تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 22 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس در مقابل ثروتمند به خاطر ثروتش تواضع كند دو سوم دينش از بين برود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815082811




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مخالفان اسلامگراي دولت انتقالي سومالي شهري بندري را تصرف كردند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: مخالفان اسلامگراي دولت انتقالي سومالي شهري بندري را تصرف كردند
تهران - مخالفان اسلامگراي دولت انتقالي سومالي با تصرف يك شهر بندري ديگر در روز شنبه، كنترل خود را بر منطقه جنوب غرب كه در مجاورت موگاديشوي پايتخت قرار دارد، افزايش دادند.


به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس از موگاديشو (سومالي)، يكي از سكنه شهر بندري "باراوي" گفت كه نيروهاي مخالف دولت موسوم به گروه الشباب بدون جنگ كنترل اين شهر را در دست گرفتند زيرا متحدان دولت به محض اطلاع از نزديك شدن افراد مسلح، پا به فرار گذاشتند.
باراوي در نزديكي شهر بندري كليدي مركا قرار دارد.
از بامداد روز چهارشنبه گروه الشباب كنترل بندر مركا در 100 كيلومتري جنوب موگاديشو را در دست گرفته و قوانين ويژه خود را در اين منطقه به اجرا گذاشته اند.
تصرف بندر مركا به دليل آنكه اين بندر تنها محل دسترسي به كمك هاي سازمان ملل است، اقدامي راهبردي برآورد مي شود.
با برپايي شورش افراد مسلح عمدتا در موگاديشو طي دو سال گذشته، هزاران غيرنظامي كشته شده اند و نيمي از جمعيت 2 ميليون نفري پايتخت سومالي از خطر تقريبا همه روزه بمب هاي كنار جاده اي و انفجارهاي كنترل شده از راه دور گريخته اند.
در موگاديشو كه دولت سومالي همچنان به طور صوري در آن تسلط دارد، گروه الشباب مجازات هاي علني همچون شلاق زني و سنگسار را اجرا مي كنند، تمرين هاي آموزشي انجام مي دهند و خود را دولت جايگزين معرفي مي كنند.
از سويي اين اسلامگرايان عليرغم پيشروي هايشان، از اختلافات داخلي رنج مي برند.
الشباب كه به دليل ارتباط ادعايي رهبرانش با القاعده، گروهي تروريسي قلمداد مي شود، بر بخش اعظم اين سرزمين مسلط است.
آمريكا نگران است كه سومالي به محلي براي پرورش تروريست به ويژه از زماني كه "اسامه بن لادن" رهبر القاعده از اسلامگرايان آن حمايت كرد، تبديل شود.
آمريكا گروه الشباب را به پناه دادن تروريست هاي مرتبط با القاعده كه گفته مي شود سفارتخانه هاي اين كشور در كنيا و تانزانيا را در سال 1998 منفجر كردند، متهم مي كند. در جريان آن حادثه بيش از 230 نفر كشته شدند.
كشور فقير سومالي كه از زمان سرنگوني "محمد زياده باره" ديكتاتور سابق اين كشور در سال 1991 ميلادي، صحنه درگيري هاي قومي شده است، فاقد حكومت مقتدر مركزي است.
مترجمام**9109 ** 1078
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن