تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بلا را برطرف مى كند و مؤثرترينِ داروست. همچنين، قضاى حتمى را برمى گرداند و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816454977




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/دور جديد مذاكرات ايران و تركيه براي همكاري‌هاي مشترك/ وزير نفت خبر داد: مشاركت دو كشور در ساخت خط لوله انتقال گاز عسلويه - مرز بازرگان


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /دور جديد مذاكرات ايران و تركيه براي همكاري‌هاي مشترك/ وزير نفت خبر داد: مشاركت دو كشور در ساخت خط لوله انتقال گاز عسلويه - مرز بازرگان
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي

درصورت نهايي شدن طرح توسعه فازهاي 23،22 و 24 پارس جنوبي با ترك‌ها، خط لوله 1800 كيلومتري عسلويه تا مرز بازرگان با مشاركت دو طرف ساخته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلام‌حسين نوذري - وزير نفت - با بيان اين مطلب اظهار كرد: مذاكرات درخصوص توسعه 3 فاز پارس جنوبي با حضور حلمي گولر- وزير انرژي تركيه - در تهران پيگيري مي‌شود.

وي با اشاره به تشكيل كميته‌هاي همكاري مشترك افزود: در اين نشست درباره احتمال افزايش گاز صادراتي به تركيه نيز بحث‌هايي انجام شده است.

به گزارش ايسنا، تفاهم‌نامه اوليه ايران شامل يك پكيج كلي در تابستان سال گذشته بين وزير انرژي و منابع طبيعي تركيه و وزيري ‌هامانه - وزير سابق نفت - امضا شد. در اين راستا توسعه فاز‌هاي 22، 23 و 24 پارس جنوبي به طرف تركيه‌اي واگذار و قرار شد كه ترك‌ها با سرمايه‌گذاري خود و در چارچوب قرارداد‌هاي بيع متقابل اين سه فاز را توسعه دهند. اگرچه اواسط دي ماه همان سال، آخرين مهلت تصميم‌گيري تركيه در پارس جنوبي بود كه البته از طرف اين كشور اعلام نتيجه بررسي‌ها در اين فرصت انجام نشد.

در اين راستا در ماه‌هاي گذشته بحث‌هاي مختلفي از جمله مذاكره براي افزايش حجم گاز صادراتي به تركيه در زمستان مطرح شد. همچنين چندي بعد تركيه امضاي قرارداد گازي با ايران را به ايجاد تغييرات قابل ‌قبول براي سرمايه‌گذاران بين‌المللي در خصوص سيستم قراردادهاي بيع‌ متقابل (باي‌بك) منوط و طرف ترك تاكيد كرد كه در تفاهم نامه امضا شده، تركيه براي سرمايه‌گذاري ريسك‌هايي را متقبل شده است، ولي براساس ارزيابي‌ها، اين قرارداد براساس شرايط فعلي قراردادي امضا نخواهد شد و اين پروسه زمان‌بر خواهد بود.

نوذري نيز در پي آن با اشاره به اين‌كه پيش از اين مقامات تركيه از اصلاح قراردادهاي بيع متقابل اطلاع نداشتند و شناخت آنها مربوط به شرايط پيش از اصلاح بود، به ايسنا گفته بود كه در اين راستا در مذاكرات اخير در تركيه توضيحاتي مبني بر اصلاحات انجام شده و تغيير قراردادهاي بيع متقابل به آنها داده شد.

گفتني است، در تيرماه سال گذشته نيز در پي سفر سيد كاظم وزيري هامانه به آنكارا، تفاهمنامه انتقال گاز ايران به اروپا از خاك تركيه امضا و مقرر شد كه تركيه در توسعه پارس جنوبي سرمايه گذاري و مشاركت كند. به اين ترتيب دسترسي به اين هدف، ساخت خط لوله‌اي جديد با ظرفيتي بالا علاوه بر خط لوله موجود ميان ايران و تركيه را طلب مي‌كند كه گاز ميدان پارس جنوبي را از عسلويه و از طريق خط لوله و مسير تركيه به سمت اروپا هدايت خواهد كرد.

همچنين در مذاكرات بيشتر يك ماه بعد از آن بين حلمي گولر و نوذري - سرپرست وقت وزارت نفت - صادرات 20 درصد گاز استحصال شده از فاز هاي 22 تا 24 پارس جنوبي معادل 35 ميليارد متر مكعب در سال، ساخت خط لوله جديد براي انتقال گاز از ميدان گازي پارس جنوبي تا مرز تركيه و دريافت اجازه ترانزيت گاز ايران از تركيه براي صادرات به اروپا و همچنين دادن اجازه ترانزيت گاز تركمنستان از ايران به تركيه مورد توافق قرار گرفت.

در همين حال روز گذشته، منابع خبري اعلام كردند كه تركيه خواستار دريافت گازطبيعي بيشتري از ايران شده است.

يك مقام ارشد ترك در اين باره به پرس تي.وي گفت: آنكارا از ايران خواسته كه صادرات گاز طبيعي به تركيه را تا سطح 8 ميليارد متر مكعب افزايش دهد.

منابع حاضر در وزارت انرژي تركيه اعلام كردند كه اين كشور همچنين از ايران خواسته است گاز را با تخفيف در اختيار اين كشور بگذارد تا سرمايه‌گذاري‌هاي لازم مورد نياز در اين بخش جبران شود.

اين منابع افزوده‌اند: وقتي به سرمايه‌گذاري‌هاي مورد نياز در اين بخش نگاه مي‌كنيم و هزينه‌هاي ترانزيت و غيره را درنظر مي‌گيريم، مشخص مي‌شود كه انتظار مي‌رود چه تخفيفي ارايه شود؛ انتظار مي‌رود اين تخفيف حداقل بين 50 تا 100 دلار به‌ازاي هر هزار متر مكعب باشد.

به گفته منابع دولت تركيه، اين كشور هر هزار متر مكعب گاز ايران را به قيمتي بالغ بر 300 دلار در هرهزار متر مكعب وارد مي‌كند.

انتهاي پيام
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن