واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق: آنچه در آثار «اصغر فرهادی» دیده می.شود و به طور خاص در مورد فیلم جدید به خلاف همه شگفت.زدگی.ها اتفاقاً برای اهالی سینما تازگی ندارد؛چراکه حرف کارگردان نمونه.هایی ساده و مقدماتی از فلسفه اخلاق است
به گزارش مشرق، فارس نوشت: هر چند روایت فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی ظاهری ساده .دارد ولی مسائل اخلاقی و اجتماعی مطرح شده در آن قابل بررسی است.
با جلوتر رفتن قصه جزییاتی برگرفته از اخلاق ارائه می.شود که روند داستان را دستخوش تغییر قرار می.دهد. شخصیت.های قصه همگی به نوعی درگیر در اخلاقیات هستند که البته شیوه بازیگری واقعگرایانه بازیگران به نمود پیدا کردن آن کمک کرده است.
به نظر می.رسد آنجه در آثار «اصغر فرهادی» دیده می.شود و به طور خاص در مورد این فیلم به خلاف همه تمجیدها و شگفت.زدگی.ها اتفاقاً برای اهالی سینما خیلی تازگی نداشته باشد چرا که حرف کارگردان نمونه.هایی ساده و مقدماتی از فلسفه اخلاق است.
هنرمندی که به دایره اخلاق و اندیشه پا می.گذارد بایستی عمق بیشتری به آن ببخشد هرچند کار دشواری به نظر می.رسد که البته تفاوت را میان هنرمندان رقم خواهد زد.
برای نمونه در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» می.توان به سکانسی که «راضیه» به «سیمین» راز خود را می.گوید اشاره کرد که از او می.خواهد آنرا نزد خود نگه دارد.
در اینجا «سیمین» با این مساله روبه.رو است که اگر راز را بگوید آنرا افشا کرده که با نگرش.های اخلاقیش سازگار نیست و اگر نگوید به ضرر عده.ای تمام خواهد شد. حال این سوال مطرح می.شود که آیا در این فیلم همه.ای شخصیت.ها اخلاقی رفتار می.کنند یا نه؟
این ویژگی هر چند غیرعمیق فیلم سینمایی «.جدایی نادر از سیمین» را فیلمی ممتاز از دیگر آثار خود «اصغر فرهادی» قرار می.دهد که باید دانست «اصغر فرهادی» آگاهانه به این نقطه رسیده است یا ناخودآگاه؟
در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین»، «نادر» اخلاقی رفتار می.کند یا نه، «سیمین»، «ترمه»، «راضیه»، «حجت»، «معلم زبان ترمه» و حتی دختر «راضیه» و «حجت». آیا در فیلم هیچ دروغ غیراخلاقی.ای گفته نمی.شود!
دروغ «نادر»، ضربه.ای که «نادر» به «راضیه» می.زند. دروغی که «ترمه» می.گوید. رازی که «راضیه» می.پوشاند. هم هی این.ها اخلاقی.اند یا غیر اخلاقی؟
آیا کارگردان به دنبال توجیه اخلاقی این اعمال بوده یا خواسته به شکلی ظریف از کنار آنها بگذرد و تصمیم را به عهده تماشاگر بگذارد؟
در فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» با چند نگرش اخلاقی روبه.رو هستیم. نگرش.هایی که در برخی شخصیت.ها ثابت می.ماند و در برخی دچار تغییر می.شود؟
«راضیه» شخصیتی با اخلاق دینی است و معیار او برای اخلاقی بودن یا نبودن یک عمل، نگرش دین است حتی دفاع شدید او از صداقت خودش در دادگاه نیز همین نگرش را دنبال می.کند.
معلم «ترمه» نیز در دوراهی دفاع از «نادر» و «راضیه» پس از آنکه به سمت «نادر» می.رود هر چند برخی از عواقب را می.داند تغییر مسیر می.دهد و به سمت «راضیه» می.رود.
«نادر» شخصیتی که در میانه راه نگرش اخلاقی خودش دست و پا می.زند. در ابتدا نوع نگاهش را در توصیه او به دخترش می.توان دریافت، آنجا که می.گوید باید همیشه واقعیت را گفت و سخن راست را به زبان آورد حتی اگر به نفعمان نباشد.
اما در ادامه راه همین «نادر» در مواجهه با اتفاقی که در زمان حال و شرایط موجود برایش می.افتد تغییر مسیر در نگرش خود را دنبال می.کند.
«ترمه» دختر «نادر» و «سیمین» که با آگاهی.های اولیه خود می.داند که دروغ کار پسندیده.ای نیست و حتی با پی بردن به دروغ پدر از او گله می.کند نیز به سرنوشت پدر مبتلا شده و بدون آنکه درخواستی از سوی پدرش مطرح شود با توجه به زمان و شرایط موجود آن دست به دروغ می.زند.
«حجت» هم در این داستان بر مینای آن نگرش اخلاقی عمل می.کند که برآمده از نیازهای مادی است و اعتقاد دارد افراد بالادست جامعه در همه امور پیشرو بوده و به هر آنچه که بخواهند دست پیدا می.کنند و حقوق طبقه اجتماعی پایین از نوع «حجت» را پایمال می.کنند.
شاید بهتر باشد کارگردان عمق بیشتری به شخصیت.ها و گره.های اینگونه داستان.هایش بدهد؛ همانگونه که عنوان شد از هنرمندی که در دایره اینگونه نگرش.ها قدم می.گذارد انتظاری فراتر از به تصویر کشیدن زیبایی.های بصری است که البته عموم مخاطبان از آن لذت می.برند و این امر همان تفاوت میان هنرمندان بزرگ و دیگر هنرمندان را آشکار می.نماید.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فان پاتوق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 166]