تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 24 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806524614




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گل گشت


واضح آرشیو وب فارسی:آفرينش: گل گشت
بوشهر
بوشهر از استان هاي جنوبي ايران است كه در حاشيه خليج فارس قرار دارد. اين استان با مساحتي حدود 27653كيلومتر مربع; از شمال به استان خوزستان و كهكيلويه و بويراحمد، از جنوب به خليج فارس و استان هرمزگان، از شرق به استان فارس و از غرب به خليج فارس محدود است. استان بوشهر با خليج فارس بيش از ششصد كيلومتر مرز دريايي دارد و از اهميت راهبردي و اقتصادي قابل توجهي برخوردار است. استان بوشهر داراي 9 شهرستان به نام هاي: بوشهر (مركز استان)، تنگستان، دشتستان، دشتي، دير، كنگان، گناوه و جم مي باشد.
منطقه بوشهر به لحاظ موقعيت سوق الجيشي و وجود شركت هاي بزرگ نفتي و اجراي طرح هاي صنعتي بزرگ مانند نيروگاه اتمي، كشتي سازي، نيروي انساني فعال استان هاي مجاور و مناطق ديگر را به خود جذب كرده است. مردم اين استان به زبان فارسي و با گويش محلي تكلم مي كنند. لهجه ها در روستا ها بيشتر از شهرها تنوع دارد. برخي از اهالي "جزيره شيف" و بنادر كنگان و عسلويه نيز به زبان عربي صحبت مي كنند. لهجه هاي فارسي به گويش بردستاني، دشتي، تنگستاني و كازروني در استان بوشهر رواج دارد
اين منطقه به دليل نزديكي به خط استوا و كمي ارتفاع به طور كلي داراي آب و هواي گرم است كه در داخل استان گرم و خشك و در سواحل گرم و مرطوب مي باشد. حداكثر مطلق دماي استان بالاتر از 50 درجه سانتيگراد و حداقل مطلق درجه حرارت به كمي كمتر از 0 درجه سانتيگراد مي رسد. ميانگين دماي سالانه بوشهر حدود 25 درجه سانتيگراد است.
ميانگين بارش سالانه استان بوشهر 220 ميليمتر است كه بيشتر در فصول پاييز و زمستان روي مي دهد. به طور كلي استان بوشهر 6 ماه از سال گرم، دو ماه تقريبا معتدل تا سرد و حدود چهار ماه از سال معتدل تا گرم مي باشد. نم موجود در ساحل دما را تا حدودي متعادل مي كند اما درصد رطوبت در برخي از ماه ها چنان بالا مي رود كه به حد اشباع مي رسد. در اين حالت هوا از فعل انفعال مي افتد و هواي دم كرده و كم تحركي به وجود مي آيد كه اصطلاحا به آن شرجي مي گويند.
اين شهرستان داراي حدود 1771 كيلومتر مربع وسعت، و از دو بخش مركزي وخارك تشكيل شده است. ديرينگي بافت تاريخي بوشهر، به دوره حكومت نادرشاه افشار برمي گردد. در آن هنگام با تاسيس پايگاه دريايي نادرشاه در خور شرقي بوشهر موسوم به خور نادري ، بندر بوشهر از يك روستاي كوچك ماهيگيري به يك بندر مهم تبديل گرديد. "مادام ديولافوا" در سفر اول خود به بوشهر به كشتي هايي اشاره مي كند كه به احتمال قوي بازمانده كشتي هاي نادرشاه بوده اند. از آن تاريخ رونق و آباداني آن ادامه يافت و در دوره زنديه به دليل نزديكي به پايتخت ايران (شيراز)، اهميت اين بندر دوچندان شد.
آثار باستاني بوشهر
بناي گور دختر * تنگ ارم * برازجان *
استان بوشهر گور دختر يعني دختر گبر يا زرتشتي . بناي گور دختر كه بسيار شبيه به آرامگاه كوروش هخامنشي در پاسارگاد ( مشهد مرغاب ) است در شرق جاده برازجان- كازرون در منطقه تنگ ارم واقع شده است و قدمت آن به سده ششم قبل از ميلاد برمي گردد.
سقف و بدنه سنگي اين آرامگاه از24 قطعه سنگ تشكيل شده است. در سنگ سوراخ هايي تعبيه شده كه با بست هاي آهني به هم وصل مي شوند. در گور دختر همچنين عناصر هنر اورارتويي مانند شيرواني دو شيبه و نيز عناصر معماري ايلامي بمانند معبد چغازنبيل را مي توان ديد اين بناي ارزشمند در سال 1376 به شماره 1897 در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است و هر گونه دخل و تصرف در آن تا شعاع 100 متري جرم محسوب مي شود.
اين بنا قدمت منطقه برازجان را تاييد مي كند بخوصوص كه كوشك اردشير ساساني هم در نزديكي اين بناي باستاني واقع است .اين احتمال وجود دارد كه اين بنا مربوط به آرامگاه دختر يا خواهر كوروش هخامنشي باشد.
عمارت ملك و پارك ساحلي آب شيرين كن * بوشهر *
مجموعه ساختمان هاي عمارت ملك در حدود 100 سال قدمت دارد ودر نزديكي ميدان بهمني شهرستان بوشهر قرارگرفته است. مساحت زيربناي آن 4000 متر مربع بوده و در دوره قاجاريه توسط معماران فرانسوي با مصالح محلي احداث شده و درب و پنجره آن زير نظر مهندسين فرانسوي ساخته شده است.
عمارت متعلق به يكي از ثروتمندان بوشهر به نام محمد مهدي ملك التجاره بوده است اين كاخ توسط متجاوزين انگليس اشغال شده و به صورت مقر نظامي آن ها در آمد. آن ها بعد از سال ها استقرار در اين كاخ با ورشكست شدن ملك التجار(صاحب اصلي كاخ) لوازم نفيس آن را با قيمت كم خريداري كرده و با خود بردند. در اواخرسلطنت رضا شاه اين عمارت كه خوابگاه نظاميان شده بوده و پس از چندين بار بازسازي رو به ويراني نهاد و متاسفانه به خاطر وسعت زياد هنوز مرمت نشده است.نوع و سبك معماري از سبك ساختمان سازي دو قرن پيش سواحل خليج فارس كه به بنگله معروف است تاثير گرفته است و داراي يك قسمت استحفاظي , بارو و شاهنشين و قسمتي به صورت چند ايوان و اتاق هاي مسكو ني است .
پارك ساحلي آب شيرين كن هم در نزديكي عمارت ملك و روبروي دانشگاه خليج فارس قرار دارد كه خيلي با صفا و زيباست . يك قسمت از اين پارك جز» منطقه نظامي است ولي با اين حال بازديد امكان پذير است . رستوران سنتي و كافي شاپ هم در پارك موجود است و از پيتزا سمبوسه هاي خوشمزه پارك آب شيرين كن هم بي نصيب نمانيد . پارك آب شيرين كن در اوايل فصل بهار از هميشه سر سبزتر و زيباتر است .
قلعه خورموج * خورموج * استان بوشهر *
قلعه خورموج شامل چهار حصار،چهار قلعه،اندروني،عمارت مركزي و قراولخانه و اصطبل بوده است. قسمتي از ان به نام قلعه محمد خان دشتي و قسمت ديگر آن به نام قلعه جلال خان معروف بوده است. اين قلعه در شهر خورموج واقع شده است. سبك معماري آن سلجوقي و متاثر از سبك قلعه سازي دوره ساساني است كه با استفاده از تاق نما ها و گچبري در آرايش ديوارها و درون اتاق ها بنا شده است.
قلعه خورموج يكي از آثار شكوهمند تاريخي استان بوشهر است كه طي زمان تغيير يافته و روي به ويراني گذاشت است. قلعه ي محمد خان دشتي در سال 1379 در فهرست آثار ملي به شماره ي 3032 به ثبت رسيد. اين اثر كه يكي از با شكوه ترين نمونه هاي معماري دوره قاجاريه و داراي تزئينات بديع و منحصر به فردي است، بارها مورد تاخت و تاز قرار گرفته است. اين اثر ملي كه زماني با برجهاي متعدد و گوشواره هاي زيبا، هيبت و شكوه خود را به رخ هر رهگذري مي كشيد، امروز در ميان انبوهي از ساختمانهاي چند طبقه ي شهري محاصره شده است.
نخستين ضربه ي مهلكي كه بر پيكر اين اثر تاريخي وارد شده به سال 57 بر مي گردد كه شهرداري وقت خورموج بخش اعظم آن را به منظور احداث ساختمان جديد شهرداري تخريب كرد. همان گونه كه عكس ها نيز به خوبي نشان مي دهد آن زمان بخش اعظم قلعه ي محمد خان تخريب و با لودر با خاك يكسان شد و بدين وسيله يكي از آثار با ارزش گذشته مان نابود شده.
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آفرينش]
[مشاهده در: www.afarineshdaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن