تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 24 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكاتِ رفاه، نيكى با همسايگان و صله رحم است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806548997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رشته هاي دانشگاه و نسبت آن با بازار كار


واضح آرشیو وب فارسی:خراسان: رشته هاي دانشگاه و نسبت آن با بازار كار
دانشگاه ها مي توانند رشد اقتصادي يك جامعه را مبتني بر دانش تضمين كنند.

در سال هاي اخير تحولات مختلفي در فرآيند جذب دانشجو و محتواي رشته هاي دانشگاهي ايجاد شده است و دانشگاه ها هر بار توانسته اند نتايج بهتري را در زمينه پاسخ به نيازهاي متنوع و جديد جامعه به خصوص بازار كار كسب كنند، اما به نظر كارشناسان اثر بخشي دانشگاه ها با نيازهاي فعلي بازار كار هم خواني ندارد.

به اعتقاد آنان رشته هاي موجود در دانشگاه ها با نياز بازار كار آن گونه كه لازم است تناسبي ندارد و بازنگري و ايجاد تحول در اين رشته ها و چاره انديشي براي اين موضوع ضروري به نظر مي رسد.

يكي از دانش آموختگان رشته تاريخ مي گويد: 7 سال پيش به توصيه يكي از آشنايان در اين رشته مشغول به تحصيل شدم و علاوه بر پرداخت شهريه و صرف هزينه هاي جانبي مربوط به آن پس از 3 سال فراغت از تحصيل هنوز موفق نشده ام در نهادي مشغول به كار شوم.

مهدي زاده مي افزايد: در حال حاضر با اين كه متوليان آموزشي، شاهد بيكاري دانش آموختگان اين رشته هستند ولي باز هم پذيرش دانشجو در اين رشته بيش از گذشته است. وي ادامه مي دهد: جذب دانشجو در برخي رشته هاي موجود به حد اشباع رسيده است و با توجه به كارايي نداشتن آن رشته ها در جامعه، به نظر من بايد ميزان جذب دانشجو در آن رشته ها كمتر يا براي مدتي متوقف شود.

تركانلو يكي ديگر از دانشجويان مي افزايد: اغلب داوطلبان مجبورند در رشته هايي كه علاقه ندارند به اميد يافتن شغل مناسب تحصيل كنند.

يكي ديگر از دانشجويان مي گويد: سال هاست محتواي رشته هاي دانشگاهي تغييري نكرده است و هر ساله بر تعداد دانش آموختگان بيكار افزوده مي شود.

زارع مي افزايد: مسئولان مي توانند با برنامه ريزي مناسب رشته هايي كه مورد نياز بازار كار استان است، ايجاد كنند.

وي ادامه مي دهد: برخي از رشته هاي فعلي بازار كار ندارد و داوطلبان مجبورند در اين رشته ها تحصيل كنند.

يك استاد دانشگاه در اين باره مي گويد: دانشگاه ها فرصت تبديل دانش به محصول را در چرخه هاي ملي، منطقه اي و محلي فراهم مي آورند و با توليد دانش بومي جديد زمينه تحولات اقتصادي منطقه را ايجاد مي كنند

سعيديان مي افزايد: دانشگاه ها با تربيت انبوهي از آموزش ديدگان، فضاي دانش مدار و تحول گرا در جامعه به وجود مي آورند.

وي اضافه مي كند: در حال حاضر شرايط رقابت اجتماعي، فرهنگي در جامعه گسترش يافته است، با توجه به اين موارد افزايش تقاضا براي آموزش عالي به خصوص براي يافتن شغل نيز بيشتر شده است.

به گفته وي، در سال هاي اخير قشر عظيمي از مردم به اميد يافتن شغل مناسب متقاضي آموزش عالي هستند.

وي تصريح مي كند: دانشگاه ها نيز در پاسخ به درخواست هاي متقاضيان اقدام به جذب دانشجو به شيوه سنتي كرده است.

اين استاد دانشگاه اظهار مي دارد: با توجه به افزايش روزافزون دانشجويان تغيير سريع نيازهاي آموزشي ضروري به نظر مي رسد و بايد براي ايجاد رشته هاي جديد برنامه ريزي اساسي انجام شود.

يك كارشناس نيز در اين باره مي گويد: حضور دانش آموختگان مي تواند در تحولات اجتماعي و اقتصادي جامعه تأثير به سزايي داشته باشد.

شريعتي مي افزايد: تأثير محوري دانشگاه ها و نظام آموزش عالي در شكل گيري تحولات جامعه انكار ناپذير است و دانشگاه ها با توليد دانش و آموزش نيروي انساني امكان ارائه خدمات تخصصي و امكان توليد تجهيزات و امكانات جديد را به وجود مي آورند.

وي ادامه مي دهد: تنوع در رشته هاي موجود در دانشگاه ها براي جذب در بازار كار ضروري به نظر مي رسد.

وي مي گويد: دانشگاه ها بايد توان و امكان برنامه ريزي و ساختن جامعه دانش محور را داشته باشند.

وي ادامه مي دهد: امروزه حتي ساده ترين فعاليت صنعتي، خدماتي و كشاورزي نيازمند كسب مهارت، تخصص و آموزش هاي عالي است.

وي تصريح مي كند: متأسفانه جذب دانشجو در دانشگاه ها به طور سنتي انجام مي شود و توجهي به تعداد دانش آموختگان بيكار نمي شود.

وي مي گويد: نيازهاي فعلي بازار كار در سال هاي اخير تفاوت كرده و بازنگري در برخي رشته هاي دانشگاهي ضروري است.

وي تصريح مي كند: برخي رشته هاي موجود در دانشگاه ها بازار كار ندارد. اين در حالي است كه هر سال در اين رشته ها دانشجويان زيادي جذب مي شوند.

مدير پژوهشي جهاد دانشگاهي خراسان شمالي نيز با اشاره به اين كه نظام آموزش عالي كشور به عنوان يكي از دو قطب تعليم و تربيت مسئوليت تربيت نيروي انساني متخصص و كارآمد مورد نياز جامعه را در سطوح مختلف بر عهده دارد مي گويد: دانشگاه ها بايد شرايطي فراهم كنند كه دانشجويان براي به كارگيري فناوري جديد و پذيرش مسئوليت هاي مختلف در جامعه پرورش يابند.

دكتر مصيب سامانيان مي افزايد: براي بررسي اين كه چرا رشته هاي تحصيلي دانشگاهي منجر به اشتغال نمي شود يا اين كه تأثير چنداني در ايجاد اشتغال ندارد، بايد به عوامل مختلفي از جمله هرم اشتغال و ظرفيت پذيرش دانشجو توجه كرد.

وي ادامه مي دهد: از جمله مواردي كه در وضعيت اشتغال دانش آموختگان اثر گذار است، مي توان به تناسب بين ظرفيت پذيرش دانشجو و تعداد پذيرش و ظرفيت بازار كار اشاره كرد.

وي ادامه مي دهد: در حال حاضر نبود تناسب بين ظرفيت فعلي پذيرش دانشجو در دانشگاه ها و نياز بازار كار موجب شده است اين احساس به وجود آيد كه رشته هاي تحصيلي دانشگاه ها نامناسب است.

وي بيان مي كند: طبق بررسي هاي انجام شده از سوي كارشناسان 15 درصد از افراد شاغل كشور داراي مدرك آموزش عالي هستند و بيش از 85 درصد مدرك دانشگاهي ندارند.

وي تصريح مي كند: با توجه به عرضه و تقاضاي نيروي انساني مشغول به كار به طور عمده تقاضايي براي دانش آموختگان دانشگاهي وجود ندارد و اين سبب شده است عرضه بيش از تقاضا باشد.

وي يادآور مي شود: ظرفيت پذيرش دانشگاه ها هر سال 5 درصد افزايش مي يابد، اين در حالي است كه وضعيت اشتغال رشد نداشته است. در نتيجه تعادل بين جذب دانشجو و بازار كار وجود ندارد.اين پژوهشگر مي گويد: وضعيت اشتغال زماني مطلوب است كه تعداد ورودي به آموزش عالي متناسب با تعداد خروجي براي بازار كار باشد.

سامانيان مي افزايد: اگر سالانه 5/2 درصد به دانش آموختگان دانشگاهي اضافه شود، بايد به همين نسبت هم بر تعداد شاغلان افزوده شود اما تاكنون اين تناسب وجود نداشته است.

وي ادامه مي دهد: به علت نبود فرصت شغلي تصور مي كنيم رشته هاي موجود بدون كارايي است.

به گفته وي تاكنون در بخش صنعت، كشاورزي، فعاليت هاي خدماتي و ... استقبالي از نيروهاي تحصيل كرده نشده است.وي اضافه مي كند: حاكم شدن تفكر دانشگاهي در جامعه و افزايش سطح سواد اجتماعي در دراز مدت مي تواند هرم اشتغال كشور را تغيير دهد.رئيس دانشگاه آزاد اسلامي واحد بجنورد نيز در اين باره مي گويد: در حال حاضر 7 هزار دانشجو در رشته هاي تحصيلي اين دانشگاه مشغول به تحصيل هستند كه بيشتر رشته ها براساس نيازهاي جديد بازار كار و تقاضاي آموزش عالي طراحي و اجرا شده است.

فيروزنيا مي افزايد: در گذشته دانشگاه ها بيشتر برنامه هاي خود را صرف آموزش دانشجويان رشته هاي علوم پايه مي كردند اما در شرايط كنوني در پي درخواست هاي جديد و متنوع متناسب با بازار كار هستند.وي بيان مي كند: امروزه نياز استان ها آموزش نيروي كار و توسعه سرمايه انساني است و دانشگاه ها نيز براي پاسخ به اين نياز بيشترين فعاليت را انجام مي دهند.

وي يادآور مي شود: در سال هاي گذشته به علت متمركز بودن دانشگاه ها در مراكز استان هاي بزرگ، امكان جذب دانشجويان در استان مهيا نبود و دانشجويان مجبور بودند به استان هاي ديگر مهاجرت كنند.وي مي گويد: در حال حاضر برخي از شهرها نيز داراي مؤسسات آموزشي است كه به آموزش و تربيت نيروي ماهر و متخصص براي تصدي شغل هاي حساس مي پردازد.

وي مي افزايد: بومي شدن دانش از فضاي كشوري به استان فعاليت اعضاي هيئت علمي در دانشگاه هاي مستقر، فرصت اجراي پروژه هاي توسعه اي و كاربردي محلي و منطقه اي را در استان به وجود آورده است.

وي يادآور مي شود: 3 هزار دانشجو در رشته هاي فني و مهندسي اين دانشگاه تحصيل مي كنند و امكان جذب بيشتر اين دانشجويان در بازار كار وجود دارد.وي مي گويد: در رشته مديريت و برنامه ريزي آموزشي اغلب كارمندان مشغول به تحصيل هستند و از رشته هاي پر طرفدار محسوب مي شود.

وي مي افزايد: به تازگي رشته هاي مختلفي از جمله روان شناسي، گياه پزشكي و زيست شناسي نيز در اين دانشگاه دانشجو مي پذيرد.

فيروزنيا ادامه مي دهد: با توجه به شرايط بازار كار، دانش آموختگان اين رشته ها مي توانند جذب بازار كار شوند.رئيس دانشگاه دولتي بجنورد نيز در اين باره مي گويد: تمام رشته هاي موجود در اين دانشگاه داراي بازار كار است.دكتر طالب زاده مي افزايد: مهندسي شهرسازي، صنايع، معماري، كامپيوتر و عمران از بهترين رشته هاي موجود در دانشگاه دولتي بجنورد است و دانشجويان اين رشته ها به راحتي جذب بازار كار خواهند شد.

وي تصريح مي كند: اين دانشگاه داراي هزار و 200 دانشجوست و سال آينده نيز تعداد دانشجويان با ايجاد رشته هاي جديد افزايش خواهد يافت.
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خراسان]
[مشاهده در: www.khorasannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 552]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن