تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بهترين علم آن است كه مفيد باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821006049




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

جامعه - ميراث فرهنگي: تكذيب مي‌كنيم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: جامعه - ميراث فرهنگي: تكذيب مي‌كنيم
جامعه - ميراث فرهنگي: تكذيب مي‌كنيم

مهر:در حالي كه مدير بنياد پژوهشي پارسه‌پاسارگاد موضوع ريزش سقف آرامگاه كوروش را شايعه‌اي بي‌اساس مي‌خواند، برخي از كارشناسان و شاهدان مدعي هستند كه سقف آرامگاه كوروش به‌دليل مرمت غير علمي به شدت تخريب شده است. محمد حسين طالبيان مدير بنياد پژوهشي پارسه پاسارگاد در اين باره گفت: عمليات مرمت اين اثر تاريخي با مسووليت يكي از اساتيد و كارشناسان مرمت سنگ برجسته كشور و همكاري مرمتگران بومي شهرستان پاسارگاد فارس صورت گرفته و گزارش آن را نيز به يونسكو ارسال كرده‌ايم. برخي از كارشناسان بر اساس مشاهدات عيني خود از آرامگاه كوروش مدعي‌اند مرمتي كه در اين آرامگاه صورت گرفته باعث تخريب سقف آرامگاه شده است.يكي از اين افراد كه از كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي است و به دليل موقعيت شغلي خود حاضر به افشاي نامش نيست، مي‌گويد: اتفاقي كه هنگام بازسازي اين بناي تاريخي رخ داده است حتي با وقوع حوادثي نظير باد و توفان هم نمي‌توانست باعث تخريب مقبره كوروش شود.

مرمتگر مقبره كوروش تحصيلات علمي ندارد
وي درباره مرمتگر اين بنا چنين ادعا كرد: استاد مورد اشاره مرمتگري را به طور تجربي آموخته است و در اين زمينه تحصيلات علمي و دانشگاهي ندارد و پس از رفتن گروه متخصص ايتاليايي از تخت جمشيد مسووليت مرمت آرامگاه كوروش را بر عهده گرفته است. اين كارشناس مدعي است: اين مرمتگر در طول مرمت اشتباهاتي انجام داده كه بيشترين آن مربوط به تخريب سقف آرامگاه است. در عين حال مدير بنياد پژوهشي پارسه پاسارگاد با رد اين مدعا مي‌گويد: اگر مشكلي در امر مرمت وجود داشت به طور حتم يونسكو اين موضوع را به ما اعلام مي‌كرد اما چنين نشده است و آن دسته از افرادي كه اين شايعه را مطرح كردند اشخاص مغرضي هستند كه بايد ديد چند سال سابقه كاري در اين خصوص داشته‌اند.آرامگاه كوروش اثري جهاني است كه در سال 1383 در فهرست ميراث جهاني به ثبت رسيده و به شكلي معنوي به تمام جهانيان تعلق دارد و مطابق كنوانسيون ميراث طبيعي و تاريخي بايد از سوي كشور نگهدارنده اثر مورد توجه ويژه قرار گيرد و انجام هرگونه اقدامي در به خطر افتادن آن ممنوع است.
مرمت سقف مقبره كوروش يك‌ماهه انجام شده است
يكي ديگر از كارشناسان سازمان ميراث فرهنگي نيز مي‌گويد: اگر عمليات مرمت سقف آرامگاه بر اساس شيوه‌هاي درست علمي صورت مي‌گرفت بايد دست‌كم اين امر دو سال ديگر به پايان مي‌رسيد. اين در حالي است كه اين امر يك‌ماهه انجام شده و قسمت‌هايي از سنگ تاريخي مقبره با قدمت 2500 سال برداشته شده و سنگي جديد جايگزين آن شده است و اين موضوع براي يك اثر تاريخي حكم مرگ را دارد. برخي از كارشناسان مرمت معتقدند در كارهاي مرمتي بايد از سنگ‌هايي كه مربوط به خود بنا است و ريخته شده استفاده شود و جايگزين كردن سنگ‌هاي جديد غيرعلمي است.
مرمت سقف مقبره كوروش از مرمت‌هاي درجه يك كشور است
از سوي ديگر مدير بنياد پژوهشي پارسه‌‌پاسارگاد تخريب سقف آرامگاه كوروش را به شدت تكذيب كرده و در اين مورد گفت: چنين چيزي اصلا صحت ندارد و مرمتي كه در سقف آرامگاه صورت گرفته يكي از مرمت‌هاي درجه يك كشور محسوب مي‌شود. دكتر محمد‌حسن طالبيان با رد اين ادعا مي‌گويد: هم‌اكنون مرمت سقف به پايان رسيده است و سالم ماندن سقف پس از بارش باراني كه چند روز قبل در منطقه صورت گرفت نشان‌دهنده اين بود كه مرمت اين بناي تاريخي اصولي و علمي است و امتحان خود را به خوبي پس داده. مدير بنياد پژوهشي پارسه‌پاسارگاد با اشاره به اينكه مرمت اين بنا سه سال به طول انجاميده است تاكيد كرد: در گذشته آب به سقف نفوذ پيدا مي‌كرد اما با روشي كه در مرمت سنگ انجام داديم اين مشكل برطرف شد. وي ادامه داد: براي جلوگيري از نفوذ آب و استحكام سقف آرامگاه كوروش در اين روش سيمان سقف برداشته و سنگ جايگزين آن شده كه نتيجه اين كار نيز رضايتبخش بوده است.با اين همه، رئيس پژوهشكده حفاظت و مرمت آثار تاريخي و فرهنگي نيز در مورد تخريب سقف آرامگاه كوروش فقط به بيان اين جمله اكتفا كرد كه «از اين موضوع اطلاعي ندارم و در اين خصوص با مدير پروژه صحبت كنيد.»
 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن