تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اطاعت خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با معصيت خدا بدبخت نمى‏گردد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820652615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حجت‌الاسلام قرائتي:تمام كمالات انساني در نماز نهفته است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: حجت‌الاسلام قرائتي:تمام كمالات انساني در نماز نهفته است
گروه اجتماعي: تمام كمالات انساني در نماز وجود دارد به‌عنوان مثال امام جماعت بايد عادل باشد، صف نماز جماعت حاكي از نظم، حضور همه گروه‌ها در يك صف نشانگر مردمي‌بودن اين فريضه، وضو گرفتن نمادي از نشاط و ... است.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، حجت‌الاسلام‌والمسلمين «محسن قرائتي» رئيس ستاد اقامه نماز كشور شب گذشته 25 آبان‌ماه در آيين اختتاميه جشنواره «باران» با موضوع نماز و نيايش با اشاره به اين مطلب گفت: گاهي اوقات در ذهن فرد سوالاتي درباره اقامه نماز و ضرورت آن پيش مي‌آيد كه عبارت است از اينكه چرا نماز مي‌خوانيم؟ چرا با لغات عربي نماز مي‌خوانيم؟ چرا كشورهايي كه نماز نمي‌خوانند پيشرفته‌تر از ما هستند؟ چرا رو به قبله نماز مي‌خوانيم؟

وي درباره پاسخ به سوال نخست به آيه هشتم سوره «ابراهيم» اشاره كرد كه مي‌فرمايد: وَقَالَ مُوسَى إِن تَكْفُرُواْ أَنتُمْ وَمَن فِي الأَرْضِ جَمِيعًا فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ؛ و موسى گفت اگر شما و هر كه در روى زمين است همگى كافر شويد بى‏گمان خدا بى‏نياز ستوده[صفات] است» و در تشريح آن افزود: با استناد به اين آيه خداوند نيازي به تعبد ما ندارد بلكه اين ما هستيم كه با استعانت به نماز و نيايش به برقراري ارتباط با خدا مي‌رسيم.

قرائتي استفاده از زبان عربي براي قرائت نماز را مهندسي اسلام دانست و تصريح كرد: برخورداري از زبان واحد يك ارزش است تا همه مسلمانان جهان در 20 كلمه كه به انس با خدا منتهي مي‌شود مشترك باشند.

رئيس ستاد اقامه نماز كشور در پاسخ به پرسش سوم طرح‌شده در بخش نخست سخنان خود اظهار كرد: خداوند در جاي جاي قرآن نوع بشر را به «اعْلَمُواْ» سفارش كرده است علاوه بر اين در هيچ مذهب و آييني ارزش علم و دانش به حد اسلام نيست لذا رمز عقب‌ماندگي ما اقامه نماز نيست بلكه دوري از تحصيل است.

وي با طرح اين پرسش كه چرا رو به قبله نماز مي‌خوانيم، گفت: هنگامي كه مسلمانان رو به بيت‌‌المقدس نماز مي‌خواندند يهوديان به تمسخر و تحقير ايشان مي‌پرداختند لذا خداوند قبله را به‌عنوان رمز استقلال مسلمانان به آنان عطا كرد كه خود اين موضوع نيز يكي از مباني تبليغي دين اسلام است كه دنباله‌رو نيستند.

قرائتي با تأكيد بر اين مطلب كه لغات نماز آهنگين است و اين ريتم نشانگر هنر خداوند است، تصريح كرد: اذكار نماز پر از اسرار است كه شناخت نسبت به آنها نيازمند مطالعه عميق در آيات قرآن و فلسفه نماز است.

رئيس ستاد اقامه نماز در ادامه اظهار كرد: تمام كمالات انساني در نماز وجود دارد به‌عنوان مثال امام جماعت بايد عادل باشد، صف نماز جماعت حاكي از نظم، حضور همه گروه‌ها در يك صف نشانگر مردمي‌بودن اين فريضه، وضو گرفتن نمادي از نشاط و ... است.

قرائتي با تأكيد بر اين مطلب كه استدلال‌هاي قوي براي اعمال ديني وجود دارد، گفت: با اندكي تأمل در قرآن به اين نتيجه مي‌رسيم كه با وجود پيشرفت‌هاي بشري هيچ‌كدام از آيات قرآن منسوخ نشده و تاريخ مصرفش به پايان نرسيده است.

وي در پايان سخنان خود از خداوند خواست مزه حلاوت و عرفان نماز را به همه نمازگزاران بچشاند تا بر اقامه آن پايدار باشيم.
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 379]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن