئوليت با اين همه وظايف سنگين آموزشي براي اعضاي هيات علمي دانشگاه پيام نور بسيار دشوار شده است.

عضو هيات امناي دانشگاه پيام نور در پايان تصريح كرد: خوشبختانه با سياستهاي مديريت جديد دانشگاه حركت به سمت كنترل كميت و رشد كيفي آغاز شده است.

انتهاي پيام
 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن