تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):على پيشواى مؤمنان و ثروت پيشواى منافقان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821105191




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

بزرگداشت روز شعر و ادب بدون حضور اهل آن برپا شد تأكيد محسن پرويز بر روشن ‌شدن وضعيت صنفي نشر


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: بزرگداشت روز شعر و ادب بدون حضور اهل آن برپا شد تأكيد محسن پرويز بر روشن ‌شدن وضعيت صنفي نشر
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

مراسم بزرگداشت روز شعر و ادب پارسي با تأخير از شهريورماه و بدون حضور و تقدير از پديدآورندگان شعر و ادب پارسي و دارندگان مدرك معادل هنري، در هفته‌ي كتاب برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست كه شامگاه گذشته (شنبه، 25 آبان) برپا شد، محسن پرويز - معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - از فراواني ناشران به عنوان يكي از مشكلات صنعت نشر ايران ياد كرد و گفت: يكي از مشكلات جامعه‌ي نشر ما همين افزايش ناشران است. در جامعه‌هاي ديگر، عدد ناشران‌شان بسيار كم‌تر از عدد ناشران ماست. ما اكنون 9‌هزار ناشر داريم، كه از اين ميان، چهارهزار ناشر كار مي‌كنند و باقي كلا راكدند و آن زماني‌كه براي افزايش آمار ناشران مجوز داده مي‌شد، راهكاري براي ابطال مجوز ديده نشده است و اين جزو مشكلاتي است كه در صنعت نشر ما وجود دارد.

او افزود: راهكاري را كه ما دنبال كرديم، اين بود كه ديگر ناشري پروانه‌ي دائمي نداشته باشد و حداكثر پروانه‌ها، يك، سه، پنج و 10ساله تمديد مي‌شود.

پرويز همچنين عنوان كرد: مشكل اساسي‌تري در دنياي نشر داريم كه كسي به آن فكر نمي‌كند و آن اين است كه ما به واقع، اتحاديه‌ي ناشران نداريم؛ بلكه اتحاديه‌ي كتاب‌فروشان داريم، كه حدود 110 ناشر به آن ملحق شدند و همكاران رسانه‌يي ما به غلط، آن‌ها را اتحاديه‌ي ناشران مي‌دانند؛ در حالي‌كه اين‌طور نيست. اين جزو مشكلاتي است كه بايد حل شود و فعاليت صنفي صنوف مختلف صنعت نشر روشن شود، تا اين حالت بلاتكليفي برطرف شود.

معاون فرهنگي ارشاد همچنين در پاسخ به پرسشي درباره‌ي اين‌كه چرا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي جنبه ارشادي خود را بر فعاليت‌هاي صداوسيما اعمال نمي‌كند، خاطرنشان كرد: ابتدا نظر شخصي‌ام را بگويم. رابطه‌ي دولت و صداوسيما به بنده ارتباط ندارد؛ اما به اعتقاد من، صداوسيما در چند سال اخير زحمت كشيده است و براي امثال بنده كه تجربه‌ي عملي كارهاي اين‌چنيني را دارند، ساخت برنامه‌هاي صداوسيما كار دشواري است. وقتي در خيلي از حوزه‌ها كه كار روزمره نمي‌خواهد انجام شود، آثار شاهكار به ندرت خلق مي‌شود، نمي‌توان در صداوسيما، با اين حجم از برنامه انتظار داشت كه شاهكار توليد شود و از سويي به عنوان اهل قلم بايد از اقدامات چندساله‌ي اخير صداوسيما تقدير كرد؛ چون آثار فاخر هم در اين بين توليد شده است و صداوسيما در اين مسير قدم برمي‌دارد.

او متذكر شد: ما در تعامل با صداوسيما نكته‌ي بدي نديده‌ايم. صداوسيما از معاونت فرهنگي تعريف نكرده است كه بخواهيم آن را پس دهيم و حتا گاهي در برنامه‌هاي صداوسيما ممكن است نقدهاي غيرمنصفانه‌اي هم به ما شده باشد. در عين‌ حال، بايد همه‌ي جوانب كار را درنظر گرفت و من از منظر كتاب و كتاب‌خواني، عرض كنم در سال‌هاي اخير، فضاي صداوسيما خيلي متحول شده است. معرفي و نقد كتاب در اين رسانه گسترش پيدا كرده است. الآن كتاب در بسياري از برنامه‌ها حضور دارد و بنده به عنوان يك مسؤول فرهنگي در حوزه‌ي كتاب‌خواني، با قاطعيت تمام تشكر مي‌كنم؛ اگرچه ممكن است مجموعه‌ي بنده از سوي صداوسيما مورد نقد غيرمنصفانه‌اي قرار گرفته باشد.

پرويز در پاسخ به پرسشي ديگر نيز اظهار كرد: قيمت كتاب در ايران خيلي ارزان است و اصلا گران نيست. در آلمان‌، ميانگين عرضه‌ي كتاب، 26 يوروست و در كشور ما 2500 تومان و مي‌بينيم كه در ايران، كتاب به نسبت ساير كشورها بسيار ارزان است و اين ارزاني را نسبت به درآمد شهروندان ايراني و آلماني مي‌گويم و همچنين در كشورهاي همسايه و عربي كه نگاه مي‌كنيم، مي‌بينيم كتاب گران‌تر از ايران است.

معاون فرهنگي ارشاد تصريح كرد: قيمت كتاب بايد بر مبناي قيمت تمام‌شده به شكل عادلانه عرضه شود. گاهي قيمت پشت جلد كتاب غير از آن هزينه‌اي است كه براي كتاب شده، كه اين عادلانه نيست.

در اين مراسم كه قرار بود از آثار شعر و داستان، كه با حمايت معاونت فرهنگي ارشاد منتشر شده‌اند، رونمايي شود، محسن پرويز يادآور شد: در باب مظلوميت پديدآورندگان كتاب، همين بس كه چهره‌هاي فراواني از عزيزان را كه مجموعه‌شان چاپ شده، در اين جمع نمي‌بينيم، كه احتمالا اهمال‌كاري سيستم اداري بوده است.

او همچنين در سخناني گفت: تعداد كساني كه درخواست ملاقات حضوري مي‌كنند، فوق‌العاده بالاست. البته بسياري از بزرگان و پيشكسوتان ادب بدون هماهنگي قبلي تشريف مي‌آورند. از طرف ديگر، شايد اهانت به كسي باشد كه در جلسه‌اي كه هستيم و صحبت مي‌كنيم، ناتمام بماند و از طرف ديگر، ممكن است براي افرادي كه تقاضاي ديدار حضوري دارند، فرصت فراهم نشود و اسباب گلايه را در پي داشته باشد. البته در دفتر ما دائم باز است و در تمام ايامي كه در وزارتخانه باشم، از اول وقت تا آخرين ساعات شب در خدمت كار هستيم.

پرويز يادآور شد: روش منطقي‌تري را براي پاسخ به تقاضاي ديدارها در پيش گرفتيم و از دوستان و اصحاب قلم خواستيم كه طرح، برنامه و خواسته‌هاي‌شان را به صورت مكتوب ارائه كنند.

وي فايده‌ي مكتوب ‌كردن تقاضاها را از سويي، تشخيص‌ دادن اهل قلم از غير اهل قلم در نامه‌هاي‌شان عنوان كرد و دليل ديگر مكتوب‌ كردن درخواست‌ها را نيز اين دانست كه بخشي از كارها را نبايد شخصا انجام دهد و ضرورت دارد به بخش‌هاي ديگر ارجاع داده شود.

او افزود: به هر حال، از همه‌ي عزيزان، از اين‌كه 24 ساعت بيش‌تر در شبانه‌روز وقت نداريم، عذر مي‌خواهم و اين را يادآور شوم كه در طول دوره‌ي مسؤوليتم، سه روز بيش‌تر مرخصي نرفته‌ام.

به گزارش ايسنا، در اين مراسم، حجت‌الاسلام ابهري - مسؤول بخش ايران‌شناسي كتابخانه‌ي ملي - با اشاره به يك‌صدمين سال نگارش «الذريعه» اثر حاج‌آقا بزرگ تهراني بر تكميل كار او تأكيد و ابراز اميدواري كرد كه با توجه به در دسترس‌ بودن نسخ خطي، كه در آن زمان، حاج‌آقا بزرگ در اختيار نداشته، محققان بتوانند اين اثر را كامل كنند.

او در ادامه با انتقاد از فرصت‌سوزي‌هايي كه در قبال توجه به گسترش زبان فارسي در كشورهاي آسياي ميانه اتفاق مي‌افتد، با ذكر خاطراتي از آذربايجان و تاجيكستان به عنوان كشورهايي كه علاقه‌مند و مشتاق به حضور زبان فارسي در سرزمين‌شان هستند، به شبه قاره و پاكستان اشاره كرد و گفت: الآن هم شرايط ديگري هست. در شبه قاره و پاكستان، بقايايي از زبان و ادب فارسي هست و علاقه‌منداني وجود دارند كه ترجيح مي‌دهند جاي زبان فرانسه يا انگليسي، زبان فارسي را بياموزند و تحصيل زبان فارسي كورسويي دارد. ما در آخرين مراحل اين فرصت هستيم و توجه به زبان فارسي در اين دو كشور ضرورت دارد. اكنون نزديك دو سه سال است مركز تحقيقات زبان فارسي اسلام‌آباد مدير ندارد و اگر زبان فارسي را در اين كشورها جدي نگيريم، اين كورسوي باقي‌مانده نيز از بين مي‌رود؛ از اين‌رو ضرورت دارد اين كورسو را دريابيم.

همچنين قراملكي - برگزيده‌ي جايزه‌ي كتاب فصل - با انتقاد از بي‌توجهي به حقوق معنوي و مادي پديدآورندگان، بر اين نكته تأكيد كرد كه اگر اخلاق را رعايت حقوق افراد بدانيم، پديدآورنده‌ي اثر بايد حقوق ناشر و مخاطب را درنظر گيرد و ناشر نيز ضرورت دارد حقوق پديدآورنده را درنظر داشته باشد.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد كه با حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، هرساله ناشران اخلاقي برگزيده و معرفي شوند و براي سال‌هاي آتي، مؤسسات و سازمان‌هايي كه در بدنه‌ي صنعت نشر فعاليت دارند و از آثار مكتوب حمايت مي‌كنند، مورد تجليل و قدرداني قرار گيرند.

در اين مراسم كه از سوي خانه‌ي كتاب برپا شد، علي آقاغفار - مديرعامل ايبنا - نيز در سخناني، به معرفي اين رسانه پرداخت.

همچنين جواد محقق كه اجراي برنامه را به عهده داشت، با اشاره به نداشتن حضور جمعي از نويسندگان و اهالي قلم در مراسم بزرگداشت روز شعر و ادب پارسي، تصريح كرد: مسؤولان پخش كارت دعوت از نويسندگان و شاعران، دقت بيش‌تري مبذول كنند.

پيش‌تر اعلام شده بود، محمدحسين صفار هرندي - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - نيز در اين مراسم حضور خواهد داشت.

انتهاي پيام
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 162]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن