تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 6 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802247695




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت‌وگو فارس صورت گرفت؛ اخطار «تجار» درباره حاشيه‌نشيني نويسندگان جدي امروز ايران


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت‌وگو فارس صورت گرفت؛ اخطار «تجار» درباره حاشيه‌نشيني نويسندگان جدي امروز ايران
خبرگزاري فارس: «راضيه تجار» گفت: امروز مي‌بينيم كه اكثر نويسندگان جدي وسط ميدان نيستند و به حاشيه پناه برده‌اند و هيچ كس هم نيست كه پاي درد دل آن‌ها بنشيند و جوياي حال‌شان شود.


اين داستان‌نويس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، درباره جشنواره‌هاي ادبي دفاع مقدس بيان داشت: به طور كلي بگويم من حضور اين جشنواره‌ها را تائيد مي‌كنم و فقط تأكيدم بر اين است كه برنامه‌ها از هر جهتي به خصوص مسئله داوري خوب اجرا شود. داوران اين جشنواره‌هاي مهم بايد هم علم داشته باشند هم توان و هم نسبت به اين مقوله دلبستگي. در اين صورت است كه كار آن‌ها از خطا دور خواهد بود.
وي برگزاري جشنواره‌هاي استاني ادبيات دفاع مقدس را مفيد دانست و بيان داشت: اگر واقعاً شرايطي ترتيب داده شود كه در هر گوشه كشور از اين دست فرصت‌ها براي مخاطبين علاقه‌مند ايجاد شود خواهيم ديد كه جامعه ادبي ما پيشرفت چشمگيري خواهد داشت. اگر اين شرايط فراهم آيد هموطنان ديگرمان نيز با نقد آثارشان در آن جشنواره‌ها مي‌توانند پيشرفت كنند. همان‌طور كه در حوزه ورزش برنامه‌هايي برگزار مي‌شود كه قصد آن اشاعه ورزش براي سلامت جسم است به همان نسبت هم بايد برنامه‌هايي براي اشاعه هنر و سلامت روح در سطح كلان برگزار شود.
دبير انجمن قلم ايران اظهار داشت: در اين صورت هم برنامه‌هاي بزرگ كشوري داريم و هم برنامه‌هاي منطقه‌اي و استاني. بعضي از هنرمندان شهرستاني با توجه به بضاعت، توان اين را ندارند كه بتوانند با تهراني‌ها رقابت كنند و دليل اين امر هم اين است كه آن‌ها امكانات كمي دارند. پس چه بهتر كه خودشان هم بتوانند به صورت مستقل جشنواره داشته باشند. ولي اين دليل نمي‌شود كه جشنواره‌هاي كشوري فنا شوند.
تجار با اشاره مجدد به بحث داوري اين جشنواره‌ها اظهار داشت: بعضي مواقع ديديم كه داوراني در اين جايزه‌ها داوري كرده‌اند كه نه ارتباط روحي با مقوله دفاع مقدس داشته‌اند و نه شناختي از اين قضيه و در بعضي از موارد حتي سوادي هم نسبت به اين‌گونه داستان‌ها نداشته‌اند. اما اين مسئله به ندرت اتفاق افتاده است. درست‌تر اين است كه كساني كه بر اين مسند مي‌نشينند صاحب شناخت باشند، اهل نوشتن و نقد باشند و بتوانند آثار را سنجش كنند و در سنجش آثار دنبال مسايلي نروند كه با هدف برگزاري جشنواره تفاوت دارد. گاهي بعضي اشخاص به عنوان داور مي‌نشينند كه ضد مقاومت و دفاع هستند و آثاري را انتخاب مي‌كنند كه طبعاً ضد دفاع است و اين خودش شكوائيه‌اي است براي كساني كه در اين زمينه كار مي‌كنند و مي‌بينند داوران عنايتشان با حوزه‌ ديگري است. اين مسئله را ما در بعضي از جشنواره‌ها به چشم ديده‌ايم.
اين داستان‌نويس دفاع مقدس در ادامه صحبتش اظهار داشت: خواسته من اين است كه نويسندگان جدي نشست‌هاي خصوصي با دولتمردان فرهنگي و كارگزاران فرهنگي داشته باشند و در آن‌جا حرف دل و مشكلات و معضلات‌شان را به گوش دولت‌مردان برساند و نظرات‌شان را راجع به ادبيات روز بگويند در اين صورت به نتايج خوبي خواهند رسيد. امروز مي‌بينيم كه اكثر اهالي جدي قلم وسط ميدان نيستند و به حاشيه پناه برده‌اند و هيچ كس هم نيست كه پاي درد دل آن‌ها بنشيند. اين روزها اهل قلم به دليل اين حواشي و معضلات كمتر به نوشتن مي‌رسند.
تجار اظهار داشت: اهالي قلم خيلي نجيب و ساكت هستند و كارشان از آن جهت كه با ساحت انديشه و هنر سر و كار دارد بسيار سنگين‌ است. آن‌ها زجر بسيار مي‌كشند تا يك اثر هنري را خلق كنند. اما شاهديم كه حق‌التحرير يك داستان كوتاه 10 تا 25 هزار تومان است. حال بياييم و اين را قياس كنيم با فيلمنامه كه آن هم در حوزه سينما دستمزد بالايي ندارد، اما دهها برابر اين مبلغ است. خوشبختانه شاهديم كه سه چهار سالي است كه توسط وزارت ارشاد تكاني به اين جشنواره‌ها داده شده است كه بسيار خوب و به‌جا است.
اين داستان‌نويس گفت: اگر آقايان شاعر به اين ور و آن ور مي‌روند و سكه جمع مي‌كنند ولي داستان اين طور نيست. بايد به اين فكر كنيم كه بدون اين‌كه هنرمند و نويسنده طلب كند بايد شأنش را نگه داشت. بايد به نويسندگي مثل يك حرفه نگاه كرد، نويسنده هم مثل آدم‌هاي ديگر پول آب و برق و گاز و تلفن و كرايه خانه دارد. براي جشنواره‌ها ميلياردي خرج مي‌كنند ولي وقتي كه به نويسنده مي‌رسند همه چيز فراموش مي‌شود. ده دوازده درصد حق‌التحرير مرسوم به كدام مشكل مالي نويسنده كمك مي‌كند.
وي در پايان گفت:‌ اگر به اين مسئله به صورت زيرساختي پرداخته شود يك نويسنده نياز نيست كه هزار شغل را تجربه كند.
انتهاي پيام/
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن