تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815350183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ترويج فرهنگ مطالعه‌وتوسعه كتابخانه‌ها درغرب مازندران ضرورتي‌اجتناب ناپذير


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: ترويج فرهنگ مطالعه‌وتوسعه كتابخانه‌ها درغرب مازندران ضرورتي‌اجتناب ناپذير
داخلي. فرهنگي. كتابخانه.

نوشهر - به اعتقاد شماري از كارشناسان در غرب مازندران ، دستيابي به اهداف توسعه اجتماعي ، فرهنگي و اقتصادي از طريق مطالعه و گسترش مراكز فرهنگي به ويژه كتابخانه‌ها صورت مي‌گيرد.

برآيندها نشان مي‌دهد كه دين اسلام آخرين شاخسار مهم اديان يكتاپرستي ، دين علم و كتاب است.

كتابخانه‌ها در جهان اسلام از جمله در برگيرنده ذخاير عظيم علمي، ميراث بزرگ فرهنگي و تجربيات طولاني ملل مختلف عالم ، اركان اصلي و اساسي تمدن اسلام و پيشرفت علم ، فرهنگ و تعليم و تربيت بوده‌اند.

كارشناسان امر اساس توسعه اقتصادي را گسترش كتاب و برنامه ريزي درازمدت آموزشي دانسته‌اند و حتي شوراي اجتماعي و اقتصادي سازمان ملل نيز كتاب را يكي از وسايل لازم در عمران و پيشرفت ملت‌ها دانسته است.

همانطوري كه توليد ناخالص ملي و يا ضريب بهره‌وري در اقتصاد مي‌تواند به همراه ديگر شاخص‌ها معياري براي ارزيابي وضعيت اقتصادي هر كشور باشد ،از ميزان كتابخوان‌ها، نحوه كتابخواني ، تعداد كتابخانه‌ها، ميزان خريد كتاب ازسوي مردم و مقدار وقتي كه صرف مطالعه مي‌كنند، مي‌توان پي برد كه فرهنگ در آن كشور در چه جايگاهي است و از اين طريق، مسير و جهت رشد وتوسعه و با افول و عقب گرد ملتي را مي‌توان مشاهده كرد.

بنابراين مي‌توان گفت كه رشد و گسترش كتابخواني برابر است با رشد و گسترش كتابخانه ، و رشد و گسترش كتابخانه با رشد و پيشرفت دانش و پيدايش تعالي و نوآوري در جامعه رابطه مستقيم دارد.

در عصر حاضر كتابخانه نقش بسزايي در توسعه اجتماعي ، سياسي و اقتصادي و فرهنگي جامعه داشته و نيزنقش مهمي در حفظ و پيشرفت فرهنگ ، آموزش رسمي و خودآموزي و غني كردن اوقات فراغت ايفا مي‌كند.

طبق آمار موجود در هر شهرستان‌هاي نور ، نوشهر ، چالوس ، تنكابن ورامسر واقع در غرب مازندران يك الي دو كتابخانه فعاليت دارد ، كه با جمعيت بيش از ‪ ۸۰۰‬هزار نفري اين منطقه گردشگري پاسخگوي نيازها نيست.

" سيد علي اصغر رضوي " كارشناس و عضو هيات علمي دانشگاه آزاد گفت :
كتابخانه در جامعه‌اي كه دانش و وسايل ارتباطي آن مرتبا در حال پيچيدن شدن است بايد نقش بزرگتري ايفا كند، وظيفه اطلاع رساني در دل وظيفه كتابداري است و كتابخانه‌هاي امروزي با به كارگيري تكنولوژي‌هاي پيشرفته قادر هستند وظيفه اطلاع رساني و اشاعه اطلاعات را به بهترين و سريع‌ترين نحوانجام دهند.

وي اطلاعات را از ضروريات زندگي روزمره دانست و افزود : كتابخانه به‌ويژه مي‌تواند در پيكار با جهل ، بي‌سوادي و بيخردي خدمات خود رابه داخل شهرها و ماطق روستايي و دور افتاده بكشاند وبه نقش زندگي بخش خود دست يابد.

وي تاكيد كرد : در سياستگذاري و برنامه‌ريزي ملي ارتباط ، توسعه وعمران ، كتابخانه‌ها و مراكز اسناد اطلاع رساني را چه در بخش عمومي و چه در خصوصي بايد مد نظر داشت.

" علي اصغر عباسي " كارشناس ديگري، كتابخانه را شريان فرهنگي دانست و گفت : گسترش و توسعه كمي و كيفي مراكز فرهنگي هنري ، كتابخانه‌ها و ...

باعث گسترش دانش مي‌شود و اين علم مي‌تواند در تصميم‌گري‌هاي مختلف به فرد كمك نمايد.

وي توجه به كتاب و كتابخانه را توجه به علم و پيشرفت كشور دانست.

به گفته وي اين مقوله مي‌تواند در گسترش فرهنگ مشاركت و همكاري در جامعه و ارتقاء سطح آگاهي و دانش عمومي و ايجاد جامعه‌اي علمي ، پويا، آينده نگر و پرسشگر و تقويت روحيه خودباوري ، خداباوري و پاكدامني و در همه ابعاد زندگي و زيربنايي توسعه فرهنگي كشور نقش اساسي داشته باشد
عباسي تصريح كرد : بديهي است اين مهم محقق نخواهد شد مگر با توسعه كمي و كيفي كتابخانه‌ها و رواج فرهنگ كتابخواني و شيوه‌هاي استفاده از كتاب و كتابخانه‌ها.

كارشناسان مي‌گويند اگر فرهنگ جوهر برنامه‌ي ملي نباشد نه مي‌توان سخني از توسعه‌ي ملي به ميان آورد و نه اصولا به توسعه‌ي دروني دست يافت در چنين حالتي ديگر نمي‌توان در برنامه توسعه ملي به تنظيم چند اقدام فرهنگي بسنده كرد بلكه بايد اساسا توسعه‌ي ملي را بر اساس فرهنگ ملي پايه گذاشت.

جمعي از اهالي غرب مازندران ، كتابخانه را نياز يك نياز ملي دانسته و تاكيد دارند براي توسعه آن بايد اقدام و سرمايه‌گذاري ملي صورت گيرد.

" رضا محمودي " دانش آموخته كارشناسي ارشد از چالوس به ايرنا گفت:ايجاد كمي كتابخانه‌هاي عمومي از جمله نيازهاي اساسي اين منطقه است كه مسوولان براي تحقق اين مهم بايد برنامه‌ريزي اصولي كنند.

وي توسعه كتابخانه را يكي از شاخص‌هاي فرهنگي جامعه دانست و يادآور شد:
در كشور و بويژه منطقه ما، نگرش مسوولان امر نسبت به‌اين مقوله مهم بايد تغيير كند.

وي ادامه داد : بايد طوري برنامه‌ريزي و فرهنگ‌سازي كرد كه رويكرد مردم شهرستان را به كتاب ، كتابخانه و مطبوعات افزايش داد.

" مهسا دليري " دانشجوي رشته ادبيات از نوشهر به ايرنا گفت : ميزان رشد يك جامعه در ابعاد مختلف مستقيما با حجم رويكرد آن جامعه به كتاب و كتابخواني در رابطه است.

وي با اشاره به اين كه كتابخانه با مبادله دانش سروكار دارد ، تصريح كرد : در نوشهر به سه كتابخانه عمومي نياز است تا اهالي هر منطقه به راحت به اين مركز فرهنگي دسترسي داشته باشند.

" سعيد نظري " يك شهروند رامسر به ايرنا گفت : بيشتر كتابخانه‌هاي شهرستانها فاقد كتاب‌هاي مورد نياز تحقيقات در سطوح دانشگاهي است.

وي نقش حمايتي و برنامه‌ريزي دولت را براي توسعه كتابخانه‌ها و ترويج فرهنگ كتابخواني در سطح جامعه مهم دانست.

" عارف رحيمي " رييس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي چالوس ، فرهنگ‌سازي براي ترويج و گسترش فرهنگ مطالعه كتاب در اين شهرستان را ضروري دانست.

وي در گفت و گو با ايرنا افزود : خانواده‌ها ، مراكز علمي و آموزشگاه‌ها براي ارتقاي سطح فرهنگ مطالعه كتاب و كتابخواني نقش بسزايي دارند.

وي يادآور شد : متاسفانه در جامعه كنوني عامه مردم به دلايل مختلف از جمله گراني كتاب و كم توجهي به اين مهم انگيزه و رغبت چنداني براي كتاب خواندن ندارند.

وي ادامه داد : علاوه بر آن بايد نگاه مسوولان امر نسبت به توسعه وافزايش كتابخانه تغيير يابد و تحقق اين امر مستلزم اطلاع رساني و آگاه‌سازي بيشتر از سوي رسانه‌ها است.

رحيمي بيان داشت : اكنون در اين شهر چهار كتابخانه عمومي وجود دارد كه متناسب با سرانه جمعيتي منطقه نيست.

وي گفت : طبق نياز سنجي‌ها در صورت تخصيص اعتبار و مشاركت خيرين ، دو كتابخانه در مركز شهر و دو كتابخانه در روستاهاي شهرستان بايد احداث شود.

" حميرا پور علمي" مسوول كتابخانه‌هاي عمومي نوشهر به ايرنا گفت :توسعه فضاي مطالعه كتابخانه عمومي بسيار ضروري است.

وي اضافه كرد : دو هزار نفر عضو فعال كتابخانه عمومي نوشهر هستند كه روزانه به طور ميانكين حدود ‪ ۲۵‬نفر به اين شمار اعضا اضافه مي‌شوند.

به گفته او اكنون ‪ ۱۵‬هزار نسخه كتاب ، ‪ ۱۲‬هزار عنوان و دو هزار و ‪۵۰۰‬ كتاب مرجع در كتابخانه عمومي شهر نوشهر موجود است.

وي گفت : خريداري دو دستگاه رايانه و تجهيز آن به اينترنت و تقويت كتابهاي مرجع و زيباسازي محوطه حياط اين كتابخانه از نيازهاي اساسي اين كتابخانه است كه پيگيري خواهد شد.

" سيد هاشم فاطمي " فرماندار نوشهر به ايرنا گفت : متاسفانه كتاب و كتابخواني به رغم توجه در سالهاي اخير ، در كشور ما به صورت شعار مطرح بوده و به طور مطلوب نهادينه نشده است.

وي افزود : چنانچه برخي از شاخص‌ها در سبد خانوار توجه مي‌شود بايد به كتابخواني نيز توجه شود.

وي به نقش مهم آموزش و پرورش و رسانه‌هاي گروهي به ويژه صدا و سيما براي فرهنگ‌سازي و ترويج فرهنگ مطالعه و كتابخواني نيز اشاره كرد.

" علي اكبر نوروزي " مسوول نمايشگاه‌هاي كتاب آموزش و پرورش رامسر به گفت: كمبود نيروي متخصص و كتابدار از جمله مشكلات فراروي تمام شهرستان ها است.

وي بيان داشت : بايد فرهنگ كتاب و كتابخواني در مدارس نهادينه شود و مدارس بهترين جايگاه ترويج كتابخواني است.

به گفته او هفته كتاب گرچه فرصتي مناسبي براي تبليغ در اين حوزه است اما سياستگزاري‌ها و نگاه‌ها بايد سالانه باشد.

شهرستان‌هاي بيش از ‪ ۸۰۰‬هزار نفري نور ، نوشهر ، چالوس ، تنكابن و رامسر در غرب مازندران واقع شده است. ك/‪۴‬
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 167]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن