تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):جز به یکى از سه نفر حاجت مبر: به دیندار، یا صاحب مروت، یا کسى که...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816451093




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/گزارش خبري ايلنا/شتاب در توسعه صنعت CNG، ايمني را در سايه قرار داده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايلنا: /گزارش خبري ايلنا/شتاب در توسعه صنعت CNG، ايمني را در سايه قرار داده است


تهران- خبرگزاري كار ايران
در حالي كه توسعه سي.ان.جي به عنوان يك سوخت سبز و ارزان مورد تاكيد رييس جمهور و وزير نفت است، اما به نظر مي‌‏رسد ضعف در اطلاع‌‏رساني، نظارت و بازرسي‌‏هاي فني از سوي شركت گاز خودرو ايران و بروز حوادث جاني، دستاوردهاي اين طرح ملي را در سايه قرار داده است.

به گزارش خبرنگار ايلنا، اگر چه بر اساس برنامه‌‏ريزي‌‏هاي انجام گرفته قرار است تا سال 1403، شش درصد گاز كشور در بخش CNG مصرف شود كه در اين زمينه افزايش تعداد خودروهاي گاز سوز، ارائه تسهيلات لازم جهت توسعه خودروهاي دو گانه سوز و واگذاري احداث جايگاه‌‏هاي سي.ان.جي به بخش خصوصي هدف‌‏گذاري شده است ولي لازم است براي بهره‌‏برداري مناسب و موفق از اين طرح بايد زمينه‌‏هاي فرهنگي، فني و مهندسي آن نيز آماده شود.
براي دستيابي به هدف توسعه صنعت سي.ان.جي در كشور، توجه به دو بخش احداث جايگاه و گاز سوز كردن خودروها نياز است. در حال حاضر در بخش احداث جايگاه در مقايسه با برنامه عقب هستيم به طوري كه پس از گذشت 8 ماه از سال تا كنون تنها 35 درصد طرح ساخت يك هزار جايگاه تك منظوره سي.ان.جي محقق شده است.
اين در حالي است كه در بخش گازسوز و دوگانه سوز كردن خودروها به ظاهر بسيار جلوتر از برنامه هستيم و هم اكنون حدود يك ميليون خودرو از طريق تبديل در كارگاه‌‏هاي مجاز، غير مجاز و يا كارخانه‌‏اي امكان استفاده از سي.ان.جي به جاي بنزين را دارند اما نكته قابل توجه در اين خصوص اين است كه اكتفا به كميت اجراي طرح كافي نيست و مشكل اساسي كيفيت دوگانه سوز كردن خودروها و نحوه رعايت استانداردهايي است كه توجه كافي به اين اصل در هاله‌‏اي از ابهام قرار دارد.
چنانچه ملاحظه مي‌‏شود، علي‌‏رغم اين كه مسؤولان از فعاليت حدود 230 كارگاه مجاز تبديل خودروها در سراسر كشور خبر مي‌‏دهند، هر روزه تعداد زيادي آگهي تبديل سريع و ارزان خودرو در روزنامه‌‏هاي كثيرالانتشار كشور سعي در جذب مشتري دارند.
در اين رابطه استقبال مردم از اين نوع كارگاه‌‏ها نيز كم نيست، زيرا در شرايطي كه تعداد متقاضيان گاز سوز كردن خودرو زياد بوده ولي تعداد كارگاه‌‏هاي مجاز و همچنين امكان گاز سوز كردن خودرو كم و منوط به ثبت‌‏نام و گذراندن مدت زيادي در ليست انتظار است. برخي دارندگان خودرو ترجيح مي‌‏دهند با پذيرش ريسك احتمال رعايت نكردن كامل استانداردها و مسائل ايمني در كارگاه‌‏هاي غير مجاز، به آنها مراجعه كنند.
البته مسؤولان نبايد تنها با بيان اين كه مردم بايد از كارگاه‌‏هاي مجاز استفاده كنند و بدون انجام اقدام ديگري، بار مسؤوليت رسيدگي به اين آگهي‌‏ها، نظارت فني و كيفي بر كارگاه‌‏هاي مجاز و ساماندهي با تعطيل كردن كارگاه‌‏هاي غير مجاز، بازرسي دوره‌‏اي مخازن گاز طبيعي فشرده خودروهاي گازسوز و به خصوص اطلاع‌‏رساني و فرهنگ‌‏سازي را از دوش خود بردارند.
در حال حاضر بيش از چهار ميليون و 700 هزار خودرو گاز طبيعي سوز در سراسر جهان تردد مي‌‏كنند كه آرژانتين با 5/1 ميليون، برزيل با يك ميليون، پاكستان با 700 هزار و ايتاليا با 382 هزار خودرو، بالاترين آمار خودروهاي گاز سوز در حال تردد را در جهان دارند.
بنابراين به نظر مي‌‏رسد استفاده از تجارب قدمت 78 ساله استفاده از گاز طبيعي فشرده كه از سال 1930 در ايتاليا آغاز شد، مي‌‏تواند كمك زيادي به روند اجراي اين طرح در كشور ما كند.
مخازن در طول عمر خود بنا به توصيه‌‏هاي استانداردي و رويه‌‏هاي موجود، پيوسته در دوره‌‏هاي منظم، بازرسي و كنترل مي‌‏شوند تا در صورت وجود هر گونه آسيب احتمالي، راهكار مناسب براي رفع عيب يا تعويض آنها ارائه شود. اين موضوعي است كه با وجود اهميت آن در كشور مورد اغماض قرار گرفته است.
همچنين تجربه 80 ساله استفاده از گاز طبيعي فشرده در خودروها در دنيا گواه اين مدعاست كه استفاده صحيح و رعايت الزام‌‏هاي استانداردي در نصب و نگهداري سيستم‌‏ها، سبب پرهيز از هر حادث‌‏ اي مي‌‏شود.
به گفته كارشناسان، علاوه بر نبود بازرسي فني و كيفي از خودروهاي گاز سوز شده، نظارت ناكافي بر كارگاه‌‏هاي تبديل نيز ديگر موضوعي است كه صنعت سي.ان.جي در كشور از آن رنج مي‌‏برد به طوري كه بر اساس استانداردهاي جهاني توليد، در كارگاه‌‏هاي تبديل، نخست لازم است نمونه‌‏اي از هر نوع خودرو تبديل شود و گواهينامه ايمني بگيرد، سپس براي تبديل ساير خودروها اقدام كند. در اين راستا رعايت الزام‌‏هاي نصب مخزن و كيت گاز روي خودرو از سوي تكنسين‌‏هاي تبديل آموزش ديده در كارگاه‌‏هاي تبديل، بازرسي منظم از كارگاه‌‏ها و بازرسي دوره‌‏اي مخزن و سيستم گاز خودرو ديگر ضرورتي است كه موجب تضمين ايمني خودروهاي سي.ان.جي مي‌‏شود.
بر اساس اين گزارش، زماني گسترش صنعت سي.ان.جي و حتي ادعاي بومي‌‏سازي حدود 50 درصد آن مي‌‏تواند به عنوان يك افتخار از سوي مسؤولان مطرح شود كه در عين حال رعايت استانداردهاي بيان شده و توجه كافي به آگاه‌‏سازي مردم، انجام بازرسي‌‏هاي فني، كيفي و دوره‌‏اي از خودروهاي گازسوز، نظارت بر كارگاه‌‏هاي تبديل و شيوه عملكرد آنها و در نهايت ايجاد زمينه‌‏هاي فرهنگي مناسب نيز به خوبي توسعه صنعت پيش رود.
پايان پيام

كد خبر: 457828
 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 202]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن