تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820567748




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گفت‌وگوي تفصيلي فارس با معاون بين‌الملل اتاق تهران؛ تنها 17 سال براي اول شدن در منطقه زمان داريم


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفت‌وگوي تفصيلي فارس با معاون بين‌الملل اتاق تهران؛ تنها 17 سال براي اول شدن در منطقه زمان داريم
خبرگزاري فارس: معاون بين‌الملل اتاق تهران در تشريح جايگاه اقتصادي كشورهاي منطقه بر اساس سند چشم انداز و مقايسه جايگاه ايران و تركيه گفت: سه سال از مدت زمان تعيين شده در سند چشم انداز تمام شده و تنها 17 سال ديگر براي اول شدن در منطقه زمان داريم.


علي خرم در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس اظهار داشت: براي رسيدن به اهداف سند چشم‌انداز و رسيدن به قدرت اول منطقه‌اي بايد شناخت مناسبي از خود و از رقباي خود در منطقه داشته باشيم.
وي افزود: تركيه از جمله كشورهايي است كه در حال حاضر از ما جلوتر است و سرعت آن در مسير پيشرفت و سازندگي بيشتر از ماست.
معاون بين‌الملل اتاق تهران با بيان اينكه حجم مبادلات تجاري‌ ما با تركيه به 2/11 ميليارد دلار رسيده است اظهار داشت: در سال 1359 تركيه به لحاظ بهداشت، قدرت خريد، فقر و امكانات شهري در سطح بسيار پاييني بود و جنگ عراق با ايران عامل بسيار مؤثري شد تا تركيه رشد كند چرا كه عراق و ايران در طول 8 سال عمدتا كالاهاي مورد نياز خود را از طريق مرز زميني تركيه وارد مي‌كردند.
وي افزود: جنگ عراق با ايران باعث رشد سه كشور تركيه، امارات و سوريه شد و چون سوريه با برنامه ريزي اقتصاد آزاد رو به رو نبود نتوانست در مدت زمان 8 سال جنگ عراق با ايران رشد كند.
خرم گفت: تركيه در مدت اين 8 سال بنيان‌هاي اقتصادي، صنعتي، تجاري وتوليدات خود را تقويت كرد و اين باعث شد تا زيرساخت‌هاي رشد و توسعه تركيه شكل گرفته و در مدت 20 سال به لحاظ اقتصادي توانست تا حدي رشد كند كه امروز قدرت دوم منطقه باشد.

* ايران رتبه يازدهم منطقه در سال 2006

وي افزود: مطابق گزارش صندوق بين المللي پول بر اساس GDP (توليد ناخالص داخلي) و با مدل PPP (برابري قدرت خريد) قطر با سرانه 36 هزار و 632 دلار اولين قدرت مالي منطقه در سال 2006 بوده است، امارات با 34هزار و 109 دلار، بحرين با 24هزار و 67دلار، كويت با 20هزار و 886 دلار، عمان 18هزار و 498 دلار،‌ عربستان 16هزار و 505 دلار، قزاقستان 9هزار و 568دلار، تركيه 9هزار و 240دلار، تركمنستان 8هزار و 539 دلار و ايران با 8هزار و 538 دلار در رتبه هاي بعدي قرار دارند.
معاون بين‌المللي اتاق تهران گفت:‌تا سال 2006 از نظر اقتصادي ايران قدرت يازدهم، تركيه قدرت نهم و قطر قدرت اول منطقه بوده‌اند.

* ايران با اتكا به نفت رتبه يازدهم را دارد

وي افزود: طبق سند چشم‌انداز، ايران از رتبه يازدهم بايد به رتبه اول برسد اما نكته قابل توجه اين است كه در قدرت‌هاي منطقه كشورهايي نظير قطر، عربستان، كويت، بحرين، عمان و ايران وابسته به نفت هستند اما كشوري كه وابسته به نفت نيست تركيه هست به اين معنا كشوري قدرت نهم منطقه است اين قدرت را بدون نفت بدست آورده است و ما با نفت قدرت يازدهم منطقه هستيم و اگر نفت را حذف كنيم ممكن است قدرت بيستم منطقه شويم. پس بايد صورت مساله را درست و واقع بينانه درك كنيم تا موفق شويم.

* تنها 17 سال براي اول شدن در منطقه زمان داريم

خرم گفت: بايد توجه داشته باشيم كه سه سال از مدت زمان تعيين شده در سند چشم انداز تمام شده و تنها 17 سال ديگر براي اول شدن در منطقه زمان داريم و براي رسيدن به رتبه‌اي كه در سندچشم انداز تعريف شده است بايد تمام كشورهاي منطقه را بشناسيم و بدانيم رقباي ما چه مي‌كنند.
وي افزود: براي اينكه بتوانيم رقباي خود را كنار بزنيم بايد رشد اقتصادي ما 400 درصد افزايش پيدا كند تا بتوانيم با رقبا هم سطح شويم آن هم در شرايطي كه اقتصاد رقباي ما ايستا باشد در حالي كه ديگران پويا هستند و حركت مي كنند.

* تركيه 14 برابر ما صادرات دارد

معاون بين‌الملل اتاق تهران گفت: تركيه در حال حاضر 140 ميليارد دلار صادرات دارد درحالي كه صادرات غيرنفتي ما 20 ميليارد دلار است كه 10 ميليارد دلار آن صادرات مشتقات نفتي و پتروشيمي است يعني اگر بخواهيم خودمان را با تركيه مقايسه كنيم 10 ميليارد دلار صادرات داريم.
وي افزود: طبق برآوردهاي اقتصادي در سال 1404 تركيه دوم و ايران اگر دچار هيچ آفتي نشود قدرت پنجم منطقه مي‌‌شود حال اگر تحريم‌هاي بين المللي را به شرايط ايران اضافه كنيم از مقام پنجم در سال 1404 به مقام پائين تر از دهم مي‌رسد.

* نقش 400 ميليارد دلاري سرمايه‌داران ايراني در اقتصاد آمريكا

خرم گفت: ظرف 40 سال گذشته چند ميليون كارگر به خاطر فقر از تركيه مهاجرت كرده و به اروپا رفتند آموزش‌هاي صنعتي ديديند و همين كارگرها توانستند صنعتي شدن تركيه را فراهم كنند در حالي كه مهاجران ايراني كارگر نبودند بلكه نخبگان و سرمايه‌داران كشور ما بودند به طوري كه درحال حاضر ايرانيها با حضور در "سيليسكان ولي" و ناسا در ميان بهترين نخبگان آمريكا هستند و سرمايه‌داران ايراني نقش 400 ميليارد دلاري در اقتصاد آمريكا دارند. پس اينها بايد بتوانند بهتر از كارگران تركيه به كشورشان كمك كنند.

* پيوند اسلام و مدرنيته در تركيه

وي افزود: تركيه با نقش آفريني در سطح كشورهاي اسلامي و كشورهاي اروپايي توانست اتصالي بين اسلام و مدرنيته ايجاد كند و از اين اتصال تركيه شكوفا شد چرا كه تركيه فهميد نبايد فقط توجه صرف به غرب داشته باشد و بايد از نيروي اسلام هم استفاده كند.
معاون بين‌الملل اتاق تهران گفت: تركيه به واسطه رابطه سنتي با آمريكا، دارا بودن بيشترين قدرت ناتو، دارابودن بيشترين نيروي زميني ناتو، دغدغه پيوستن به اروپا و كشف اسلام به يكباره با تقويت نقش بين‌المللي خود و كشف پتانسيلها و با تغيير سياست تكيه يكطرفه به غرب و جايگزيني سياست دوجانبه غرب و اسلام ، توانست راه‌هاي توسعه را پيدا كند و در تمام كشورهاي اسلامي و جهان سوم نفوذ كند.
وي افزود: امروز مقر مالي اكو، سازمان كنفرانس اسلامي، گروه هشت (D8) ، اتاق‌هاي بازرگاني كشورهاي اسلامي و مجمع تجار اسلامي در تركيه قرار دارد.

* 21 ميليارد دلار سرمايه گذاري مستقيم خارجي در تركيه در يك سال

خرم گفت: اگر تركيه در يك سال 21 ميليارد دلار سرمايه گذاري خارجي جذب مي‌كند در پرتو ايجاد اعتماد و قدرت مانوري است كه در كشورهاي اسلامي و غربي ايجادكرده است به طوري كه تركيه خود را بازيگري نشان داده است كه كشورهاي آمريكايي و اروپايي معتقدند كه تركيه دروازه ورود به كشورهاي اسلامي است و از طرفي كشورهاي اسلامي هم معتقدند كه تركيه دروازه ورود به اتحاديه اروپا و آمريكاست.

* درآمد 17ميليارد دلاري تركيه از توريسم

وي افزود: تركيه با 17 ميليارد دلار درآمد از تورسيم به اندازه نفت ما در گذشته درآمد دارد. اين بدان معناست كه كشور ما كه داري جاذبه هاي توريستي و تاريخي بيشتري نسبت به تركيه است ميتواند باندازه درآمد نفتي چند سال پيش (قبل از گران شدن نفت) ، درآمد توريستي داشته باشد.
معاون بين‌المللي اتاق تهران در بيان اينكه از تركيه چه درس‌هايي مي‌توان گرفت گفت: تركيه واقع گرايي كرد اقتصاد بازار آزاد را به رسميت شناخت و آنرا با الگوهاي خود شكل داد و به بخش خصوصي اهميت داده و زمينه قدرت‌آفريني براي بخش خصوصي را فراهم كرد به طوري كه با يك تقسيم كار منطقي ، دولت عمدتا با كشورهاي غربي و تجار و بخش خصوصي عمدتا با كشورهاي در حال توسعه و كشورهاي اسلامي كار ميكنند. حاصل اينكه هم از امكانات بازار شرق براي فروش كالاهاي درجه دوم خود و هم از امكانات مديريت و تكنولوژي غرب براي رشد و توسعه تركيه استفاده كرده است.

* با يك بال هيچگاه نمي توان پرواز كرد

وي افزود: ما تا زماني كه روابطمان را با غرب خوب نكنيم نمي‌توانيم با همه ابزارها در ميدان اقتصاد و تجارت كار كنيم . بعبارت ديگر نمي‌توانيم با دو بالمان در شرق و غرب پرواز كنيم چرا كه با يك بال هيچگاه نمي توان پرواز كرد.
خرم گفت: ما در كشورمان سرمايه‌گذاران خارجي واقعي نداريم و هنوز نتوانسته ايم سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي FDI در كشور جذب كنيم وسرمايه‌گذاري هاي صورت گرفته عمدتا سرمايه گذاري به شرط خريد(back (buy است.

* مناطق آزاد ما محصور و بسته هستند

معاون بين المللي اتاق تهران گفت: مناطق آزاد ما كه بايد پيشرو اقتصاد باشند بدلايل مقررات داخلي و دلايل ديگر محصور و بسته هستند و توانايي حركت ندارند در حالي كه مناطق آزاد تركيه در حال پيشرفت و حركت است. بهمين دليل مناطق آزاد ما در جذب سرمايه‌گذاري خارجي ، جذب مديريت مدرن و فن آوري پيشرفته و تجارت آزاد نمي تواند مثل تركيه عمل مي‌كند.
وي افزود: با اين روند قطعا در سال 1404 تركيه از ما جلوتر است به طوري كه امروز صادرات غيرنفتي تركيه 14 برابر ماست.

* درآمد سرانه و قدرت خريد ما مصنوعي است

خرم گفت: پايين آمدن قيمت نفت يك هشدار جدي براي ماست چرا كه ما به واسطه بالا رفتن قيمت نفت يك رشد مصنوعي و غيرواقعي داشتيم و حتي درآمد سرانه و قدرت خريد ما مصنوعي بود به طوري كه اگر قيمت نفت دوباره به زير 30 دلار برسد همه فرض هاي ما در هم فرو مي‌ريزد.

* بايد مرزها را بشكنيم

وي افزود: ما بايد برخي از مرزها را در روابط خارجي، اقتصاد و نگاه خودمان به اسلام و مدرنيته بايد مثل تركيه بشكنيم اگر ما فكر ‌كنيم كه نمي‌شود بين اسلام و مدرنيته رابطه اقتصاد و تجارت برقرار كرد عقب خواهيم ماند.
خرم گفت: ما هم بايد محيط سالم ، شفاف و رقابتي براي تجارت ، بويژه در پرتو پياده شدن اصل 44 قانون اساسي و عنايت ويژه رهبري در اين مورد بوجود آوريم تا تجار ايراني با توليدات و كالاهاي خود دنيا را فتح كنند در حاليكه تجار ما به جاي اينكه ميزان توليدات را افزايش دهند و بازارهاي جهاني را كسب كنند ، بعلت آماده نبودن سازوكارهاي لازم ، بعضا مجبورند فقط به واسطه‌گري در تجارت به ‌پردازند تا ضررو زيان نكنند و اين شايسته جمهوري اسلامي ايران نيست.
معاون بين‌المللي اتاق تهران در پاسخ به فارس در خصوص اينكه منظور از رابطه با غرب رابطه با اروپاست يا آمريكا گفت: ما بايد با همه جهان رابطه داشته باشيم و مطابق سند چشم انداز با همه تعامل سازنده داشته باشيم ، سياست خارجي خود را تقويت كنيم و از امكانات همه براي تحقق اهداف چشم انداز استفاده كنيم.
انتهاي پيام/
 شنبه 25 آبان 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 185]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن