تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):کم گویی ، حکمت بزرگی است ، بر شما باد به خموشی که آسایش نیکو و سبکباری و سبب تخفی...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815628963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

شهردار ماسوله: معماري تاريخي ماسوله در خطر تخريب است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: شهردار ماسوله: معماري تاريخي ماسوله در خطر تخريب است
خبرگزاري فارس: شهردار ماسوله گفت: در حال حاضر 350 خانه مسكوني در ماسوله وجود دارد كه 50 درصد آنها در آستانه تخريب هستند و تاخير در مرمت آنها به بافت و معماري تاريخي اين شهر آسيب مي‌زند.


يحيي يوسف‌پور امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در ماسوله افزود: تعدادي از خانه‌هاي ماسوله در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده و تعدادي ديگر نيز در محوطه تاريخي شهر قرار دارد.
وي اظهار داشت: در سال‌هاي گذشته شهرداري ماسوله بيش از 100 خانه تاريخي در اين شهر را مرمت نموده و به تعدادي ديگر از مالكان خانه‌ها در امر مرمت كمك كرده است.
يوسف‌پور با اشاره به وضعيت پلكاني سقف خانه‌هاي ماسوله تصريح كرد: به دليل پلكاني بودن سقف خانه‌هاي ماسوله كه محلي براي عبور و مرور زياد گردشگران است، سقف اين خانه‌ها در معرض تخريب قرار دارد.
شهردار ماسوله با تاكيد بر مرمت سريع و جدي خانه‌هاي ماسوله بيان داشت: شهرداري و پايگاه حفاظتي و پژوهشي شهر تاريخي ماسوله با كمبود شديد اعتبار مواجه است بنابراين نمي‌توانيم به رغم مساعدت‌هاي انجام شده همه خانه‌هاي اين شهر را زير پوشش مرمت و بازسازي قرار دهيم.
وي اضافه كرد: خطر آسيب‌ديدگي خانه‌هاي ماسوله جدي است و در حال حاضر 20 خانه تاريخي اين شهر در تخريب كامل قرار دارد.
يوسف‌پور وراثي بودن خانه‌هاي ماسوله را از ديگر دلايل عدم مرمت آنها دانست و خاطرنشان كرد: وراثي بودن اين املاك باعث شده تا ديگر وراث نتوانند نسبت به مرمت خانه‌هاي خود اقدام كنند.
وي تاكيد كرد: در صورت اختصاص اعتبار كافي مي‌توانيم اين خانه‌هاي وراثي را بخريم و نسبت به مرمت آنها اقدام كنيم ولي متاسفانه اعتبار مورد نياز وجود ندارد و نمي‌توانيم كمكي در اين راستا انجام دهيم.
شهردار ماسوله تاخير در مرمت خانه‌هاي ماسوله را سبب از بين رفتن معماري كهن ماسوله دانست و اظهار داشت: كندي در اين كار به بافت تاريخي ماسوله آسيب مي‌زند.
وي با اشاره به ويژگي‌هاي منحر به فرد ماسوله افزود: ماسوله يكي از 14 قطب گردشگري ايران و يك منطقه بين‌المللي گردشگري است كه در رديف آثار ثبت جهاني قرار دارد و به تنهايي قطب گردشگري كشور محسوب مي‌شود.
يوسف‌پور گفت: هر ساله ميليون‌ها گردشگر از اين شهر پلكاني و تاريخي بازديد مي‌كنند و اگر خانه‌هاي ماسوله بازسازي و مرمت نشوند به طور يقين به صنعت گردشگري گيلان آسيب جدي خواهد رسيد.
شهردار ماسوله تصريح كرد: اهميت ماسوله بر كسي پوشيده نيست و بايد مسئولان استاني نگاه ويژه‌اي به اين شهر داشته باشند و اعتبارات ملي براي اجراي برخي پروژه‌هاي عمراني درنظر بگيرند.
يوسف‌پور با بيان اينكه ماسوله هويت فرهنگي گيلان است، اذعان داشت: اين شهر از گذشتگان به ما ارث رسيده و بايد براي آيندگان حفظ شود.
وي در خصوص تعداد جمعيت ماسوله خاطرنشان كرد: طبق آمار سرشماري سال 85، ماسوله 559 نفر جمعيت دارد كه در تابستان جمعيت آن به 2 هزار و 500 نفر مي‌رسد.
شهردار ماسوله اضافه كرد: سالانه 2 ميليون گردشگر براي سياحت به شهر تاريخي ماسوله مي‌آيند كه در اين راستا نياز به امكانات بيشتر براي سرويس‌دهي بهتر به مسافران داريم.
يوسف‌پور نبود درآمد كافي شهرداري ماسوله را سبب عدم سرويس‌دهي مناسب به گردشگران و مسافران دانست و اذعان داشت: ماسوله به دليل بافت تاريخي و معماري منحصر به فرد آن، بر خلاف ديگر شهرداري‌ها درآمدهاي صدور پروانه ساخت، حق‌العرض و ... را ندارد بنابراين انتظار ما اين است كه دولت يك نگاه ويژه به ماسوله و شهرداري اين شهر داشته باشد و ماسوله را مورد حمايت قرار دهد.
انتهاي پيام/ش10
 يکشنبه 26 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 103]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن