واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: خبرگزاري فارس: نحوه.ي پوشاك و نوع لباس مردم يك جامعه يكي از مرزهاي فرهنگي آن با جوامع ديگر است. استعمارگران در نخستين اقدام مرزهاي فرهنگي بومي يك جامعه را بر مي.دارند و تلاش مي.كنند آن را به نفع فرهنگ استعماري خود تغيير دهند
به گزارش خبرنگار گروه فضاي مجازي خبرگزاري فارس، پايگاه اطلاع.رساني برهان از تكاپوي جريان.هاي منحرف فرهنگي درپياده.سازي سناريوي بي.حجاب سازي خبرداد و نوشت: به طور معمول با شروع فصل گرم سال، دغدغه.ي نبود توجه كافي برخي افراد به مسأله.ي حجاب و پوشش، به نگراني اصلي متوليان امر و دل سوزان فرهنگي و اقشار متدين كشور بدل مي.گردد. با توجه به تحولات فرهنگي اجتماعي اخير كشور و آن چه كه در منظر عمومي جامعه روشن است به نظر مي.رسد مسأله.ي حجاب از اولويت دو چنداني از نظر پرداختن و بررسي برخوردار است. در اين نوشتار كوشيده خواهد شد تا ارتباط اين مسأله.ي به ظاهر فرهنگي با "امنيت ملي " كشور مورد مداقه و بررسي گردد.
بارها شنيده.ايم كه منتقدين برخوردهاي انتظامي و يا حتي حساسيت به بي.حجابي يا بدحجابي از اين گزاره استفاده مي.كنند كه "حجاب پديده.اي فرهنگي است و بدحجابي معضلي فرهنگي " بعدش هم بايد منتظر اين جمله بود كه "نبايد با مقولات فرهنگي مواجهه.اي امنيتي داشت! "
اين جا سؤالي اساسي در ذهن شكل مي.گيرد و آن اين است كه آيا اساساً حجاب در حوزه.ي مقولات مرتبط با مسأله.ي امنيت جاي مي.گيرد يا خير؟ براي پاسخ به اين سؤال بايد از چند منظر گوناگون به اين مسأله نگريست:
نخست آن كه؛ بايد امنيت تعريف گردد. چرا كه بايد گفت امروز تعاريف مربوط به امنيت چه به لحاظ مفهوم و چه از نظر گستره، تغيير يافته است. در گذشته تعريف امنيت به مسايلي كه با جان و مال بشر رابطه.ي مستقيمي داشت معطوف مي.شد و حوزه.ي نگاه امنيتي تنها در گستره.ي تهديدات سخت و نيمه سخت، جاي مي.گرفت اما امروز حوزه.ي تعريف امنيت، گسترش يافته و به حوزه.هايي هم.چون امنيت فرهنگي، امنيت اجتماعي و امنيت سياسي و... تسري يافته است. به مجموع اين حوزه.ها "امنيت نرم " اطلاق مي.گردد. هرچند با توجه با تفاوت.هاي اساسي امنيت نرم با "امنيت سخت " (تعريف سنتي از مفهوم امنيت) راهبردها، راهكارها و تاكتيك.هاي جديد و متناسب با امنيت نرم مورد توجه است.
با توجه به ماهيت مكتبي ـ ايدئولوژيك نظام اسلامي، مسأله.ي امنيت نرم در نظام جمهوري اسلامي ايران از جايگاهي ويژه و بالاتري برخوردار است. در بسياري از نظام.هاي دنيا شايد چنان بي.هويتي بر تار و پود نظام اجتماعي حاكم شده باشد كه تغييرات انديشه، ذائقه و رفتار جامعه در رويكرد نظام سياسي بي.اثر يا كم اثر باشد اما در نظام اسلامي تضعيف شاخصه.هاي ديني جامعه با تضعيف اساس نظام رابطه.اي مستقيم دارد. هرچند در نظام.هاي سكولار مسأله.ي امنيت نرم مورد توجه ويژه است. دقيقاً به همين علت است كه در غرب و به ويژه اروپا با مظاهر تدين هم.چون (حجاب) برخورد جدي مي.گردد!
با توجه به اين نكته بايد گفت به نظر مي.رسد حجاب و پوشش از شاخصه.هاي اصلي امنيت نرم در جمهوري اسلامي ايران است. چرا كه ماهيت ديني نظام ايجاب مي.كند تا زيرساخت.هاي ايدئولوژيك جامعه استمرار يابد. از سويي پايه.ي اصلي دين مبين اسلام شريعت است. حجاب و پوشش يكي از مصاديق بارز و عيني شرع مقدس است. (در توضيح اين نكته بايد گفت جدا از اهميت مسأله.ي حجاب در احكام شريعت مي.توان از بيرون به اين مسأله نگاه كرد. به اين مفهوم كه حجاب به عنوان نمادي از شريعت اسلام در ميان جهانيان شناخته شده است و در افكار عمومي دنيا رعايت آن از سوي يك فرد مسلمان، ميزاني براي پاي.بندي او به دين شمرده مي.شود.) از توضيحات ارايه شده در مجموع مي.توان چنين برداشت كرد كه بي.حجابي تهديدي جدي براي امنيت نرم نظام اسلامي و بخشي از سناريوي جنگ نرم دشمن به شمار مي.آيد.
از سويي بايد اشاره نمود كه اين تهديدها تنها به حوزه.ي امنيت فرهنگي محدود نمي.گردد بلكه نتايج آن تأثيرات مخربي در حوزه.هاي سياسي و اجتماعي دارد. براي مثال روشن است كه در جامعه.اي كه بر اساس پايه.هاي سنتي و ديني تاكنون حجاب امري مرسوم بوده، وقتي پديده.ي بدحجابي به يك بيماري واگيردار بدل مي.گردد چه اثري بر روابط اجتماعي افراد و تعاملات آنان مي.گذارد. از اولين نتايج روشن آن تزلزل در بنيان خانواده (ركن اساسي اجتماع) است.
به نظر مي.رسد اين به هم پيوستگي تا حدي روشن است كه توضيح بيش.تري را نياز نباشد، اما براي توضيح بيش.تر مي.توان به سناريوي استعمارگران در ترويج بي حجابي و بي عفتي اشاره نمود. از آن.جايي كه نحوه.ي پوشاك و نوع لباس مردم يك جامعه يكي از مرزهاي فرهنگي آن با جوامع ديگر است. استثمارگران و استعمارگران در نخستين اقدام مرزهاي فرهنگي بومي يك جامعه را بر مي.دارند و چون كيفيت لباس و پوشش بارزترين و اولين مرز فرهنگ بومي يك ملت است استعمار گران تلاش مي.كنند آن را به نفع فرهنگ استعماري خود تغيير دهند. بر همين اساس در خاطرات منسوب به مستر "همفر " جاسوس انگليس در كشورهاي اسلامي، چنين آمده است: "بايد زنان مسلمان را فريب داد و از زير چادر و عبا بيرون كشيد ... پس از آن كه زنان را از چادر و عبا بيرون آورديم، بايد جوانان را تحريك كنيم كه دنبال آن.ها بيفتند تا در ميان مسلمانان فساد رواج يابد و براي پيش برد اين نقشه لازم است اول زنان غير مسلمان را از حجاب بيرون آوريم تا زنان مسلمان از آنان ياد بگيرند. "
در همين راستا، كشف حجاب در كشور ما كه در زمان پهلوي اول اجرا گرديد و بخش قابل توجهي از پاي.بند نبودن برخي اقشار به حجاب ناشي از قبح زدايي اين سناريو بود، يك حركت استبدادي و قلدرمآبانه بر عليه فرهنگ و ارزش.هاي اسلامي و ديني كشور بود. استعمارگران مي.دانستند كه زن در جوامع ركن و نقش اصلي را دارد و به طور حتم با تزلزل و خلل در جايگاه زن، تزلزل در ديگر اركان جامعه امكان پذير است.
متأسفانه رژيم پهلوي با كشف حجاب به عنوان يكي از مؤلفه.هاي مدرنيسم به اولين سنگر مقاومت يعني زنان، آسيب.هاي فراواني وارد آورد و افراد لاابالي نظير وابستگان رژيم پهلوي و گروه.هاي بي بند و بار و روشنفكران كه تحت تأثير غرب بودند از اين مسأله سود مي.بردند ... به طور كلي در اين ماجرا، عوض شدن مدل زندگي افراد، مصرف كردن كالاهاي غربي، تبديل شدن ايران به بازار بزرگي براي مصرف كالاي غربي و سرازير شدن سود سرشار به سوي كمپاني.هاي غربي ... بيش.ترين بهره.برداري، نصيب استعمار غرب شد. استعمارگران علاوه بر تغيير در پوشش افراد، فرهنگ را نيز تغيير دادند و زمينه.ي وابستگي اقتصادي، فرهنگي و سياسي را به غرب فراهم كردند.
"هانري لابوچر "، نماينده.ي مجلس انگليس به اين حقيقت اعتراف كرده، مي.گويد: "ما بدون استثنا بزرگ.ترين راهزنان و غارتگراني هستيم كه تا به حال كره.ي زمين به خود ديده است؛ ما از اين جهت بدتر از ساير جهانيان هستيم زيرا علاوه بر آن صفات، موذي و منافق نيز مي.باشيم. ما به چپاول مي.بريم و هميشه آن غارت را به خير و صلاح جهانيان وانمود مي.نماييم. " (تغيير لباس و كشف حجاب به روايت اسناد، ص 43)
در واقع پروژه.هاي بي حجاب سازي كه در جامعه.ي امروز است، ادامه.ي همان پروژه.ي كشف حجاب استعماري است. در طي بيش از سه دهه كه از انقلاب اسلامي مي.گذرد، دشمنان، اين ملت را به حال خود نگذاشته.اند و با تمام قوا به صورت فرهنگي، نظامي، اقتصادي و سياسي ما را مورد هجوم قرار داده.اند و ما هنوز نتوانسته.ايم به صورت ريشه.اي و بنيادي بر روي مسأله.ي حجاب و پوشش كار كنيم. اگر با ديدي باز و جست.وجوگر به فرهنگ حجاب گريزي زمانه.ي خود بنگريم، همان دستان استعمار و سرمايه داري را در توطئه.ها و تهاجم.هاي فرهنگي مي.بينيم. تنها فرقش اين است كه اين بار غرب از سلاح.هاي متنوع.تر جنگ نرم بهره مي.گيرد.
هم چنين اين مسأله در رويدادهاي سياسي روزمره.ي كشور نيز تأثيراتي دارد. براي مثال در حوادث فتنه.ي 88 "ديديم كه پيش از انتخابات برخي از كانديداها با سو استفاده از شرايط تبليغاتي به "گشت ارشاد " حمله كردند و تلاش نمودند كه از اين راه آراي افراد لاابالي و بي.قيد را در سبد خود بريزند! بر همين اساس بود كه احساس مي.شد تعدادي از افرادي كه در درگيري.هاي پس از انتخابات حضور مي.يافتند چندان به نتايج انتخابات اعتراض نداشتند بلكه با برخي مناسبات و محدوديت.هاي اجتماعي كشور عناد داشتند. نمونه.ي بارز اين رفتار را در برخي حرمت شكني.ها و به خصوص تلاش.هاي نافرجام براي كشف حجاب عمومي مي.شد، ديد.
حال بايد ديد كه اگر بدحجابي تهديدي براي حوزه.ي امنيت نرم است، چگونه بايد با آن مواجهه شد؟ عده.اي معتقدند كه با توجه به پيچيدگي.هاي اين حوزه و ديگر بهانه.هاي مشابه، اساساً از پرداختن به اين مقوله خودداري كرد. اين پيشنهاد به طور معمول در لفافه.هاي زيبا هم.چون "لزوم كار فرهنگي "، "توجه به علل به جاي معلول.ها " طرح مي.گردد اما به نظر مي.رسد كه اين جملات زيبا بيش.تر بهانه.هايي براي استمرار نگاه ليبرال به اين مسأله است. نگاهي كه گويا اميدوار نيست اين مسأله قابل حل باشد و يا شايد هم چندان موافق با حل آن نيست. مع الأسف در تجربه.ي گذشتن سه دهه از عمر نظام اسلامي اندك نشانه.اي از آن كار فرهنگي وعده داده شده (!) در كارنامه.ي نهادهاي مسؤول ديده نمي.شود. بايد پرسيد اين كار فرهنگي چيست و توسط چه كسي انجام گرفته يا انجام خواهد شد؟
در مقابل آن تجربه.اي از برخوردهاي قهريه صرف با معضلاتي هم.چون بدحجابي در كارنامه.ي نظام به ثبت رسيده است كه علاوه بر آن كه چندان زيبنده نبوده است، در خصوص اثربخش بودن آن در واقع ترديدهاي جدي وجود دارد. موضوع ارايه.ي راه حل براي مواجهه با اين معضل، موضوعي است كه بايستي در مجالي فراخ.تر بدان پرداخت اما نكته.اي كه ذكر آن ضروري است مداراي كج.دار و مريض و بي.توجهي به درمان اين بيماري واگيردار (!) ممكن است روزي جامعه و نظام را به نقطه.اي بي.بازگشت مواجه سازد كه خداي ناكرده در آن روز ايستادگي بر ارزش.هاي اسلامي به بهاي گزافي تمام گردد!
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 247]