تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بنگر در چه (لباسى) و بر چه (چيزى) نماز مى گزارى، اگر از راه صحيح و حلالش نباشد، قبول ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815070812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شكارچي عرب ‌بار ديگر ‌در ايران دستگير شد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: شكارچي عرب ‌بار ديگر ‌در ايران دستگير شد
اين پرنده به شدت مورد علاقه شكارچيان به ويژه اهالي متمول كشورهاي حاشيه خليج فارس است. بطوريكه يكي از تفريحات شاهزادگان عرب محسوب مي گردد و آنها به شكار هوبره علاقه فراواني دارند. گرچه با توجه به تلخ بودن گوشت اين پرنده جنبه تفريحي اين شكاربيشتر از تغذيه براي آنها اهميت دارد.
يك شكارچي غير مجاز كويتي براي هشتمين سال پياپي توسط ماموران گارد محيط زيست استان خوزستان دستگير و تحويل مقامات قضايي شد. گرچه اين نگراني وجود دارد كه مانند موارد پيشين دستگيري، اين فرد با پرداخت جريمه نقدي به انتظار فصل آينده شكار در طبيعت ايران بنشيند!

به گزارش مهر، اين فرد كه يكي از متخلفان سابقه دار در شكار و قاچاق حيات وحش ايران است امسال با راهنمايان ايراني اش در حالي دستگير شد كه 7 هوبره شكار شده، با خود به همراه داشت.

هوبره پرنده اي است تحت حفاظت بين‌المللي كه در ايران هم نوع بومي آن موجود است و هم نوع مهاجر كه مابين تركمنستان تا عربستان رفت و آمد مي‌كنند و توقف‌گاهشان جزيره هرمز و قشم است.

اين پرنده به شدت مورد علاقه شكارچيان به ويژه اهالي متمول كشورهاي حاشيه خليج فارس است. بطوريكه يكي از تفريحات شاهزادگان عرب محسوب مي گردد و آنها به شكار هوبره علاقه فراواني دارند. گرچه با توجه به تلخ بودن گوشت اين پرنده جنبه تفريحي اين شكاربيشتر از تغذيه براي آنها اهميت دارد.

براساس اطلاعات بدست آمده توسط خبرنگار مهر هم اكنون شاهزادگان عرب براي شكار هوبره از شاهين كه قيمتي نزديك به پنجاه ميليون تومان دارد استفاده مي‌كنند.

درباره دستگيري اين تبعه كشور كويت مدير كل محيط زيست استان خوزستان به خبرنگار مهر گفت: دستگيري اين فرد تنها به دليل انجام شكار غير مجاز نبوده است و محيط بانان ما او را بازداشت نكرده اند و در واقع دستگيري اين شخص توسط مقامات انتظامي و قضايي صورت گرفته است.

هرمز محمودي در پاسخ به سوالي مبني بر چگونگي سابقه 8 ساله شكار اين شكارچي خارجي غير مجاز در خاك كشورمان و عدم برخورد لازم با او، گفت: اطلاع چنداني از اين مسئله ندارم چرا كه بنده تنها يك و نيم سال است كه در اين مسئوليت مشغول به فعاليت هستم.

اين در حالي است كه معاون محيط طبيعي سازمان محيط زيست در گفتگو با مهر ضمن تاييد خبر بازداشت اين فرد گفت : "عبدالعزيز بابتين" تبعه كويت كه امسال براي چندمين سال پياپي براي شكار هوبره به ايران آمده بود توسط نيروهاي گارد محيط زيست استان خوزستان دستگير شد و دادگاه رسيدگي به اتهامات او مبني بر قاچاق و شكار پرندگان كمياب ايران بزودي برگزار مي شود .

دكتر دلاور نجفي افزود: با توجه به اينكه اين فرد چندين سال است كه براي اين كار به استان خوزستان سفر مي كند و هر ساله نيز بازداشت و به مقامات قضايي تحويل داده مي شود نام او براي فعالان عرصه محيط زيست خوزستان و كشور كاملا آشناست ولي متاسفانه به دليل اينكه قوانين حقوقي مربوط به تخلفات اينچنيني فقط جزايي و نقدي است هر ساله بعد از بازداشت با پرداخت جريمه مالي به راحتي آزاد مي شود.

وي ضمن انتقاد از قوه قضائيه و تاكيد بر اينكه جريمه مالي براي تخلفات اين فرد كافي نيست گفت: قوه قضائيه مي بايست اين فرد را به دليل تكرار جرم و شرارت مجازات كند چرا كه مجازات ها بايد خاصيت بازدارندگي داشته باشند ولي وقتي در اين مورد خاص جرم توسط فرد بعد از چندين مورد مجازات باز هم تكرار مي شود نشان از ضعف قوانين و عدم بازدارندگي آن دارد. از طرفي مسئولان قضايي و انتظامي كشور بايد در رابطه با شناسايي دستهاي پنهان اين ماجرا و كساني كه ورود و خروج اين گونه افراد و در صورت بازداشت آزاد سازي آنها را تسهيل مي كنند اقدامات بيشتري انجام دهند.

دكتر نجفي با تشكر از اعضاي گارد محيط زيست استان خوزستان براي دستگيري اين فرد اظهار داشت: محيط بانان ما به بهترين شكل ممكن به وظيفه خود عمل كردند و اميدوارم رسانه ها با پيگيري و پوشش مناسب اين مسائل اجازه ندهند اين گونه كارها بي نتيجه بماند.

نجفي گفت : اين تبعه كويتي تماميت ارضي ايران را با زير پا گذاشتن قوانين زيست محيطي كشور نقض كرده است . او قوانين مصوب مجلس ايران و قوانين بين المللي محيط زيستي را به سخره گرفته و هر سال مجددا اقدامات خود را براي نابودي هوبره ايران تكرار مي كند.

آيين نامه ويژه شكار كه در سال 1381در هيئت دولت به تصويب رسيد ، يكي از بحث برانگيز ترين اقدامات دولت هشتم بود كه با اعتراض شديد انجمن حمايت از حيوانات مواجه شد . اين آيين نامه به سران كشورهاي خارجي اجازه مي دهد تا خارج از ضوابط و مقررا ت محيط زيست ايران ، در خاك كشور شكار كنند .

بنا به گزارش پايگاه اطلاع رساني سبز پرس در سال 1379 نيز يك گروه چند نفره از شيوخ عرب بيش از 100 قطعه هوبره ايران را شكار كردند. اين موضوع با انتقاد شديد معصومه ابتكار، رئيس وقت سازمان محيط زيست مواجه شد. وي از حمايت برخي از دستگاههاي كشور از اين افراد خبر داد و به شدت از اين موضوع انتقاد كرد .
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 113]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن