تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بزرگ ترين مصيبت ها، نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803756272




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش برگزاري نخستين همايش بين المللي وقف و تمدن اسلامي در اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: گزارش برگزاري نخستين همايش بين المللي وقف و تمدن اسلامي در اصفهان
اصفهان ـ خبرنگار روزنامه جمهوري اسلامي : نخستين همايش بين المللي وقف و تمدن اسلامي با حضور صاحب نظران انديشمندان داخلي و خارجي و مسئول دفتر مقام معظم رهبري در هتل عباسي اصفهان آغاز بكار كرد.
در اين همايش دو روزه كه با هدف بررسي و نقش وقف در تمدن اسلامي و نيز ارائه راه كارهاي توسعه اين سنت اسلامي برگزار گرديد از 135 مقاله ارسالي 30 مقاله داخلي و خارجي درخصوص وقف و آثار آن در جامعه ارائه شد .
در مراسم افتتاح اين همايش معاون اول رئيس جمهوري در سخناني با اعلام آمادگي دولت براي توسعه و احياي موقوفات و فرهنگ وقف گفت : وقف مي تواند به عنوان سپر محكم وارد ميدان شده و نيازهاي ما در توليد فناوري و علم برتر را برآورده كند.
پرويز داودي از به كارگيري همه توانايي ها و امكانات دولت براي گسترش وقف در يك برنامه پنج ساله خبر داد و گفت : با ترويج فرهنگ عمومي وقف برنامه هاي توسعه در زمينه هاي سلامت گردشگري تعاوني ها محيط زيست و غيره با سرعت بيشتر انجام مي شود.
وي با ارائه گزارش از چگونگي ايجاد و فروپاشي دو مدل برتر اقتصاد جهاني به مقايسه دو نظام اقتصادي كمونيستي و ليبراليستي پرداخت و افزود : بحران هاي اقتصادي بزرگ اين دو مكتب اقتصادي را به لحاظ بي توجهي به ارزش هاي اخلاقي و ديني تهديد نمود و نهايتا هر دو آنها را با شكست روبه رو كرد.
وي افزود : وقف با استقرار مالكيت سپر محكمي در مقابل بحرانها ايجاد مي كند و با ترويج فرهنگ عمومي وقف نيازهاي جديد و مختلف مردم در تمامي زمينه ها برطرف مي شود.
وي با بيان اين كه وقف مي تواند چهره فقر را از جامعه رفع كند تاكيد كرد : دولت به شدت با اجرايي كردن سياست هاي كلي اصل 44 قانون اساسي به گسترش بخش خصوصي و تعاوني ها كه از ويژگي هاي وقف مي باشد اميدوار است .
معاون اول رئيس جمهور بيشتر احكام اسلامي را داراي ظرفيت هاي بالايي برشمرد و افزود : تمام زمينه هاي اخلاقي دين اجتماعي معنوي سياسي . امنيتي علمي فناوري و زيست محيطي را وقف يا توجه به ويژگي هاي خاصي كه دارد پوشش مي دهد.
وي بااشاره به بسته هاي مختلف دولت براي ارتقاي سهم بخش خصوصي و رفع مشكلات اقتصادي كشور يادآور شد : وقف يكي از اين بسته ها است كه بايد به عنوان موتور متحركه دولت معرفي شود.
داودي افزود : ارقام نجومي گردشگري مذهبي در مشهد بارگاه امام رضا(ع ) نمونه بارزي از توسعه گردشگري در سايه وقف است كه بايد از آن الگو گرفت .
وي در ادامه نقش اساسي وقف در بازارهاي سهام و توسعه نظام هاي اقتصادي را مورد اشاره قرار داد و گفت : ويژگي عمده وقف اين است كه محدود به يك خانواده شهر و كشور نيست بلكه حكمي است با ظرفيت بسيار بالا كه از از آن براي رشد اقتصادي در كشور بايد استفاده كرد.
وي از نبود آمارهاي دقيق و منظم از موقوفات كشور گلايه كرد و يادآور شد : هم اكنون موقوفات كشور 20 هزار ميليارد تومان برآورد ميشود كه قطعا بيشتر از اينهاست و بايد براي ارزيابي نظارت و استفاده از تجربيات گذشتگان در جهت احياي موقوفات و كمك هرچه بيشتر به محرومان استفاده كرد.
در ادامه اين مراسم نماينده ولي فقيه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خيريه با اشاره به نقش و آثار سنت حسنه وقف از معاون اول رئيس جمهور درخواست كرد كه جايگاه وقف و نقش ارزنده اين سنت حسنه در تدوين برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران لحاظ شود.
حجت الاسلام والمسلمين مصلحي با بيان اين كه وقف در مكتب اسلام جايگاه ويژه اي دارد به گونه اي كه همه نيازهاي بشري را درون خود جاي داده است . گفت اگر امروز دنيا به اين نتيجه رسيده كه براي اداره هرچه بهتر جامعه بايد تمامي امور سياسي اقتصادي و اجتماعي را در جوامع به خود مردم بسپارد مكتب اسلام با صحه گذاشتن به آن از قرن ها قبل و در طول تاريخ روش هاي آن را به دست واقفان بزرگ نشان داده است .
وي بااشاره به اهميت وقف به عنوان پشتوانه اصلي بسياري از پيشرفت هاي علمي و بزرگ در تمدن اسلامي افزود : كشورهاي غربي در زمان سلطه بر كشورهاي اسلامي تصميم گرفتند با نابودي آن از روش هاي آن در برنامه پيشرفت كشورهاي خود استفاده كنند.
وي ادامه داد : اما نبود باورها و مباني ديني سبب شد تا در استفاده از اين روش ها به بن بست رسيده و دچار بحران اقتصادي و مشكلات اجتماعي و فرهنگي ديگر شوند.
سرپرست سازمان اوقاف از دولت مردان خواست تا در تدوين برنامه پنجم زمينه سرمايه گذاري در ابعاد مختلف وقف را فراهم كنند.
وي يادآور شد : بزرگان دين اقدامات زيادي انجام داده اند اما اكنون مقابله با چالش هاي نظام ما در ابعاد مختلف با احياي فرهنگ وقف امكان پذير است .
وي در پايان سخنان خود با تقدير از برگزاركنندگان اين همايش اظهار اميدواري كرد تا ايران به عنوان پرچمدار خواسته ها و پيشرفت هاي جهان اسلام بتوانند در توسعه وقف به وظايف خود عمل كند.
اين گزارش حاكيست در ادامه اين مراسم رئيس كميته علمي همايش بين المللي وقف و تمدن اسلامي گفت : نهاد وقف به عنوان بخش سوم اقتصاد غيردولتي از محرك هاي اصلي بالندگي اقتصادي و اجتماعي جوامع اسلامي به شمار مي رود.
دكتر محمدهادي زاهدي وفا با بيان اين مطلب افزود : ابعاد مختلف نهاد وقف در دوران اقتصاد مدرن جهاني به عنوان عاملي موثر بر رشد در ونزاي مادي و معنوي جوامع اعم از غربي و اسلامي مورد توجه انديشمندان و بزرگان علمي و سياسي جهان قرار داد.
معاون وزير اقتصاد و دارايي با بيان اين كه در عصر حاضر فرهنگ و تمدن اسلامي در حال تجديد حيات است تصريح كرد : نشانه هاي شكوفايي مجدد تمدن اسلامي شكوهمندتر از قبل در حال تلالو و نورافشاني است و لذا توجه به ابعاد مختلف اين نهاد تمدن ساز موجب شتاب فزاينده احياي تمدن اسلامي در جوامع خواهد بود و حركتي است كه به لحاظ علمي در سالهاي اخير در كشورهاي مختلف اسلامي و حتي غيراسلامي به شكل جدي تر پيگيري مي شود.
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 232]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن