تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كار خير و صدقه، فقر را مى‏بَرند، بر عمر مى‏افزايند و هفتاد مرگ بد را از صاحب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813217569




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ويـروس فـصـل سـرد!


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: ويـروس فـصـل سـرد!


شايع‌ترين علت غيبت از كار و مدرسه در فصول سرد، سرماخوردگي است. متخصصان معتقد هستند كه مي‌توان از سرماخوردگي پيشگيري كرد. براي پيشگيري از بروز سرماخوردگي رعايت نكات بهداشتي فردي از قبيل استفاده از وسايل و ظروف جداگانه، اجتناب از حضور در اماكن عمومي، مصرف مايعات فراوان، تغذيه درست، شستشوي مداوم دستها و استفاده از دهانشويه مؤثر است.

سرماخوردگي به بيماري‌هاي دستگاه تنفسي فوقاني اطلاق مي‌شود كه توسط ويروس‌هايي همچون آنفلوانزا ، رينوويروس‌ها، آدنوويروس‌ها و... ايجاد مي‌شود. علايم سرماخوردگي شامل آبريزش بيني، كوفتگي بدن، خستگي، دردهاي عضلاني و استخواني، سردرد، درد چشم، تهوع، گلو درد و سرفه است.

* عوامل موثر در بروز سرماخوردگي

ويروس‌هاي سرماخوردگي پس از ورود به بدن در مخاط دستگاههاي تنفسي، بيماري ايجاد مي‌كند. اين ويروس‌ها همراه با ترشحات دستگاه تنفسي از فردي به فرد ديگر قابل انتقال است. بنابراين دست دادن، بوسيدن، عطسه و سرفه در محل‌هاي عمومي باعث انتقال آن مي‌شود.

رطوبت و درجه حرارت در انتشار ويروس نقش دارد، اين بيماري در كشورهاي مناطق معتدل در فصل سرما (زمستان و پاييز) به علت بارندگي و رطوبت بيشتر است.

از ديگر علل افزايش بروز سرماخوردگي در فصل سرما استفاده بيشتر از وسايل نقليه دسته جمعي و تجمع در فضاهاي بسته و عدم استفاده از تهويه مناسب است.

تغذيه يكي از عوامل مؤثر در عملكرد سيستم ايمني است، بنابراين سوء تغذيه در بروز بيماري‌هاي عفوني نقش مهمي را ايفا مي‌كند. ابتلا به بيماري‌هاي مزمن قلبي، كليوي و ريوي (مثل برونشيت) نيز فرد را مستعد ابتلا به اين عفونت مي‌كند.

* روشهاي پيشگيري

براي پيشگيري از سرماخوردگي نكاتي را بايد رعايت كرد كه در زير به آنها اشاره مي‌كنيم:

الف) رعايت بهداشت فردي

رعايت بهداشت فردي، موثرترين راه براي جلوگيري از ابتلا به بيماري آنفلوانزا و سرماخوردگي است. رعايت نكات بهداشتي ازسوي فرد بيمار از جمله استفاده از وسايل و ظروف جداگانه و استفاده از دستمال در هنگام عطسه و سرفه، خودداري از تماس‌ غيرضروري‌ با افرادي‌ كه‌ دچار عفونت‌هاي‌ دستگاه‌ تنفسي‌ فوقاني‌ هستند، شستشوي مداوم دستها، استفاده از پوشش مناسب در روزهاي سرد باعث پيشگيري از ابتلا به بيماري مي‌شود.

ب) تماس نداشتن با بيمار

يكي از بهترين راه‌هاي جلوگيري از سرماخوردگي، تماس نداشتن با مردم سرماخورده است. سعي كنيد با بيماراني كه سرماخوردگي دارند اصلا تماس نداشته باشيد، مخصوصاً در سه روز اول بيماري. مسئله ديگر اينكه احتمال انتقال ويروس با دست‌ها زياد است و اگر طي روز تماس دستي زيادي داريد، حتماً دست‌هاي خود را بشوييد. پس با ساده‌ترين راه، يعني شستن دست‌ها مي‌توانيد مهمترين و مؤثرترين كار را در طول زمستان و در تمام ماههاي سال براي پيشگيري از سرماخوردگي انجام دهيد.

ج) دستگاه بخور و مرطوب كننده

مرطوب كردن هوا به وسيله دستگاه بخور تأثير بسزايي در جلوگيري از سرماخوردگي دارد. به جاي دستگاه بخور، از ظرف‌هاي پر از آب روي رادياتور استفاده كنيد. گرماي موجود در فضاي بسته خانه‌ها و محل كار مي‌تواند موجب خشك شدن سينوس‌ها شود. با اين كار، ويروس‌هاي سرماخوردگي در محيط داراي رطوبت پايين و خشك پخش مي‌شوند، به اين ترتيب در اين محيط خشك و گرم كه داراي رطوبت پايين است، شما در برابر بيماري سرماخوردگي آسيب پذيرتر خواهيد شد.

د) تمرينات بدني

تمرينات بدني موجب تقويت سيستم ايمني بدن مي‌شود. اما در صورت ابتلاء به سرماخوردگي از انجام تمرينات بدني و ورزش با دستگاههاي ورزشي تا برطرف شـدن بيماري و بهبودي كامل اجتناب كنيد.

و) تغذيه درست

يك رژيم غذايي حاوي ويتامين C مي‌تواند از ابتلا به سرماخوردگي جلوگيري كند.

توصيه مي‌شود در فصل زمستان مركبات بيشتر مصرف كنيد.

هـ ) تزريق واكسن آنفلوانزا

تزريق واكسن آنفلوانزا ايمني 80 درصدي را براي يكسال ايجاد مي‌كند.

تزريق واكسن براي افراد بالاتر از 60 سال و يا مبتلايان به بيماري‌هاي مزمن قلبي ـ ريوي و كليوي و... توصيه مي‌شود.

منبع: سايت اينترنتي آفتاب




 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن