تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815636160




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

از يادداشت هاي اردي بهشتي مي پرسم وقتي اسلام مدافع زنان را داريم، چرا فمينيسم


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: از يادداشت هاي اردي بهشتي مي پرسم وقتي اسلام مدافع زنان را داريم، چرا فمينيسم
روز دوازدهم آبان ماه، گفت وگويي در همين صفحه با تهيه كننده سابق برنامه«اردي بهشت» به چاپ رسيد. توران وليمراد در اين گفت وگو از فشارهايي گفت كه باعث توقف پخش اين برنامه بعد از 187بار روي آنتن رفتن شد؛« از همان ابتدا فشارها با تلفن ها و بعد نامه ها و ارزيابي ها شروع شد، بعد هم با استفاده از سايت هايي كه با گرفتن امكانات از برخي مراكز اداره مي شوند و نامه هاي محرمانه و تلفن هاي طولاني بازخواست و جلساتي كه بيشتر به جلسات محاكمه مي مانست تا هر چيز ديگر.» بعد از چاپ اين گزارش، رئيس سازمان صدا و سيما در همايش چهره هاي ماندگار در همان حال كه از نبود شرايط مناسب براي نظريه پردازي مطلوب سخن مي گفت و متهم رديف اول را سازمان صدا و سيما ذكر مي كرد، از فشارهايي انتقاد كرد كه مانع از پخش برنامه يي با رويكرد نوين در شبكه چهار شد. توران وليمراد به همين بهانه «يادداشتي اردي بهشتي» نوشته و از ناگفته هاي دوران پخش اين برنامه نوشته است.

----

در تاريخ 19آبان ماه و در هفتمين همايش چهره هاي ماندگار مهندس ضرغامي به عنوان رئيس سارمان صدا و سيما و سخنران ميزبان بعد از ذكر نكته يي كه درباره ارتباط ايمان و عمل صالح بود سخنان خود را حول دو موضوع ايراد كردند. نكته دوم سخنان ايشان موضوع آزادانديشي و تفكر آزاد و فرصت و مجال و انجام بحث و بررسي علمي و عقلي و اجازه دادن به طرح مباحث و دريافت پاسخ هاي لازم به قصد شكوفايي بوستان انديشه بود. ايشان در پايان بخش هايي از بيانات رهبر معظم انقلاب را در اين باب قرائت كردند. با طرح اين مطلب و به خصوص شكايت ايشان از اينكه اگر مثلاً شبكه 4 قدمي در اين راستا بردارد حركت هاي بازدارنده هم دست به كار مي شوند، بر آن شدم تا يكي از نامه هايي را كه حين كار براي مدير محترم گروه اجتماعي شبكه 4 نوشتم، در معرض توجه نظرات جمعي قرار دهم.

در مقدمه بايد بگويم سري اول برنامه «اردي بهشت» از عيد غدير سال 86 شروع شد و تا روز قبل از ماه رمضان سال 87 همه روزه به جز ايام تعطيل از ساعت 12 تا 13 به روي آنتن شبكه 4 رفت. محور اصلي اين برنامه زنان و خانواده بود. اين برنامه به بحث هاي نظري اكتفا نكرد چرا كه محدود كردن برنامه هاي صدا و سيما و مباحث فرهنگي- اجتماعي به مباحث تئوريك و نظري را براي فرار از طرح مباحث روز و دستيابي به راه حل براي مشكلات جامعه مي دانم. اين برنامه به مسائل روز جامعه اعم از فرهنگي- هنري، اجتماعي، مهارت هاي زندگي و روانشناسي و جامعه شناسي خانواده، سياسي و سياستگذاري، اقتصادي، حقوقي و قانونگذاري، معارف اسلامي و مباحث فقهي در ارتباط با محور زنان و خانواده وارد صحنه فكري و اطلاع رساني شد.

وارد شدن به مسائل جاري جامعه و پرداختن به مباحث مربوط به زنان دو موضوعي بودند كه كار را بسيار دشوار و در انجام، پرهزينه مي كردند. با اين حال «اردي بهشت» كه تكيه بر دانش و تحقيق همه جانبه و اطلاعات وسيع و انديشه از يك طرف و از طرف ديگر هم تعهد، هم جسارت و هم سعه صدر و تحمل لازم بود 187 برنامه به روي آنتن برد. به عنوان نمونه يكي از موضوعات اصلي كه به فراخور زمان در اين برنامه مطرح بود ماده 23 لايحه حمايت از خانواده بود كه در ابعاد مختلف كارشناسانه مورد نقد و بررسي قرار گرفت و برنامه در اطلاع رساني و آگاهي بخشي جامعه چيزي فروگذار نكرد.

بازخورد نظرات مخاطبان برنامه «اردي بهشت» كه بخشي از آن در مطبوعات و بخشي در فضاي مجازي ارتباطات (سايت ها، وبلاگ ها،و مجلات اينترنتي و...) منعكس شده است گوياي اين است كه برنامه علاوه بر انجام وظيفه رسانه يي خود در همين مدت اندك به زبان گوياي جامعه و به خصوص زنان جامعه تبديل شد.

نكته قابل تامل اين است كه امروز آنها كه امكانات رسمي و غيررسمي جامعه را در دست دارند و از انواع و اقسام مراكز و دفاتر و سازمان ها و نهادها از يك طرف و روزنامه ها و مجلات و رسانه ها و سايت ها و... از طرف ديگر، و همايش ها و اجلاس ها و جشنواره ها از طرف سوم و از همه بالاتر صندلي ها و بلندگوها را در اختيار دارند چارچوب حرف زدن در باب موضوعات زنان را تعيين مي كنند. فقط از نگاه آنها و در محدوده فهم و پذيرش آنها و با سليقه و باور و تعصب آنها اين كار مي تواند انجام بگيرد. كسي كه از مسائل و مشكلات و مطالبات زنان غير از آنچه آنها بخواهند بگويد، محكوم است. به چه چيز محكوم است مهم نيست، فقط محكوم است. اين حمله و اين محكوم كردن هم نه سواد چنداني مي خواهد و نه تعهدي (كسي كه متعهد باشد به راحتي دروغ نمي گويد و متهم نمي كند. حداقل اگر سواد ندارد، حرف نمي زند.) يك انگ و اتهام فمينيستي به اين محكوم كافي است و باقي سر و صدا و زور (يعني قدرت) كه در دست است.

«اردي بهشت» در سوم خردادماه از طرف رجانيوز متهم به ترويج فمينيسم افراطي شد. در بخشي از اين خبر آمده است؛ «به گزارش رجانيوز، مخاطب اين برنامه با توجه به ساعت پخش آن، اغلب بانوان خانه دار هستند و طرح اين مباحث براي اين طيف خاص از جامعه، مي تواند آثار منفي در پي داشته باشد.

به عنوان نمونه مجري زن اين برنامه در برنامه روز شهادت حضرت زهرا(س)، در سوالي از ميهمان برنامه پرسيد؛ مگر مردها لباس زمان صدر اسلام را اكنون بر تن مي كنند كه ما زن ها از چادر آن زمان استفاده كنيم؟ كه ميهمان برنامه نيز نتوانست پاسخ كامل و جامعي به اين سوال بدهد.

اين در حالي است كه مجري اين برنامه در طرح شبهات، جهت دهي و جمع بندي مباحث به سمت ديدگاه هاي افراطي فمينيستي نقش اساسي دارد. وي از نزديكان زهرا شجاعي رئيس مركز امور زنان رياست جمهوري در دولت سابق و با گرايش هاي تند فمينيستي است.

پخش برنامه هاي زنده و عدم مديريت و كنترل مباحث مطروحه، دامن زدن به مباحث روشنفكري و شبهه زا بدون پاسخ دقيق به اين شبهات در اين شبكه به ويژه از سال گذشته با تغيير مدير اين شبكه افزايش يافته است.»

نگارنده كه تهيه و كارشناسي و اجراي برنامه را به عهده داشتم، همان روز در نامه يي در ارتباط با اين نوشته براي مدير گروه اجتماعي شبكه 4 نوشتم و از ايشان تقاضا كردم نامه به مديران بالاتر (مدير شبكه 4 سيما و رئيس سازمان صدا و سيما) هم داده شود.

و اما متن نامه؛

به نام خدا
جناب آقاي
مدير محترم گروه اجتماعي و اقتصاد شبكه 4

با سلام و عرض ارادت، اجازه مي خواهد سوال كند اگر شبكه 4 سيما كه شبكه نخبگان است از طريقي كارشناسانه سوالات در ذهن مردم و مباحث را باز نكند و عالمانه به دنبال پاسخ براي آنها نباشد پس كدام شبكه عهده دار اين مهم خواهد بود؟ بديهي است وسايل ارتباط جمعي بايد بتوانند به عنوان ابزاري در جهت رشد و ارتقاي آگاهي و ايمان جامعه عمل كرده و با حفظ شأن پرسش و پاسخ بيشتر به دنبال يافتن پاسخ هاي علمي باشند نه هو و جنجال چرا كه ما مفتخر به اسلاميم و اسلام دين درك و فهم است و ايمان.

با كمال تاسف امروز تاريخ 7/3 اينجانب «توران ولي مراد» از طرف سايت رجانيوز متهم به فمينيست افراطي شده ام كه اجازه مي خواهم بدينوسيله شكايت خود را نسبت به اين اتهام بي پايه و بي اساس اعلام دارم.

مي پرسم؛ «وقتي اسلام عزيز را مدافع زنان و مدافع حق و عدالت داريم، چرا فمينيسم؟»

برنامه «اردي بهشت» سعي دارد سوالات جوانان و اهل فكر و دقت نظر را مطرح كرده و به پاسخ هاي علمي و كارشناسانه دست يابد و از اين طريق چهره زيباي اسلام را از غبارات نگاه و فرهنگ اموي و عباسي و عربي و آسيايي و سليقه هاي شخصي و ميراث آبا و اجدادي بزدايد. «اردي بهشت» در پي آن است كه هم آنچه را كه ميراث نگرش متحجرانه به زن است، رد كند و هم ديدگاه و فرهنگ غربي و نگرش ابزاري به زن را.

سوالي كه در يادداشت رجانيوز مستمسك اتهام گرايش افراطي فمينيستي برنامه قرار گرفته است اين سوال از طرف مجري برنامه است كه «مگر مردها لباس زمان صدر اسلام را اكنون بر تن مي كنند كه ما زن ها از چادر آن زمان استفاده كنيم؟» (اين جمله به نقل از سايت است و اصل جمله مجري جاي توجه دارد) حال مي پرسم آيا بهتر نبود سايت رجانيوز به عوض متهم كردن مجري به گرايش فمينيستي در پي پاسخ عالمانه و كارشناسانه به سوال برمي آمد. (سوال به قوت خود باقي است.)

برنامه آن روز «اردي بهشت» (يكشنبه 30/2/87 با موضوع جامعه علوي فرهنگ فاطمي- اساس بحث اينكه اگر فرهنگ فاطمي را در جامعه انتظار داريم بايد جامعه را علوي كنيم.) در پي اين نكته بود كه حفظ عفت و حجاب يك نكته است و پوشش هاي ملي و بومي و فرهنگ هاي خاص يك نكته ديگر. اجازه مي خواهم سوال كنم اگر چادر و فقط چادر يعني حجاب و دينداري پس اين همه زن مسلمان كه در كشورهاي اروپايي و امريكايي كه چادر به سر ندارند و پاي حجاب خود با استقامت ايستاده اند و هرگونه تحقير اجتماعي و رسانه يي و فشارهاي سياسي، اجتماعي و فرهنگي را تحمل مي كنند و از اسلام و حجاب و دينداري خود صيانت مي كنند ديندار بودن شان چه مي شود؟ اين همه زن مسلمان در دنيا كه چادر به سر ندارند دين ندارند؟

بايد توجه كرد وقتي برنامه يي در باب حجاب صحبت مي كند فقط چادري ها را مخاطب خود ندارد. تلاش رسانه بر حفظ و گسترش حجاب و عفت در ميان همه اقشار از جمله جوانان و دانشگاهيان و به طور خاص پاسخ به كساني است كه در باب حفظ حجاب سوال يا مشكل دارند نه براي آنها كه حجاب را در بهترين شكل حفظ مي كنند.

در همين راستا لازم است متذكر شوم كليه ميهمانان برنامه «اردي بهشت» در جهت سطح ارتقاي دانش و آگاهي و رفع شبهات ديني در ارتباط با زنان تلاش مي كنند. اين برنامه همچنين ارتقاي نقش و جايگاه زنان را به لحاظ فردي، خانوادگي و اجتماعي مدنظر دارد و در جهت تقويت دانش، آگاهي و تلاش براي يافتن پاسخ براي پرسش هاي ديني كمك مي كند همچنان كه در مسير خودباوري، توانمندي، ولايت مداري، دين خواهي و دين مداري زنان و جامعه و جوانان حركت مي كند.

اينجانب به عنوان يك زن مسلمان اعلام مي دارم اسلام عزيزي كه من مي شناسم در برقراري عدالت و رفع مظلوميت از زنان و دفاع از شأن و كرامت انسان زن، كامل ترين است و حساب خرده فرهنگ ها و سليقه هاي شخصي و ميراث آبا و اجدادي و عقايد قوم ها و قبيله ها از اسلام جداست. نگرش اسلام نسبت به زن كامل ترين است به گونه يي كه هيچ احتياجي به هيچ مكتبي نيست و آنان كه هر كلمه در رفع شبهات از دامن دين و هر كلمه در برقراري عدالت و رفع ظلم در باب زنان را گرايش فمينيستي مي نامند، هم نگاه والا و بالا و عزتمدار و عدالت محور اسلام نسبت به زن را نمي شناسند و هم فمينيسم را.

در پايان خواهشمند است در صورت صلاحديد شكايت اينجانب را نسبت به اتهامي كه به اين حقير زده شده است، اعلان داريد.

با تشكر
توران وليمراد

تهيه كننده و مجري كارشناس برنامه اردي بهشت
 دوشنبه 27 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 393]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن