تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):حيا زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803919068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حج نوشته هاي يك زائر - 2/بر فراز آسمان با پرنده آهنين


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: حج نوشته هاي يك زائر - 2/بر فراز آسمان با پرنده آهنين
وقتي صداي مهماندار هواپيما را مي شنوي كه مي گويد "با درود و سلام به روح شهداي اسلام ... مسافران محترم شماره پرواز ما 1063 و مقصد ما مدينه مي باشد" ناخودآگاه خود را در ميان خيل مشتاقاني مي بيني كه بار سفر بسته و آماده حركت به سوي ديار آشناي حضرت دوست شده اند.

هر لحظه كه از اوج پرنده آهنين بال مي گذرد تو خود را از ديار و سرزمين خويش دورتر مي بيني و مي داني كه بايد رفتن را با تمام وجود دريابي و از اين لحظات هر چه بيشتر مي گذرد مسافر حس بهتري براي سفر دارد چرا كه مي داند زمان براي او اندك است و هر چه مي گذرد فقط گذشت زمان سفر است كه برايش از هم اكنون محاسبه مي شود و فقط مسافر است كه مي داند كنتور زمان براي او از هم اكنون شروع شده است.

خبرنگار مهر كه در اين پرواز بر صندلي49 بوئينگ 747 هواپيماي جمهوري اسلامي ايران جاي گرفته است در طول اين پرواز مشاهدات خود را چنين به رشته تحرير درآورده است.

* هميشه در سفرها آنچه بيش از همه به چشم نزديكتر است عوامل اجرايي هستند. عوامل حمل و نقل، بار- ترانزيت، هماهنگي پرواز تا خلبان و مهمانداران هم در جوشش و تحرك براي يك واقعه اند كه آن پرواز است. هواپيما كه از زمين بر مي خيزد امواج عطر آگين صلوات اين مژده را مي دهد كه پرنده آهنين بال به بيكرانه فضا وارد شده است و از اين زمان همه در سكوتي معنادار به سر مي برند تا پرنده در مدار خويش قرار گيرد.

تعجيل و تب و تاب عوامل هماهنگي پرواز همه نشان از آن داشت كه آنها نيز تمام هم و غم خود را براي اتمام به موقع و به سلامت پرواز انجام مي دهند ولي آنچه جالب مي نمود رفتار مسافران بود كه به نظر مي رسيد حداقل آداب حضور در پرنده آهنين را به مانند ديگر وسايل حمل و نقل بهتر مي دانند و از هر لحظه و مكان براي خواسته هاي خويش بهره مي گرفتند تا آنجا كه جريان عكسبرداري و فيلمبرداري برخي زائران در پلكان هواپيما جريان آمد و شد به داخل را با كندي مواجه كرد.

* در آخرين دقايق حركت هواپيما شاهد بگو مگوي يك مسافر و مهماندار در حد يك مشكل هميشگي بودم كه مردي از مهماندار هواپيما مي خواست ترتيبي دهد تا او و همسرش در كنار هم بنشينند و مهماندار محترم هم بر اين عقيده بود كه هر گونه جابجايي مسافر با شماره صنلي مشخص مي بايست با رضايت دو همراه باشد و اين هم از مقررات هواپيمايي به گفته اين مهماندار بود.

* شوق سفرهاي معنوي به ويژه ديدار از حرم نبوي و حرم امن الهي اين اشتياق را در انسانها زنده مي كند كه خوشرويي و خوشخويي را بيشتر بروز دهند و لذا در طول پرواز از صحنه هاي جالبي از همراهي و همدلي و هم صحبتي مسافران مشاهده مي شود تا آنجا برخلاف عرف معمول در سفرها كه همه عجله در حضور در صف نشستن، پياده شدن و ...دارند در اين سفر بسياري از مردم رعايت حال ديگران را مورد نظر دارند.

*وقتي پرنده آهنين بال در ارتفاع 36 هزار پايي آرام گرفت همه منتظري چيزي بودند كه تلاطم دروني آنها را به آرامش رساند همچنانكه در سفر قبلي كه توفيق حضور در كعبه دلها را يافتم شعار جان فزايي " لبيك اللهم لبيك " روح نواز از جانمان را جلا داد ولي در اين سفر پخش تيزري تبليغاتي از نكات ايمني تا ملاحظات معنوي و آداب حضور در اماكنن مقدس مدينه نشاطي نيافريد و سبك و سياق نمايش و ملاحظات همانند نمايش يك فيلم عبادي ساعتي از وقتمان را پر كرد اما حيف ... .

*نكته جالب توجه در طول پرواز ترجمه همزمان تيزر تبليغاتي ( فيلم ) حج به دو زبان فارسي و انگليسي بود كه هر دو به ترتيب نمايش صحنه ها و نكات پخش مي شد. در اين بين گويش فارسي فيلم برايمان قابل درك بود ولي پخش انگليسي آن با ترجمه همراهانم كه كاروانهايي از همدان و شاهرود بودند هنوز جاي سئوال دارد ... .

* ز كارهاي جالب توجه در مراسم حج امسال اهداي سجاده هاي نماز ( سجاده كيفي ) با تبليغات شركتهاي داخلي است كه به نظر مي رسد ضمن دقت نظر مسئولين سازمان حج در اهداي يك كالاي فرهنگي كه به طور حتم در كاهش حساسيت مردم ديگر ملل در هنگام نماز و همينطور اهميت مسائل بهداشتي سفر حج را دو چندان مي كند خود تبليغي مناسب در راستاي آشنايي ملل اسلامي با محتوات فرهنگي است چرا كه سجاده كيفي زائران ايراني در مراسم نماز بسيار به چشم مي آيد.

* هنگامي كه مهماندار در بلندگوي هواپيما اعلام مي كند كه مسافران محترم به فرودگاه مدينه خوش آمديد ناگهان طپش قلب آدمي بار ديگر به صدا در مي آيد كه اين طپش بار ديگر صدايي براي بيدار باش هميشگي سفر ديار دوست !

- ادامه دارد ....
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 180]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن